Poradniki Eksperta

Jaki rower szosowy na początek?

Rower szosowy (zwany potocznie szosówką, kolarzówką) to jeden z rodzajów bicykla, który cechuje się aerodynamiczną konstrukcją i niską wagą, dzięki czemu pozwala rozwijać duże prędkości. Jaki rower szosowy kupić, chcąc rozpocząć przygodę z przemierzaniem wielu kilometrów po utwardzonej, gładkiej nawierzchni i drogach asfaltowych? Co pozwoli rozwijać nam kolarską pasję?


Jaki rower szosowy na początek

Jak zbudowany jest rower szosowy?


Wiele osób zastanawia się, jaka jest budowa roweru szosowego. Z czego się składa ten jednoślad? Jego konstrukcja nie jest skomplikowana, wręcz przeciwnie - uchodzi za jedną z najprostszych. Sercem roweru jest bez wątpienia rama, może być wykonana z aluminium (stosowanym w tańszych modelach) lub karbonu (włókno węglowe jest używane w wysokiej klasy szosówkach). Karbon to materiał, który nie tylko jest lekki, lecz także doskonale tłumi mikrodrgania i zapewnia sztywność podczas jazdy. Minusem tego rozwiązania jest jedynie wysoka cena. Dlatego wiele osób początkujących, a nawet średnio zaawansowanych fanów kolarstwa decyduje się na tańsze ramy aluminiowe, mimo że bardziej przenoszą wibracje nawierzchni. Warto wspomnieć, że najlżejsze szosówki na świecie, które ważą około 5 kg, mają ramy wykonane właśnie z karbonu.


Alternatywą są ramy stalowe, choć trzeba mieć świadomość, że szosówka z ramą ze stali nigdy nie będzie tak lekka i sztywna, jak wariant aluminiowy lub karbonowy (stal jest nieco archaicznym materiałem, ale małe manufaktury produkują rowery ze stalowymi ramami, które znajdują swoich nabywców). Jednym z najbardziej charakterystycznych wyróżników szosówki jest kierownica - tzw. baranek, podobnie jak rama, może być wykonany z aluminium lub karbonu. Warto dodać, że kierownice szosowe są dostępne w 2 standardach szerokości mocowania: 25,4 mm i 31,8 mm. Istotną częścią, która odpowiada za obrót kierownicy, są stery szosowe (od jakości ich łożysk zależy trwałość całej części). Kolejny ważny element budowy roweru szosowego to przedni widelec, tak samo jak rama i kierownica, może być z karbonu lub aluminium. Rekomendujemy widelce karbonowe, gdyż znacznie lepiej pochłaniają drgania. Większość kolarzówek w cenie powyżej 3000 złotych posiada widelce z włókna węglowego. Wspornik kierownicy łączy ją z rurą sterową widelca, tutaj również lepszym wyborem będzie wariant karbonowy. 


Jeśli zależy nam na jak najbardziej komfortowej jeździe, sztyca (tzw. dropper), która łączy siodło z ramą (konkretnie rurą podsiodłową), również powinna być karbonowa, dzięki czemu odczuwamy mniejsze drgania w czasie treningu. Jeśli chodzi o wybór siodełka, to bardzo indywidualna sprawa, warto zapytać sprzedawcę o siodełko testowe, aby móc przetestować różne opcje.  Z czego powinny być wykonane obręcze do kół szosówki? Zgodnie z popularnym w ostatnich latach nurtem ,,aero”, najniższe opory toczenia gwarantują duże koła ,,28” z obręczami karbonowymi i gładkimi oponami. Osoby, które cenią dobrą jakość i nowatorskie rozwiązania, powinny inwestować w komponenty elektroniczne. Przykładowo, innowacyjne, elektroniczne przerzutki Shimano Di2 oferują bez wysiłkową, płynną i precyzyjną zmianę przełożeń (przesył sygnału przewodem elektrycznym zapewnia stabilne działanie). Jeśli chodzi o hamulce, do amatorskiej jazdy możemy wybrać zarówno hydrauliczne, jak i nieco cięższe - tarczowe (nie ma to większego znaczenia, jeśli nie jeździmy na rowerze profesjonalnie). 


Sprawdź również: Najlepsze rowery szosowe [TOP10]


Rowery szosowe w naszej ofercie:


Ile kosztuje dobry rower szosowy dla nowicjusza? Jaki budżet przyjąć?


Nie da się ukryć, że rowery szosowe są droższe od innych rodzajów bicykli. O ile bez problemu kupimy rower górski MTB za około 1000 złotych, o tyle trudno będzie nam znaleźć kolarzówkę w cenie poniżej 2000-2500 złotych. Za szosówki ze średniej półki uchodzą modele za około 5000 złotych i jeśli chcemy mieć przyzwoity osprzęt, warto zainwestować kilka tysięcy w pierwszą kolarzówkę. Mamy wówczas pewność, że rower posłuży nam bezawaryjnie dłużej niż 1-2 sezony. Jaki rower szosowy kupić do jazdy amatorskiej?


Polecane modele rowerów szosowych dla początkujących

Jaki rower szosowy na początek wybrać? Świetne recenzje zbiera FONDRIEST R30 M20 z osprzętem renomowanego japońskiego producenta Shimano (manetki, przerzutki, kaseta, hamulce) i ramą karbonową (typu ,,monokok", która oferuje świetny stosunek wagi do sztywności). Karbonowy widelec dobrze tłumi drgania, które pojawiają się podczas jazdy po nierównym terenie i zapewnia lekkie prowadzenie roweru. Waga tego modelu to 9,25 kg. Ile kosztuje? Około 5000 złotych. Amatorzy dłuższych tras, którzy dysponują nieco większym budżetem, mogą zainwestować w rower FONDRIEST TF4 M16, który również posiada ramę karbonową ,,monokok”, komponenty Shimano i jest bardzo estetycznie wykonany. Waży 8,6 kg i kosztuje około 6500 złotych.


Mamy nadzieję, że dzięki naszym wskazówkom dowiedzieliście się, jaki rower szosowy kupić i wybierzecie kolarzówkę, która zapewni maksymalną radość podczas jazdy.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756