Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Czat
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Menu
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Menu
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
plus.
Oszczędzaj na zakupach
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Czat
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Menu
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Schowek
Koszyk
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
plus.
Oszczędzaj na zakupach
Strona główna
›
Instrukcje obsługi
›
Instrukcje BOTTECCHIA
›
Instrukcja Rower szosowy BOTTECCHIA Duello M20 28 cali męski Szary
Znaleziono w kategoriach:
Rowery szosowe
(2)
Wróć
Instrukcja obsługi Rower szosowy BOTTECCHIA Duello M20 28 cali męski Szary
Wróć
Pobierz
Drukuj
Udostępnij
Wyświetl w osobnym oknie
Instrukcja obsłu
gi i gwarancja
Tłumaczenie in
strukcji oryginalnej
(POL)
SPIS TREŚCI
1
WPROWADZENI
E
1
WPROWADZENI
E
..................................................................................
2
2
RODZAJE
ROWERÓW
..........................................................................
2
2.1
ELEMENTY ROW
ERU
................................................................
..................
2
3
BEZPIECZEŃSTWO
...............................................................................
4
3.1
JAZDA W NOCY
...........................................................................................
4
3.2
JAZDA POZ
A DROGAM
I
……………………
………………………
…………….
.
4
3.3
ODPOWIEDNIE U
ŻYTKOWANI
E ROWERÓW
.............................................
4
4
PRZYGOTOWANIE
................................................................................
5
4.1
REGULACJA SIOD
EŁKA
.
.............................................................................
5
4.2
REGULACJA KI
EROWNICY
.........................................................................
6
4.3
KONTROLA HA
MULCÓW
.............................................................................
6
4.4
KONTROLA
PEDAŁÓW
...............................................................................
6
5
KONTROLE
KTÓRE
NALEŻY
PRZ
EPROWADZAĆ
PRZED
KAŻDĄ
JAZDĄ
..........................................................................................................
7
5.1
KONTROLA KÓŁ
I OPON
.............................................................................
7
5.2
KONTROLA SZY
BKOZAMYKACZ
Y BLOKUJĄC
YCH PIAST
Y
.....................
7
5.3
KONTROLA HA
MULCÓW
.............................................................................
7
5.4
KONTROLA KIEROW
NICY I MO
STKA
.........................................................
7
5.5
KONTROLA AMOR
TYZACJI
.........................................................................
7
6
REGULACJE I
UŻYTKO
WANIE
............................................................
8
6.1
HAMULCE, REGUL
ACJA HAMUL
CÓW
.
.......................................................
8
6.2
PRZERZUTKI, R
EGULACJA PRZ
ERZUTEK
................................................
8
6.3
ŁAŃCUCH I KA
SETA
.................................................................................
10
6.4
RAMA I WIDELEC
......................................................................................
10
6.5
STERY.
......................................................................................................
10
6.6
KOŁA, BLOKADA
I OPONY
.......................................................................
11
6.7
PEDA
ŁY
.....................................................................................................
12
7
MATERIAŁY KOMPOZ
YTOWE
...........................................................
12
8
KONSERWACJA
.................................................................................
12
8.1
PO ZAKOŃCZENIU
JAZDY ROW
EREM
....................................................
12
8.2
KONSERWAC
JA STANDARDOW
A
...........................................................
13
8.3
DOKRĘCANIE
ŚRUB
.................................................................................
13
9
GWARANCJA
......................................................................................
14
10
ZGODNO
ŚĆ Z PRZEPISAMI
.............................................................
20
Szanowny Kliencie
, gratulujem
y zakupu
nowego
roweru i dzięku
jemy za w
ybór BOTTECC
HIA.
Kupiliście Pań
stwo niezawodny
rower
, będący wynikiem
innowacyjnych ba
dań techni
cznych i
starannej kontroli
jakości, który
zapewni Państwu wiele
lat wygodne
j i przyjemne
j jazdy.
Prosimy o uważne
przeczy
tanie niniejszej in
strukcji obsługi.
Dowiedzą się
Państwo, ja
k najlepiej
użytkować swój ro
wer oraz pozna
ją informa
cje niezbędne do u
trzymania go
w dobrym stanie
technicznym.
