Znaleziono w kategoriach:
Rower crossowy BOTTECCHIA 250 Lite Cross M20 męski Niebieski

Instrukcja obsługi Rower crossowy BOTTECCHIA 250 Lite Cross M20 męski Niebieski

Powrót
Instrukcja obsługi i gwarancja
Tłumaczenie instrukcji oryginalnej
(POL)
SPIS TREŚCI
1 WPROWADZENIE
1WPROWADZENIE .................................................................................. 2
2RODZAJE ROWERÓW .......................................................................... 2
2.1 ELEMENTY ROWERU .................................................................................. 2
3BEZPIECZEŃSTWO ............................................................................... 4
3.1 JAZDA W NOCY ........................................................................................... 4
3.2 JAZDA POZA DROGAMI…………………………………………………………..4
3.3 ODPOWIEDNIE UŻYTKOWANIE ROWERÓW ............................................. 4
4
PRZYGOTOWANIE ................................................................................ 5
4.1 REGULACJA SIODEŁKA. ............................................................................. 5
4.2 REGULACJA KIEROWNICY ......................................................................... 6
4.3 KONTROLA HAMULCÓW............................................................................. 6
4.4 KONTROLA PEDAŁÓW ............................................................................... 6
5KONTROLE KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZAĆ PRZED KAŻDĄ
J
AZDĄ.......................................................................................................... 7
5.1 KONTROLA ŁI OPON ............................................................................. 7
5.2 KONTROLA SZYBKOZAMYKACZY BLOKUJĄCYCH PIASTY ..................... 7
5.3 KONTROLA HAMULCÓW............................................................................. 7
5.4 KONTROLA KIEROWNICY I MOSTKA ......................................................... 7
5.5 KONTROLA AMORTYZACJI ......................................................................... 7
6REGULACJE I UŻYTKOWANIE ............................................................ 8
6.1 HAMULCE, REGULACJA HAMULCÓW. ....................................................... 8
6.2 PRZERZUTKI, REGULACJA PRZERZUTEK ................................................ 8
6.3 ŁAŃCUCH I KASETA ................................................................................. 10
6.4 RAMA I WIDELEC ...................................................................................... 10
6.5 STERY. ...................................................................................................... 10
6.6 KOŁA, BLOKADA I OPONY ....................................................................... 11
6.7 PEDAŁY ..................................................................................................... 12
7MATERIAŁY KOMPOZYTOWE ........................................................... 12
8KONSERWACJA ................................................................................. 12
8.1 PO ZAKOŃCZENIU JAZDY ROWEREM .................................................... 12
8.2 KONSERWACJA STANDARDOWA ........................................................... 13
8.3 DOKRĘCANIE ŚRUB ................................................................................. 13
9GWARANCJA ...................................................................................... 14
10 ZGODNOŚĆ Z PRZEPISAMI ............................................................. 20
Szanowny Kliencie, gratulujemy zakupu nowego roweru i dziękujemy za wybór BOTTECCHIA.
Kupiliście Państwo niezawodny rower, będący wynikiem innowacyjnych badańtechnicznych i
starannej kontroli jakości, który zapewni Państwu wiele lat wygodnej i przyjemnej jazdy.
Prosimy o uważne przeczytanie niniejszej instrukcji obsługi. DowiedząsięPaństwo, jak najlepiej
użytkowaćswój rower oraz poznająinformacje niezbędne do utrzymania go w dobrym stanie
echnicznym.
Przypominamy, że ze względu na postęp techniczny producent zastrzega sobie prawo do modyfikacji
komponentów, detali lub akcesoriów. Zdjęć, opisów i danych nie należy traktowaćjako wiążących.
2 - RODZAJE ROWERÓW
W
niniejszej instrukcji obsługi i użytkowania znajdziesz wskazówki dotyczące rowerów Bottecchia, w
t
ym następujących modeli: rower szosowy, MTB z przednim amortyzatorem, MTB z pełną
amortyzacją i Fat Bike.
Przy wyborze modelu należy wziąć pod uwagęponiższe wskazówki.
Nasze rowery zostały przetestowane pod kątem maksymalnej wagi 120 kg, która obejmuje: rower,
rowerzystę i bagaż.
