Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Czat
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Menu
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Menu
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
plus.
Oszczędzaj na zakupach
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Czat
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Menu
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Schowek
Koszyk
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
plus.
Oszczędzaj na zakupach
Strona główna
›
Instrukcje obsługi
›
Instrukcje LUCRUM GAMES
›
Instrukcja Gra planszowa LUCRUM GAMES Kryptyda
Znaleziono w kategoriach:
Gry planszowe
(27)
Wróć
Instrukcja obsługi Gra planszowa LUCRUM GAMES Kryptyda
Wróć
Pobierz
Drukuj
Udostępnij
Wyświetl w osobnym oknie
CRYPTID
A
GAME
BY
R
UTH
VEEVERS
&
H
AL
DUNCAN
IL
LUSTRA
TED
BY
KW
ANCH
AI
M
ORIY
A
Z
AWA
R
TO
S
C
P
U
D
E
L
K
A
•
6 ponumerow
an
ych k
afli mapy
•
4 głazy narzutow
e (ośmiokąty)
•
4 opuszczone szałasy (trójk
ąty)
•
1 pionek
•
5 zestaw
ów znacznik
ów gr
aczy
(kostki i dyski w 5 r
óżny
ch
kolor
ach)
•
5 manuałów
•
54 karty
M
orskie
w
ęże
,
yeti,
chupacabra:
udało
ci
się
przeanalizow
ać
dostępne
materiały
,
połączyć kr
opki
i
zgromadzić
tyle materiałów
,
ile tylko się dało
. Czujesz,
że jesteś blisko
, a dzięki tobie świat już wkrótce pozna
pra
wdę o kryptydzie –
tej kryptydzie!
W
raz
z grupą
podobnie
myślący
ch
kryptozoologów
udajesz
się
na
wypra
wę
,
której
celem
jest zlokalizo
wanie
nieuchwytnego
do
tej
pory
stwora.
P
omoc to
warzyszy
będzie
nieoceniona,
ale
chwała odkrywcy
to zdecydowanie zbyt poważna nagroda, aby war
-
to
było się
nią
dzielić
. P
ostaraj się
zatem
jak
najwięcej zyskać
dzięki
wiedzy innych,
ale niekoniecznie uja
wnić zbyt wiele swy
ch własn
ych inf
ormacji.
WPR
O
W
ADZEN
IE
W
aszą pasją jest
kryptozoologia. Staracie się przedstawić niepodważalny do
wód na ist
-
nienie kryptydy –
nieznanego nauc
e zwierzęcia skrywając
ego się w
dziczy Ameryki P
ół
-
nocnej
.
Każde
z
was
otrzyma unik
alną
wsk
azówk
ę
dotycząc
ą
środowisk
a życia
zwierzęcia.
P
ołączenie wszystkich
posiadanych przez
was wskazów
ek
pozwoli ustalić
precyzyjnie
siedlisko kryptydy –
będzie nim jedno
, konkretne
,
sześciokątne
pole
na mapie
.
Każda
wsk
azówk
a
odnosi
się
do rodzajó
w
terenu
oraz char
akterystyczny
ch
punktów
na mapie i
informuje
, w jakim
obszarze może
znajdow
ać się zwierzę
bądź w
jakim na
pewno
go
nie ma.
P
odczas rozgrywki
będziecie
sobie
wzajemnie
zadawać pytania,
próbując
ustalić
,
jakie
wskazówki
posiadają rywale
.
P
ierwsza osoba,
która
wykorzysta
wszystkie wskazó
wki i odkryje siedlisko kryptydy
,
zwycięża.
1
2
4
3
6
5
17
86
6
88
8
1
13
26
34
27
85
86
21
18
24
1
2
3
4
O
P
I
S
EL
E
M
E
N
T
O
W
M
A
PA
Na
mapie
toczyć
się
będą
poszukiwania
i
to
na
niej
k
oncentruje
się
rozgrywka.
Składa
się
ona
z
6
ponumero
wan
ych
kafli
podzielony
ch
na
sześciok
ątne
pola. Każde
pole charakter
yzuje się
jednym
z
5 typów
terenów:
pustynia,
las,
akwen,
góry
,
bagna.
Numer
w rogu k
ażdego k
afla pomaga w przy
gotow
aniu gry
.
