Poradniki Eksperta

Rodzaje sterów rowerowych


Stery w rowerze to niepozorne, ukryte w ramie łożyska, o których często niektóre osoby nie zdają sobie sprawy, że w ogóle istnieją. Natomiast bez nich, kierowanie rowerem nie byłoby takie proste, lekkie i płynne. Incydentalnie ulegają uszkodzeniom, dlatego są jednym z rzadziej wymienianych elementów. Nie są bezpośrednio narażone na warunki, w których porusza się rower. Słabiej uszczelnione stery mogą dać o sobie znać, gdy rower używany jest często w mokrych warunkach i nie jest wyposażony w błotniki. Wówczas błoto czy woda, prosto z kół padają bezpośrednio na dolne stery. Mamy z tym do czynienia szczególnie w rowerach górskich, które z racji swojego przeznaczenia, mogą poruszać się w ciężkim, również mokrym terenie, a także w gravelach, czy przełajówkach. Oczywiście wiele zależy od budowy główki ramy i zastosowanych sterów.



Rodzaje sterów rowerowych


W rowerach, w zależności od rodzaju i producenta, mamy do czynienia z różnymi rodzajami sterów. Przeszły też one ewolucje i te stosowane kiedyś, znacznie różnią się od tych stosowanych obecnie. Wyróżnić możemy cztery rodzaje sterów rowerowych: klasyczne, ahead, półzintegrowane i zintegrowane. Nie oznacza to, że wystarczy kupić dany rodzaj i będzie pasował on do naszej maszyny. Każdy z tych rodzajów, występuje w kilkunastu rozmiarach. Różnią się średnicą, wysokością oraz rodzajem użytych łożysk.


Stery klasyczne


Obecnie te rodzaje sterów rowerowych, są coraz rzadziej spotykane. Kiedyś występowały w każdym rowerze, a dziś znajdziemy je w tych budżetowych. Możemy je zastosować wyłącznie w rowerach, których widelec posiada gwintowaną rurę sterową. Miski łożysk wciśnięte są w główkę ramy od dołu i od góry. Wystają na zewnątrz, tworząc swego rodzaju kołnierz. Po nim, poruszają się kulki łożyska. Na wspominaną rurę sterową, nakręcana jest specjalna nakrętka kontrująca, która ściska całość. To nią też, ustawiamy odpowiedni luz na kierownicy. Z kolei sama kierownica, a raczej jej wspornik, wkładana jest do środka rury sterowej i kontrowana specjalną śrubą. To rozwiązanie zostało wyparte, z powodu potrzeby częstego serwisowania, łatwego łapania luzów, a przede wszystkim, w dzisiejszych czasach, jest to rozwiązanie skomplikowane i za ciężkie.



Rowery w naszej ofercie:



Stery typu ahead


Stery typu ahead, są bardzo podobne do sterów klasycznych. Różnią się głównie sposobem niwelowania luzów i mocowania mostka kierownicy. Miski, analogicznie jak w przypadku sterów klasycznych, są wciskane w ramę, ale rura sterowa widelca nie musi być nagwintowana. Do środka rury sterowej, nabija się gwiazdkę, na rurę nakłada się mostek, a następnie całość ściska specjalną śrubą. Zaletą tego rozwiązania jest łatwiejsza regulacja i serwis oraz większa trwałość. Obecnie jest to dość popularne rozwiązanie, co wiąże się z lepszą dostępnością ram. Musimy tylko zwrócić uwagę na rozmiar, bowiem łożyska występują w dwóch standardach: 1 cal oraz 1 i 1/8 cala.


 

Stery półzintegrowane


Najczęściej stosowane obecnie rodzaje sterów rowerowych, to stery półzintegrowane. To kolejna ewolucja sterów klasycznych. Tu najbardziej widoczną zmianą jest schowanie misek, po których poruszają się kulki łożyska oraz samych łożysk w główce ramy, co w znaczny sposób zmniejsza podatność na zabrudzenia, a tym samym zwiększa żywotność łożysk. Kolejną zmianą mającą na celu zwiększenie sztywności całego układu kierowniczego, jest wprowadzenie łożysk o większej średnicy. To rozwiązanie występuje w czterech rozmiarach: 1 cal, 1 i 1/8 cala, 1 i 1/4 cala oraz 1 i 1/2 cala. Oczywiście, im większa średnica, tym większa sztywność roweru i lepsza, bardziej bezpośrednia sterowność.


Na tym jednak nie poprzestano i wprowadzono kolejne ułatwienia i nowoczesne technologie. To rozwiązania, w których główka ramy ma różne średnice łożysk na górze i dole. Na górze zastosowane są łożyska o mniejszej średnicy, niż na dole. Ramy z tym rozwiązaniem, posiadają taperowaną główkę. Do kompletu, powinniśmy mieć oczywiście widelec z taperowaną rurą kierownicy. Na górze zastosowane są stery w rozmiarze 1 i 1/8 cala, natomiast na dolne 1 i 1/4 lub 1 i 1/2 cala. Jeżeli zastosujemy odpowiedni adapter, możemy też w rowerze z taperowaną główką ramy, użyć zwykłego widelca. Niestety, nie działa to odwrotnie i nie zastosujemy widelca z taperowaną rurą sterową, w prostej główce sterowej ramy. Obecnie, rozwiązanie to spotkamy praktycznie we wszystkich rowerach o sportowym charakterze.


 

Stery zintegrowane


Ostatnim, najnowszym rozwiązaniem, są stery zintegrowane, które wyróżniają się najprostszą budową. Nie występują w nich miski łożyskowe, bowiem są one zintegrowane na stałe z główką ramy. Wkładamy tylko same łożyska oraz osłony przeciwko zabrudzeniom. Dostępne są niestety w wielu wariantach, dlatego problemem staje się kupienie samych łożysk. Występują nie tylko w różnych średnicach, ale również mają różne kąty osadzenia. Są producenci rowerów, którzy dany standard stosują wyłącznie w swoich produktach.


Jak widzimy, mamy na rynku różne rodzaje sterów rowerowych. Każdy następny model, stanowi rozwinięcie i ulepszenie poprzedniego standardu. Chociaż nowe, uszczelnione konstrukcje rzadko ulegają awariom, warto zapoznać się na wszelki wypadek z tym, jaki rodzaj zastosowany został w naszym pojeździe.


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756