2.1 - ELEMENTY ROWERU
1 2
Rama i widelec:
A
Rura górna
B Rura dolna
C Szt
yca
D Dolne rurki tylnego trójkąta
E Górne rurki tylnego trójkąta
F Główka ramy
H Amortyzator
Komponenty:
1 Suport
2 Korba
3
Łańcuch
4
Zębatka przednia
5
Przerzutka tylna
6
Przerzutka przednia
7
Manetka
8
Dźwignia hamulca
9
Wolnobieg
10 Ster
y
11 Mostek
12 Kierownica
13 Sztyca
14 Siodełko
3
- BEZPIECZEŃSTWO
Bezpieczeństwo podczas jazdy na rowerze ma fundamentalne znaczenie. W tym celu konieczne jest
przestrzeganie ściśle określonych norm:
-
Należy znaćzasady ruchu drogowego (różniąsięone w żnych krajach).
-
Jeździć zgodnie z dominującym kierunkiem ruchu i unikać jazdy obok drugiego roweru.
-
Nie jeździćna rowerze po chodnikach i ustępowaćpierwszeństwa pieszym.
-
Należy uważaćna poruszające siępojazdy i nagłe otwieranie drzwi samochodów.
-
Nie należy organizowaćzawodów rowerowych na drogach otwartych dla ruchu.
-
Zawsze sprawdzaćsprawność hamulców i ogólny stan roweru.
-
Przy zmianie kierunku jazdy należy sygnalizowaćto ręką.
-
Zawsze trzymaj ręce na kierownicy (z wyjątkiem sytuacji, gdy sygnalizujesz zmianękierunku jazdy)
OSTRZEŻENIE: Deszcz obniża skuteczność hamowania, dlatego prosimy o wydłużenie drogi
hamowania.
3
.1 JAZDA W NOCY
Dla Państwa bezpieczeństwa prosimy o podjęcie dodatkowych środków ostrożności podczas
korzystania z roweru w nocy:
-
Wyposażswój rower w kompletny i odpowiedni zestaw odblasków, które sąprawidłowo
z
amontowane.
-
Posiadanie autonomicznego systemu oświetlenia jest niezbędne do przestrzegania norm
bezpieczeństwa obowiązujących w Państwa kraju.
-
Należy zawsze jeździćmożliwie blisko krawędzi, a nie środka jezdni.
3
.2 JAZDA POZA DROGAMI
Podczas użytkowania roweru w terenie należy przestrzegaćnastępujących środków ostrożności:
-
Należy zachowaćostrożność podczas zjazdów. Podczas hamowania koła tracąprzyczepność, a
nadmierne użycie hamulców może doprowadzićdo utraty kontroli nad rowerem i do wypadku.
-
Przed wyruszeniem w trasęnależy upewnićsię,że rower jest w dobrym stanie technicznym.
-
Uszkodzone części należy niezwłocznie wymienić.
OSTRZEŻENIE: skoki, akrobacje i inne nietypowe zastosowania mogąnaruszyćstrukturę
roweru. Prosimy wziąć to pod uwagępodczas pokonywania przeszkód. Nasze produkty zostały
z
aprojektowane tak, aby wytrzymaćintensywne użytkowanie, ale przekroczenie granic
mechanicznych i fizycznych staje sięzagrożeniem dla Państwa i innych. W przypadku użytkowania
roweru pod dużym obciążeniem, sugerujemy dokładne sprawdzenie roweru w celu zweryfikowania
j
ego sprawności.
3
.3 - ODPOWIEDNIE UŻYTKOWANIE ROWERÓW
Każdy rower BOTTECCHIA zostałzaprojektowany i skonstruowany z myśląo jego specyficznym
z
astosowaniu. Nieprawidłowe użytkowanie roweru może spowodowaćuszkodzenie lub zniszczenie
c
zęści i podzespołów, co może prowadzićdo wypadków lub niebezpiecznych konsekwencji.
S
przedawca BOTTECCHIA zaproponuje Państwu rower najbardziej odpowiedni do Państwa potrzeb.
15 Zacisk szt
ycy
16 Klocek hamulcowy
17 Zacisk hamulcowy
18 Hamulec tarczowy
Koło:
19 Opona
20 Wentyl
21 Obręcz
22 Szpr
ychy
23 Piasta
24 Szybkozamykacz
34
RODZAJE ROWERÓW
RODZAJ TRASY
RODZAJ JAZDY
SZOSOWY
Asfalt i kostka brukowa.
Rywalizacja sportowa, trasy
średnie, duże odległości.
Wymagana profesjonalna odzież.
MTB Z PRZEDNIM
AMORTYZATOREM
Droga asfaltowa i bruk, poza trasą,
zwykłaścieżka, ścieżki.
Rywalizacja sportowa, krótkie i
średnie dystanse. Odpowiedni do
j
azdy po nierównych szlakach,
unikając skoków wyższych niż0,5
m.
MTB Z PEŁNĄ
AMORTYZACJĄ
Drogi asfaltowe i utwardzone,
drogi terenowe, drogi gruntowe,
ścieżki.
