Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Czat
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Menu
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Menu
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
plus.
Oszczędzaj na zakupach
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Czat
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Menu
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Schowek
Koszyk
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
plus.
Oszczędzaj na zakupach
Strona główna
›
Instrukcje obsługi
›
Instrukcje ALEXANDER
›
Instrukcja Gra planszowa ALEXANDER Gadka Szmatka Junior
Znaleziono w kategoriach:
Gry planszowe
(2)
Wróć
Instrukcja obsługi Gra planszowa ALEXANDER Gadka Szmatka Junior
Wróć
Pobierz
Drukuj
Udostępnij
Wyświetl w osobnym oknie
1
gra planszo
wa
rekomendo
wany
wiek: od lat 8
liczba graczy: 2 - 4
zawartość pudełka:
1) K
ar
ty z literami - 24 szt.
2) K
ar
ty haseł - 16 szt.
3)
T
abliczk
a wyrazów
4) Plansza
5) P
ionk
i - 4 szt.
6) Klepsydra
7) Kostk
a
8) Szmatk
a
9) Instruk
cja
P
o
ro
zpako
wa
niu
nale
ż
y
spr
awdz
ić
zaw
artość
z
list
ą
zaw
artości
pude
łka
umies
zcz
oną
powyż
ej
lub
na
tylnej stronie
pudełka
.
W
razi
e
niezgod
ności
pro
simy o
kont
akt.
e-mail: alexander@alexander
.c
om.pl
Zasady bezpiecznego uż
ytkowania:
Ostrzeżenia:
Nieodpowiednie dla dzieci w wieku poniżej 3 lat.
Zestaw za
wiera małe elementy - niebezpieczeństwo zak
rztuszenia.
Pr
osimy zachować opakowanie ze względu na podane inf
ormacje.
Opakowanie nie jest częścią zaba
wki.
Stan zabawki należ
y regularnie kontrolo
wać.
INSTRUK
CJA
2476
GADKA
GADKA
SZMATKA
SZMATKA
junior
2
GADKA
SZMA
TKA
-
to
dynamiczna
gra,
któr
a
pobudzi
W
aszą
wyobraźnię
,
sprow
okuje
do
myślenia,
zapewni
super
emo
cje,
dużo
śmiechu
i
wesołej
zabawy
.
Uk
ładanie
zdań
z
wyrazami
na
wskazaną
losowo
literę
może
okazać
się
nie
lada
wyz
waniem,
kiedy będziecie robić t
o pod presją upływ
ającego czasu
. Po
wstałe
zdanie
może nier
az zask
ocz
yć
W
as swo
ją
logiką
i sensem.
Zw
ycię-
stwo
w gr
ze będzie
zależało
od
umiejętności koncentr
acji,
myśle-
nia
i
fantazji.
T
a
gr
a
sp
odoba
się
wsz
ystkim,
którz
y
lubią
śmiech,
dużo emocji i rozrywkę umysłow
ą.
GADKA SZMA
TKA
w
ariant I
gra dla 2 - 4 osób
Rekwizyt
y:
plansza,
pionek
x
liczba
gracz
y
,
24
kart
y
z
literami,
16
kar
t
haseł,
klepsydra, szmatk
a, tabliczka z wyrazami:
się, w
, z, na, lub, i
.
Przygotow
anie:
-
P
ołóżcie
planszę
(rys.1)
w
miejscu
dost
ępnym
dla
wszystk
ich
graczy
.
O
bok
ustawcie
potasow
ane
i
ułożone
w
stos
kar
ty
liter
(literami
do
dołu)
-
rys.2,
kart
y
haseł
(hasłami
do
dołu)
-
r
ys.
3,
klepsydrę
i
szmatkę
.
Każdy
uczestnik
gr
y
wybiera
swój
pionek
stawiając go przed sobą.
T
abliczkę
z
wyrazami:
się,
w
,
z,
na,
lub,
i
(r
ys.
