Znaleziono w kategoriach:
Gra planszowa PHALANX Brass Birmingham

Instrukcja obsługi Gra planszowa PHALANX Brass Birmingham

Wróć
Przygotowanie ogólne:
1. Wybierz dzienną albo nocą stronę planszy (różnią się tylko wyglądem).
2. Grając w mniejszym składzie odłóż do pudełka karty i żetony kupców, które są przeznaczone dla większej liczby graczy.
3. Odłóż oddzielnie na planszę karty jokerów miast i przedsiębiorstw (tyle ilu graczy).
4. Potasuj pozostałe karty.
5. Umieść losowo odkryte żetony kupców na odpowiednich miejscach.
6. Umieść po znaczniku piwa obok żetonów kupców, które mają symbole przedsiębiorstw.
7. Zapełnij rynek węgla, zostawiając 1 wolne pole w cenie £1.
8. Zapełnij rynek żelaza, zostawiając 2 wolne pola w cenie £1.
9. Pozostałe znaczniki węgla, żelaza oraz piwa tworzą zasoby ogólne.
10. Pieniądze tworzą Bank.
Kolorowe oznaczenia kart pomagają zorientować się w położeniu miast na mapie. Zależnie od liczby graczy w talii nie będzie kart w określonych kolorach.
Uwaga z BGG (temat na forum: Wild Location Card usage in 2 or 3 player game?): Brak kart miast w danym kolorze nie oznacza, że nie wolno tam budować! Należy użyć karty przedsiębiorstwa lub karty jokera.
Uwaga z BGG (temat na forum: Limited supply of coal/iron/beer?): Kostki węgla i żelaza oraz beczki piwa można zastąpić w razie potrzeby własnymi znacznikami.
Odwracanie żetonów przedsiębiorstw
Przędzalnie, manufaktury oraz wytwórnie ceramiki odwracasz po akcji SPRZEDAŻY.
Kopalnie, browary oraz huty odwracasz, gdy zdjęty zostanie ostatni znacznik surowca (często po akcji innego gracza).
Przygotowanie graczy:
1. Weź planszetkę gracza.
2. W£17 z Banku.
3.-5. Weź komponenty w swoim kolorze: żetony postaci, połączeń i przedsiębiorstw oraz znaczniki dochodu i punktów.
6. Umieść znacznik punktów na 0.
7. Umieść znacznik dochodu na 10.
8. Dobierz 8 kart z talii.
9. Dobierz 1 dodatkową kartę z talii i odrzuć zakrytą (tworzy twój stos kart odrzuconych).
10. Losowo wyznacz kolejność graczy, umieść żetony postaci na torze kolejności.
Cel gry
Rozgrywamy 2 ery: kanałową i kolejową. Na koniec każdej ery punktujemy za połączenia oraz odwrócone żetony przedsiębiorstw.
Tura gracza
Gracz wykonuje 2 akcje. Wyjątek: w pierwszej turze ery kanałowej gracze wykonują tylko po 1 akcji!
Po wykonaniu swoich akcji gracze dobierają do 8 kart (o ile talia się nie wyczerpała). Wydane pieniądze gracze umieszczają na żetonie swojej postaci.
Koniec rundy
Gdy wszyscy gracze wykonają swoje akcje należy:
1. Ustalić nową kolejność. Gracz, który wydał najmniej będzie 1. itd. W razie remisu, kolejność remisujących graczy się nie zmienia.
2. Pobrać dochód wskazany znacznikiem dochodu (na koniec gry nie pobieramy dochodu). Jeśli gracz ma dochód ujemny, to musi tyle oddać do Banku. Jeśli graczowi brakuje
pieniędzy, to musi sprzedać swoje żetony przedsiębiorstw z planszy za ½ ceny (zaokrąglając w dół, a ew. resztę gracz zostawia dla siebie). Jeśli nadal brakuje mu pieniędzy, to za każdy
brakujący £1 należy obniżyć znacznik punktów , jeśli to możliwe. Uwaga: nie wolno sprzedawać żetonów przedsiębiorstw w żadnej innej sytuacji.
Ponadto, tylko na koniec ery kanałów
3. Usuń z planszy (nie z planszetki graczy!) przedsiębiorstwa poziomu I.
4. Umieść 1 piwo obok tych żetonów kupców, które mają symbole przedsiębiorstw i nie mają piwa.
5. Potasuj wszystkie karty (pamiętaj, że na spodzie każdego stosu jest zakryta karta).
Na koniec ery kanałów i kolei
Era kończy się, gdy wszyscy gracze zagrają wszystkie karty z ręki.
1.
