Poradniki Eksperta

Jak zrobić wymianę sterów w rowerze?


Stery w rowerze, chociaż praktycznie niewidoczne, a co więcej – nie każdy pamięta nawet, że w ogóle istnieją, mają dość ciężką pracę do wykonania. Muszą pozwolić kierownicy na lekkie i precyzyjne skręcanie i jednocześnie przyjmować wszystkie obciążenia, na jakie napotyka przednie koło podczas jazdy. O ile podczas jazdy miejskiej po utwardzonych drogach są to z rzadka spotykane tory czy krawężniki, to w terenie jest znacznie więcej przeszkód, które działają na łożyska kierownicy. Jak wymienić stery w rowerze?


wymianę sterów w rowerze


Największym zagrożeniem dla nich jest jednak jazda po mokrych drogach, kiedy koło (szczególnie w przypadku braku błotników) nakierowuje na nie duże ilości wody. W zależności od tego, jaki rodzaj sterów posiadamy i jak dobrze są uszczelnione, woda wypłukuje z nich smar, który jest niezbędny do prawidłowego działania. Dlatego powinniśmy okresowo sprawdzać stan sterów, bo zbyt późne ich serwisowanie może doprowadzić do sytuacji, w której będzie niezbędna wymiana sterów w rowerze.


Rodzaje sterów rowerowych


Gdy dojdzie już do sytuacji, w której zaniedbane stery zaczynają gorzej pracować, a kierownica ciężej i mniej płynnie pracuje, ich przesmarowanie rzadko poprawia sytuację. Przeważnie potrzebna jest wtedy wymiana sterów w rowerze. Aby tego typu sytuacjom zapobiec, należy je serwisować co najmniej raz w roku, jeżeli jeździmy dużo w niesprzyjających warunkach.


Zanim zabierzemy się za wymianę sterów powinniśmy ustalić, jaki ich rodzaj jest użyty w naszym jednośladzie. W zależności od rodzaju roweru, jego wieku oraz producenta, mamy do czynienia z kilkoma rodzajami sterów. Wyróżniamy cztery rodzaje sterów: klasyczne, Ahead, pół zintegrowane i zintegrowane. Każdy z nich występuje w kilku rozmiarach. Różnią się nie tylko średnicą, ale i wysokością oraz rodzajem użytych łożysk. O ile sam typ możemy określić bez rozbierania kierownicy, to już rozmiar samych łożysk można określić dopiero po rozłożeniu roweru.


Stery klasyczne są obecnie coraz rzadziej spotykane. Występują w starszych rowerach oraz nowych, budżetowych. Charakteryzują się gwintowaną rurą sterową widelca. Miski łożysk wciśnięte są w główkę ramy od dołu i od góry. Wystają na zewnątrz i tworzą swego rodzaju kołnierz, po którym poruszają się kulki łożyska. To wszystko skręcane jest specjalną nakrętką kontrującą, nakręcaną na wspominaną gwintowaną rurę sterową.


W przypadku sterów typu Ahead rura sterowa jest gładka, bez gwintu. Miski, analogicznie jak w przypadku sterów klasycznych, są wciskane w ramę, ale mamy do czynienia z inną metodą redukcji luzów, jak również montażu mostka. Zamiast nakrętki kontrującej, bezpośrednio na rurę nakładamy mostek kierownicy, który przykręcamy śrubą. Jest ona wkręcana w nabitą do środka rury sterowej gwiazdkę. Taki sam sposób kontrowania występuje w przypadku łożysk półzintegrowanych i zintegrowanych.


Rowery w naszej ofercie:


Jak wymienić stery w rowerze?


Wymiana sterów w rowerze powinna się rozpocząć od zdjęcia koła. Zanim zaczniemy próbować dostać się do łożysk, wcześniej powinniśmy rozpiąć hamulce (jeżeli mamy V-brake’i) lub odkręcić zacisk od widelca (w przypadku tarczowych). Im mniej elementów będzie przykręconych do widelca, tym łatwiej będzie go wyjąć. Wszystkie kabelki – czy to wspomniane hamulcowe, czy te poprowadzone do światła, spowodują spore utrudnienia podczas demontażu widelca, z uwagi na ich ograniczoną długość.


W przypadku najczęściej obecnie występujących łożysk typ Ahead, demontaż rozpoczynamy od poluzowania dwóch śrub mostka, które zaciskają go na rurze sterowej. Gdy już swobodnie obraca się on wokół rury, należy wykręcić kolejną śrubkę, tym razem z kapsla, który od góry łączy mostek z rurą sterową. 


Po jej wykręceniu, kierownicę wraz z mostkiem powinniśmy bez problemu zdjąć. Jeżeli rower jest zamontowany na stojaku serwisowym, należy uważać, by widelec po wykręceniu śruby z mostka nie wysunął się z mufy ramy i nie wypadł, co może go wizualnie uszkodzić. Należy go powoli wyciągać, aby nie pospadały tuleje dystansowe, dociski łożysk czy uszczelki. Przyglądamy się, w jakiej kolejności są ułożone, aby tak samo je poustawiać podczas skręcania. 


Jeżeli w rowerze są klasyczne łożyska kulkowe (wianki) lup półzintegrowane, powinniśmy łatwo je wyjąć. Łożyska zintegrowane należy wybić z mufy ramy, również należy wybić bieżnie łożysk kulowych, w przypadku gdy są zużyte. Powinniśmy do tego użyć specjalnego narzędzia do wybijania. Ostatecznie możemy użyć dużego płaskiego śrubokręta i młotka. Śrubokrętem wybijamy łożyska zintegrowane lub bieżnie, przesuwając po obwodzie tak, aby z każdej strony równomiernie wychodziła. Szczególnie, gdy używamy śrubokręta, należy robić to uważnie, aby nie uszkodzić ramy.


Pozostaje nam już tylko wymienić zużyte elementy na nowe i rozpocząć składanie kierownicy. Wcześniej jednak wyczyśćmy z starego smaru i brudu rurę sterową i bieżnie. Nasmarujmy łożyska, jeżeli są to klasyczne kulowe.


Najpierw zakładamy mostek, który lekko skręcamy dwoma bocznymi śrubami. Wymiana sterów w rowerze kończy się regulacją odpowiedniego docisku. Dokręcając górną śrubę mostka, sprawdzamy, czy nie ma luzów na kierownicy i jednocześnie, czy swobodnie się obraca. Jeżeli dobrze złożyliśmy stery, praca łożysk nie powinna być wyczuwalna. Ostatni etap to ustawienie kierownicy względem koła i dokręcenie ostatnich dwóch śrub. Jeżeli mamy klucz dynamometryczny, zazwyczaj robi się to momentem 5 Niutonometr.


Rowery w naszej ofercie:


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756