Poradniki Eksperta

Obecnie na rowerze możemy wjechać praktycznie wszędzie. Liczba rodzajów rowerów i ich przeznaczenie, zadowoli osoby lubiące szybką jazdę nie tylko po drogach utwardzonych, ale i po szutrach, lubiących jazdę w terenie, ale także jazdę po górach. Dzisiaj mamy rowery, które swobodnie mogą poruszać się po piaszczystych plażach, a nawet zimą po głębokim śniegu. Aby taka jazda w każdych warunkach była możliwa, potrzebujemy odpowiedniego roweru – chociaż nie tylko. Potrzebujemy też właściwych opon. Naprawdę bardzo dużo zawdzięczamy właśnie im. Chociaż przy jeździe po śniegu czy piachu, mówienie o jeździe po lesie wydaje się dość proste, tu także możemy odpowiednimi oponami wiele zdziałać, aby jazda stała się nie tylko możliwa, ale efektywna i przyjemna. Jazda po lesie to jazda w terenie, więc teoretycznie opony terenowe najlepiej powinny się tu sprawdzić. To prawda, ale tak samo jak wiele różnych rodzajów opon terenowych mamy w sprzedaży, tak samo wiele różnych nawierzchni spotkamy w lesie. W zależności od tego, w jaki las się wybierzemy, powinniśmy wybrać odpowiednie opony rowerowe do lasu.

Jak wybrać odpowiednią oponę do lasu?


Nasz wybór opon do lasu w pierwszej fazie poszukiwań ograniczymy do rodzaju roweru, na jakim mamy zamiar po tym lesie się poruszać. Odpowiednią oponę znajdziemy dla każdego typu jednośladu. Najłatwiej będzie z rowerami górskimi, do których trudniej znaleźć oponę do jazdy po asfalcie, niż do jazdy w terenie. Z rowerami do jazdy poza drogami utwardzonymi jak cross czy gravel, również nie będzie problemu. Zdecydowanie trudniej będziemy mieli, gdy do lasu będziemy chcieli wybrać się rowerem szosowym, ponieważ tu wybór będzie najmniejszy.

Opony rowerowe w naszej ofercie:

Rodzaje opon nadających się do lasu

Na wybór opony rowerowej, poza rodzajem pojazdu który wybierzemy, będzie wpływał też typ drogi, po jakiej będziemy mieli zamiar się poruszać. Opony, które „w genach” mają jazdę w terenie, to opony typu gravel, szosowo-terenowe, crossowe, trekkingowe oraz oczywiście opony typu MTB.


Opona typu gravel, czyli opona do jazdy po szutrze występuje w szerokościach od 28 do 55 mm i charakteryzuje się niezbyt agresywnym bieżnikiem. Jej przeznaczeniem jest jazda po ubitej, suchej nawierzchni oraz drobnych kamykach. Dobrze radzi sobie również na asfalcie. W lesie najlepiej sprawdzi się na suchych ścieżkach, jak również dojazdowych drogach pożarowych wysypanych kamykami. Na tego typu nawierzchni, opona ta pozwoli na szybką jazdę po lesie.


Opona rowerowa szosowo-terenowa, najczęściej montowana jest w rowerach szosowych typu allrounder. Posiada delikatnie zarysowany bieżnik, który okazjonalnie pozwala pojechać ubitymi drogami leśnymi, polnymi, czy szutrowymi. Należy pamiętać, że zarówno rower, w którym jest stosowana, jak i sama opona, służy do szybkiej jazdy po asfalcie. Zjazd z utwardzonej drogi w las powinien wystąpić w szczególnych, awaryjnych warunkach. Pamiętajmy, że w rowerach szosowych to nie sama opona ogranicza nas podczas jazdy po lesie, ale zdecydowanie delikatniejszy rower, jak i koła, które nie zostały dobrane do jazdy w takich warunkach.


Opony crossowe i trekkingowe, dzięki swojemu kształtowi, szerokości oraz płytkiemu bieżnikowi, najbardziej nadają się do jazdy po leśnych ścieżkach. Pozwolą one na szybką jazdę, ale też zapewnią dobrą przyczepność. Często możemy spotkać opony crossowe, które na środku nie posiadają bieżnika, za to po bokach jest on zbudowany z dość dużych klocków. Zapewnia to małe opory, a tym samym szybką jazdę po leśnych ścieżkach na wprost, a także dobre trzymanie podczas wchodzenia w zakręty. Po wyjechaniu z lasu na asfalt, zapewnią lekką i szybką jazdę, a poza tym, dzięki mocniejszej budowie, bardziej nadają się do jazdy w terenie od opon gravelowych, czy szosowo-terenowych.


W lesie, poza ubitymi, wyznaczonymi drogami, możemy spotkać też drogi piaszczyste. Tu zdecydowanie lepiej sprawdzą się opony typu MTB. Ich główne cechy to agresywny bieżnik oraz duża szerokość, sięgająca nawet 3 cali. Jazda na takich oponach to bardzo dobra przyczepność i stabilność podczas jazdy po ścieżkach o luźnej nawierzchni. To również możliwość zjechania ze ścieżek i jazda po korzeniach i trawiastym podłożu, jak również jazda po błocie czy po leśnych terenach, znajdujących się na wydmach. Doskonałe możliwości terenowe ograniczają jednak prędkość poruszania się.

Opony rowerowe w naszej ofercie:

Jak polepszyć jazdę po lesie?

Odpowiednie opony rowerowe do lasu to nie wszystko. Przyczepność, a także komfort jazdy podczas poruszania się po lesie możemy podnieść, odpowiednio dopasowując ciśnienie w oponach. Niższe ciśnienie w tym przypadku te parametry poprawi. Większa opona zwiększy przyczepność, a także zniweluje nierówności terenu, co poprawi komfort jazdy. Nie należy jednak ze zmniejszaniem ciśnienia zbytnio przesadzać, ponieważ na korzeniach lub innych przeszkodach możemy doprowadzić do dobicia opony do obręczy i jej przebicia, a także uszkodzenia samej obręczy. Podczas szybkiej jazdy, w zakrętach jest też możliwe zsunięcie opony. W lesie dobrze sprawdzą się opony bezdętkowe, na których poruszamy się na niższym ciśnieniu.


Nie bez znaczenia podczas jazdy po lesie jest szerokość opony. Opony rowerowe do lasu powinny być szersze, ponieważ w znaczący sposób zapewniają lepszą przyczepność, ale też komfort i stabilność jazdy. Zbyt wąska opona spowoduje, że rower będzie grzązł w piachu lub błocie i trudniej będzie utrzymać właściwy tor jazdy.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756