Przypominamy
, że ze względu na
postęp techni
czny producen
t zastrzega
sobie prawo do
modyfikacji
komponentów, de
tali lub akcesorió
w. Zdjęć,
opisów i dan
ych nie należy tra
ktować jako wią
żących.
2
-
RODZAJE ROWERÓW
W niniejszej in
strukcji obsługi i
użytkowania
znajdziesz ws
kazówki dotyczą
ce rowerów
Bottecchia
, w
tym następują
cych modeli:
r
ower
szosowy, MTB
z przednim amort
yzatorem, MT
B z pełn
ą
amortyzacją
i Fat
Bike.
Przy wyborze
modelu należy wzią
ć pod uwagę pon
iższe ws
kazówki.
Nasze rowery
zostały przetes
towane pod ką
tem maksymalnej
wagi 120 kg,
która obejmuje
: rower,
rowerzystę
i bag
aż.
2.1
- ELEMEN
TY ROWERU
1
2
Rama i widelec:
A Rura górna
B Rura dolna
C
Sztyca
D Dolne rurki tyln
ego trójkąta
E Górne rurki tylne
go trójkąta
F Główka ramy
H
Amortyzator
Komponenty:
1
Suport
2
Korba
3
Łańcuch
4
Zębatka przednia
5
Przerzutka tylna
6
Przerzutka przednia
7
Manetka
8
Dźwignia hamulca
9
Wolnobieg
10
Stery
11
Mostek
12
Kierownica
13
Sztyca
14
Siodełko
3
-
BEZPIECZEŃ
STWO
Bezpieczeństwo
podczas ja
zdy na row
erze ma fundamen
talne znac
zenie. W tym
celu konieczne je
st
przestrzeganie
ściśle określon
ych no
rm:
-
Należy znać za
sady ruchu dr
ogowego (r
óżnią się one w ró
żnych kra
jach).
-
Jeździć
zgodnie
z dominują
cym kierunkiem ru
chu i unikać
jazdy ob
ok drugiego row
eru.
-
Nie jeździć na
rowerze po cho
dnikach i u
stępować pierw
szeństwa p
ieszym.
-
Należy uważa
ć na poruszające
się pojazdy i na
głe otwieran
ie drzwi samochod
ów.
-
Nie należy organi
zować zawodó
w rower
owych na droga
ch otwartych dla
ruchu.
-
Zawsze spraw
dzać sprawn
ość hamulców
i ogólny stan
roweru.
-
Przy zmianie
kierunku jazdy nale
ży sygnalizow
ać to ręką.
-
Zawsze trzymaj
ręce na kiero
wnicy (z wyjąt
kiem sytuacji, gd
y sygnalizuje
sz zmianę ki
erunku jazdy)
OSTRZEŻENIE
:
D
eszcz obni
ża skutecznoś
ć hamowania, dla
tego pr
osimy o wydłużenie d
rogi
hamowania.
3.1
–
JAZDA W NOC
Y
Dla Państwa be
zpieczeństwa pro
simy o podję
cie dodatkow
ych środ
ków ostrożno
ści podczas
korzystania z rowe
ru w noc
y:
-
Wyposaż swój rower w ko
mpletny i odpow
iedni zestaw od
blasków, kt
óre są prawidłowo
zamontowane.
-
P
osiadanie
autonomiczneg
o systemu oświe
tlenia jest nie
zbędne do pr
zestrzegania norm
bezpieczeństwa ob
owiązujących
w Państwa
kraju.
-
Należy zawsze jeździć mo
żliwie blisko krawędzi,
a nie środka je
zdni.
3.2
–
JAZDA POZA DR
OGAMI
Podczas użytkowa
nia roweru w
terenie na
leży przestrzega
ć następu
jących środków
ostrożności:
-
Należy zachować
ostrożność pod
czas zjazdów. Pod
czas hamowa
nia koła tra
cą przyczepno
ść, a
nadmierne użyc
ie hamulców może
doprowadzić do
utraty kontro
li nad rowe
rem i do wypadku
.
-
Przed wyruszeniem
w trasę nale
ży upewnić
się, że rower jes
t w dobrym stan
ie techniczn
ym.
-
Uszkodzone części
należy niezwło
cznie wymieni
ć.
