Zdaniem eksperta

Centrowanie koła - jak wycentrować koło w rowerze?

Daria Woźniak
Data dodania: 12-03-2025

Centrowanie koła rowerowego wykonuje się, gdy obręcz nie jest prosta względem piasty, co powoduje bicie boczne lub pionowe. Prędzej czy później, każdemu rowerzyście przytrafi się tego typu awaria. Wystarczy chwila nieuwagi, podczas której wjedziemy rowerem w dziurę na drodze lub podczas pokonywania krawężnika najedziemy na niego ze zbyt dużą prędkością i koło zaczyna bić na boki. Sprawdź nasz poradnik i dowiedz się na czym polega centrowanie koła.

Jak sprawdzić, czy koło wymaga centrowania?

Obróćmy koło i zaobserwujmy, czy nie odchyla się na boki. Jeśli mamy hamulce szczękowe, sprawdźmy, czy obręcze nie ocierają o klocki. Sprawdzajmy koła nie tylko podczas serwisu, ale także po każdym uderzeniu w przeszkodę lub po wypadku. Jeśli koło uderzyło w krawężnik, dziurę w drodze, praktycznie zawsze kończy się to chociaż niewielkim biciem koła. Do rozcentrowania dochodzi też samoistnie poprzez intensywne użytkowanie roweru. Nyple dostają luzów, szprychy się rozciągają, a główki szprych mocowane w piastach wyrabiają.

Rowery miejskie dostępne w naszej ofercie:

Na czym polega centrowanie koła

Centrowanie koła rowerowego jest procesem, podczas którego sprawiamy, że obręcz koła nie bije ani na boki, ani w pionie, a oś koła ustawiona jest centralnie do osi ramy. Chodzi o zapewnienie równych odległości od osi koła do każdego boku ramy. Ogólnie mówiąc, proste, niescentrowane koła znajdują się idealnie pośrodku między ramionami przedniego widelca i tylnych widełek ramy, a obręcze nie biją na boki i góra-dół. Proste koła zapewniają lepszą kontrolę nad rowerem sprawiając, że rower lżej się toczy, a my potrzebujemy mniej sił, aby nim się poruszać. Gdy koła są proste, mniej zużywają się opony i łożyska kół.


Centrowanie koła roweru odbywa się poprzez odpowiednie naciągnięcie szprych. Aby profesjonalnie przeprowadzić tę operację, potrzebne są nam do tego odpowiednie narzędzia. Są to m.in. klucz do nypli, którym przez obrót będziemy regulować napięcie szprychy oraz centrownica, w której umieścimy koło podczas naprawiania. Centrownica do kół składa się z dwóch elementów: stelaża, na którym osadza się koło rowerowe oraz czujnika, pozwalającego kontrolować poziom wychylenia obręczy podczas jej obracania. Przydaje się nie tylko podczas naprawy scentrowanego koła, ale także podczas zaplatania nowego lub do wymiany obręczy, piasty lub szprych. Bardziej zaawansowanym narzędziem do centrowania kół rowerowych jest tensometr, który służy do sprawdzania poziomu naprężenia poszczególnych szprych. 


Centrowanie koła lekko zwichrowanego możemy spróbować przeprowadzić bez centrownicy – po prostu na rowerze odwróconym do góry kołami. Tak przeprowadzimy naprawę, gdy koła są lekko uszkodzone, a naprawa przeprowadzana jest doraźnie i sporadycznie

Jak wycentrować koło rowerowe

Zanim rozpoczniemy naprawę, najpierw sprawdźmy, czy któraś ze szprych nie jest pęknięta lub nie posiada głębszych zarysowań, przez które prędzej czy później i tak pęknie. Zaoszczędzi nam to dodatkowej pracy. Pęknięte lub uszkodzone szprychy wymieniamy, najlepiej razem z nyplem, który może mieć osłabiony gwint. Najczęściej szprychy pękają przy łbie, który zakotwiczony jest w piaście koła.


Sprawdzamy centryczność


Zweryfikujmy, czy obręcz jest idealnie pośrodku piasty. Gdy tak nie jest, wówczas należy poluzować szprychy po stronie, na którą przeciągnięta jest obręcz, a naciągnąć po drugiej. Centrujemy koło wykonując tylko po ćwierć obrotu nyplem. Z czasem, kiedy już nabędziemy doświadczenia i wyczucia, pozwolimy sobie na odważniejsze kręcenie. Luzujemy szprychę o ćwierć obrotu nypla z jednej strony, a z drugiej strony naciągamy również przez obrót nyplem o ćwierć obrotu. Sprawdzamy efekt naszej pracy i jeżeli się udało, przechodzimy do centrowania bicia na boki i góra-dół. Jeśli nie, powtarzamy czynność kręcąc odpowiednimi nyplami w rowerze.

Centrowanie koła góra-dół i prawo-lewo

Kręcimy kołem i szukamy najwyższego miejsca bicia w pionie. W tym miejscu dokręcamy szprychy po obu stronach, obracając nyple (oczywiście po ćwierć obrotu) i obserwujemy co dzieje się z kołem. Następnie szukamy najniższego miejsca i tam tym razem luzujemy szprychy po ćwierć obrotu po obu stronach. Czynność powtarzamy na zmianę w najwyższym i najniższym punkcie, aż uzyskamy okrągłe koło.

 

Centrowanie koła prawo-lewo (na boki)


Ostatnim procesem centrowania jest likwidowanie tak zwanej „ósemki”. Tym razem wyszukujemy miejsca na obręczy największego bicia, w prawą i lewą stronę. W miejscach tych przeciągamy przeciwległą szprychą obręcz na drugą stronę. Jeżeli bicie mamy w lewą stronę, to po ćwierć obrotu w tym miejscu kręcimy szprychami po prawej stronie i odwrotnie. Proces powtarzamy, aż do zniwelowania bicia.


Na koniec należy sprawdzić, czy szprychy są równomiernie naciągnięte. Jeżeli naciąg nie będzie rozłożony miarowo na wszystkie szprychy, te najmocniej obciążone będą narażone na szybsze pęknięcie.

Domowy serwis rowerowy

Wiele napraw rowerowych to nie rocket science – większość z nich można spokojnie ogarnąć samemu w domowym zaciszu, bez wizyty w serwisie. Wystarczy podstawowy zestaw narzędzi, trochę chęci i odrobina cierpliwości. Wymiana dętki, regulacja przerzutek, czy nawet naprawa hamulców w rowerze to zadania, z którymi poradzi sobie każdy, kto lubi majsterkować. A satysfakcja z samodzielnie wykonanej naprawy? Bezcenna! Warto spróbować, bo często okazuje się, że nasz domowy serwis działa sprawniej niż przypuszczasz. 

Opony do roweru dostępne w naszej ofercie:

Wróć

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756