Poradniki Eksperta

Waga roweru – ile powinien ważyć rower?


W świecie rowerów i technologii w nich zastosowanej jest odwrotnie, niż na co dzień. Za większą ilość czy większą wagę płaci się zazwyczaj więcej, a w przypadku rowerów – za mniejszą wagę roweru płacimy więcej, a za większą – mniej. Im rower lżejszy, tym większa jest jego cena. Tak jest po prostu w sporcie.  Od czego zależy waga roweru? 


Waga roweru


Najnowsza technologia powala na obniżenie masy roweru, przy jednoczesnym zapewnieniu jego odpowiedniej, a nawet większej wytrzymałości, sztywności czy odporności na uszkodzenia. Waga roweru ma bardzo duże znacznie w kolarstwie zawodowym. Tu liczy się nawet różnica w wadze kilkunastu gram. Wyobraźmy sobie zawodnika, startującego w kilkudniowych zawodach, którego poszczególne etapy mają około 200 km długości. Codzienne, kilkugodzinne zmagania na długiej trasie z przeszkodami na drodze w postaci długich podjazdów pod górę mogą na mecie zaowocować kilkusekundową przewagą i wygraną, a przynajmniej lepszym miejscem. Ma to oczywiście duże znaczenie dla zawodowców, którzy codziennie trenują i walczą o każdą sekundę. Gdyby nie ich wypracowane umiejętności na ciężkich treningach, sam rower, nawet najlżejszy, za nikogo by nie wygrał. Dlatego też dla użytkowników rowerów, którzy są tylko amatorami, nie profesjonalistami, waga nie ma aż takiego znaczenia.


Ile waży rower?


Jaki wpływ na jazdę ma waga roweru, łatwo sprawdzić, porównując rowery w sklepie lub korzystając z możliwości przejechania się rowerami znajomych. Porównajmy jazdę rowerem miejskim z jazdą na rowerze górskim czy szosowym. To prawda, że różnią się one pod wieloma względami konstrukcją i wyposażeniem oraz pozycją za kierownicą. Ale już tutaj możemy odczuć dużą różnicę w rozpędzaniu roweru i sterowaniu nim ze względu na wagę. Rower miejski z pełnym wyposażeniem w akcesoria takie jak błotniki, bagażnik i oświetlenie ważą co najmniej 18 kilogramów, a jego waga może przekroczyć nawet 20 kilogramów. Waga roweru górskiego waha się między 13, a 14 kilogramów, natomiast waga roweru szosowego – około 10 kilogramów. Mamy tu na tyle duże różnice w wadze, że na pewno pozwolą odczuć, na którym rowerze lżej się jeździ, rozpędza, hamuje i steruje. Oczywiście nie są to najlżejsze rowery. Zawodowcy jeżdżą na znacznie lżejszych, które bardzo często – jeżeli nie od razu – to w kolejnym sezonie dostępne są w sprzedaży dla każdego. Niestety ich cena to fortuna. Nierzadko mają wartość małego samochodu. Waga roweru szosowego, na którym ścigają się zawodowi kolarze, nie przekracza 7 kilogramów, zaś roweru górskiego – oscyluje wokół 8 kilogramów. Porównując te wagi do rowerów budżetowych dostępnych w sklepie, są one niekiedy nawet dwa razy mniejsze.


Rowery w naszej ofercie:



Co ma wpływ na wagę roweru?


Waga rowerowa to głównie materiały wykorzystane do budowy zarówno ramy roweru, kół i osprzętu. Kiedyś była to wyłącznie stal. Dzisiaj najpopularniejszym materiałem do budowy rowerów jest aluminium. W tych najlżejszych stosuje się karbon do budowy praktycznie wszystkich elementów poczynając od ramy po obręcze kół, jak i elementy osprzętu. Stosuje się też przy budowie rowerów tytan. Ważna jest też technologia. Kiedyś rowery ze stali były zdecydowanie najcięższe, dzisiaj przy zastosowaniu odpowiedniej technologii np. cieniowania rur i odpowiedniego spawania, ramy stalowe mogą mieć podobną wagę do aluminiowych.


Oczywiście różne typy rowerów różnią się od siebie i w dużej mierze ich waga jest uzależniona właśnie od ich przeznaczenia. Rower szosowy przystosowany jest do jazdy po utwardzonych, prostych drogach, stąd możliwość zastosowania cieńszych ram, węższych kół i delikatniejszych opon. Rower górski to jazda po „wertepach”, więc rama musi być zdecydowanie mocniejsza. Również koła uderzające w kamienie czy korzenie muszą być mocniejsze i szersze. Opony stosowane w rowerach górskich są kilka razy wyższe i szersze od tych stosowanych w rowerach szosowych. Rower górski posiada też amortyzator, którego waga jest nawet 5 razy większa, niż prostego widelca stosowanego w rowerze szosowym.


W rowerach miejskich lub trekkingowych dochodzą kolejne elementy zwiększające ich wagę. Amortyzowana sztyca siodłowa, bagażniki czy koszyki, błotniki i oświetlenie, nóżka podpierająca rower podczas postoju czy osłona łańcucha chroniąca przed zabrudzeniem – każdy z tych elementów sam w sobie waży niewiele, jednak, kiedy zbierzemy je razem, powstaje znaczny dodatkowy bagaż doczepiony do roweru. Stąd właśnie wynikają różnice w wadze – z zastosowanych technologii i materiałów użytych do budowy roweru.


Jak widzimy, waga roweru jest wypadkową wielu czynników. Nie ulega wątpliwości, że lżejszy rower łatwiej się prowadzi i lżej wprowadza w ruch. Jeżeli nie podchodzimy do jazdy na rowerze jak zawodowcy, to nie musimy od razu marzyć o superlekkim rowerze za duże pieniądze. Warto dobrać najodpowiedniejszy typ dla siebie i zrezygnować na przykład z ciężkiego roweru miejskiego na rzecz roweru crossowego lub fitness. Warto też zwrócić uwagę na materiał, z którego wykonana jest rama i jego podzespoły. Wówczas można sprawić, że waga roweru nie będzie duża i nie będzie wymagał on dużego nakładu finansowego. Będzie za to dawał nam więcej przyjemności podczas mniej męczącej jazdy.


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756