Znaleziono w kategoriach:
Gra planszowa LUCRUM GAMES Curling

Instrukcja obsługi Gra planszowa LUCRUM GAMES Curling

Powrót
Zawartość:
1 mata 6 kamieni 1 instrukcja
Rys historyczny
Pierwsze potwierdzone wzmianki o Curlingu datuje się
na początek XVI wieku. Gra najprawdopodobniej po-
wstała w Szkocji, a swoją nazwę zawdzięcza szkockie-
mu słowu curr, które oznacza gwar i jest odniesieniem
do dźwięku kamienia szorującego po lodzie.
Cel gry
Drużyny zagrywają (czyli pchają) swoje kamienie, tak
aby znalazły się jak najbliżej celu (czyli trójkolorowego
koła, które będziemy nazywać domem).
Przygotowanie
Rozłóżcie matę na płaskiej powierzchni. Dom (trójko-
lorowe koło) powinien znaleźć się na przeciwległym
wobec graczy krańcu maty. Każda drużyna otrzymuje
po 3 kamienie w wybranym kolorze.
Drużyny
Osoby biorące udział w grze należy podzielić na 2dru-
żyny. Drużyna może składać się z 1-3 osób. Nie jest
konieczne, aby liczba graczy w obu drużynach była
równa.
Rozgrywka
Rozgrywka w Curling trwa 8 rund, które będziemy
nazywać endami. Na początku pierwszego endu
wylosujcie, która drużyna rozpocznie grę (rozpocząć
powinna drużyna, która losowanie przegrała, ponieważ
rozpoczynanie jest w tej grze niekorzystne). Drużyny
pchają na zmianę po 1 kamieniu (najpierw przedsta-
wiciel pierwszej drużyny pcha 1 kamień, następnie
przedstawiciel drużyny przeciwnej pcha 1 kamień i tak
dalej). Kiedy wszystkie kamienie zostaną zagrane (czyli
po 6 pchnięciach) end dobiega końca.
Zagranie (pchnięcie) kamienia
Kamień należy pchnąć w kierunku domu, zaczynając
z przeciwległego końca maty. Trzymając kamień w trak-
cie pchnięcia, należy go puścić przed linią znajdującą
się w ¼ długości maty (około 23 cm od krawędzi). Przed
domem znajduje się kolejna linia. Każdy zagrany ka-
mień, który nie przekroczy całym swoim obwodem linii
znajdującej się przed domem, należy natychmiast usu-
nąć z pola gry (wyjątek: kamień, który nie przekroczył tej
linii z powodu zderzenia z innym kamieniem pozostaje
w grze). Kamienie, które wypadły poza matę (czyli zycz-
nie dotknęły powierzchni poza matą), czy to z powodu
niecelnego zagrania, czy w wyniku uderzenia przez inne
kamienie, również należy usunąć z pola gry.
Punktacja
Na koniec każdego endu (czyli po zagraniu wszystkich
kamieni) należy przeprowadzić punktację. Punktować
mogą wyłącznie kamienie znajdujące się w domu.
Kamień znajduje się w domu, jeśli patrząc z góry,
dotyka lub znajduje się wewnątrz niebieskiego pier-
ścienia. Drużyna, której kamień znajduje się najbliżej
środka domu, otrzymuje tyle punktów, ile kamieni
zdołała umieścić bliżej środka domu niż najbliższy
kamień drużyny przeciwnej. Druga drużyna zawsze
otrzymuje 0 punktów. Jeśli w domu nie znajduje się
żaden kamień, obie drużyny otrzymują po 0 punktów.
Kamienie znajdujące się poza domem nie są brane
pod uwagę podczas punktacji.
Sytuacje sporne
Jeśli dojdzie do sytuacji, w której gracze nie będą w sta-
nie ustalić, który z rozpatrywanych kamieni znajduje
się bliżej środka domu, wówczas te sporne kamienie
oraz wszystkie kamienie znajdujące się dalej nie biorą
udziału w punktacji.
Rozpoczęcie nowego endu
Rozpoczynając nowy end, należy zebrać wszystkie
kamienie i ponownie rozdać je drużynom. Drużyna,
która w poprzednim endzie zdobyła punkt lub punkty,
rozpoczyna kolejny end. Jeśli w poprzednim endzie
żadna z drużyn nie zdobyła punktów, drużyną rozpo-
czynającą pozostaje ta sama drużyna, która rozpoczy-
nała poprzedni end.
Zakończenie gry
Po rozegraniu 8 endu gra się kończy. Zwycięża drużyna,
która uzbierała więcej punktów. W przypadku remisu
należy zagrać dodatkowy end. Jeśli i on nie przyniesie
rozstrzygnięcia, kontynuujcie do skutku.
Miejsca w Polsce, gdzie można spróbować curlingu
na lodzie, oraz pełne zasady można znaleźć na stronie