Punkty za połączenia kanałowe/kolejowe: 1 PZ za każdy symbol widoczny na obu końcach twojego połączenia (miasta kupieckie, przedsiębiorstwa). Usuń z planszy podliczone połączenia.
2. Punkty za odwrócone przedsiębiorstwa ( w lewym dolnym rogu żetonu).
BUDOWA - Ta akcja pozwala na wystawienie żetonu przedsiębiorstwa na planszę:
Połączone miasta
Miasta są połączone, jeśli można wskazać trasę przez połączenia na planszy (dowolnych graczy).
Miasta kupieckie przedłużają twoją sieć przedsiębiorstw (chociaż nie można w nich niczego budować).
Piwo jest potrzebne przy sprzedaży produkcji przedsiębiorstw oraz budowie podwójnych połączeń kolejowych.
Piwo bierzemy z (jeśli trzeba więcej to można każde z innego źródła):
1. Własnego browaru (nie wymaga to połączenia!)
2. Cudzego browaru, ale wymaga to połączenia
3. Pola kupców, ale tylko podczas akcji SPRZEDAŻY.
Zużycie surowców (węgla, żelaza i piwa)
Twoja sieć przedsiębiorstw
Miasto na planszy jest w twojej sieci, jeśli choć jeden z poniższych warunków jest prawdziwy.
● Miasto zawiera chociaż 1 żeton twojego przedsiębiorstwa
● Miasto przylega do chociaż 1 żetonu twojego połączenia
1. Odrzuć odpowiednią kartę.
Karta miasta pozwala zbudować dowolne przedsiębiorstwo w danym mieście, nawet jeśli nie jest ono w twojej sieci.
● Karta miasta joker działa jak wyżej, w dowolnym mieście (ale nie pozwala budować wiejskich browarów).
Karta przedsiębiorstwa pozwala zbudować wskazany typ przedsiębiorstwa, tylko w mieście, które jest w twojej sieci.
● Karta przedsiębiorstwa joker działa jak wyżej i pozwala na budowę dowolnego typu przedsiębiorstwa.
2. Weź żeton przedsiębiorstwa z najniższego poziomu swojej planszetki i umieść na pustym polu wybranego miasta:
● Jeśli to możliwe na polu mającym symbol tylko tego przedsiębiorstwa.
● Jeśli się nie da, to na polu z tym symbolem i jakimś innym.
● Jeśli nie ma wolnego pola, to nie możesz tu budować (Wyjątek: Przebudowa! patrz niżej)
3. Koszt budowy przedsiębiorstwa jest widoczny na lewo na planszetce. Uwaga: Węgiel musi być dowieziony!
4. Jeśli budujesz kopalnię albo hutę, to umieść na żetonie odpowiednią liczbę kostek. Na browarze umieść 1 piwo (era kanałów) albo 2 piwa (era kolei).
Akcje
Żelazo jest niezbędne dla akcji ROZWÓJ oraz BUDOWY niektórych przedsiębiorstw. Nie jest wymagane połączenie. Żelazo bierzemy z:
1. Dowolnej huty, jeśli trzeba więcej to można każde żelazo brać z innej huty. Takie żelazo jest darmowe.
2. Jeśli nie ma żelaza w żadnej hucie, to można kupić na rynku żelaza, zaczynając od najtańszych.
Nie wymaga to połączenia z kupcami . Jeśli rynek żelaza jest pusty, to nadal można kupować żelazo po £6.
Węgiel jest niezbędny do budowy POŁĄCZEŃ kolejowych oraz BUDOWY niektórych przedsiębiorstw.
Połączenie kolejowe lub przedsiębiorstwo musi być połączone ze źródłem węgla (ale po tym jak zostanie położone na planszy). Węgiel bierzemy z:
1. Najbliższej (licząc liczbę połączeń) kopalni dowolnego gracza (najbliższy węgiel jest z kopalni w tym samym mieście). Jeśli mają równą odległość, to gracz wybiera. Jeśli braknie,
to z kolejnej kopalni. Taki węgiel jest darmowy.
2. Jeśli nie ma połączenia z żadną kopalnią, to można kupić na rynku węgla, zaczynając od najtańszych.
Wymaga to połączenia z kupcami . Jeśli rynek węgla jest pusty, to nadal można kupować węgiel po £8.
Brass: Birmingham
skrót zasad, przypomnienie pomijanych reguł, wyjaśnienia z BGG
opracował WRS
Wygrana w grze
Gracz z największą liczbą punktów wygrywa. W razie remisu decyduje większy dochód , a potem pozostałe pieniądze.