OSTRZEŻENIE
:
skoki, a
krobacje i inne
nietypowe zastosowan
ia mogą
naruszyć stru
kturę
roweru. Prosimy
wziąć to pod
uwagę podczas po
konywania
przeszkód
. Nasze produkt
y zostały
zaprojektowane
tak, aby wytr
zymać intens
ywne użytkowanie
, ale prz
ekroczenie granic
mechaniczny
ch i fizycznych
staje się zagrożenie
m dla Państwa i
innych. W pr
zypadku użyt
kowania
roweru pod
dużym obciążenie
m, sugerujemy do
kładne spraw
dzenie row
eru w celu zwery
fikowania
jego sprawnoś
ci.
3.3 -
ODPOWIEDNIE UŻ
YTKOWANI
E ROWERÓW
Każdy rower BOTT
ECCHIA zo
stał zaprojektowa
ny i skonstru
owany z myślą
o jego spe
cyficznym
zastosowaniu
. Nieprawidłowe uż
ytkowanie ro
weru może
spowodowa
ć uszkodzenie lub
zniszczenie
części i podze
społów, co mo
że prowa
dzić do wypadków
lub niebezp
iecznych konse
kwencji.
Sprzedawca BO
TTECCHI
A zapro
ponuje Pańs
twu rower najba
rdziej od
powiedni do Państw
a potrzeb.
15
Zacisk sztycy
16
Klocek hamulcowy
17
Zacisk hamulcowy
18
Hamulec tarczowy
Koło
:
19
Opona
20
Wentyl
21
Obręcz
22
Szprychy
23
Piasta
24
Szybkozamykacz
3
4
RODZAJE ROWERÓ
W
RODZAJ TRASY
RODZAJ JAZD
Y
SZOSOWY
Asfalt i ko
stka bruko
wa.
Rywaliza
cja sportowa
, trasy
średnie, duż
e odległo
ści.
Wymagana
profesjonalna
odzież
.
MTB Z PRZEDN
IM
AMORTYZATORE
M
Droga asfal
towa i bru
k, poza tr
asą,
zwykła ś
cieżka, ście
żki.
Rywaliza
cja
sportowa
, krótkie i
średnie d
ystanse. Od
powiedni d
o
jazdy po nie
równych
szlakach,
unikając s
koków wyż
szych niż 0,
5
m.
MTB Z PEŁNĄ
AMORTYZACJ
Ą
Drogi asfaltowe
i utwardzone,
drogi terenow
e, drogi gruntowe,
ścieżki.
Rywaliza
cja sportowa
, krótkie i
średnie d
ystanse. Od
powiednie
do
jazdy po nie
równych
trasach
terenowych
.
FAT BIKE
Asfalt i bruk, tere
n, droga
gruntowa, ście
żki, śnieg, pia
sek
Sportowe
, krótkie i śr
ednie tras
y.
Odpowiedni
na pias
zczyste,
zaśnieżone
i błotniste
drogi/ścież
ki.
4
- PRZYGOTOWANIE
Przed pierwszym
użyciem now
ego roweru
BOTTECCHIA, należy do
stosować go do
swoich potr
zeb
zgodnie z poni
ższymi wska
zówkami.
Upewnij się, że ro
wer jest pr
awidłowo dopa
sowany do Twojeg
o wzrostu i zap
oznaj się z
jego
komponentami ora
z czasem re
akcji.
4.1
-
REGULACJA S
IODEŁKA
Proszę zapozna
ć się z rys.
1 w celu pra
widłowego ustawienia
siodełka
. Podczas pedałow
ania
śródstopie mu
si leżeć na środ
ku osi pedałów,
a kolano powinn
o być lekko
ugięte, gd
y pedał
znajduje się w najniż
szym położen
iu.
Aby wyregulować
wysokość siode
łka, należ
y usiąść na siode
łku i poł
ożyć piętę na pe
dale,
ustawiając go
w najniższym
położeniu. W tej
pozycji noga powinn
a być całkowi
cie wyprostow
ana
(rys. 2). Sprawd
źcie, czy sied
ząc na siodeł
ku jesteście w stanie dot
knąć czub
kami palców pod
łoża,
jeśli nie, to obniż
cie siodełko lu
zując zacisk w
spornika siod
ła.