TE
R
YT
O
RI
U
M
Z
W
IE
RZECE
Oprócz
posiadania
typu
terenu
pole może
też
stanowić
terytorium niedźwiedzia
bądź pum
y
.
Takie
pola zostały
oznaczone odpowiednim obramo
waniem:
C
H
A
R
A
KTE
R
Y
S
TY
CZ
N
E
O
B
I
EKTY
Każde
z
pól
może
także
zawier
ać
obiekt.
W grze
wystę
-
pują
dwa typy obiektów:
głazy
narzutow
e oraz
opusz
-
czone szałasy
. K
ażdy z typów poja
wia się w 4 kolorach:
białym, zielon
ym,
niebieskim oraz czarnym.
głazy narzutow
e
opuszczone szałasy
E
LEM
EN
TY
G
R
A
CZ
Y
Każdy
gracz
rozpoczyna
z
zestawem
kostek i
dyskó
w
w
wybran
ym
kolorze
.
Elementy te
służą
ujawnianiu wiedzy
graczy na
temat
konkr
etny
ch
pól
na
mapie.
W toku
gr
y
będziecie
umiesz
-
czać je na planszy
.
Umieszczenie na polu kostki ozna
-
cza, że
to pole
na pewno nie jest
siedliskiem
kryptydy
.
Natomiast
położenie
na
polu dysku
wskazuje,
że
może
to
być
siedlisko
kryptydy
(według
wskazó
wki
osoby
,
do
której ten
dysk
należy)
. Ani dysków
,
ani
kostek nigdy
nie
usuwa
się z
planszy
(o
ile
żadne
z
was
się nie
pomyli,
umieszczając jakiś element niepopra
wnie).
M
A
N
U
A
LY
I
KA
R
T
Y
T
alia
kart
oraz 5
manuałów
pozwalają graczom
przy
-
gotow
ać
rozgrywkę
i
rozdzielić
wskazówki.
Karty
z
białą ramką
wykorzystuje się
w
grach o
standardo
-
wym
poziomie trudności,
zaś
karty
z
czarną
ramk
ą
w
rozgrywkach
zaaw
ansow
any
ch.
terytorium niedźwiedzia
terytorium pumy
akwen
góry
las
bagna
pustynia
1.
Liczba graczy (3, 4 lub 5).
2.
Kolumna podpo
wiedzi.
3.
Ramk
a oznaczająca poziom trudności.
4.
Rzędy określające,
z których manuałów i za
warty
ch
w nich wskazó
wkach będą k
orzystać gracze
.
,
P
R
Z
Y
G
O
TO
WA
N
I
E
RO
Z
G
RY
W
K
I
R
o
zg
r
yw
ka
w
Kryptydę
może
odbyw
ać
się
na dw
óch
po
-
ziomach
trudności: standardowym
albo zaawansow
a
-
nym
.
P
o
ziom standardo
wy
jest
najbardziej
odpowiedni
do wpro
wadzania
nowych
graczy
i zapoznania się
z grą,
lepiej również nada się do r
ozgrywki z dziećmi.
P
oziom zaa
wanso
wan
y różni się od standar
du wy
-
łącznie dwoma poniższymi zasadami:
1.
Gr
acze
mogą
otrzymyw
ać
„negatywne
”
ws
-
kazó
wki
(w
rodzaju
„siedlisko
nie
znajduje
się na danym ter
enie
”).
2.
Wyk
orzystuje się wszystkie obiekty
(zamiast
tylko 3 k
oloró
w każde
go ich typu).
Zdecy
dujcie
, czy chcecie zagrać na
poziomie
stan
-
dardowym,
czy
zaawansow
an
ym.
Wybierzcie/wylosujcie
1
z
kart o
odpowiedniej ramce
. Obróćcie ją
na
stronę
zawier
ającą
instrukcj
ę przy
gotow
ania
mapy
.
Cyfry przy
kra
wędziach k
arty wskazują,
gdzie powinniście umie
-
ścić
odpowiednio
ponumerowane
kafle
.
Na
kartach
znaj
-
dziecie
także
kropki,
które
wskazują
położenia pola,
na
którym znajduje
się numer
danego
kafla –
w
ten
sposób
pomagają należy
cie ułożyć ten k
afel.
R
ozmieśćcie
na mapie
wsk
azane
na
kar
cie
obiekty
–
głazy
i
szałasy
w
odpowiednich
kolorach.
