Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

DLSS – co to jest? Co daje w grach?

 2024-05-14 

Podczas gamingu, jednym z najważniejszych parametrów są FPS-y, czyli klatki obrazu wyświetlane w danej sekundzie na monitorze. Im jest ich więcej, tym lepiej. Jednak osiągnięcie pożądanego efektu, często nie jest takie proste. W tym celu stworzono technologię DLSS, której głównym zadaniem jest zwiększenie wspomnianych FSP-ów w grach. W jaki dokładnie sposób działa DLSS? Jak duży wzrost FPS-ów możesz osiągnąć i jak skorzystać z tej niezwykle przydatnej technologii? Sprawdź w przygotowanym przez nas poradniku!

Do czego wykorzystywane jest DLSS?

Skrót DLSS pochodzi od Deep Learning Super Sampling i jest autorskim projektem od NVIDII. Sama firma ma na swoim koncie ogromne sukcesy dotyczące zwiększania wrażeń wizualnych w grach, za sprawą wykorzystania sztucznej inteligencji. Pierwszy raz mogliśmy to zobaczyć w seriach kart graficznych RTX, które wprowadziły Ray Tracing, było to prawdziwym przełomem w gamingu. Podobnie jest z technologią DLSS, która pojawiła się również w wybranych kartach z serii RTX. Obie technologie istnieją już od 2018 roku i wciąż są bardzo aktywnie rozwijane przez NVIDIĘ. Warto zwrócić uwagę na to, że w praktyce zarówno DLSS, jak i Ray Tracing są swego rodzaju uzupełnieniem, co w połączeniu daje naprawdę oszałamiające zmiany w wyglądzie grafiki w grach komputerowych.


DLSS wykorzystuje sztuczną inteligencję, ale w trochę inny sposób niż mogłoby się wydawać. Kluczowy jest Deep Learning, czyli przetwarzanie algorytmów i danych w czasie rzeczywistym. W praktyce wygląda to w ten sposób, że urządzenie (w tym przypadku karta graficzna), wspierane przez AI, analizuje wszystkie otrzymane informacje w czasie rzeczywistym. W efekcie obraz w grze generowany, przez taki sprzęt, jest na bieżąco korygowany.


Ma to wiele wspólnego z dobrze znaną i szeroko stosowaną technologią scalingu. Jednak w grach, jest to znacznie bardziej skomplikowany proces, wymagający ogromnej mocy obliczeniowej. Z tego względu, DLSS pojawiło się dopiero wraz z rozwojem AI oraz najbardziej zaawansowanych kart graficznych od NVIDII. DLSS nie mógłby zaistnieć bez wcześniejszego opracowania rdzeni Tensor, które dostarczają znaczną moc obliczeniową, aby obraz renderować. Co to znaczy? Chodzi dosłownie o proces generowania obrazu z kodu, który widzisz na monitorze komputera.


Jak dokładnie wygląda działanie DLSS w praktyce? AI analizuje obraz generowany przez kartę graficzną, a następnie dostosowuje go do natywnej rozdzielczości monitora, w czasie rzeczywistym. Wygląda to tak, jakby system demontował obraz na składniki, a następnie ponownie go składał w innej rozdzielczości, zachowując wszystkie szczegóły. W rezultacie otrzymujemy obraz o wyraźnie lepszej jakości, co ma znaczenie szczególnie dla komputerów z mniej wydajnymi podzespołami. Pozwala to na wygenerowanie obrazu kosztem mniejszego zużycia mocy obliczeniowej, a która może i w założeniu NVIDII powinna być następnie przekierowana do Ray Tracingu. To właśnie ta zależność jest kluczowa. DLSS i Ray Tracing wzajemnie się uzupełniają.

Karty graficzne w naszej ofercie:

Wersje DLSS

DLSS zadebiutowało w 2018 roku w wersji 1.0, ale w początkowej fazie jej możliwości ograniczały się głównie do sprawiania problemów graczom. Dlatego też niewiele gier wspierało DLSS. Pierwsza wersja miała problemy z generowaniem obrazu, co skutkowało rozmyciem, błędami i bugami. Ponieważ była to zupełnie nowa technologia i miała liczne problemy, deweloperzy nie byli chętni do tworzenia własnych implementacji sztucznej inteligencji, wspierających pomysł NVIDII.


