Znaleziono w kategoriach:
Gra planszowa LACERTA Azul 107324

Instrukcja obsługi Gra planszowa LACERTA Azul 107324

Powrót
Po podliczeniu wszystkich punktów zdobytych w tej fazie
układania mozaik, sprawdź czy na twojej podłodze znajdują się
rozbite płytki. Za każdą płytkę, leżącą na podłodze, odejmij od
wcześniej wyliczonych punktów liczbę wskazaną bezpośrednio
nad polem podłogi, na którym leży dana płytka.
Przesuń teraz swój znacznik na torze punktacji o właściwą
liczbę pól w przód lub w tył (znacznik jednak nigdy nie cofa się
poniżej 0).
Po podliczeniu punktów, zbierz wszystkie płytki ze swojej
podłogi i odłóż je do pokrywki pudełka. Uwaga: jeśli na polu
swojej podłogi posiadasz płytkę gracza rozpoczynającego, policz
za nią punkty tak, jakby była zwykłą płytką. Nie odkładaj jej
jednak do pudełka, tylko połóż przed sobą.
C. Przygotowanie do kolejnej rundy
Jeśli nikomu nie udało się ułożyć poziomego rządka 5 płytek na
swojej ścianie (zobacz rozdział Koniec gry), przygotujcie grę do
kolejnej rundy. Uzupełnijcie wszystkie warsztaty dostawców,
kładąc na nich po 4 żetony z woreczka (tak jak na początku gry).
Jeśli w woreczku zabraknie płytek, wsypcie do niego zawartość
pokrywki pudełka i kontynuujcie uzupełnianie. Następnie
rozpocznijcie kolejną rundę gry.
W rzadkim przypadku, jeśli ponownie wyczerpiecie zasoby
płytek, a w pudełku nie ma żadnej lub jest niewystarczająca
liczba płytek, rozpocznijcie nową rundę pomimo tego, nie
wszystkie warsztaty są uzupełnione.
STOPKA
Projekt gry: Michael Kiesling
Produkcja: Sophie Gravel
Rozwój: Viktor Kobilke &
Philippe Schmit
Kierownik artystyczny: Philippe Guérin
Ilustracje: Chris Quilliams
Projekt graficzny: Philippe Guérin,
Karla Ron &
Marie-Eve Joly
Komunikacja: Mike Young
Współpraca zagraniczna: Andrea Ahlers &
Katja Wienicke
Edycja: Sophie Gravel,
Viktor Kobilke
Marketing: Martin Bouchard
Tłumaczenie: Przemysław Korzeniewski
Realizacja:
STOPKA
Maciek traci łącznie 8 punktów, ponieważ pierwszych 5 pól jego
podłogi jest zajętych (płytka gracza rozpoczynającego też się liczy).
Punktacja
Każdą płytkę przenoszoną z linii wzorów na ścianę (w tym
samym rzędzie) musisz zawsze położyć na polu w jej kolorze,
za co natychmiast otrzymujesz punkty zwycięstwa:
Jeśli położona płytka nie
przylega do innych płytek
(w pionie lub poziomie),
zdobywasz 1 punkt.
Jeśli jednak położona płytka przylega do jakiejkolwiek innej,
postępuj w poniżej opisany sposób:
Najpierw sprawdź, czy płytka przylega w poziomie do co
najmniej 1 innej płytki. Jeśli tak, policz ile płytek w tej grupie
przylega do siebie poziomo (włączając właśnie położoną
płytkę). Zdobywasz dokładnie tyle punktów.
Następnie sprawdź, czy płytka przylega w pionie do co
najmniej 1 innej płytki. Jeśli tak, policz ile płytek w tej grupie
przylega do siebie pionowo (włączając właśnie położoną
płytkę). Zdobywasz dokładnie tyle punktów.
Za położenie
tej czerwonej
ytki
otrzymasz
1 punkt.
W tym przykładzie za położenie
żółtej płytki otrzymasz nie tylko
4 punkty za grupę poziomo
połączonych płytek, ale również
3 punkty za grupę pionowo
połączonych płytek.
W tym przykładzie za położenie
żółtej płytki otrzymasz
3 punkty, ponieważ utworzony
rządek składa się z trzech
przylegających do siebie płytek
(włączając w to nowo położoną
żółtą płytkę).
5 6
Inny wariant gry
Jeśli chcecie spróbow trochę innej
wersji gry, użyjcie tej strony planszy, na
której ściana jest szara. Zasady takie
same jak w zwykłej grze, poza tym, że
podczas przenoszenia płytki z linii
wzoru na ścianę, możesz położyć na
dowolnym polu rzędu odpowiadającego
danej linii. Obowiązuje też zasada, że
w każdej pionowej kolumnie na swojej ścianie nie możesz
powtórzyć płytki tego samego koloru. Pamiętaj też, że również
w poziomym rzędzie nie możesz powtórzyć płytki tego samego
koloru (zgodnie z zasadami podstawowymi).
