Poradniki Eksperta

Czyszczenie łańcucha rowerowego - czego potrzebujesz?

Łańcuch rowerowy to jedna z tych części w rowerze, które narażone są na szybkie zabrudzenie. Łańcuch powinien być zawsze nasmarowany, a ponieważ znajduje się blisko koła, większość brudu przez nie unoszonego podczas jazdy trafia właśnie na niego. Tak ubrudzony łańcuch nie dość, że ciężej pracuje, to też szybciej się zużywa. Szybszemu zużyciu podlegają również części, z którymi taki brudny łańcuch bezpośrednio współpracuje. Są to zębatki korby i kasety, oraz kółeczka wózka przerzutki. Brudny łańcuch oblepiony ziarenkami piasku działa na te elementy jak papier ścierny. Ogniwka łańcucha stają się mniej sztywne na boki, przez co stopniowo staje się niemożliwa zmiana biegów bez dodatkowego podciągania linki manetką.


Czyszczenie łańcucha rowerowego


Szybsze zużycie łańcucha, to nie tylko gorsza praca napędu, ale też duże koszty serwisu szczególnie, gdy używamy napędów z górnej półki. Wówczas nie wystarczy tylko założyć nowy łańcuch, bowiem będzie się on ślizgał i przeskakiwał po zużytych koronkach kasety czy korby. Jego praca będzie też dużo głośniejsza. Co zatem robić, aby łańcuch służył nam jak najdłużej? Jak wygląda czyszczenie łańcucha rowerowego i jego konserwacja?


Sprawdź również:

Czym smarować łańcuch rowerowy?

Wymiana łańcucha w rowerze - jak wykonać? Instrukcja

Jak naprawić przeskakujący łańcuch w rowerze


Czyszczenie łańcucha rowerowego


Łańcuch to najważniejszy element w każdym rowerze, który powinien być czysty i umiejętnie nasmarowany, aby rower sprawnie się poruszał i długo służył. Czyszczenie nie należy do łatwych ani do szybkich czynności. Zatem jak wyczyścić łańcuch rowerowy?


Najbardziej popularną i dość skuteczną metodą jest zdjęcie łańcucha i zalanie go benzyną ekstrakcyjną, bądź specjalnym biodegradowalnym preparatem. Produkują go przeważnie ci sami producenci, którzy wytwarzają smary i oliwki do rowerów. Możemy taki łańcuch umieścić w plastikowej butelce po napoju i nim wstrząsać, aż benzyna lub płyn rozmoczą i wypłuczą brud z każdego zakamarka. Łańcuch z butelki wyciągamy i wycieramy do sucha, a pozostały płyn w butelce odstawiamy, aż na dnie zgromadzi się osad. Wtedy możemy resztę zlać do kolejnego wstępnego czyszczenia. Metoda ta ma jednak wadę, ponieważ za każdym razem musimy zdejmować i zakładać łańcuch. Wówczas najlepiej mieć łańcuch łączony spinką. Kolejna bardzo skuteczna metoda to specjalne urządzenie do czyszczenia łańcucha, posiadające co najmniej trzy ruchome szczotki. Dużym atutem tej metody jest to, że do czyszczenia nie musimy ściągać łańcucha. Wystarczy nalać do urządzenia benzynę ekstrakcyjną bądź odtłuszczacz, założyć na łańcuch i kręcić korbą. Jest to bardzo efektywne czyszczenie, ponieważ nie polega tylko na płukaniu, ale też na mechanicznym usuwaniu zanieczyszczeń z poszczególnych ogniw z każdej strony łańcucha. Tak jak przy wcześniejszej metodzie, łańcuch po czyszczeniu wycieramy do sucha.