P
onieważ
cała rozgrywka
zależy
od
pra
widłow
ego przygotow
a
-
nia
mapy
,
upewnijcie
się
,
że na
pewno
nie
popełniliście
żadnego błędu.
U
ZY
JC
IE
AP
LIK
A
C
J
I
Zamiast
korzystać
z k
art
i
manuałów
,
możecie
użyć
aplikacji,
którą znajdziecie na stronie:
www
.play
cryptid.c
om
P
o przygotow
aniu rozgr
ywki nie
będziecie
jej
już
potrzebow
ać
, chyba że
któreś
z
graczy zapragnie
przypomnieć
sobie własną
wskazówk
ę bądź
jako
grupa zechcecie uzysk
ać podpowiedź.
6
5
2
1
3
4
6
W tym przypadku kafel nr 6 po
winien zostać
umieszczony w lewym górnym r
ogu mapy
. Kropka na
karcie wsk
azuje,
że pole z numerem kafla musi znaleźć
się na samym szczycie r
ogu.
R
O
Z
D
Z
I
E
LEN
I
E
WSK
A
ZO
W
E
K
Obróćcie kartę
,
według której
przygoto
waliście mapę.
W pierwszej
kolejności
wybierzcie gracza
rozpoczyna
-
jącego (może to b
yć osoba,
która ułożyła kafle mapy).
P
oczynając od
gracza
rozpoczynającego
i
dalej
zgod
-
nie
z
kolejnością
tur
y
(czyli
z
kierunkiem
zgodnym
z ru
-
chem
zegar
a)
wybierzcie
po
1
manuale
–
zwróćcie
uwa
-
gę
, że
w
zależności
od liczby
graczy niektóre
manuały
mogą
być
w
danej
rozgr
ywc
e
niedostępne
.
Następnie
od
-
czytajcie
oznaczoną
na k
arcie wsk
azówk
ę
–
oczywiście
mamy
tu na
m
yśli
wskazó
wkę
z odpo
wiedniego
wiersza
karty (zgodnego
z
liczbą graczy)
oraz
z odpowiedniej
kolumn
y
(zgodnej
z
oznaczeniem
wybrane
go
manuału).
T
reść
przeczytan
ych
wskazów
ek
zachow
ajcie
dla
siebie,
w żadnym wypadku nie uja
wniajcie pozostałym
.
W
S
TE
PNE
I
NF
ORM
AC
JE
Przed
rozpoczęciem
zasadniczej części
gry gr
acze
mu
-
szą
udzielić
„
wstępnych
inf
ormacji”.
Poczynając
od gra
-
cza
rozpoczynając
ego i dalej
w kolejności
tury
,
każde
z was musi
umieścić
po 1
kostc
e
na polu, na którym,
zgodnie z posiadaną
wskazó
wką,
nie może
znajdow
ać
się
siedlisko kryptydy
. Następnie
w identycznej kolej
-
ności
umieśćcie na mapie
jeszcze
po 1
kostce
.
Kostki
zawsze
można
umieszczać
na dow
olnyc
h polac
h (r
ów
-
nież ty
ch
z obiektami),
ale nig
dy na polac
h,
na któr
ych
znajduje się
już jakak
olwiek
kostk
a
(jak
opisujemy
po
-
niżej
,
na każdym polu może leżeć wyłącznie 1 k
ostka).
Gdy
wszyscy gracze
udzielą wstępn
ych
informacji,
gracz
rozpoczynający
przechodzi do
pierwszej tury zasadni
-
czej rozgrywki.
PR
ZE
B
I
EG
GR
Y
W sw
ojej
turze musisz
zadać
pytanie
innemu gr
aczowi
albo
przeszuk
ać
wybr
ane pole
. N
astępnie
kolejną
turę
wykonuje osoba siedząca po twojej lewej stronie
.
J
eśli
wybierzesz
zadanie
pytania,
zapytan
y
gracz
będzie
musiał
umieścić
na
mapie
kostkę
albo
dysk
w swoim
kolorze
,
oznaczające
,
że według
wskazó
wki
tego
gracza dane
pole,
odpowiednio
,
nie
może
bądź
może być siedliskiem kryptydy
.
Ab
y wygrać rozgrywk
ę
, musisz dokonać
przeszu
-
kania
pola, które ok
aże się być siedliskiem kryptydy
.