Przypadek szczególny: w fazie układania mozaik może się
zdarzyć, że nie będziesz mógł przenieść na ścianę skrajnej prawej
płytki z którejś linii wzorów, ponieważ nie ma miejsca, gdzie
(zgodnie z zasadami) można by położyć. W takim przypadku
musisz natychmiast przenieść wszystkie płytki z tej linii wzorów
na podłogę (zobacz rozdział Podłoga).
Instrukcja
W tym przykładzie za położenie
niebieskiej płytki otrzymasz
3 punkty, ponieważ w tej grupie
połączone są ze sobą w pionie
łącznie trzy płytki.
MOVE
© 2018 Plan B Games Inc.
Żaden fragment tego produktu nie może być
powielany bez uzyskania pozwolenia.
19 rue de la Coopérative
Rigaud, QC
J0P 1P0, Kanada
info@nextmovegames.com
www.nextmovegames.com
Prosimy o zachowanie powyższych informacji.
Koniec gry
Gra kończy się tuż po zakończeniu fazy układania mozaik,
w której co najmniej jeden z was ułożył co najmniej jeden
poziomy rządek 5 płytek na swojej ścianie.
Po zakończeniu gry, każdy dolicza do swoich wyników
dodatkowe punkty, za osiągnięcie poniższych celów:
zdobywasz 2 punkty za każdy ukończony poziomy rządek,
składający się z 5 płytek.
zdobywasz 7 punktów
za każdą ukończoną
kolumnę, składającą się
z 5 płytek.
zdobywasz 10 punktów
za każdy kolor, w którym
posiadasz na swojej
ścianie wszystkie 5 płytek.
Grę wygrywa ten z was, kto zdobył łącznie najwięcej punktów.
Remis rozstrzygany jest na
korzyść tego, kto ukończył
więcej poziomych rządków na
swojej ścianie. Jeśli nadal jest
remis, remisujący wygrywają.
© 2018 Wydawnictwo Lacerta
ul. Czarnieckiego 15
skr. poczt. 57003
53-638 Wrocław, Polska
facebook.com/LacertaPL
www.LACERTA.pl
kontakt@lacerta.pl
Środek pola gry
Niekompletna
F
Niekompletna
Wypełniona
Przygotowanie gry
1. Daj każdemu graczowi jedną planszę (A), którą ten kładzie przed
sobą na stole, tak aby widoczna była strona z kolorową ścianą.
(W rozdziale Inny wariant gry opisujemy zasady gry z użyciem
szarej strony). Wszyscy musicie grać, używając tej samej strony.
2. Każdy kładzie 1 znacznik punktacji (B) na polu "0" toru
punktacji na swojej planszy.
3. Ułóż żetony warsztatów dostawców (C) w okrąg, wokół
środka pola gry:
w grze 2-osobowej, ułóż 5 warsztatów,
w grze 3-osobowej, ułóż 7 warsztatów,
w grze 4-osobowej, ułóż 9 warsztatów.
4. 100 płytek (po 20 każdego koloru) (D) włóż do woreczka (E).
5. Daj płytkę gracza rozpoczynającego (F) temu, kto ostatnio
był w Portugalii. Wyciągnij z woreczka losowo i ułóż na
każdym żetonie warsztatu dostawcy po 4 płytki Azulejos.
Niewykorzystane plansze, znaczniki punktacji i warsztaty
dostawców odłóż
do pudełka.
Cel gry
Zwycięży ten, kto zdobędzie najwięcej punktów w trakcie gry.
Gra kończy się po zakończeniu rundy, w której co najmniej jeden
gracz ukończył poziomy rząd 5 płytek na swojej ścianie.
Przebieg gry
Gra trwa kilka rund, a każda z nich składa się z trzech faz:
A. oferta dostaww,
B. układanie mozaik,
C. przygotowanie do kolejnej rundy
A. Oferta dostawców
Gracz rozpoczynający kładzie płytkę gracza rozpoczynającego
w obszarze środka pola gry i wykonuje swoją pierwszą turę.
Następnie, kolejni gracze wykonują swoje tury w kolejności
zgodnej z ruchem wskazówek zegara.
W swojej turze musisz wybrpłytki i zabrje do siebie. Możesz
to zrobić na jeden z dwóch sposobów:
a) Wwszystkie płytki jednego koloru z dowolnego jednego
warsztatu dostawcy, a pozostałe płytki z tego warsztatu
przenieś na środek pola gry.
ALBO
b) W wszystkie płytki jednego koloru ze środka pola gry.
Jeśli jestpierwszym graczem, który w tej rundzie zabiera
płytki ze środka pola gry, musisz również wziąć płytkę gracza
rozpoczynającego i położyć na skrajnym lewym pustym
polu podłogi na swojej planszy. Nie możesz zabrjedynie
płytki gracza rozpoczynającego.
We wszystkich kolejnych rundach obowiązuje dodatkowa
zasada, której musicie przestrzegać: nie wolno kłaść płytek
danego koloru w linii wzorów, jeśli w odpowiadającym rzędzie
na ścianie znajduje się już płytka tego koloru.