4)
należ
y
położ
yć
w miejscu widocznym dla wsz
ystkich graczy
.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
rys. 1
koniec gry
lub rundy
3
A
F
B
SŁOD
Y
CZE
LIZAK
CUKIEREK
CIAST
KO
LODY
CZEKOLADA
ZABA
WKI
KLOCKI
BĄK
SKAKANKA
LALKA
KOLEJKA
OWOCE
JABŁKO
TRUSKAWKA
WIŚNIE
MALINY
KIWI
się
, w
, z, na, lub
, i
rys. 2
rys. 4
rys. 3
kar
ty liter
hasła
kar
ty haseł
tabliczka z wyrazami, które mo
żna dodatkow
o uż
yć w układanym zdaniu
4
Zasady gry:
Grę
rozpocz
yna
najmłodszy
gr
acz,
odkry
wa
pier
wszą
z
wierzchu
kartę
ze
stosu
kar
t
haseł.
Odcz
ytuje
głośno
hasło
i
kładzie
kar
tę
przed
sobą,
tak
by
wsz
ysc
y
ją
widzieli.
Następnie
odkr
y
wa
pier
w-
szą k
ar
tę ze
stosu kart liter
, cz
yta odkrytą literę
i kładzie k
ar
tę obok
stosu. W
tym momencie gracz siedzący z jego lew
ej strony
urucha-
mia
klepsydrę.
T
eraz
rozpocz
ynający
musi
ułoż
yć
jak
najdłuższe
zdanie, w
któr
ym
znajdzie się
w
yraz z
wiązany
z
hasłem
z
odkr
ytej
kart
y haseł. Dla ułat
wienia na kar
tach haseł umieszczone są pr
z
y-
kładowe
wyraz
y
-
podpowiedzi,
z
których
gracz
może
skorzystać,
układając
zdanie.
Z
danie
musi
b
yć
zbudow
ane
t
ylko
z
w
yrazów
zacz
ynających
się
na
odk
rytą
literę,
z
wyjątkiem
wspomnianego
wyżej
wyrazu
dotyczącego
hasła
.
W
uk
ładanych
zdaniach
można dodatkowo stosow
ać następujące
wyrazy, niezacz
ynające
się
na
odkr
ytą
literę:
się,
w
,
z,
na,
lub,
i
,
za
które
nie
zdobywa
się
punktów
.
W
trak
cie
wymawiania
każdego
w
yrazu
uk
ładanego
zdania
gracz
pr
zesuw
a
swój
pionek
o
jedno pole
na
plansz
y,
zacz
y-
nając od
pola nr
1 za pierwsz
y wyraz.
Za
każdy
punktowany
w
yraz
gracz otr
z
ymuje
1
punkt
cz
yli
przesuwa
swój
pionek
o
1
pole.
Gdy
przesypie
się
piasek
w
k
lepsydrze
zdanie
musi
być
ukończone
,
a
liczbę
zdobytych
punktów
wskazuje
pole,
na
któr
ym
stanął
pionek. Miejsce pionka na planszy pokazuje aktualnie zajmow
ane
miejsce gr
acza w rozgry
wce
.
* Jeśli wyraz
związa
ny z hasłem
będzie także zaczynał się na
wskazaną liter
ę to jest punktow
any
, jeśli będzie zacz
ynał się na
inną niż odkr
yta litera, to nie jest punkt
owan
y
.
* Jeżeli wyraz uż
yty w zdaniu powtarza się, to nie jest punktow
any
.
* Jeśli zdanie nie będzie ukończone
, to gracz nie zdobywa żadny
ch
punktów i cof
a pionek na wcześniejszą pozycję.
* Jeżeli gracz układając zdanie zapomni o wyrazie związanym
z hasłem, to nie zdobywa żadn
ych punktów i c
ofa pionek na
wcześniejszą pozycję.
* zdanie musi składać się co najmniej z dwóch wyraz
ów i musi
zawierać orzeczenie
.
5
Ułożone
zdania
będą
często
br
zmiały
zabawnie,
ale
muszą
być
poprawne stylistycznie.
Przyk
ład:
Po
w
ylosow
aniu k
ar
ty z
literą
O
i
kart
y haseł:
„
W
ar
zy
wa”
powstało
zdanie:
Ogromny ogórek otoczyły ogromne owady
.
Zdanie
jest popr
awnie
zbudowane
, ale
w
yraz
ogromny
jest
powtó-
rzony
,
więc
gracz
układający
to
zdanie
zdobywa
nie
5,
a
4
pkt.
przesuwając sw
ój pionek na pole nr 4.