Po prawidłowym u
stawieniu wy
sokości siodełka
należy upew
nić się, że mechan
izm blokują
cy
sztycę i siodeł
ko jest prawidłow
o zablokowany (r
ys.
3).
Odległość pomięd
zy siodełkiem
a kierownicą
można niezna
cznie regu
lować. Poluzowując
zacisk
siodełka, można
je lekko prze
sunąć. Regu
lacja ta wpływa na
postawę na
rowerze, zmieniają
c
komfort jazd
y i nacisk na pe
dały.
Po ustawieniu odległo
ści między
siodełkiem a kierow
nicą należy
zawsze sprawdz
ić położenie
siodełka. Je
śli nie jest ono us
tawione poziomo
, należy polu
zować śru
bę siodełka i wyre
gulować
jego położenie, u
stawiając na
chylenie siodełka rów
nolegle do
podłoża.
OSTRZEŻENI
E
:
Aby profesjonaln
ie wyre
gulować rowe
r należy zwróci
ć się do
autoryzowanego
sprzedaw
cy Bottecchia.
OSTRZEŻENI
E
:
Zamocować siodełko w poda
nym za
kresie (rys. 4),
a nie końcach.
Zablokować zaci
sk sztycy i
śruby zacisku siodła
z momentem
dokręcania (N
m) nie wię
kszym niż
podane par
am
etry. Dokręcenie
śrub pow
yżej podanych war
tości mo
że spowodow
ać pęknięcia lub
nawet złamanie
sztycy podsiodłow
ej, a w kon
sekwencji zagr
ożenie dl
a rowerzysty. Mo
menty
dokręcania są poda
ne w rozd
ziale "Konser
wacja" na w
ykresie "Mom
enty dokręcania
". Oznac
zeni
e
na sztycy wskazuje
maksymalną
wysokość (r
ys. 5). Upewn
ij się, że znac
znik nigdy nie
jest
widoczny. Wsuną
ć sztycę na
co najmniej 75
mm.
4.2
- REGULACJA KI
EROWNIC
Y
Aby podnieść lub
obniżyć kierow
nicę, należ
y całkowicie od
kręcić śru
bę B i polu
zować śruby A1
i
A2,
wyjąć mostek z rur
y widelca i
włożyć lub w
yjąć podkład
ki dystansow
e. Po wyregulow
aniu wysoko
ści
kierownicy, je
żeli zostały u
sunięte po
dkładki dystansowe
pod mostki
em, należy je
nałożyć na
mostek. W celu
regulacji mostka
typu Ahea
d należy poluzowa
ć dwie
śruby blo
kujące A1 i A2 (ry
s. 6).
Aby wyregulować
zwrotność
kierownicy, nale
ży przekręc
ić śrubę B.
OSTRZEŻENIE
:
n
igdy nie uż
ywaj większej
ilości podkłade
k dystans
owych niż te,
które
umieścił produ
cent
.
OSTRZEŻENIE
:
Sprawdź
czy kierownica je
st dobrze zamocowa
na ściskają
c przednie
koło
między nogami i
próbując obró
cić kierownicę
(rys. 7).
OSTRZEŻENIE
:
Śruby
kierownic
y
należy
do
kręcać
z
momente
m
obr
otowym
nie
wię
kszym
niż podane parametry. Dokrę
cenie śrub powyżej
podanych wartości może
spowodować
pęknięcia
lub n
awet
złamanie
rur
y widel
ca, a
w
kon
sekwencji
zagro
żenie
dla
row
erzysty.
Moment
dokrę
cenia
podany jest w ro
zdziale "Kon
serwacja" na wy
kresie "Moment
dokręcen
ia".
4.3
-
KONTROLA HA
MULCÓW
Sprawdź, która
dźwignia hamul
ca, prawa czy lew
a, obsługuje przedn
i hamulec i zapo
znaj się z
jej obsługą: niewpr
awne posługiw
anie się przednim
hamulcem mo
że dopro
wadzić do utraty
kontroli nad row
erem.
