Znaleziono w kategoriach:
Gra towarzyska AWAKEN REALMS Wielki Mur

Instrukcja obsługi Gra towarzyska AWAKEN REALMS Wielki Mur

Powrót
1
2
Komponenty gry
FigurKi
Karty
ZnacZniki i żetony
inne
32 Urzędników
(po 8 na gracza)
W zależności od wersji twoja gra zawierać będzie gurki lub drewniane pionki.
24 karty Hordy 5 kart Artefaktów
50 znaczników Złota 50 znaczników Chi
50 znaczników Drewna
30 znaczników Ran
50 znaczników Kamienia
50 żetonów Hańby
44 karty Doradców
24 karty Rozkazów
(w4 różnych kolorach)
20 kart Taktyk
13 kart Generałów
40 Włóczników
(po 10 na gracza)
16 Łuczników
(po 4 na gracza)
8 Kawalerzystów
(po 2 na gracza)
4 Zasłonki graczy
(po 1 na gracza)
3 kondygnacje
Muru poziomu 1
3 kondygnacje
Muru poziomu 2
3 kondygnacje
Muru poziomu 3
2 Arkusze
znaklejkami
1 plansza
1 karta Rozkazu
Klanu Trzciny
2 karty Generałów
Klanu Trzciny
12 kart Taktyk
do trybu kooperacji
8 kart Generałów
do trybu kooperacji
1 karta Generała
do trybu solo
6 kart Rozkazów
do trybu solo
24 karty Hordy
do trybu kooperacji
12 kart Wydarzeń 12 kart
Dekretów Cesarza
9 Barykad
4 znaczniki Honoru
(w4 różnych kolorach)
4 znaczniki Herbaty
(w4 różnych kolorach)
5 dwustronnych uniwersalnych
żetonów Honoru
1 dwustronny żeton Czasu
3
WSP
twórcy:
Autorzy: Kamil „Sanex” Cieśla, RobertPlesowicz, Łukasz
Włodarczyk
Dyrektor artystyczny: Marcin Świerkot
Główny projektant gry: Ernest Kiedrowicz
Testy iopracowanie: Krzysztof Belczyk, Bartłomiej Kalisz,
Adrian Krawczyk, Łukasz Krawiec, Michał Lach, Paweł
Samborski, Jan Truchanowicz
Instrukcja: Hervé Daubet, Łukasz Krawiec
Tekst: Andrzej Betkiewicz
Tłumaczenie: Klaudia Stadnik
Proofreading: Piotr Jagielski, Hervé Daubet, Jonathan
Bobal oraz nieoceniony wkład naszej społeczności.
Korekta: Kinga Żebryk, Łukasz Potoczny
Koordynacja tłumaczenia: Jakub Molendowicz
Projekt graczny: Jędrzej Cieślak, Rafał Janiszewski,
Adrian Radziun, Jan Truchanowicz
Skład wersji polskiej: Rafał Janiszewski, Patrycja Marzec,
MariaPinkowska-Porzycka
Ilustracje: Jakub Dzikowski, Piotr Foksowicz, Patryk Jędraszek,
Ewa Labak, Anna Myrcha, Piotr Orleański, Michał Peitsch,
Krzysztof Piasek, Pamela Łuniewska
Modele 3D: Jędrzej Chomicki, Piotr Gacek,
Mateusz Modzelewski, Jakub Ziółkowski
Produkcja: Michał Matłosz, Dawid Przybyła, Jacek
Szczypiński, Adrianna Kocięcka
Specjalne podZiękowania:
Jimmy Durden, Michał Frendo, MałgorzataMitura,
Sergiy Pavliuk, Aliesia Pavliuk, Jakub Petz, MarcinSzczerbaty,
Jasiek ejester
Wszystkim osobom, które wsparły nas na Kickstar-
terze, dzięki którym ta gra ujrzała światło dzienne.
Wszystkim osobom, które poświęciły swój czas oraz wysiłek
na testowanie itworzenie gry.
Wielki Mur to gra planszowa fantasy inspirowana historią
Wielkiego Muru Chińskiego, Dynastii Song oraz podbojami
Czyngis-chana. Większość postaci, wydarzeń i wynalazków
wojskowych jest zgodna zhistorią, ale niektóre znich zostały
nieznacznie zmodykowane, aby lepiej pasowały do tematyki gry.
Wielki Mur stał tu już za czasów dynastii Zhou, wiele lat
przed zgiełkiem obecnej batalii.
Wtamtych czasach była to prosta konstrukcja, składająca
się z murów ifortów, która chroniła krainę przed najazdami
koczowniczych plemion.