Podłoga
Każdą zabraną płytkę, której nie chcesz albo nie możesz położyć
na linii wzorów (wg zasad), musisz położyć na pustym polu
podłogi, uzupełniając od lewej do prawej strony. Pomyśl
sobie, że te płytki odpadły ze ściany podczas układania i rozbiły
się. Płytki z podłogi przynoszą ujemne punkty w fazie układania
mozaik.
Jeśli wszystkie pola twojej podłogi zajęte, odłóż
chwilowo pozostałe rozbite płytki do pokrywki pudełka.
Wykonujcie kolejno swoje tury w tej fazie do momentu, kiedy nie
będzie już żadnych płytek na środku pola gry ORAZ w żadnym
z warsztatów dostaww.
Następnie przejdźcie do fazy układania mozaik.
Przemek bierze 2 żółte ytki z warsztatu dostawcy i zastanawia się,
w której linii wzorów je położyć. Nie może ich położyć w drugiej ani
w trzeciej linii, ponieww odpowiadających im rzędach na ścianie
już żółte ytki. Nie może ich położyć również w czwartej linii, poniew
znajduje się w niej już 1 niebieska ytka, a ytki w jednej linii zawsze
muszą być tego samego koloru.
Możliwe opcje więc trzy:
położyć jedną w pierwszej linii, a drugą odłożyć na podłogę(A),
położyć obie ytki w piątej linii wzorów (B),
odłożyć obie ytki na podłogę (C).
A) Druga linia wzorów na planszy Gosi jest wypełniona
2 czerwonymi ytkami. Gosia przenosi więc skrajną prawą
ytkę z tej linii na czerwone pole ściany, w tym samym rzędzie
(zdobywając natychmiast 1 punkt, patrz rozdział Punktacja).
Trzecia linia nie jest jeszcze wypełniona, więc Gosia ignoruje ją.
Następnie przenosi skrajną prawą ytkę z czwartej linii na
niebieskie pole na ścianie (zdobywając kolejny 1 punkt).
Ignoruje też piątą linię, poniewjest niekompletna.
B) Kończąc wykonywanie akcji w tej fazie, przenosi wszystkie
ytki z drugiej i czwartej linii wzorów do pokrywki pudełka.
ytki leżące w trzeciej i piątej linii wzorów pozostają na planszy.
4
1. W swojej turze Gosia
zabiera 2 czarne płytki
z jednego z warsztatów,
a pozostałe dwie przenosi
na środek pola gry.
2. Maciek zabiera żółtą
płytkę z innego warsztatu,
a pozostałe 3 czerwone
przenosi na środek pola
gry.
3. Martyna z kolei bierze te
3 czerwone płytki ze środka pola
gry. Jest pierwszą osobą zabierającą
płytki ze środka, bierze więc t
płytkę gracza rozpoczynającego
i kładzie na skrajnym lewym
pustym polu swojej podłogi.
Przykładowa pierwsza tura
B
C
E
Wypełniona
A
Azulejos - oryginalnie były to biało-niebieskie ytki ceramiczne, sprowadzone
do Europy przez Maurów. Sławę i popularność w Portugalii zdoby po
wizycie króla Manuela I w południowej Hiszpanii. Król zafascynował się
oszałamiającym pięknem mauretańskich dekoracji pałacu w Alhambrze i pod
ich wrażeniem zlecił natychmiast przyozdobienie swojego pałacu w Portugalii
podobnymi płytkami.
W grze Azul wcielisz się w artystę układającego przepiękne mozaiki z Azulejos
na ścianach pałacu królewskiego w Évorze.
GRA MICHAELA KIESLINGA
Następnie, ułóż zabrane płytki w jednej z 5 linii wzorów na
swojej planszy (pierwsza linia ma 1 pole, na którym możesz trzymać
1 ytkę, a piąta linia ma ich 5).
Układaj płytki na pustych polach
wybranej linii pojedynczo, od prawej
do lewej strony.
Jeśli w danej linii wzoru
już płytki, możesz do niej dokładać
tylko płytki tego samego koloru.
Kiedy zapełnisz płytkami wszystkie puste pola linii wzoru,
linia jest wypełniona. Jeśli zabrałeś więcej płytek, niż możesz
położyć na pustych polach wybranej linii, odłóż nadmiarowe
płytki na podłogę (zobacz rozdział Podłoga).
Twoim celem w tej fazie powinno być wypełnienie jak największej
liczby linii wzorów. W kolejnej fazie (układanie mozaik) będziesz
przenosić ytki z wypełnionych linii do odpowiadających im linii
na ścianie, za co zdobędziesz punkty zwycięstwa.
B. Układanie mozaik
W tej fazie wszyscy możecie wykonywakcje równocześnie,
poniewbędziecie przenospłytki z wypełnionych linii na
ścianę.
A) Sprawswoje linie wzorów
od górnej do dolnej.