4.4
KONT
ROLA
PEDAŁÓW
Sprawdź, czy ped
ały są prawidło
wo ustawione
(patrz rozd
ział 6, para
graf 6.7). Pedał
zamo
ntowany w n
iewłaściwy
sposób może wypa
ść podcza
s jazdy, powo
dując upadek.
rys. 1
rys. 2
rys. 3
rys. 4
rys. 6
Zacisk
siodełka
Zacisk
wspornika
siodełka
Nacięcie
ograniczające
siodełka
rys. 5
rys. 7
5
6
5
-
KONTROLE, KTÓ
RE NAL
EŻY PRZEPROWADZAĆ
PRZED KAŻDĄ
JAZDĄ
Przed rozpoczęc
iem użytkowa
nia rowe
ru należy przeprow
adzić opisa
ne poniżej kontrole
w celu
sprawdzenia stanu
roweru
i jego kompletności
. W razie jakich
kolwiek wątpl
iwości co do
stanu
roweru, należy
zwrócić się o po
moc
do sprzedaw
cy lub specjalist
ycznego serwisu
rowerowe
go.
5.1
-
KONTROLA KÓŁ
I OPON
Sprawdź, czy
koła są proste, ob
racając każde
z nich, a nas
tępnie obserw
uj obręcz pom
iędzy
szczękami ha
mulcowymi, nie do
tykając ich.
Jeżeli obrę
cz jest nie wy
środkowana (od
lewej do
prawej) lub ch
ybocze się od gó
ry do dołu,
skontaktuj się
ze
specjalistycznym serw
is
em
rowerowym
celu uzyskania por
ady. Spraw
dź stan opon, mus
zą być be
z nacięć. Ciśnienie
musi być zgodn
e z
parametrami podan
ymi na boku
opony.
OSTRZEŻENIE
:
N
ależy wymien
ić oponę
jeśli uszkodzon
y jest bieżni
k lub boki opony
.
Szczególnie po długi
ch zjazdach n
ależy sprawd
zić mocowanie lub
ułożenie o
pon.
Użytkowanie
roweru z zalecan
ym ciśnienie
m powietrza w
oponach zape
wnia bezpieczeń
stwo i trwałoś
ć.
5.2
-
KONTROLA SZYBKOZA
MYKAC
ZY BLOKUJĄCYCH
PIASTY
Rowery BOTTECC
HIA wyposa
żone są w
piasty z szybkozamy
kaczem lub oś pr
zelotową,
umożliwiające mon
taż i/lub de
montaż koła
bez użycia narzęd
zi (rys.
9). Koła rowe
ru muszą być
stabilnie zamocowan
e do ram
y i widelca,
należy upewn
ić się, że szyb
kozamykacz jest pra
widłowo
wyregulowan
y i zamknięty, jak
opisano w następn
ym rozd
ziale (patrz rozdział
6 paragraf 6
.6).
OSTRZEŻENIE
:
N
ieprawidłowo
wyregulow
ana lub niepraw
idłowo zamknięta d
źwignia
szybkozamykac
za może spo
wodować nagłe od
blokowanie
koła i do
prowadzić do po
wstania
niebezpiecznych
sytuacji.
5.3
-
KONTROLA HAMULCÓW
Hamulce należ
y sprawdzić w
stanie spo
czynku, naci
skając dźwignie
z odpowiednią
siłą w kieru
nku
kierownicy. Dźwignia
hamulca nie
może do
tykać kierown
icy, gdyż ozn
acza to, że linki
hamulcowe
są
luźne. W przypad
ku hydraulic
znych hamulców
tarczowych nie powin
no być możliwe
“pompowan
ie”
dźwignią hamulca
. Jeśli tak się
stanie, nale
ży zwrócić
się do sprzedaw
cy
lub specjalist
ycznego
serwisu rowerow
ego
. Zawsze nale
ży sprawdzać
stan zużycia
szczęk i tarcz hamu
lcowych.
OSTRZEŻENIE
:
a
waria układu
hamulcowego
może prowad
zić do utr
aty panowania nad
rowerem i obra
żeń ciała.
5.4
- KONTROLA KI
EROWNICY
I MOSTKA
Przed użyciem row
eru nale
ży dokładnie spraw
dzić kierowni
cę i mostek w
celu wykrycia
ewentualnych od
kształceń, pęknię
ć, deforma
cji lub wgnie
ceń i ewent
ualnie wymienić uszkodzoną
część.
