Jak dobrać długość łańcucha rowerowego, by cieszyć się płynną jazdą jednośladem? W tym poradniku znajdziesz przydatne wskazówki, jak się do tego przygotować i wykonać to prawidłowo.
Dobrze dobrana długość łańcucha rowerowego to fundament sprawnie działającego napędu. Przenosi on moc z korby na tylne koło, a jego napięcie wpływa na płynność i precyzję zmiany przełożeń. Jeśli długość jest odpowiednia, przerzutki pracują w optymalnym zakresie, zębatki nie zużywają się zbyt szybko, a łańcuch nie spada ani nie przeskakuje. To szczególnie istotne w rowerach z wieloma przełożeniami, gdzie tolerancje są bardzo precyzyjne - nawet kilka ogniw różnicy może mieć wpływ na pracę całego układu napędowego.
Zbyt krótki łańcuch może powodować niebezpieczne naprężenia w przerzutkach, szczególnie na największych zębatkach z przodu i z tyłu - może dojść nawet do uszkodzenia wózka przerzutki lub zerwania łańcucha. Objawem jest trudność w wrzuceniu największego przełożenia, a czasem nawet blokowanie napędu. Z kolei zbyt długi łańcuch nie zapewnia odpowiedniego napięcia, przez co łańcuch może opadać, przeskakiwać lub spadać z zębatek, zwłaszcza podczas jazdy po nierównym terenie. W obu przypadkach cierpią komfort i bezpieczeństwo jazdy, a także żywotność całego napędu.
Zobacz także: Czyszczenie łańcucha rowerowego
Najpopularniejszą i najpewniejszą metodą jest tzw. metoda dwóch największych zębatek. Polega ona na założeniu łańcucha na największą zębatkę z przodu i największą z tyłu (z pominięciem przerzutki), a następnie dodaniu do uzyskanej długości dwóch ogniw. To pozwala zapewnić wystarczające napięcie łańcucha i odpowiedni zapas przy maksymalnym rozciągnięciu układu napędowego. Metoda ta sprawdza się zarówno w rowerach MTB, szosowych, jak i gravelowych z napędem wielorzędowym.
Innym sposobem, jak dobrać długość łańcucha rowerowego, jest liczenie ogniw. Jeśli znamy fabryczną specyfikację napędu (liczbę zębów w kasetach i mechanizmie korbowym), możemy posiłkować się tabelami dostarczanymi przez producentów, np. Shimano czy SRAM. Dobrze też porównać nowy łańcuch ze starym, o ile wiemy, że poprzedni był odpowiedniej długości i nie został skrócony przez zużycie lub naprawy. Warto jednak pamiętać, że przy zmianie kasety lub korby - długość może wymagać korekty.
Podczas gdy większość rowerów z przerzutkami wymaga starannego dopasowania długości łańcucha, w rowerach typu single speed lub z piastą planetarną sytuacja jest prostsza - wystarczy, by łańcuch miał odpowiednie napięcie i nie był zbyt luźny. W tym przypadku regulację długości często wykonuje się przez przesuwanie tylnego koła w hakach ramy lub stosowanie napinacza. Bez względu na rodzaj roweru, dobierając łańcuch, warto korzystać z odpowiednich narzędzi, jak skuwacz do łańcucha czy ogniwa łączące (tzw. quick link), które ułatwiają montaż i demontaż.
Jeśli już wiesz, jak dobrać długość łańcucha rowerowego, kolejnym krokiem jest jego odpowiednie skrócenie lub złożenie. W przypadku nowych produktów zazwyczaj są one dłuższe niż potrzeba, dlatego trzeba je skrócić do odpowiedniej liczby ogniw. Do tego celu służy skuwacz do łańcucha - niewielkie, ręczne narzędzie, które umożliwia wypchnięcie sworznia z ogniwa i bezpieczne odcięcie nadmiaru. Ważne jest, aby ciąć łańcuch w odpowiednim miejscu - najlepiej tak, aby zakończyć go ogniwem wewnętrznym i zewnętrznym, co pozwoli na późniejsze łatwe połączenie.
Do połączenia łańcucha najlepiej użyć ogniwa łączącego typu quick-link (inaczej: spinka). Wystarczy je wcisnąć, a następnie zablokować, naciskając pedały przy pełnym napięciu łańcucha. Quick-linki są wygodne i bezpieczne, ale trzeba dobrać je zgodnie z szerokością łańcucha (np. 9-, 10-, 11-rzędowy). Jeśli nie używasz tego typu produktu, a łączysz łańcuch klasycznie przez ponowne wsunięcie sworznia, należy zadbać o to, by był on idealnie osadzony. Zbyt mocno lub zbyt słabo wbity może doprowadzić do rozpięcia łańcucha podczas jazdy.
Bez względu na to, jak dobierasz długość łańcucha rowerowego i jaki sposób montażu wybierzesz, pamiętaj o sprawdzeniu płynności ruchu ogniw po złożeniu. Nowo połączony łańcuch nie powinien mieć sztywnych ogniw ani oporów. Po montażu warto też przejechać się chwilę na sucho (na stojaku lub w miejscu), aby sprawdzić, czy dobrze pracuje na całym zakresie przełożeń i nie przeskakuje. Zachowanie podstawowych zasad ostrożności i precyzji to gwarancja bezpieczeństwa oraz długowieczności całego napędu.