Przenieś skrajną prawą
płytkę z każdej wypełnionej
linii na pole ściany tego
samego koloru, w rzędzie
odpowiadającym danej linii.
Za każdym razem, kiedy przenosisz płytkę, zdobywasz
punkty zwycięstwa (zobacz rozdział Punktacja).
B) Odłóż chwilowo do pokrywki pudełka wszystkie płytki
z linii wzorów, w których brakuje skrajnej prawej płytki.
Kiedy przeprowadzicie powyższe czynności, wszystkie
płytki leżące wciąż na liniach wzorów waszych plansz
pozostają tam do następnej rundy.
Ściana
Linie wzorów
Tor punktacji
Podłoga
Układaj ytki od prawej do lewej.
B
C
A
D
3
2
Środek pola gry
Niekompletna
F
Niekompletna
Wypełniona
Przygotowanie gry
1. Daj każdemu graczowi jedną planszę (A), którą ten kładzie przed
sobą na stole, tak aby widoczna była strona z kolorową ścianą.
(W rozdziale Inny wariant gry opisujemy zasady gry z użyciem
szarej strony). Wszyscy musicie grać, używając tej samej strony.
2. Każdy kładzie 1 znacznik punktacji (B) na polu "0" toru
punktacji na swojej planszy.
3. Ułóż żetony warsztatów dostawców (C) w okrąg, wokół
środka pola gry:
w grze 2-osobowej, ułóż 5 warsztatów,
w grze 3-osobowej, ułóż 7 warsztatów,
w grze 4-osobowej, ułóż 9 warsztatów.
4. 100 płytek (po 20 każdego koloru) (D) włóż do woreczka (E).
5. Daj płytkę gracza rozpoczynającego (F) temu, kto ostatnio
był w Portugalii. Wyciągnij z woreczka losowo i ułóż na
każdym żetonie warsztatu dostawcy po 4 płytki Azulejos.
Niewykorzystane plansze, znaczniki punktacji i warsztaty
dostawców odłóż
do pudełka.
Cel gry
Zwycięży ten, kto zdobędzie najwięcej punktów w trakcie gry.
Gra kończy się po zakończeniu rundy, w której co najmniej jeden
gracz ukończył poziomy rząd 5 płytek na swojej ścianie.
Przebieg gry
Gra trwa kilka rund, a każda z nich składa się z trzech faz:
A. oferta dostawców,
B. układanie mozaik,
C. przygotowanie do kolejnej rundy
A. Oferta dostaww
Gracz rozpoczynający kładzie płytkę gracza rozpoczynającego
w obszarze środka pola gry i wykonuje swoją pierwszą turę.
Następnie, kolejni gracze wykonują swoje tury w kolejności
zgodnej z ruchem wskazówek zegara.
W swojej turze musisz wybrać płytki i zabrać je do siebie. Możesz
to zrobić na jeden z dwóch sposobów:
a) Wwszystkie płytki jednego koloru z dowolnego jednego
warsztatu dostawcy, a pozostałe płytki z tego warsztatu
przenieś na środek pola gry.
ALBO
b) W wszystkie płytki jednego koloru ze środka pola gry.
Jeśli jesteś pierwszym graczem, który w tej rundzie zabiera
płytki ze środka pola gry, musisz również wziąć płytkę gracza
rozpoczynającego i położyć na skrajnym lewym pustym
polu podłogi na swojej planszy. Nie możesz zabrać jedynie
płytki gracza rozpoczynającego.
We wszystkich kolejnych rundach obowiązuje dodatkowa
zasada, której musicie przestrzegać: nie wolno kłaść płytek
danego koloru w linii wzorów, jeśli w odpowiadającym rzędzie
na ścianie znajduje się już płytka tego koloru.
Podłoga
Każdą zabraną płytkę, której nie chcesz albo nie możesz położyć
na linii wzorów (wg zasad), musisz położyć na pustym polu
podłogi, uzupełniając od lewej do prawej strony. Pomyśl
sobie, że te płytki odpadły ze ściany podczas układania i rozbiły
się. Płytki z podłogi przynoszą ujemne punkty w fazie układania
mozaik.
Jeśli wszystkie pola twojej podłogi zajęte, odłóż
chwilowo pozostałe rozbite płytki do pokrywki pudełka.
Wykonujcie kolejno swoje tury w tej fazie do momentu, kiedy nie
będzie już żadnych płytek na środku pola gry ORAZ w żadnym
z warsztatów dostaww.
Następnie przejdźcie do fazy układania mozaik.
Przemek bierze 2 żółte ytki z warsztatu dostawcy i zastanawia się,
w której linii wzorów je położyć. Nie może ich położyć w drugiej ani
w trzeciej linii, ponieww odpowiadających im rzędach na ścianie
już żółte ytki. Nie może ich położyć również w czwartej linii, poniew
znajduje się w niej już 1 niebieska ytka, a ytki w jednej linii zawsze
muszą być tego samego koloru.