Przetrwała wiele wojen ibitew, była rozbudowywana, prze-
budowywana inaprawiana niezliczoną ilość razy...
Znacznie później, wX iXI wieku, Północna Dynastia Song
wybudowała pierwszy fragment Wielkiego Muru na terenach
dzisiejszych prowincji Shanxi iHebei, aby bronić się przed
najazdami Dżurdżenów.
Pomimo wielu starań Mur nie spełnił swojej roli, zmusza-
jąc Północną Dynastię Song do wycofania się na południe;
potężne fortykacje należały teraz do wroga.
Sto lat później.
Dynastia Jin, dzięki Wielkiemu Murowi wzniesionemu
przez swoich poprzedników, przez dluższy czas skutecznie
odpierała mongolską inwazję z północy, dopóki Dynastia
Song, znana teraz jako Południowa Song, nie sprzymierzyła
się z armią Mongołów. Uraza, którą żywili do Jin, była zbyt
duża, aby nie skorzystać z okazji na wspólny atak wymierzony
w znienawidzonego sąsiada. Połączone siły Południowej Song
oraz Mongołów z łatwością pokonały wrogie armie. Jednakże
Songowie nie przewidzieli, że żądzę krwi ich „sprzymierzeń-
ców” trudno jest zaspokoić, i teraz sami muszą stawić czoła
mongolskiej hordzie.
Itu zaczyna się nasza historia...
Przegląd gry
WWielkim Murze gracze wcielają się wrole Generałów
broniących Muru przed mongolską hordą.
Gra toczy się przez serię rund zwanych Latami, akażda
znich podzielona jest na 4 części, czyli Pory Roku.
Podczas Wiosny nowe barbarzyńskie hordy wkraczają na
ziemie przed Wielkim Murem iprzygotowują się do rozpo-
częcia Szturmu.
Lato to czas, kiedy Generałowie przygotowują się na
Szturm imobilizują swoje siły.
Podczas Jesieni gracze wykonują swoje tury, zagrywają
karty Rozkazów, rozpatrują ich efekty iAktywują Lokacje,
aby uzyskać różne korzyści.
WZimie aktywowana jest ostatnia warstwa Obrony,
anastępnie hordy mongolskie próbują sforsować Mury.
Na koniec gry gracz z największą liczbą punktów
Honoru wygrywa.
WAŻNE!
Zasady przedstawione na kolejnych stronach dotyczą gry dla 3
lub 4 graczy. Zmiany wgrze dla 2 graczy iw trybie solo są dokład-
nie opisane na końcu instrukcji (jednak przed przejściem do tych
modykacji należy zapoznać się z zasadami podstawowymi).
4
przygotowanie
obszaru gry
Tor Honoru (1)
Tor Czasu (2)
Zabójczość – liczba Żołnierzy Zabitych przez karty
Hordy (2.1)
Liczba nowych kart Hordy podczas Inwazji (2.2)
Liczba graczy (2.3)
Sekcje Muru (3)
Pola kart Hordy (3.1)
Pierwszy rząd (3.1.1)
Drugi rząd (3.1.2)
Trzeci rząd (3.1.3)
Pola Barykad (3.2)
Pola kondygnacji Muru (3.4)
Strefa Odpoczynku (3.3)
Tor Rozkazów (4)
Pole na stos odrzuconych kart Rozkazów (4.1)
Lokacje
Tartak (5)
Kamieniołom (6)
Kopalnia Złota (7)
Świątynia (8)
Obóz Budowniczych (9)
Magazyn (10)
Koszary (11)
Centrum Logistyczne (12)
Akademia Wojskowa (13)
Talia Taktyk (13.1)
Pole na stos odrzuconych kart Taktyk (13.2)
Herbaciarnia (14)
Tor Herbaty (14.1)
Cesarska Ambasada (15)
Izba Urzędników (15.1)
Tor Doradców (15.2)
Talia Doradców (15.3)
Pole na stos odrzuconych kart Doradców (15.4)
Pola Nadzorców (16)
Pola Urzędników (17)
Pozostałe
Pola na karty Artefaktów (18)
Talia Hordy (19)
Stos odrzuconych kart Hordy (20)
3
23.1
4.1
3.4
3.3
14.1
13.113.2
15.115.2
15.4
15.3
3.2
3.1.1
3.1.2
3.1.3
2.1
8
567
17
15
13
11
110
4
18 19 20
12 14
9
16
2.2
2.3
5
przygotowanie obszaru gry
1.
