Poradniki Eksperta

Czyszczenie tarcz hamulcowych – jak i czym czyścić tarcze hamulcowe?


Hamulce tarczowe, należą do standardowego wyposażenia rowerów o zacięciu sportowym. Obecnie, praktycznie już nie znajdziemy roweru górskiego bez hamulców tarczowych. Będą to hamulce, jeśli nie hydrauliczne, to co najmniej mechaniczne. Charakteryzują się one tak skutecznym działaniem, że spotkamy je w tej chwili właściwie w każdym rodzaju rowerów, nawet w droższych modelach rowerów trekkingowych, crossowych, czy gravelach. Montowane są także w szosówkach, do których dość długo nie mogły trafić, ze względu na większą wagę. Jednak rozwój technologii pozwalający ją zmniejszyć, a przede wszystkim skuteczność ich działania spowodowały, że obecnie stają się standardem również w „kolarkach”. Hamulce tarczowe doceniane są przede wszystkim za krótką drogę hamowania oraz ich niezawodne działanie, w każdych warunkach drogowych i pogodowych – również w mokrych, czy błotnistych. Mimo bardzo sprawnego radzenia sobie we wszystkich sytuacjach, również o te hamulce trzeba zadbać. Jak więc dbać o hamulce tarczowe i dlaczego ważne jest czyszczenie tarcz hamulcowych oraz zacisków?


Czyszczenie tarcz hamulcowych

Jak dbać o hamulce tarczowe?


Hamulce tarczowe, szczególnie te w wersji hydraulicznej, są mało podatne na trudy użytkowania roweru w piachu, wodzie, czy błocie. Można powiedzieć, że działają zawsze, niezależnie od warunków. W wersji hydraulicznej, wyeliminowane zostało również tarcie i zanieczyszczenie linki, które mogłoby utrudnić ich działanie i wymagać większej siły nacisku na klamki hamulcowe. System hydrauliczny jest zamknięty i żaden brud nie ma wpływu na jego działanie. Jedynie sytuacja, w której będą przybrudzone takie elementy jak klocki i tarcza, może powodować nieznaczne pogorszenie działania tego typu hamulców. O ile jeździmy tylko w suchych warunkach, serwis potrzebny jest bardzo rzadko. Natomiast jazda w czasie deszczu, czy po błocie, powinna zakończyć się czyszczeniem roweru, w tym także takich elementów hamulca jak tarcza i zacisk.


W czasie jazdy w mokrych warunkach, piasek najczęściej przylepia się do traczy hamulca, a podczas hamowania dostaje się na klocki hamulcowe. Działa zarówno na klocki i na tarcze, jak papier ścierny, szybciej zużywając te elementy. Dodatkowo, opiłki wytworzone podczas hamowania, wraz z błotem tworzą brudną warstwę, która mocno wciskana jest w klocek. Warstwa ta, co prawda nieznacznie, ale ogranicza siłę hamowania hamulców tarczowych. Najbardziej jednak wyczuwane jest opóźnione działanie hamulca, który wymaga większego nacisku na klamkę, aby uzyskać ten sam efekt hamowania. Bardzo często zanieczyszczone hamulce są też dużo głośniejsze. Podczas hamowania wydobywają się z nich głośne odgłosy tarcia, a nawet przeraźliwy pisk. Najlepiej za czyszczenie roweru zabrać się od razu po jeździe w terenie – chociaż nie zawsze mamy wtedy na to ochotę. Jesteśmy zmęczeni, głodni, przepoceni, a czasami też przemoczeni i wychłodzeni od deszczu. Ciężko w takim stanie myśleć o czyszczeniu roweru, a łatwiej o energetycznym posiłku, czy kąpieli. Warto jednak to zrobić, zanim wszystkie zanieczyszczenia zaschną na rowerze i będzie je później trudniej usunąć. Wtedy będziemy potrzebowali na to dużo więcej czasu.