Możliwe opcje więc trzy:
położyć jedną w pierwszej linii, a drugą odłożyć na podłogę(A),
położyć obie ytki w piątej linii wzorów (B),
odłożyć obie ytki na podłogę (C).
A) Druga linia wzorów na planszy Gosi jest wypełniona
2 czerwonymi ytkami. Gosia przenosi więc skrajną prawą
ytkę z tej linii na czerwone pole ściany, w tym samym rzędzie
(zdobywając natychmiast 1 punkt, patrz rozdział Punktacja).
Trzecia linia nie jest jeszcze wypełniona, więc Gosia ignoruje ją.
Następnie przenosi skrajną prawą ytkę z czwartej linii na
niebieskie pole na ścianie (zdobywając kolejny 1 punkt).
Ignoruje też piątą linię, poniewjest niekompletna.
B) Kończąc wykonywanie akcji w tej fazie, przenosi wszystkie
ytki z drugiej i czwartej linii wzorów do pokrywki pudełka.
ytki leżące w trzeciej i piątej linii wzorów pozostają na planszy.
4
1. W swojej turze Gosia
zabiera 2 czarne płytki
z jednego z warsztatów,
a pozostałe dwie przenosi
na środek pola gry.
2. Maciek zabiera żółtą
płytkę z innego warsztatu,
a pozostałe 3 czerwone
przenosi na środek pola
gry.
3. Martyna z kolei bierze te
3 czerwone płytki ze środka pola
gry. Jest pierwszą osobą zabierającą
płytki ze środka, bierze więc też
płytkę gracza rozpoczynającego
i kładzie na skrajnym lewym
pustym polu swojej podłogi.
Przykładowa pierwsza tura
B
C
E
Wypełniona
A
Azulejos - oryginalnie były to biało-niebieskie ytki ceramiczne, sprowadzone
do Europy przez Maurów. Sławę i popularność w Portugalii zdoby po
wizycie króla Manuela I w południowej Hiszpanii. Król zafascynował się
oszałamiającym pięknem mauretańskich dekoracji pałacu w Alhambrze i pod
ich wrażeniem zlecił natychmiast przyozdobienie swojego pałacu w Portugalii
podobnymi płytkami.
W grze Azul wcielisz się w artystę układającego przepiękne mozaiki z Azulejos
na ścianach pałacu królewskiego w Évorze.
GRA MICHAELA KIESLINGA
Następnie, ułóż zabrane płytki w jednej z 5 linii wzorów na
swojej planszy (pierwsza linia ma 1 pole, na którym możesz trzymać
1 ytkę, a piąta linia ma ich 5).
Układaj płytki na pustych polach
wybranej linii pojedynczo, od prawej
do lewej strony.
Jeśli w danej linii wzoru są
już płytki, możesz do niej dokładać
tylko płytki tego samego koloru.
Kiedy zapełnisz płytkami wszystkie puste pola linii wzoru,
linia jest wypełniona. Jeśli zabrałeś więcej płytek, niż możesz
położyć na pustych polach wybranej linii, odłóż nadmiarowe
płytki na podłogę (zobacz rozdział Podłoga).
Twoim celem w tej fazie powinno być wypełnienie jak największej
liczby linii wzorów. W kolejnej fazie (układanie mozaik) będziesz
przenosić ytki z wypełnionych linii do odpowiadających im linii
na ścianie, za co zdobędziesz punkty zwycięstwa.
B. Układanie mozaik
W tej fazie wszyscy możecie wykonywakcje równocześnie,
poniewbędziecie przenospłytki z wypełnionych linii na
ścianę.
A) Sprawswoje linie wzorów
od górnej do dolnej.
Przenieś skrajną prawą
płytkę z każdej wypełnionej
linii na pole ściany tego
samego koloru, w rzędzie
odpowiadającym danej linii.
Za każdym razem, kiedy przenosisz płytkę, zdobywasz
punkty zwycięstwa (zobacz rozdział Punktacja).
B) Odłóż chwilowo do pokrywki pudełka wszystkie płytki
z linii wzorów, w których brakuje skrajnej prawej płytki.
Kiedy przeprowadzicie powyższe czynności, wszystkie
płytki leżące wciąż na liniach wzorów waszych plansz
pozostają tam do następnej rundy.
Ściana
Linie wzorów
Tor punktacji
Podłoga
Układaj płytki od prawej do lewej.
B
C
A
D
3
2
Środek pola gry
Niekompletna
F
Niekompletna
Wypełniona
Przygotowanie gry
1. Daj każdemu graczowi jedną planszę (A), którą ten kładzie przed
sobą na stole, tak aby widoczna była strona z kolorową ścianą.
(W rozdziale Inny wariant gry opisujemy zasady gry z użyciem
szarej strony). Wszyscy musicie grać, używając tej samej strony.
2. Każdy kładzie 1 znacznik punktacji (B) na polu "0" toru
punktacji na swojej planszy.