Umieść planszę na środku obszaru gry odpowiednią stroną
do góry, wzależności od liczby graczy (2.3).
2. Przygotuj pulę żetonów Hańby – za każdego gracza wgrze
dodaj do niej 10 żetonów Hańby. Pozostałe żetony Hańby
schowaj do pudełka; nie będą już używane podczas tej
rozgrywki. Następnie utwórz osobne pule dla wszystkich
Surowców, żetonów iznaczników (Drewno, Kamień, Złoto,
Chi, Rany, żetony Hańby iuniwersalne żetony Honoru)
iumieść je obok obszaru gry. Połóż wszystkie kondygnacje
Muru wpobliżu ułożonych Surowców.
3.
Umieść żeton Czasu pustą stroną do góry na odpowiednim
polu na torze Czasu (2), wzależności od liczby graczy (2.3).
4.
Potasuj wszystkie karty Artefaktów, anastępnie umieść
losowo 3 odkryte karty na polach Artefaktów wlewym
górnym rogu planszy (18). Pozostałe karty odłóż do pudełka;
nie będą używane wtej rozgrywce.
5.
Każdy gracz wybiera Klan oraz dobiera wszystkie pasu-
jące kolorystycznie komponenty (6 kart Rozkazów,
8 Urzędników, 16 Żołnierzy: 10 Włóczników, 4 Łuczników,
2 Kawalerzystów, 1 Zasłonkę gracza, 1 znacznik Honoru
i1 znacznik Herbaty).
6. Potasuj wszystkie karty Hordy, aby stworzyć talię Hordy,
iumieść ją zakrytą na górze planszy (19).
7. Umieść po 1 odkrytej karcie Hordy na każdym polu pierw-
szego rzędu (3.1.1). Jeżeli wrozgrywce uczestniczą 4 osoby,
umieść 1 dodatkową kartę Hordy zgodnie ze wskaźnikiem
Inwazji na odwrocie kolejnej karty Hordy.
Karty Hordy zostały szczegółowo opisane na stronie 6. Więcej
informacji na temat rozmieszczania kart Hordy znajdziesz
wrozdziale „Inwazja i Podbój” na stronie 9.
8.
Umieść 9 Barykad, po 1 Barykadzie na każdym polu
Barykad, na wszystkich Sekcjach Muru (3.2).
9.
Potasuj wszystkie karty Taktyk istwórz zakrytą talię
Taktyk, a następnie połóż ją na odpowiednim polu na
planszy (13.1).
10. Potasuj wszystkie karty Generałów irozdaj losowo po
2 zakryte każdemu zgraczy.
11. Potasuj wszystkie karty Doradców irozdaj losowo po
2zakryte każdemu zgraczy.
12.
Wszyscy gracze sprawdzają otrzymane karty Generałów,
po czym, jednocześnie, wybierają jedną znich. Drugą
kartę odrzucają, a swojego wybranego Generała umiesz-
czają przed sobą. Następnie gracze wybierają jednego ze
swoich Doradców, który staje się ich Aktywnym Doradcą,
oraz umieszczają go odkrytego po prawej stronie swojego
Generała. Drugi zostaje Wspierającym Doradcą i jest
umieszczany pod kartą Generała wtaki sposób, aby ikona
znajdująca się na odwrocie karty była dobrze widoczna.
Wszystkie pozostałe karty Generałów należy odłożyć do
pudełka zgrą; nie będą używane wtej rozgrywce.
Karty Generałów iDoradców zostały szczegółowo opisane
wodpowiednich podrozdziałach na stronie 5.
13.
Pozostałe karty Doradców tworzą talię Doradców, którą
należy położyć zakrytą obok toru Doradców. Dobierz zniej
4 karty iumieść je odkryte po jednej wkażdym z4 miejsc
na torze Doradców (15.2).
14.
Wszyscy gracze umieszczają na planszy 3 swoich
Urzędników wIzbie Urzędników (15.1).
15.
Na dole każdej karty Generała znajdują się jego
początkowe Surowce, karty Taktyk oraz wartość Herbaty.
Każdy gracz dobiera wskazaną liczbę Surowców (Drewno,
Kamień, Złoto iChi) iumieszcza ją za swoją Zasłonką
gracza. Następnie każdy zgraczy dobiera na rękę wskazaną
liczbę kart Taktyk.
Surowce, talie ikarty na ręce to jedyne elementy gry, które
są trzymane wtajemnicy przed innymi graczami. Wszystkie
pozostałe elementy są jawne.
16. Wszyscy gracze umieszczają swój znacznik Honoru na
torze Honoru (1), na polu o wartości 0.
17.