Wzrost dochodu
Znacznik przesuwamy o odpowiednią liczbę pól na torze, a nie poziomów dochodu! Maksymalny dochód to £30.
Uwaga z BGG (temat na forum: Farm Brewery as first build): Jeśli gracz nie ma żadnych żetonów na planszy, to może użyć dowolnej karty, aby zbudować połączenie (kanałowe albo kolejowe) do wiejskiego
browaru. W ten sposób pozostali gracze nie będą mieć dostępu do wiejskiego browaru. Analogicznie, jeśli gracz nie ma żadnych żetonów na planszy, to może użyć karty browaru albo karty przedsiębiorstwa joker,
aby zbudować wiejski browar.
Budowa, gdy nie masz na planszy żadnych żetonów przedsiębiorstw ani połączeń
● Karta przedsiębiorstwa pozwala na budowę przedsiębiorstwa w dowolnym mieście.
● Dowolna karta pozwala na budowę dowolnego połączenia.
Wiejskie browary. Na planszy są dwa miejsca (bez nazwy) na wiejskie browary.
● Tylko karta browaru albo karta przedsiębiorstwa joker pozwala na budowę wiejskiego browaru.
● Niezbędny jest żeton połączenia, aby móc transportować piwo przez Cannock.
● Żeton połączenia między wiejskim browarem a miastami Kidderminster oraz Worcester łączy te trzy miejsca. Nie może tam być kolejnego żetonu połączenia.
♦ SPRZEDAŻ - Ta akcja pozwala odwrócić (zapunktować) żetony przędzalni, manufaktur oraz wytwórni ceramiki. Wymaga ona:
● Połączenia z polem kupców.
● A także zwykle użycia piwa.
Budowa w erze kanałowej – zasady szczegółowe
● Gracz może mieć tylko 1 przedsiębiorstwo w danym mieście (może to być ten sam typ co innego gracza).
● Przedsiębiorstwa oznaczone nie mogą być budowane w erze kanałowej.
Przebudowa
Możliwe jest przebudowanie istniejącego przedsiębiorstwa żetonem tego samego typu, ale wyższego poziomu (wciąż płacąc wszelkie koszty). Jeśli zastępujesz własny żeton, to:
● Możesz przebudować dowolny żeton
● Jeśli na przebudowywanym żetonie są jakieś kostki albo piwo, to należy je odrzucić do zasobów ogólnych.
Jeśli zastępujesz żeton innego gracza, to:
● Możesz przebudować wyłącznie kopalnię albo hutę.
● Warunkiem koniecznym jest zupełny brak kostek danego typu na planszy (na żetonach oraz na rynku). Przebudowany żeton należy odrzucić do pudełka.
Gracz nie traci ani punktów, ani dochodu z powodu Przebudowy.
Budowa w erze kolejowej – zasady szczegółowe
● Gracz może mieć kilka przedsiębiorstw w danym mieście.
● Przedsiębiorstwa oznaczone nie mogą być budowane w erze kolejowej. Tylko akcja ROZWÓJ pozwala je usunąć z planszetki.
Premia za piwo kupieckie
Piwo kupieckie może być zużyte wyłączenie podczas SPRZEDAŻY. Jego wykorzystanie od razu daje premię:
Rozwój (Gloucester) - usuń z planszetki 1 żeton (najniższy poziom danego typu). Uwaga z BGG (temat na forum Merchant Beer Bonuses): Nie wymaga żelaza!
Dochód (Oxford) - podnieś swój dochód o 2 pola.
Punkty zwycięstwa (Nottingham oraz Shrewsbury) - przesuń swój znacznik punktów o 4 punkty.
Gotówka (Warrington) - weź z Banku £5.
1. Odrzuć 3 dowolne karty.
2. W1 kartę miasta joker oraz 1 kartę przedsiębiorstwa joker. Uwaga: Nie możesz wykonać akcji ROZPOZNANIE, jeśli masz jakąś kartę jokera na ręce.
Procedura akcji ROZPOZNANIE:
♦ ROZPOZNANIE - Ta akcja pozwala zdobyć karty jokerów, co zwiększa możliwości budowy przedsiębiorstw.
1. Odrzuć dowolną kartę.
2. Usuń 1 albo 2 żetony z planszetki. Usuwane żetony mogą być różnego typu, ale zawsze z najniższego poziomu. Zużyj po 1 kostce żelaza za każdy usuwany żeton przedsiębiorstwa.
Procedura akcji ROZWÓJ:
ROZWÓJ - Ta akcja pozwala usunąć z planszetki żetony przedsiębiorstw najniższego poziomu. Dzięki temu można szybciej budować lepsze.