Kosmetyki rowerowe w naszej ofercie:


Kiedy czyścić hamulce?


Gdy już nie mamy siły na mycie roweru po trudnej wyprawie, warto chociaż pobieżnie oczyścić rower tego samego dnia, spryskując go środkami do mycia roweru, a następnie spłukując. Dość szybkim i łatwym sposobem oczyszczenia roweru „z grubsza”, jest umycie go myjką ciśnieniową, np. na myjni samochodowej. Pamiętajmy jednak, aby robić to rozważnie, z jak największej odległości i jak najmniejszym ciśnieniem, omijając miejsca łożyskowane, takie jak piasty kół, czy suport. Uważajmy też, aby podczas mycia wysokim ciśnieniem, nie nanieść smarów np. z tłustego łańcucha na tarcze hamulca


Rowery w naszej ofercie:


Jak zadbać o hamulce i czym czyścić tarcze hamulcowe w rowerze?


Powinniśmy zacząć od zdjęcia kół, odkręcenia tarcz hamulcowych, zdjęcia zacisków i wyjęcia klocków hamulcowych. W hamulcach tarczowych żadnych elementów się nie smaruje, a jedynie czyści i odtłuszcza. I właśnie w dobry środek odtłuszczający, powinniśmy zainwestować. Najlepiej, jeśli jest on specjalnie przeznaczony do odtłuszczania hamulców i tarcz hamulcowych. Nie idźmy na łatwiznę i nie oszczędzajmy, próbując odtłuszczać tarcze benzyną ekstrakcyjną. Dobrze się ona sprawdza podczas mycia elementów napędu i łożysk, ale zupełnie nie nadaje się do czyszczenia tarcz, na których niestety zostawia delikatną tłustą warstwę. Wstępnie możemy umyć elementy hamulca środkami myjącymi i wyczyścić szmatkami oraz szczoteczką brud ze wszystkich zakamarków. Czyszczenie tarcz hamulcowych rozpocznijmy od umycia ich detergentami rowerowymi, a później przetrzyjmy je porządnie środkiem odtłuszczającym.


Czyszczenie wykonujemy wyłącznie czystymi szmatkami, wolnymi od zabrudzeń. Klocki hamulcowe również myjemy, a warstwę cierną, która styka się z tarczą, możemy dodatkowo zeszlifować papierem ściernym, który zetrze śliską, ubitą warstwę brudu. Jeżeli po złożeniu hamulców, pomimo ich porządnego wyczyszczenia i odtłuszczenia, dochodzić z nich będzie w dalszym ciągu głośny pisk podczas hamowania, powtórzmy cały proces czyszczenia klocków i tarcz. Skupmy się przede wszystkim, na porządnym odtłuszczeniu tarcz. Jeżeli po raz kolejny to nie pomoże, prawdopodobnie trzeba będzie wymienić klocki hamulcowe.


W zaciskach starajmy się wyczyścić dobrze tłoczki, uważając jednocześnie, aby ich za mocno nie wysunąć, żeby nie wypadły, ponieważ ponownie będzie nas czekało zalewanie układu płynem hamulcowym, a potem jego odpowietrzanie. Tak wyczyszczone elementy, możemy zacząć z powrotem składać i następnie regulować. Podczas składania uważajmy, żeby nie dotknąć tłustymi rękoma lub brudnymi, zużytymi szmatkami tarczy i klocków. Unikniemy piszczenia hamulców, którego główną przyczyną jest tłusty brud.


Czyszczenie tarcz hamulcowych i ogólnie hamulców, nie jest skomplikowaną czynnością. Jeżeli dojdziemy do wprawy, szczególnie z ich regulacją po czyszczeniu, nie powinno nam to zająć dużo czasu. Efekt działania 

czystych hamulców, odczujemy natychmiast: lepsza modulacja, ciche działanie i w pełni wykorzystana skuteczność.


Rowery w naszej ofercie:


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756