5.5
- KONTROLA AMOR
TYZACJI
Upewnij się, że ele
menty amor
tyzatorów zo
stały wyregulow
ane odpow
iednio do wagi u
żytkownika i
rowerzysty. Spra
wdź, czy nie
są one zb
yt ściśnięte i c
zy nie występu
ją nienaturalne ru
chy samy
ch
amortyzatorów.
Jeśli są one
całkowicie sztywn
e, skontaktuj
się ze
sprzedawcą
lub spe
cjalistycznym
serwisem
rowerowym
w celu uzys
kania porady. D
ziałanie amort
yzatoró
w ma wpływ na rowe
r pod
względem obcią
żeń, dlatego pra
widłowa
regulacja jest bard
zo ważna
. Szczegółowe
informacje
znajdują się w od
dzielnej instru
kcji dołąc
zonej do amortyzatoró
w.
6
-
REGULACJE
I UŻYTKOWANI
E
6.1 -
HAMULCE, REGU
LACJA HA
MULCÓW
Hamulce montowan
e w rowe
rach BOTTECC
HIA to :
-
Hamulec s
zczękowy (rys
. 10): Składa
się z dwóch ra
mion podtrzym
ujących szczę
ki hamulcowe
,
połączonych przeg
ubem, które dzi
ałają za pomo
cą linki zaci
skającej szc
zęki na obręcz
y.
-
Hamulec tarczowy (ry
s. 11): Skład
a się z zacis
ków, tarczy i osłon
y. Podcza
s uruchamiania ha
mulca
zaciski zbliżają
się do siebie, pr
zez co klo
cki ocierają o tar
czę.
Wszystkie tego
typu hamulce
maj
ą pewne elemen
ty, które się
zużywają i trzeb
a je wymieni
ć. Na
klockach szczęk
hamulcowych
znajdują się
rowki, które w
skazują n
a ich stan. Kied
y te rowki znika
ją,
klocki należy wym
ienić.
Klocki hamulców
tarczowy
ch należy wymieni
ć, gdy zmniej
sza się ich
s
iła hamowan
ia. Tarcze na
leży
wymienić, gdy i
ch grubość zmn
iejszy się, tworzą
c szczelinę
na powier
zchni tarczy.
Regulacja hamul
ca zależy od jego
rodzaju. Idealna
przestrzeń
pomiędzy sz
czękami hamul
cowymi a
bokiem obręczy
wynosi 1
-2 mm (r
ys. 12). W
stanie
spoczynku szc
zęka hamulcowa
nie może do
tykać
obręczy. Ponadto
podczas hamow
ania obie
szczęki muszą
jednocześnie do
tykać obręc
zy, ale bez
dotykania opony
. Ostateczną
regulację można
uzyskać popr
zez przestawien
ie śruby reg
ulacyjnej.
Śruba ta może m
ieć
różne poło
żenia w zależno
ści od rod
zaju hamul
ca.
W przypadku mechan
icznych ha
mulców tar
czowych, odleg
łość pomi
ędzy klockami a
tarczą musi
wynosić 0,2
-
0,4
mm, możną ją u
zyskać operują
c na odpowiedni
ch śrub
ach. W przypadku
hamulców
hydraulicznych regu
lacja jest auto
matyczna.
OSTRZEŻENIE
:
Podcza
s jazdy w teren
ie zużycie hamul
ców jest wię
ksze z powo
du zabrudzenia
.
W celu wymiany
zużytych czę
ści należy zwró
cić się do
specjalisty
cznego serwisu
roweroweg
o
. Należy
wymieniać je wy
łącznie na orygina
lne części
zamienne: zanim klo
cki hamulców tar
czowych uz
yskają
najlepszy pozio
m hamowania
, muszą się minimalnie
dotrzeć.
Ponadto tarcze ha
mulcowe rozgr
zewają
się podczas pra
cy, dlatego nie
należy i
ch dotykać bezpo
średnio po
zatrzymaniu.
Jeśli podcza
s hamowania sz
częki do
tkną opony lub wpadną
w szprychy
kół, może doj
ść do utraty
panowania na
d rowerem.
OSTRZEŻENIE
:
Jeśli jede
n z dwóch hamulców
jest uszkod
zony, należy go
natychmia
st
naprawić, jeden
sprawny hamule
c sam w sob
ie nie wystarcz
y, aby zapew
nić dobrą kontrolę
hamowania.