Rywalizacja sportowa, krótkie i
średnie dystanse. Odpowiednie do
j
azdy po nierównych trasach
terenowych.
FAT BIKE
Asfalt i bruk, teren, droga
gruntowa, ścieżki, śnieg, piasek
Sportowe, krótkie i średnie trasy.
Odpowiedni na piaszczyste,
zaśnieżone i błotniste drogi/ścieżki.
4
- PRZYGOTOWANIE
Przed pierwszym użyciem nowego roweru BOTTECCHIA, należy dostosowaćgo do swoich potrzeb
zgodnie z poniższymi wskazówkami.
Upewnij się,że rower jest prawidłowo dopasowany do Twojego wzrostu i zapoznaj sięzjego
komponentami oraz czasem reakcji.
4.1 - REGULACJA SIODEŁKA
Proszęzapoznaćsięz rys. 1 w celu prawidłowego ustawienia siodełka. Podczas pedałowania
śródstopie musi leżećna środku osi pedałów, a kolano powinno byćlekko ugięte, gdy pedał
znajduje sięw najniższym położeniu.
A
by wyregulowaćwysokość siodełka, należy usiąść na siodełku i położyćpiętęna pedale,
ustawiając go w najniższym położeniu. W tej pozycji noga powinna byćcałkowicie wyprostowana
(rys. 2). Sprawdźcie, czy siedząc na siodełku jesteście w stanie dotknąć czubkami palców podłoża,
j
eśli nie, to obniżcie siodełko luzując zacisk wspornika siodła.
Po prawidłowym ustawieniu wysokości siodełka należy upewnićsię,że mechanizm blokujący
sztycęi siodełko jest prawidłowo zablokowany (rys. 3).
Odległość pomiędzy siodełkiem a kierownicąmożna nieznacznie regulować. Poluzowując zacisk
siodełka, można je lekko przesunąć. Regulacja ta wpływa na postawęna rowerze, zmieniając
komfort jazdy i nacisk na pedały.
Po ustawieniu odległości między siodełkiem a kierownicąnależy zawsze sprawdzićpołożenie
siodełka. Jeśli nie jest ono ustawione poziomo, należy poluzować śrubęsiodełka i wyregulować
j
ego położenie, ustawiając nachylenie siodełka równolegle do podłoża.
OSTRZEŻENIE: Aby profesjonalnie wyregulowaćrower należy zwrócićsiędo
autoryzowanego sprzedawcy Bottecchia.
OSTRZEŻENIE: Zamocowaćsiodełko w podanym zakresie (rys. 4), a nie końcach.
Zablokowaćzacisk sztycy i śruby zacisku siodła z momentem dokręcania (Nm) nie większym niż
podane parametry. Dokręcenie śrub powyżej podanych wartości może spowodowaćpęknięcia lub
nawet złamanie sztycy podsiodłowej, a w konsekwencji zagrożenie dla rowerzysty. Momenty
dokręcania sąpodane w rozdziale "Konserwacja" na wykresie "Momenty dokręcania". Oznaczenie
na sztycy wskazuje maksymalnąwysokość (rys. 5). Upewnij się,że znacznik nigdy nie jest
w
idoczny. Wsunąć sztycęna co najmniej 75 mm.
4
.2 - REGULACJA KIEROWNICY
A
by podnieść lub obniżyćkierownicę, należy całkowicie odkręcić śrubęB i poluzować śruby A1 i A2,
w
yjąć mostek z rury widelca i włożyćlub wyjąć podkładki dystansowe. Po wyregulowaniu wysokości
kierownicy, jeżeli zostały usunięte podkładki dystansowe pod mostkiem, należy je nałożyćna
mostek. W celu regulacji mostka typu Ahead należy poluzowaćdwie śruby blokujące A1 i A2 (rys. 6).
A
by wyregulowaćzwrotność kierownicy, należy przekręcić śrubęB.
OSTRZEŻENIE: nigdy nie używaj większej ilości podkładek dystansowych niżte, które
umieściłproducent.
OSTRZEŻENIE: Sprawdźczy kierownica jest dobrze zamocowana ściskając przednie koło
między nogami i próbując obrócićkierownicę(rys. 7).
OSTRZEŻENIE: Śruby kierownicy należy dokręcaćz momentem obrotowym nie większym
niżpodane parametry. Dokręcenie śrub powyżej podanych wartości może spowodowaćpęknięcia
lub nawet złamanie rury widelca, a w konsekwencji zagrożenie dla rowerzysty. Moment dokręcenia
podany jest w rozdziale "Konserwacja" na wykresie "Moment dokręcenia".