Na szczęście sama NVIDIA bardzo mocno wierzyła w sukces DLSS, dlatego już w kwietniu 2020 roku pojawiła się wersja 2.0 i można było już mówić o prawdziwej rewolucji. W przeciwieństwie do pierwszej wersji, DLSS 2.0 nie wymaga od deweloperów gier tworzenia własnych modeli AI do obsługi, wykorzystywała ogólny model. Dzięki temu, gry mogły korzystać z DLSS bez konieczności opracowywania własnych implementacji sztucznej inteligencji lub szkolenia istniejących modeli. Obraz był rzeczywiście znacznie płynniejszy, bez problemów z poprzedniej wersji. Różnicę wynikała z wprowadzenia technologii Super Resolution, która umożliwiała skalowanie obrazu niższej rozdzielczości do natywnej, maksymalnie do poziomu 4K.


Kolejnym krokiem w rozwoju DLSS, było powstanie wersji 3.0, która pojawiła się w październiku 2022 roku. W tym przypadku NVIDIA postawiła na udoskonalenie tego, co już się sprawdziło, dlatego główną skupiła się na rozwinięciu Super Resolution. W tej wersji DLSS gracze mogli już liczyć na coś zupełnie nowego, czyli DLSS Frame Generation. To ulepszenie pozwala na śledzenie prędkości i kierunku przemieszczania się pikseli pomiędzy konkretnymi ramkami klatek. Analiza zmian oświetlenia obrazu umożliwiła dodatkowe „wyciśnięcie” kilku FPS-ów.


NVIDIA Reflex z kolei wpływa na zakończenie renderowania obrazu w odpowiednim momencie, co pozwala na zwolnienie mocy obliczeniowej procesora graficznego.


DLSS 3.0 zostało wprowadzone wraz z pojawieniem się kart graficznych z serii RTX 40XX, ale NVIDIA już teraz zapowiedziała pojawienie się DLSS 3.5 z poprawioną rekonstrukcją promieni w Ray Tracingu. Ray Reconstruction ma również bazować na AI i dzięki temu kompletnie wyłączyć ręczne dostrajanie odszumiania obrazu.

Jak włączyć DLSS?

Jak włączyć DLSS i cieszyć się wszystkimi możliwościami tej unikatowej technologii? W pierwszej kolejności musisz zadbać o to, aby sterowniki Twojej karty graficznej były aktualne. Najszybciej zrobisz to, ściągając dedykowaną aplikację NVIDIA GeForce Experience. Po lewej stronie znajdziesz zakładkę sterowniki, gdzie będziesz mógł pobrać najnowszą wersję dla Twojego urządzenia. Jeśli jest już zainstalowana, zobaczysz odpowiedni komunikat.


Jak włączyć DLSS po aktualizacji sterowników? Wystarczy, że uruchomisz wybraną grę, która oferuje wsparcie dla DLSS, a następnie przejdziesz do menu ustawień graficznych. Na liście dostępnych opcji odszukaj NVIDIA DLSS i zmień ustawienia tak, aby suwak pokazywał status aktywnej technologii DLSS. 

Tryby pracy DLSS

Technologia DLSS pozwala na zarządzanie wieloma ustawieniami graficznymi, zaczynając od jakości obrazu oraz wydajności. Gracz może na własną rękę zdecydować, czy woli cieszyć się lepszą grafiką, czy płynniejszym działaniem gry na wysokich ustawieniach. 

Służą do tego 4 tryby: Quality, Balanced, Performancce i Ultra Performence. Ostatnie dwa tryby mają za zadanie poprawienie płynności gry kosztem jakości obrazu, podczas gdy Quality odwrotnie – wyższa jakość, mniejsza płynność. Tryb Balanced ma na celu połączenie wydajności z jakością DLSS. Co to znaczy dla gracza? Znaczne podniesienie możliwości wyboru własnych ustawień dostosowanych do indywidualnych potrzeb.

Karty graficzne NIVIDIA w naszej ofercie:

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756