3. Ułóż żetony warsztatów dostawców (C) w okrąg, wokół
środka pola gry:
w grze 2-osobowej, ułóż 5 warsztatów,
w grze 3-osobowej, ułóż 7 warsztatów,
w grze 4-osobowej, ułóż 9 warsztatów.
4. 100 płytek (po 20 każdego koloru) (D) włóż do woreczka (E).
5. Daj płytkę gracza rozpoczynającego (F) temu, kto ostatnio
był w Portugalii. Wyciągnij z woreczka losowo i ułóż na
każdym żetonie warsztatu dostawcy po 4 płytki Azulejos.
Niewykorzystane plansze, znaczniki punktacji i warsztaty
dostawców odłóż
do pudełka.
Cel gry
Zwycięży ten, kto zdobędzie najwięcej punktów w trakcie gry.
Gra kończy się po zakończeniu rundy, w której co najmniej jeden
gracz ukończył poziomy rząd 5 płytek na swojej ścianie.
Przebieg gry
Gra trwa kilka rund, a każda z nich składa się z trzech faz:
A. oferta dostawców,
B. układanie mozaik,
C. przygotowanie do kolejnej rundy
A. Oferta dostaww
Gracz rozpoczynający kładzie płytkę gracza rozpoczynającego
w obszarze środka pola gry i wykonuje swoją pierwszą turę.
Następnie, kolejni gracze wykonują swoje tury w kolejności
zgodnej z ruchem wskazówek zegara.
W swojej turze musisz wybrać płytki i zabrać je do siebie. Możesz
to zrobić na jeden z dwóch sposobów:
a) Wwszystkie płytki jednego koloru z dowolnego jednego
warsztatu dostawcy, a pozostałe płytki z tego warsztatu
przenieś na środek pola gry.
ALBO
b) W wszystkie płytki jednego koloru ze środka pola gry.
Jeśli jesteś pierwszym graczem, który w tej rundzie zabiera
płytki ze środka pola gry, musisz również wziąć płytkę gracza
rozpoczynającego i położyć na skrajnym lewym pustym
polu podłogi na swojej planszy. Nie możesz zabrać jedynie
płytki gracza rozpoczynającego.
We wszystkich kolejnych rundach obowiązuje dodatkowa
zasada, której musicie przestrzegać: nie wolno kłaść płytek
danego koloru w linii wzorów, jeśli w odpowiadającym rzędzie
na ścianie znajduje się już płytka tego koloru.
Podłoga
Każdą zabraną płytkę, której nie chcesz albo nie możesz położyć
na linii wzorów (wg zasad), musisz położyć na pustym polu
podłogi, uzupełniając od lewej do prawej strony. Pomyśl
sobie, że te płytki odpadły ze ściany podczas układania i rozbiły
się. Płytki z podłogi przynoszą ujemne punkty w fazie układania
mozaik.
Jeśli wszystkie pola twojej podłogi zajęte, odłóż
chwilowo pozostałe rozbite płytki do pokrywki pudełka.
Wykonujcie kolejno swoje tury w tej fazie do momentu, kiedy nie
będzie już żadnych płytek na środku pola gry ORAZ w żadnym
z warsztatów dostawców.
Następnie przejdźcie do fazy układania mozaik.
Przemek bierze 2 żółte płytki z warsztatu dostawcy i zastanawia się,
w której linii wzorów je położyć. Nie może ich położyć w drugiej ani
w trzeciej linii, ponieważ w odpowiadających im rzędach na ścianie są
już żółte płytki. Nie może ich położyć również w czwartej linii, ponieważ
znajduje się w niej już 1 niebieska płytka, a płytki w jednej linii zawsze
muszą być tego samego koloru.
Możliwe opcje są więc trzy:
położyć jedną w pierwszej linii, a drugą odłożyć na podłogę(A),
położyć obie płytki w piątej linii wzorów (B),
odłożyć obie płytki na podłogę (C).
A) Druga linia wzorów na planszy Gosi jest wypełniona
2 czerwonymi ytkami. Gosia przenosi więc skrajną prawą
ytkę z tej linii na czerwone pole ściany, w tym samym rzędzie
(zdobywając natychmiast 1 punkt, patrz rozdział Punktacja).
Trzecia linia nie jest jeszcze wypełniona, więc Gosia ignoruje ją.
Następnie przenosi skrajną prawą płytkę z czwartej linii na
niebieskie pole na ścianie (zdobywając kolejny 1 punkt).
Ignoruje też piątą linię, ponieważ jest niekompletna.
B) Kończąc wykonywanie akcji w tej fazie, przenosi wszystkie
ytki z drugiej i czwartej linii wzorów do pokrywki pudełka.
ytki leżące w trzeciej i piątej linii wzorów pozostają na planszy.
4
1. W swojej turze Gosia
zabiera 2 czarne płytki
z jednego z warsztatów,
a pozostałe dwie przenosi
na środek pola gry.
2. Maciek zabiera żółtą
płytkę z innego warsztatu,
a pozostałe 3 czerwone
przenosi na środek pola
gry.