4
.3 - KONTROLA HAMULCÓW
Sprawdź, która dźwignia hamulca, prawa czy lewa, obsługuje przedni hamulec i zapoznaj sięz
j
ej obsługą: niewprawne posługiwanie sięprzednim hamulcem może doprowadzićdo utraty
kontroli nad rowerem.
4
.4 KONTROLA PEDAŁÓW
Sprawdź, czy pedały sąprawidłowo ustawione (patrz rozdział6, paragraf 6.7). Pedał
z
amontowany w niewłaściwy sposób może wypaść podczas jazdy, powodując upadek.
r
y
s. 1 r
y
s. 2 r
y
s. 3 r
y
s. 4 r
y
s.
6
Zacisk
siodełka
Z
acisk
w
spornika
s
iodełka
Nacięcie
ograniczające
siodełka
rys. 5
r
y
s. 7
5 6
5 - KONTROLE, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZAĆPRZED KAŻDĄ
J
AZD
Ą
Przed rozpoczęciem użytkowania roweru należy przeprowadzićopisane poniżej kontrole w celu
sprawdzenia stanu roweru i jego kompletności. W razie jakichkolwiek wątpliwości co do stanu
roweru, należy zwrócićsięo pomoc do sprzedawcy lub specjalistycznego serwisu rowerowego.
5.1 - KONTROLA ŁI OPON
Sprawdź, czy koła sąproste, obracając każde z nich, a następnie obserwuj obręcz pomiędzy
szczękami hamulcowymi, nie dotykając ich. Jeżeli obręcz jest nie wyśrodkowana (od lewej do
prawej) lub chybocze sięod góry do dołu, skontaktuj sięze specjalistycznym serwisem rowerowym
celu uzyskania porady. Sprawdźstan opon, musząbyćbez nacięć. Ciśnienie musi byćzgodne z
parametrami podanymi na boku opony.
OSTRZEŻENIE: Należy wymienićoponęjeśli uszkodzony jest bieżnik lub boki opony.
Szczególnie po długich zjazdach należy sprawdzićmocowanie lub ułożenie opon. Użytkowanie
roweru z zalecanym ciśnieniem powietrza w oponach zapewnia bezpieczeństwo i trwałość.
5.2 - KONTROLA SZYBKOZAMYKACZY BLOKUJĄCYCH PIASTY
Rowery BOTTECCHIA wyposażone sąw piasty z szybkozamykaczem lub ośprzelotową,
umożliwiające montażi/lub demontażkoła bez użycia narzędzi (rys. 9). Koła roweru musząbyć
stabilnie zamocowane do ramy i widelca, należy upewnićsię,że szybkozamykacz jest prawidłowo
wyregulowany i zamknięty, jak opisano w następnym rozdziale (patrz rozdział6 paragraf 6.6).
OSTRZEŻENIE: Nieprawidłowo wyregulowana lub nieprawidłowo zamknięta dźwignia
szybkozamykacza może spowodowaćnagłe odblokowanie koła i doprowadzićdo powstania
niebezpiecznych sytuacji.
5.3 - KONTROLA HAMULCÓW
Hamulce należy sprawdzićw stanie spoczynku, naciskając dźwignie z odpowiedniąsiłą w kierunku
kierownicy. Dźwignia hamulca nie może dotykaćkierownicy, gdyżoznacza to, że linki hamulcowe są
luźne. W przypadku hydraulicznych hamulców tarczowych nie powinno byćmożliwe “pompowanie”
dźwigniąhamulca. Jeśli tak sięstanie, należy zwrócićsiędo sprzedawcy lub specjalistycznego
serwisu rowerowego. Zawsze należy sprawdzaćstan zużycia szczęk i tarcz hamulcowych.
OSTRZEŻENIE: awaria układu hamulcowego może prowadzićdo utraty panowania nad
rowerem i obrażeńciała.
5.4 - KONTROLA KIEROWNICY I MOSTKA
Przed użyciem roweru należy dokładnie sprawdzićkierownicęi mostek w celu wykrycia
ewentualnych odkształceń, pęknięć, deformacji lub wgnieceńi ewentualnie wymienićuszkodzoną
część.
5.5 - KONTROLA AMORTYZACJI
Upewnij się,że elementy amortyzatorów zostały wyregulowane odpowiednio do wagi użytkownika i
rowerzysty. Sprawdź, czy nie sąone zbyt ściśnięte i czy nie występująnienaturalne ruchy samych
amortyzatorów. Jeśli sąone całkowicie sztywne, skontaktuj sięze sprzedawcąlub specjalistycznym
serwisem rowerowym w celu uzyskania porady. Działanie amortyzatorów ma wpływ na rower pod
względem obciążeń, dlatego prawidłowa regulacja jest bardzo ważna. Szczegółowe informacje
znajdująsięw oddzielnej instrukcji dołączonej do amortyzatorów.