1. Odrzuć dowolną kartę.
2. Umieść na planszy swój żeton połączenia. Żeton musi przylegać do miasta, które jest w twojej sieci przedsiębiorstw. Wyjątek: Jeśli na planszy nie ma żadnych twoich żetonów
(połączeń ani przedsiębiorstw), to możesz umieścić żeton połączenia w dowolnym miejscu (nadal jednak musisz zużyć węgiel do połączenia kolejowego).
Procedura akcji POŁĄCZENIA:
♦ POŁĄCZENIA - Ta akcja pozwala ustanowić nowe połączenia, co rozszerza twoją sieć przedsiębiorstw oraz daje dostęp do nowych miast.
♦ POŻYCZKA - Nie spłacamy jej, ale obniża nasz poziom dochodu.
1. Odrzuć dowolną kartę.
2. Weź z Banku £30 i przesuń swój znacznik dochodu o 3 sekcje (nie pola!) w dół. Zatrzymaj znacznik dochodu na najwyższym polu tej sekcji.
Uwaga: Nie możesz wykonać akcji POŻYCZKA, jeśli twój dochód miałby spaść poniżej -£10.
Procedura akcji POŻYCZKA:
Niektóre wytwórnie ceramiki mają ikonę . Oznacza ona, że nie można tych żetonów usunąć akcją ROZWÓJ.
Muszą one być wybudowane, aby mieć dostęp do wyższych poziomów żetonów tego typu.
Wytwórnie ceramiki i ikona
Połączenia w erze kanałowej – zasady szczegółowe
● Nie wolno budować na połączeniach kolejowych (np. Cannock Burton-on-Trent).
● Możesz wybudować dokładnie 1 połączenie za £3.
Połączenia w erze kolejowej – zasady szczegółowe
● Nie wolno budować na połączeniach kanałowych (np. Walsall Burton-on-Trent).
● Możesz wybudować dokładnie 1 połączenie za £5 oraz 1 kostkę węgla albo
● Możesz wybudować dokładnie 2 połączenia za £15, 2 kostki węgla oraz 1 piwo (z browaru, nie od kupców).
Piwo oraz węgiel dostarczamy dopiero po położeniu żetonów połączeń.
● Budowa dwóch połączeń jest niezależna, każde może być w innym rejonie planszy.
Kopalnię, która jest połączona z polem kupców (nawet bez żetonów kupców) albo
Hutę (bez znaczenia czy jest połączona z polem kupców), to
1. Musisz natychmiast sprzedać kostki na odpowiedni rynek (zapełniasz najdroższe pola).
2. Za każdą kostkę pobierasz od razu pieniądze z Banku wskazane na lewo od pola kostki.
3. Jeśli w ten sposób sprzedasz wszystkie kostki z kopalni/huty, to odwróć ten żeton i przesuń znacznik dochodu .
Uwaga: taka sprzedaż jest możliwa wyłącznie w czasie akcji BUDOWA. Nie ma możliwości późniejszej sprzedaży.
Sprzedaż węgla albo żelaza na rynek. Jeśli budujesz:
PRZYPOMINAJKI
● Każda akcja wymaga odrzucenia 1 karty, nawet pasowanie.
● W erze kanałowej możesz mieć tylko 1 przedsiębiorstwo w danym mieście.
● Zawsze możesz Przebudowswoje przedsiębiorstwo.
● Musisz mieć połączenie do kupców , aby sprzedać produkcję swoich przędzalni, manufaktur oraz wytwórni ceramiki, a także jeśli chcesz pozyskać węgiel z rynku!
● Nie musisz mieć połączenia z własnym browarem, aby użyć własnego piwa, ale aby użyć piwa innych graczy połączenie musi istnieć.
1. Odrzuć dowolną kartę.
2. Wybierz 1 własny, nieodwrócony żeton przędzalni, manufaktury albo wytwórni ceramiki, który ma połączenie z odpowiednim żetonem kupca.
3. Zużyj piwo (widoczne w prawym, górnym rogu żetonu). Jeśli obok żetonu kupca, któremu sprzedajesz, jest piwo, to możesz go użyć w tej akcji SPRZEDAŻY i zdobyć ew. premię za piwo kupieckie.
4. Odwróć żeton i podnieś swój dochód .
5. Możesz wrócić do punktu 2. i powtórzyć SPRZED(także dla innego typu przedsiębiorstwa) wielokrotnie.
Uwaga: Jeśli SPRZEDwymaga użycia piwa, a nie masz do niego dostępu, to nie możesz wykonać tej akcji.
Procedura akcji SPRZEDAŻ:

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756