Kolejna metoda to czyszczenie preparatem w sprayu. Ta metoda jest dobra, jeżeli łańcuch jest na bieżąco czyszczony i nie eksploatowany w trudnych warunkach. W innych przypadkach będzie to metoda zdecydowanie mniej skuteczna oraz bardzo czasochłonna, gdy chcemy uzyskać zadowalający efekt. Kolejnym minusem tej metody jest nanoszenie preparatu w sprayu, podczas którego używania podmuch sprężonego powietrza może przypadkowo przenieść z łańcucha zanieczyszczenia na znajdującą się w pobliżu tarczę hamulcową. Brudna i tłusta tarcza hamulcowa to gorsze hamowanie oraz przeraźliwy pisk towarzyszący hamowaniu, którego rozwiązaniem jest czyszczenie tarczy oraz wymiana klocków hamulcowych.



Również ostatnia metoda – czyszczenie szmatką nasączoną preparatem odtłuszczającym nie należy do metod skutecznych i zalecana jest tylko do bieżącego czyszczenia.




Oprócz czyszczenia łańcucha co jakiś czas należy wyczyścić też zębatki kasety i korby oraz kółeczka wózka przerzutki. Do ich czyszczenia stosowane są szczoteczki o specjalnych kształtach. Szczególnie do czyszczenia kasety i przestrzeni pomiędzy kolejnymi zębatkami. Wcześniej, w celu łatwiejszego usunięcia zanieczyszczeń (smarów zmieszanych z błotem z korby i kasety) najlepiej wcześniej spryskać specjalnymi preparatami odtłuszczającymi.


Czyszczenie łańcucha rowerowego


Rowery w naszej ofercie:


Smarowanie łańcucha rowerowego


Czyszczenie łańcucha rowerowego to również proces prawidłowego smarowania łańcucha. Także on nie należy do czynności szybkich. Prawidłowe smarowanie nie polega na smarowaniu tak, aby łańcuch ociekał smarem, jak wielu myśli. Stara zasada „kto smaruje ten jedzie”, jest tu jak najbardziej aktualna, ale nie można z tym przesadzać. Prawidłowo w łańcuchu powinny być nasmarowane tylko rolki ogniwek w środku łańcucha. W ogóle nie smarujemy trybów kasety ani korby, nie smarujemy też kółeczek przerzutki. Przed smarowaniem należy łańcuch wytrzeć do sucha. Przechodzimy do czynności najbardziej pracochłonnej, czyli smarowania oliwką każdego z ogniwek osobno. Staramy się na każde ogniwko nanieść po jednej kropelce smaru. 


Przechodzimy po kolei przez wszystkie ponad 100 ogniwek i czekamy, aż olej wniknie w głąb. Następnie, przed kolejną jazdą, należy wytrzeć boki łańcucha do sucha, aby kurz nie osiadał niepotrzebnie na tłustych elementach, do których pracy nie jest wymagany smar. Wcześniej zakroplony olej zdążył już wniknąć do środka ogniwek, a jego nadmiar należy zebrać ścierką. Tak nasmarowany łańcuch pracuje cicho i lekko, a elementy, których nie trzeba smarować, nie przyciągają niepotrzebnie brudu i tym samym nie przyśpieszają jego zużycia.


Kosmetyki rowerowe w naszej ofercie:


Czym smarujemy i czyścimy łańcuch?


Do smarowania używajmy olejów odpowiednich do warunków pogodowych, jak i terenu, po jakim się poruszamy. Są specjalne oleje przeznaczone do jazdy w suchym terenie, jak też w mokrym. Smary do łańcuchów renomowanych producentów posiadają technologie, dzięki którym łańcuch jest dobrze nasmarowany, ma odpowiednią konsystencję, która dociera w jego głąb, a jednocześnie nie lepi się i nie przyciąga kurzu. Zwróćmy również uwagę na to, czym czyścić łańcuch rowerowy. Do jego czyszczenia możemy użyć często stosowanej benzyny ekstrakcyjnej, ale wskazane jest, aby szczególnie w czasach, kiedy wszyscy dbamy o przyrodę, stosować do czyszczenia oraz smarowania środków biodegradowalnych, które nie zanieczyszczają środowiska.


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756