6 - REGULACJE I UŻYTKOWANIE
6
.1 - HAMULCE, REGULACJA HAMULCÓW
Hamulce montowane w rowerach BOTTECCHIA to :
- Hamulec szczękowy (rys. 10): Składa sięz dwóch ramion podtrzymujących szczęki hamulcowe,
połączonych przegubem, które działająza pomocąlinki zaciskającej szczęki na obręczy.
- Hamulec tarczowy (rys. 11): Składa sięz zacisków, tarczy i osłony. Podczas uruchamiania hamulca
z
aciski zbliżająsiędo siebie, przez co klocki ocierająo tarczę.
W
szystkie tego typu hamulce mająpewne elementy, które sięzużywająi trzeba je wymienić. Na
klockach szczęk hamulcowych znajdująsięrowki, które wskazująna ich stan. Kiedy te rowki znikają,
klocki należy wymienić.
Klocki hamulców tarczowych należy wymienić, gdy zmniejsza sięich siła hamowania. Tarcze należy
w
ymienić, gdy ich grubość zmniejszy się, tworząc szczelinęna powierzchni tarczy.
Regulacja hamulca zależy od jego rodzaju. Idealna przestrzeńpomiędzy szczękami hamulcowymi a
bokiem obręczy wynosi 1-2 mm (rys. 12). W stanie spoczynku szczęka hamulcowa nie może dotykać
o
bręczy. Ponadto podczas hamowania obie szczęki musząjednocześnie dotykaćobręczy, ale bez
d
otykania opony. Ostatecznąregulacjęmożna uzyskaćpoprzez przestawienie śruby regulacyjnej.
Ś
ruba ta może mieć żne położenia w zależności od rodzaju hamulca.
W
przypadku mechanicznych hamulców tarczowych, odległość pomiędzy klockami a tarcząmusi
w
ynosić0,2-0,4 mm, możnąjąuzyskaćoperując na odpowiednich śrubach. W przypadku hamulców
hydraulicznych regulacja jest automatyczna.
OSTRZEŻENIE: Podczas jazdy w terenie zużycie hamulców jest większe z powodu zabrudzenia.
W
celu wymiany zużytych części należy zwrócićsiędo specjalistycznego serwisu rowerowego. Należ
y
w
ymieniaćje wyłącznie na oryginalne części zamienne: zanim klocki hamulców tarczowych uzyskają
najlepszy poziom hamowania, musząsięminimalnie dotrzeć. Ponadto tarcze hamulcowe rozgrzewają
s
iępodczas pracy, dlatego nie należy ich dotykaćbezpośrednio po zatrzymaniu.
J
eśli podczas hamowania szczęki dotknąopony lub wpadnąw szprychy ł, może dojść do utraty
panowania nad rowerem.
OSTRZEŻENIE: Jeśli jeden z dwóch hamulców jest uszkodzony, należy go natychmiast
naprawić, jeden sprawny hamulec sam w sobie nie wystarczy, aby zapewnićdobrąkontrolę
hamowania.
S
prawdzićdokładnie szczęki hamulcowe, osłony hamulców i linki napinające oraz ich smarowanie,
j
eśli widoczne sąpostrzępione lub wydłużone spirale, krzywe końce, rdza lub zużycie, natychmiast
w
ymienićuszkodzone części. W celu wymiany szczęk hamulcowych należy poluzowaćnakrętkę
kontrującąażdo jej wyjęcia i wymienić.
6
.2 - PRZERZUTKI, REGULACJA PRZERZUTEK
Rower zostałwyposażony w system przerzutek umożliwiający wybór biegu, który najlepiej pasuje do
a
ktualnych warunków jazdy, odporności fizycznej i doświadczenia użytkownika. Optymalna jazda
mieści sięw przedziale 60/90 obrotów pedałów na minutę. Najczęściej stosowanym systemem zmiany
przełożeńjest przerzutka. System ten zmienia biegi poprzez przesunięcie łańcucha z jednej zębatki
na drugą, zarówno z przodu jak i z tyłu.
Oś
p
rzelotowa
z
y
bkozam
y
kacz
Ramiona
Szcz
ę
ki
arcza
Zacis
k
r
y
s.
9
r
y
s. 1
0
r
y
s. 11
r
y
s. 1
2
78

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756