Sprawdzić dokład
nie szczęki ham
ulcowe, osłon
y hamulców
i linki nap
inające oraz ich
smarowanie,
jeśli widoczne są po
strzępione
lub wydłużon
e spirale, kr
zywe końce,
rdza lub zużyc
ie, natychmias
t
wymienić us
zkodzone częś
ci. W celu wym
iany szczęk ha
mulcowych należy poluzowa
ć nakrętkę
kontrującą aż do je
j wyjęcia i
wymienić.
6.2 - PRZERZU
TKI, REGULACJA
PRZERZUTEK
Rower został w
yposażony w
system przerzute
k umożliwiając
y wybór
biegu, który naj
lepiej pasuje do
aktualnych war
unków jazdy, odpo
rności fizycznej
i doświadczenia u
żytkownika
. Optymalna ja
zda
mieści się w pr
zedziale 60/90 obr
otów peda
łów na minutę
. Najczęści
ej stosowan
ym systemem zm
iany
przełożeń jest przer
zutka. Sy
stem ten zmienia
biegi poprze
z przesunięcie
łańcucha z jedne
j zębatki
na dru
gą, zarówno
z przodu ja
k i z tyłu.
Oś przelotowa
Szybkozamykacz
Ramiona
Szczęki
Tarcza
Zacisk
rys. 9
rys.
10
rys.
11
rys.
12
7
8
NOWOŚCI
Nintendo Switch 2
Philips OneUp
iPhone 16e
JBL Flip 7
JBL Charge 6
Etui iPhone 16e
PS5 Pro
Router Starlink
Mac mini
Call of Duty Black Ops 6
GAMING
RTX 5070
RTX 5090
RX 9070 XT
GeForce RTX 4080 Super
Tekken 8
Nintendo Switch OLED
PS5
Fotel gamingowy
Karta graficzna do gier
Procesor do gier
NA CZASIE
Karma dla psa
Karma dla kota
Obroża Foresto
MagSafe
Kolagen
Frytkownica beztłuszczowa
Ranking suszarek do prania
Piekarnik do zabudowy ranking
Termometr bezdotykowy ranking
Ranking zmywarek
PORADNIK MEDIA EXPERT
Odkurzacz pionowy ranking
Smartwatch damski ranking
Jaka parownica do ubrań najlepsza?
Ranking odkurzaczy
Ranking ekspresów do kawy
Ranking pralek
Ranking lodówek
Ranking telefonów
Najlepsze gry planszowe
Robot sprzątający ranking
POMYSŁ NA PREZENT
Pomysł na prezent
Prezent na komunię
Prezent na urodziny
Ranking smartwatchy
Słuchawki bezprzewodowe ranking
Prezent dla mężczyzny
Etui iPhone 16 Pro Max
Prezent na 40. urodziny
Prezent dla 7-latka
Prezent dla 5-latka
Pokaż więcej
Pomiń sekcję
Najnowsze poradniki
Zobacz więcej
Rodzaje i zastosowanie obroży dla kota
Genshin Impact 5.6 - Co przyniesie najnowsza aktualizacja o nazwie Paralogism?
Czym jest MagSafe? Poznaj technologię, która upraszcza życie
Kody do The Forest – przedmioty, mutanty, budowanie i wiele więcej
Zewnętrzna karta graficzna - sposób działania i zastosowanie
Ranking hulajnóg elektrycznych dla dzieci [TOP10]
Inteligentna lodówka smart – jak odmieni Twoje życie?
Telewizor w sypialni - czym się kierować podczas wyboru?
Kolagen od A do Z – wszystko, co musisz wiedzieć
Ranking kamer sportowych do 1000 zł [TOP10]
Ranking lodówek turystycznych [TOP10]
Ranking zmywarek do zabudowy 45 cm [TOP10]
Narwal Freo Z10 Ultra – Nowy robot sprzątający może cię zaskoczyć. Poznaj funkcje urządzenia
Pielęgnacja kotów długowłosych. Czy potrzebna jest specjalna szczotka?
The Elder Scrolls V: Skyrim – kody na umiejętności, przedmioty i wiele innych
Sprawdź więcej poradników