Kolejk
a
w
gr
ze
przebiega
zgodnie
z
ruchem
wskazów
ek
zegara.
W
czasie
gr
y
punktacja
będzie
się
zmieniała,
szmatka
stanowi
przechodni
symbol
lidera
i
narzucać
na
głow
ę
będzie
ją
ten,
kto
w danej chwili ma najwięcej zdob
ytych punktów
.
Gra
kończ
y
się
,
gdy
jeden
z
uczestników
jako
pierwsz
y
postawi
swój
pionek
na
ostatnim,
63
polu
(lub
je
przekrocz
y).
T
en
gracz
z
wycięża i zostaje królem Gadki Szmatk
i.
Jeśli
gracze
będą
bardzo
sprawni
w
układaniu
dłu
gich
zdań,
to
można
ustalić
na
wstępie,
że
gr
a
będzie
składała
się
z
więcej
niż
jednej rundy
. Po przekroczeniu ostatniego pola plansz
y (63) gracz,
który
tego
dokona
zostaje
z
w
ycięzc
ą
1
rundy
.
Następnie
gracze
zacz
ynają
kolejną
rundę
od
pola
1.
W
prz
ypadku
remisu
jest
dogr
ywka.
H
D
MAŁP
A
SŁOŃ
LEW
KOT
KURA
DZIK
ZWIERZET
A
NOWOŚCI
Nintendo Switch 2
Philips OneUp
iPhone 16e
JBL Flip 7
JBL Charge 6
Etui iPhone 16e
PS5 Pro
Router Starlink
Mac mini
Call of Duty Black Ops 6
GAMING
RTX 5070
RTX 5090
RX 9070 XT
GeForce RTX 4080 Super
Tekken 8
Nintendo Switch OLED
PS5
Fotel gamingowy
Karta graficzna do gier
Procesor do gier
NA CZASIE
Karma dla psa
Karma dla kota
Obroża Foresto
MagSafe
Kolagen
Frytkownica beztłuszczowa
Ranking suszarek do prania
Piekarnik do zabudowy ranking
Termometr bezdotykowy ranking
Ranking zmywarek
PORADNIK MEDIA EXPERT
Odkurzacz pionowy ranking
Smartwatch damski ranking
Jaka parownica do ubrań najlepsza?
Ranking odkurzaczy
Ranking ekspresów do kawy
Ranking pralek
Ranking lodówek
Ranking telefonów
Najlepsze gry planszowe
Robot sprzątający ranking
POMYSŁ NA PREZENT
Pomysł na prezent
Prezent na komunię
Prezent na urodziny
Ranking smartwatchy
Słuchawki bezprzewodowe ranking
Prezent dla mężczyzny
Etui iPhone 16 Pro Max
Prezent na 40. urodziny
Prezent dla 7-latka
Prezent dla 5-latka
Pokaż więcej
Pomiń sekcję
Najnowsze poradniki
Zobacz więcej
Gdzie ustawić kuwetę dla kota?
Oblivion Remastered - Wymagania sprzętowe PC. Czy Twój komputer udźwignie odświeżone Tamriel?
Czym jest MagSafe? Poznaj technologię, która upraszcza życie
Kody do The Forest – przedmioty, mutanty, budowanie i wiele więcej
Zewnętrzna karta graficzna - sposób działania i zastosowanie
Ranking hulajnóg elektrycznych dla dzieci [TOP10]
Inteligentna lodówka smart – jak odmieni Twoje życie?
Telewizor w sypialni - czym się kierować podczas wyboru?
Kolagen od A do Z – wszystko, co musisz wiedzieć
Ranking kamer sportowych do 1000 zł [TOP10]
Ranking lodówek turystycznych [TOP10]
Ranking zmywarek do zabudowy 45 cm [TOP10]
Jak bezpiecznie podróżować z kotem?
The Elder Scrolls V: Skyrim – kody na umiejętności, przedmioty i wiele innych
Assassin’s Creed Shadows trafi na Nintendo Switch 2? Wszystko na to wskazuje!
Sprawdź więcej poradników