3. Martyna z kolei bierze te
3 czerwone płytki ze środka pola
gry. Jest pierwszą osobą zabierającą
płytki ze środka, bierze więc też
płytkę gracza rozpoczynającego
i kładzie na skrajnym lewym
pustym polu swojej podłogi.
Przykładowa pierwsza tura
B
C
E
Wypełniona
A
Azulejos - oryginalnie były to biało-niebieskie ytki ceramiczne, sprowadzone
do Europy przez Maurów. Sławę i popularność w Portugalii zdoby po
wizycie króla Manuela I w południowej Hiszpanii. Król zafascynował się
oszałamiającym pięknem mauretańskich dekoracji pałacu w Alhambrze i pod
ich wrażeniem zlecił natychmiast przyozdobienie swojego pałacu w Portugalii
podobnymi płytkami.
W grze Azul wcielisz się w artystę układającego przepiękne mozaiki z Azulejos
na ścianach pałacu królewskiego w Évorze.
GRA MICHAELA KIESLINGA
Następnie, ułóż zabrane płytki w jednej z 5 linii wzorów na
swojej planszy (pierwsza linia ma 1 pole, na którym możesz trzymać
1 ytkę, a piąta linia ma ich 5).
Układaj płytki na pustych polach
wybranej linii pojedynczo, od prawej
do lewej strony.
Jeśli w danej linii wzoru
już płytki, możesz do niej dokładać
tylko płytki tego samego koloru.
Kiedy zapełnisz płytkami wszystkie puste pola linii wzoru,
linia jest wypełniona. Jeśli zabrałeś więcej płytek, niż możesz
położyć na pustych polach wybranej linii, odłóż nadmiarowe
płytki na podłogę (zobacz rozdział Podłoga).
Twoim celem w tej fazie powinno być wypełnienie jak największej
liczby linii wzorów. W kolejnej fazie (układanie mozaik) będziesz
przenosić ytki z wypełnionych linii do odpowiadających im linii
na ścianie, za co zdobędziesz punkty zwycięstwa.
B. Układanie mozaik
W tej fazie wszyscy możecie wykonywać akcje równocześnie,
ponieważ będziecie przenosić płytki z wypełnionych linii na
ścianę.
A) Sprawdź swoje linie wzorów
od górnej do dolnej.
Przenieś skrajną pra
płytkę z każdej wypełnionej
linii na pole ściany tego
samego koloru, w rzędzie
odpowiadającym danej linii.
Za każdym razem, kiedy przenosisz płytkę, zdobywasz
punkty zwycięstwa (zobacz rozdział Punktacja).
B) Odłóż chwilowo do pokrywki pudełka wszystkie płytki
z linii wzorów, w których brakuje skrajnej prawej płytki.
Kiedy przeprowadzicie powyższe czynności, wszystkie
płytki leżące wciąż na liniach wzorów waszych plansz
pozostają tam do następnej rundy.
Ściana
Linie wzorów
Tor punktacji
Podłoga
Układaj płytki od prawej do lewej.
B
C
A
D
3
2
Po podliczeniu wszystkich punktów zdobytych w tej fazie
układania mozaik, sprawdź czy na twojej podłodze znajdują się
rozbite płytki. Za każdą płytkę, leżącą na podłodze, odejmij od
wcześniej wyliczonych punktów liczbę wskazaną bezpośrednio
nad polem podłogi, na którym leży dana płytka.
Przesuń teraz swój znacznik na torze punktacji o właściwą
liczbę pól w przód lub w tył (znacznik jednak nigdy nie cofa się
poniżej 0).
Po podliczeniu punktów, zbierz wszystkie płytki ze swojej
podłogi i odłóż je do pokrywki pudełka. Uwaga: jeśli na polu
swojej podłogi posiadasz płytkę gracza rozpoczynającego, policz
za nią punkty tak, jakby była zwykłą płytką. Nie odkładaj jej
jednak do pudełka, tylko połóż przed sobą.
C. Przygotowanie do kolejnej rundy
Jeśli nikomu nie udało się ułożyć poziomego rządka 5 płytek na
swojej ścianie (zobacz rozdział Koniec gry), przygotujcie grę do
kolejnej rundy. Uzupełnijcie wszystkie warsztaty dostawców,
kładąc na nich po 4 żetony z woreczka (tak jak na początku gry).
Jeśli w woreczku zabraknie płytek, wsypcie do niego zawartość
pokrywki pudełka i kontynuujcie uzupełnianie. Następnie
rozpocznijcie kolejną rundę gry.
W rzadkim przypadku, jeśli ponownie wyczerpiecie zasoby
płytek, a w pudełku nie ma żadnej lub jest niewystarczająca
liczba płytek, rozpocznijcie nową rundę pomimo tego, nie
wszystkie warsztaty są uzupełnione.