PO
D
ST
AW
O
W
E
ZA
SA
D
Y
P
odczas
rozgr
ywki obowiązują
cię
następujące pod
-
staw
ow
e zasady:
•
K
ostki i dyski musisz umieszczać na mapie
uczciwie
, zgodnie ze wsk
azówk
ą otrzyma
-
ną podczas przygoto
wania r
ozgrywki – nie
zdradzaj jednak inf
ormacji, które udało ci się
wydeduk
ow
ać podczas gry
.
•
Elementy umieszczone na mapie nie są z niej
już usuwane
.
•
Nie możesz wchodzić w interak
cję z żadn
ym
polem, na którym znajduje się czyjakolwiek
kostk
a –
nie możesz o nie pytać
,
przeszukać go
ani umieszczać na nim żadny
ch elementów
.
•
Jeżeli spra
wisz (pytając lub przeszukując),
że podczas twojej tury inny gracz um
ieści
na
mapie kostk
ę,
ró
wnież i ty musisz um
ieścić
1ze swoich k
ostek na mapie
.
G
r
ając
w gronie 3
osób otrzymacie
wskazówki
pr
o
w
adzące do konkr
etnego pola. Z tego
względu,
jeżeli
natychmiast
po partii
zechcecie
zagrać
powtór
-
nie
,
będziecie musieli
wybrać no
wą
kartę
i stw
orzyć
now
ą
mapę
.
J
eśli jednak
dołączy do
was
czwarta
oso
-
ba,
nie musicie
niczego
zmieniać
.
Zesta
w
wskazó
wek
dla
innej
liczb
y
osób
będzie
prowadził
do kompletnie
innego pola na tej
samej mapie
.
,
NOWOŚCI
Nintendo Switch 2
Philips OneUp
iPhone 16e
JBL Flip 7
JBL Charge 6
Etui iPhone 16e
PS5 Pro
Router Starlink
Mac mini
Call of Duty Black Ops 6
GAMING
RTX 5070
RTX 5090
RX 9070 XT
GeForce RTX 4080 Super
Tekken 8
Nintendo Switch OLED
PS5
Fotel gamingowy
Karta graficzna do gier
Procesor do gier
NA CZASIE
Karma dla psa
Karma dla kota
Obroża Foresto
MagSafe
Kolagen
Frytkownica beztłuszczowa
Ranking suszarek do prania
Piekarnik do zabudowy ranking
Termometr bezdotykowy ranking
Ranking zmywarek
PORADNIK MEDIA EXPERT
Odkurzacz pionowy ranking
Smartwatch damski ranking
Jaka parownica do ubrań najlepsza?
Ranking odkurzaczy
Ranking ekspresów do kawy
Ranking pralek
Ranking lodówek
Ranking telefonów
Najlepsze gry planszowe
Robot sprzątający ranking
POMYSŁ NA PREZENT
Pomysł na prezent
Prezent na komunię
Prezent na urodziny
Ranking smartwatchy
Słuchawki bezprzewodowe ranking
Prezent dla mężczyzny
Etui iPhone 16 Pro Max
Prezent na 40. urodziny
Prezent dla 7-latka
Prezent dla 5-latka
Pokaż więcej
Pomiń sekcję
Najnowsze poradniki
Zobacz więcej
Pielęgnacja kotów długowłosych. Czy potrzebna jest specjalna szczotka?
Czy MOVA X4 Pro jest najlepszym odkurzaczem pionowym? Poznaj funkcje nowego urządzenia
Czym jest MagSafe? Poznaj technologię, która upraszcza życie
Kody do The Forest – przedmioty, mutanty, budowanie i wiele więcej
Zewnętrzna karta graficzna - sposób działania i zastosowanie
Ranking hulajnóg elektrycznych dla dzieci [TOP10]
Inteligentna lodówka smart – jak odmieni Twoje życie?
Telewizor w sypialni - czym się kierować podczas wyboru?
Kolagen od A do Z – wszystko, co musisz wiedzieć
Ranking kamer sportowych do 1000 zł [TOP10]
Ranking lodówek turystycznych [TOP10]
Ranking zmywarek do zabudowy 45 cm [TOP10]
Gdzie ustawić kuwetę dla kota?
Frostpunk 1886 - Ogłoszono remake uznanego city buildera. Poznajcie szczegóły!
The Elder Scrolls V: Skyrim – kody na umiejętności, przedmioty i wiele innych
Sprawdź więcej poradników