Wszyscy gracze układają jeden na drugim swoje znacz-
niki Herbaty na polu toru Herbaty, zgodnie zpocząt-
kową wartością Herbaty wydrukowaną na dole ich karty
Generała. Znaczniki są układane wkolejności numerycz-
nej. Gracz znajwyższą wartością Herbaty układa swój
znacznik na górze stosu, agracz znajniższą wartością –
na dole.
18.
Wszystko jest już gotowe, możecie rozpoczynać grę.
Pierwszy Rok gry rozpoczyna się od Jesieni (należy pomi-
nąć Wiosnę iLato).
elementy gry
karty Generałów
Ludzie nazywają ją Szkarłatnym Jadeitem,
gdyż jej prawdziwe imię zostało dawno
zapomniane. Dzięki swej ponadprzeciętnej
wytrwałości i niezłomności wyrwała się
z okowów niewolnictwa i uzyskała status generała.
Historie o jej heroicznym stłamszeniu
zamachu stanu obiegły całe Chiny,
a sam Cesarz nadał jej tytuł Obrończyni Narodu.
Początkowe zasoby:
L
iang
H
ongyu
zdoLność:
Za każdym razem, gdy jeden
z twoich zostaje Zabity,
otrzymujesz 2 .
5 3 3 5 2 65
1.
Początkowe Surowce ikarty Taktyk. Te informacje
są potrzebne tylko podczas przygotowywania rozgrywki.
Symbole określają rodzaj, a cyfry liczbę Surowców
(Drewno, Kamień, Złoto iChi), które otrzymujesz
na początku gry, atakże startową liczbę kart Taktyk
traających do twojej ręki.
2. Początkowa wartość Herbaty. Ta liczba określa począt-
kową kolejność układania znaczników Herbaty. Znaczniki
są układane wkolejności numerycznej (znacznik gracza
znajwyższą wartością Herbaty układany jest na górze stosu,
z najniższą – na dole).
3.
Zdolność specjalna. To właśnie ona sprawia, że twój
Generał jest wyjątkowy. Siła tej zdolności jest określana
poprzez liczbę Wspierających Doradców umieszczonych
rewersem pod kartą twojego Generała.
Karty DoraDców
n
adzorca
Nie ma takiego zadania,
którego nie móby zlecić komuś do wykonania.
Po twojej fazie Aktywacji
otrzymujesz Dochód za 1 .
S
trażnik
Bezpieczeństwo Muru jest dla niego kwestią honoru.
Żyje, by bronić, żyje, by służyć. Zawsze czujny, zawsze skupiony,
zawsze gotów, by spełnić swój obowiązek.
Po twojej fazie Aktywacji
możesz wykonać Atak 1
na każdej Sekcji Muru.
Doradcy są prawą ręką dobrego Generała. To oni mogą
przeważyć szalę zwycięstwa.
Za każdym razem, gdy otrzymujesz Doradcę, musisz zdecy-
dować, czy ma on być Aktywny, czy Wspierający. Wybór ten
jest nieodwracalny inie może być zmieniony do końca gry.
Aktywny Doradca: Umieść odkrytą kartę Doradcy
po prawej stronie swojej karty Generała. Możesz teraz
używać zdolności opisanej na karcie tego Doradcy.
Wychowana przez wojnę i ciężkie czasy,
z łatwością przejęła dowództwo
nad grupą brutalnych bandytów.
Razem ze swoimi ludźmi poprzysięgła lojalność
Dynastii Song, ale mimo jej najszczerszych chęci
mało kto jej ufa.
P
oczątkowe
zasoby
:
y
ang
M
iaozHen
z
doLność
:
Za każdym razem,
gdy rekrutujesz ,
zrekrutuj ,
płacąc za każdego 2 .
3 6 3 4 2 20
Wspierający Doradca: Umieść kartę Doradcy pod
swoim Generałem wtaki sposób, aby ikona na jej odw-
rocie była spod niego wysunięta i widoczna. Jeśli masz
kilku Wspierających Doradców, wszystkie ich ikony
powinny być widoczne. Liczba ikon określa siłę zdol-
ności twojego Generała.
Przykład: Zdolność specjalna Song Ci brzmi: „Za każdym razem,
gdy Ulepszasz , otrzymujesz 2 ”. Oznacza to, że za
każdym razem, gdy gracz Ulepsza któregoś zNadzorców, otrzy-
muje 2 punkty Honoru za każdego ze swoich Wspierających
Doradców. Mając 3 Wspierających Doradców, gracz otrzymałby
6 punktów Honoru.
12
3

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756