STOPKA
Projekt gry: Michael Kiesling
Produkcja: Sophie Gravel
Rozwój: Viktor Kobilke &
Philippe Schmit
Kierownik artystyczny: Philippe Guérin
Ilustracje: Chris Quilliams
Projekt graficzny: Philippe Guérin,
Karla Ron &
Marie-Eve Joly
Komunikacja: Mike Young
Współpraca zagraniczna: Andrea Ahlers &
Katja Wienicke
Edycja: Sophie Gravel,
Viktor Kobilke
Marketing: Martin Bouchard
Tłumaczenie: Przemysław Korzeniewski
Realizacja:
STOPKA
Maciek traci łącznie 8 punktów, ponieważ pierwszych 5 pól jego
podłogi jest zajętych (płytka gracza rozpoczynającego też się liczy).
Punktacja
Każdą płytkę przenoszoną z linii wzorów na ścianę (w tym
samym rzędzie) musisz zawsze położyć na polu w jej kolorze,
za co natychmiast otrzymujesz punkty zwycięstwa:
Jeśli położona płytka nie
przylega do innych płytek
(w pionie lub poziomie),
zdobywasz 1 punkt.
Jeśli jednak położona płytka przylega do jakiejkolwiek innej,
postępuj w poniżej opisany sposób:
Najpierw sprawdź, czy płytka przylega w poziomie do co
najmniej 1 innej płytki. Jeśli tak, policz ile płytek w tej grupie
przylega do siebie poziomo (włączając właśnie położoną
płytkę). Zdobywasz dokładnie tyle punktów.
Następnie sprawdź, czy płytka przylega w pionie do co
najmniej 1 innej płytki. Jeśli tak, policz ile płytek w tej grupie
przylega do siebie pionowo (włączając właśnie położoną
płytkę). Zdobywasz dokładnie tyle punktów.
Za położenie
tej czerwonej
ytki
otrzymasz
1 punkt.
W tym przykładzie za położenie
żółtej płytki otrzymasz nie tylko
4 punkty za grupę poziomo
połączonych płytek, ale również
3 punkty za grupę pionowo
połączonych płytek.
W tym przykładzie za położenie
żółtej płytki otrzymasz
3 punkty, ponieważ utworzony
rządek składa się z trzech
przylegających do siebie płytek
(włączając w to nowo położoną
żółtą płytkę).
5 6
Inny wariant gry
Jeśli chcecie spróbow trochę innej
wersji gry, użyjcie tej strony planszy, na
której ściana jest szara. Zasady takie
same jak w zwykłej grze, poza tym, że
podczas przenoszenia płytki z linii
wzoru na ścianę, możesz położyć na
dowolnym polu rzędu odpowiadającego
danej linii. Obowiązuje t zasada, że
w każdej pionowej kolumnie na swojej ścianie nie możesz
powtórzyć płytki tego samego koloru. Pamiętaj też, że również
w poziomym rzędzie nie możesz powtórzyć płytki tego samego
koloru (zgodnie z zasadami podstawowymi).
Przypadek szczególny: w fazie układania mozaik może się
zdarzyć, że nie będziesz mógł przenieść na ścianę skrajnej prawej
płytki z którejś linii wzorów, poniew nie ma miejsca, gdzie
(zgodnie z zasadami) można by położyć. W takim przypadku
musisz natychmiast przenieść wszystkie płytki z tej linii wzorów
na podłogę (zobacz rozdział Podłoga).
Instrukcja
W tym przykładzie za położenie
niebieskiej płytki otrzymasz
3 punkty, ponieważ w tej grupie
połączone są ze sobą w pionie
łącznie trzy płytki.
MOVE
© 2018 Plan B Games Inc.
Żaden fragment tego produktu nie może być
powielany bez uzyskania pozwolenia.
19 rue de la Coopérative
Rigaud, QC
J0P 1P0, Kanada
info@nextmovegames.com
www.nextmovegames.com
Prosimy o zachowanie powyższych informacji.
Koniec gry
Gra kończy się tuż po zakończeniu fazy układania mozaik,
w której co najmniej jeden z was ułożył co najmniej jeden
poziomy rządek 5 płytek na swojej ścianie.
Po zakończeniu gry, każdy dolicza do swoich wyników
dodatkowe punkty, za osiągnięcie poniższych celów:
zdobywasz 2 punkty za każdy ukończony poziomy rządek,
składający się z 5 płytek.
zdobywasz 7 punktów
za każdą ukończoną
kolumnę, składającą się
z 5 płytek.
zdobywasz 10 punktów
za każdy kolor, w którym
posiadasz na swojej
ścianie wszystkie 5 płytek.
Grę wygrywa ten z was, kto zdobłącznie najwięcej punktów.
Remis rozstrzygany jest na
korzyść tego, kto ukończył
więcej poziomych rządków na
swojej ścianie. Jeśli nadal jest
remis, remisujący wygrywają.
© 2018 Wydawnictwo Lacerta
ul. Czarnieckiego 15
skr. poczt. 57003
53-638 Wrocław, Polska
facebook.com/LacertaPL
www.LACERTA.pl
kontakt@lacerta.pl

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756