www.pfkc.pl
Rys historyczny
Powstanie gry owiane jest tajemnicą, jednak co wiemy
na pewno, to że w Shueboard grał już w XVI wieku
król Anglii Henryk VIII, który później zakazał tej roz-
rywki wśród swojego ludu. Dziś w tej grze używa się
plastikowych dysków, rozgrywając mecze na twardej
(najczęściej betonowej lub drewnianej) nawierzchni.
Cel gry
Celem gry jest zdobycie jak największej liczby punktów
poprzez zagrywanie własnych kamieni i umieszczanie
ich w najkorzystniejszych strefach punktacji.
Przygotowanie
Rozłóżcie matę na płaskiej powierzchni. Strefa punk-
tacji (zawierająca pole „10 OFF”) powinna znaleźć się
na przeciwległym wobec graczy krańcu maty. Każ-
da drużyna otrzymuje po 3 kamienie w wybranym
kolorze.
Drużyny
Osoby biorące udział w grze należy podzielić na 2dru-
żyny. Drużyna może składać się z 1-3 osób. Nie jest
konieczne, aby liczba graczy w obu drużynach była
równa.
Rozgrywka
Rozgrywka trwa 10 rund, może jednak skończyć
się wcześniej (patrz: zakończenie gry). Na początku
pierwszej rundy wylosujcie, która drużyna rozpocznie
grę (rozpocząć powinna drużyna, która losowanie
przegrała, ponieważ rozpoczynanie jest w tej grze
niekorzystne). Drużyny pchają na zmianę po 1 ka-
mieniu (najpierw przedstawiciel pierwszej drużyny
pcha 1kamień, następnie przedstawiciel drużyny
przeciwnej pcha 1kamień i tak dalej). Kiedy wszyst-
kie kamienie zostaną zagrane (czyli po 6 pchnięciach)
runda dobiega końca.
Zagranie (pchnięcie) kamienia
Kamień należy pchnąć w kierunku strefy punktacji,
zaczynając z przeciwległego końca maty. Trzymając
kamień w trakcie pchnięcia, należy go puścić przed
linią znajdującą się w 1/3 długości maty (około 30 cm
od krawędzi). Kamienie, które wypadły poza matę
(czyli zycznie dotknęły powierzchni poza matą), czy
to z powodu niecelnego zagrania, czy w wyniku ude-
rzenia przez inne kamienie, należy usunąć z pola gry.
Jeśli dany kamień zostanie zagrany w taki sposób,
że opuści matę (niezależnie od tego, czy po drodze
zderzył się z innymi) natychmiast przynosi swojej
drużynie 10ujemnych punktów. Wybijanie innych
kamieni (niezależnie od ich koloru) nie przynosi
żadnej kary.
Punktacja na koniec rundy
Na koniec każdej rundy (czyli po zagraniu wszystkich
kamieni) należy przeprowadzić punktację. Każdy ka-
mień dostarcza swojej drużynie punkty, o ile tylko
(patrząc z góry) znajduje się w całości w jednym polu
punktacji (czyli nie dotyka ani nie leży na linii dzielą-
cej pola punktacji ani krawędzi maty). Pole opisane
„10 OFF” jest szczególne. Kamień, który znajdzie się
na tym polu, w punktacji na koniec rundy przynosi
10 punktów ujemnych.
Rozpoczęcie nowej rundy
Rozpoczynając nową rundę, należy zebrać wszystkie
kamienie i ponownie rozdać je drużynom. Drużyna,
która w poprzedniej rundzie była druga, rozpoczyna
kolejną rundę.
Zakończenie gry
Po rozegraniu 10 rundy gra się kończy. Zwycięża dru-
żyna, która uzbierała więcej punktów. W przypadku
remisu należy zagrać 2 dodatkowe rundy. Jeśli i one
nie przyniosą rozstrzygnięcia, kontynuujcie do skut
-
ku. Zakończenie gry może przyjść szybciej, jeśli jedna
z drużyn zdobędzie 75 lub więcej punktów. Zwycię-
stwo w tym przypadku również przypada drużynie
posiadającej więcej punktów.
SHUFFLEBOARD
wariant towarzyski
Jeśli nie jesteście profesjonalnymi graczami w Shue-
board, polecamy skorzystanie z zasad towarzyskich.
Wszystkie powyższe zasady pozostają bez zmian
za wyjątkiem jednej. W tym wariancie kamienie leżą-
ce na liniach dzielących pola punktacji oraz wystające
poza krawędź maty również należy policzyć i zapunk-
tować. Aby to zrobić, należy oszacować, na którym
polu znajduje się środek danego kamienia i do tego
pola kamień przyporządkować.

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756