Znaleziono w kategoriach:
Gra karciana TREFL Kupcy i Żeglarze 02599

Instrukcja obsługi Gra karciana TREFL Kupcy i Żeglarze 02599

Powrót
Wymiana znacznika towaru – gracz może dokonać wymiany znacznika towaru na jednym
ze swoich statków na inny, dostępny w zasobach ogólnych. W akcji tej gracz może wymienić
towar tylko na jednym ze swoich statków, chyba że posiada kartę doków (patrz niżej).
Zakup karty akcji specjalnej – gracz może zakupić dostępną kartę akcji specjalnej
z zasobów ogólnych i umieścić ją przed sobą. Cena zakupu jest określona na poszczególnych
kartach. Gracz może posiadać więcej niż jedną kartę akcji specjalnej danego rodzaju
wczas ich efekty się kumulują. Działanie kart akcji specjalnej jest opisane w dalszej części
instrukcji.
Przykład: Właściciel 2 kart kontraktów otrzyma dodatkowo 4 miedziane monety (2 × 2)
za każdym razem, gdy będzie sprzedawał swoje towary.
Przykład: Na targowisko zostały zagrane 2 karty ryb, co spowodowało, że znalazły się tam już
3 takie karty (jedna wyłożona została wcześniej). Kdy gracz, który posiada niebieskie znaczniki
towarów na swoich statkach, natychmiast otrzymuje 3 miedziane monety za kdy taki znacznik.
Zagranie kart towarów na targowisko i rozpoczęcie handlu gracz może zagrać dowolną
liczbę kart towarów jednego rodzaju z ręki na targowisko (przykrywając znajdujące się tam
karty) i tym samym wykreować popyt na określone towary.
Wszyscy gracze, którzy posiadają na swoich statkach znaczniki towarów w kolorze właśnie
wyłożonej przez gracza karty (wyłożonych kart), otrzymują pieniądze. Im więcej kart
danego towaru znajduje się na targowisku, tym większy przychód. Za kdy posiadany
na statkach znacznik towaru, który aktualnie jest sprzedawany, gracze zdobywają tyle
miedzianych monet, ile kart tego towaru znajduje się na targowisku.
Karta biura gracz może nabyć
za monety o łącznej wartości 8.
Dzięki tej karcie na koniec fazy II
gracz może pobrać 1 kartę ze
stosu kart towarów, niezależnie od
wykonanej przez siebie w tej fazie
akcji.
Karta doków gracz może
nabyć za monety o łącznej
wartości 12. Dzięki dokom gracz
może dodatkowo wymienić jeden
znacznik towaru na swoich
statkach niezależnie od akcji, którą
wybr w fazie I. Oznacza to, że
w ramach akcji Wymiana
znacznika towaru może wymienić 2 znaczniki
towarów na posiadanych statkach albo
w ramach akcji Zakup karty akcji specjalnej nabyć
kartę i dodatkowo wymienić 1 znacznik na
jednym z posiadanych statków. Karta umożliwia
skorzystanie z akcji specjalnej natychmiast po jej
zakupie.
Przykład: Jeżeli gracz posiada już kartę doków
i w fazie I swojej tury zdecyduje się na zakup karty
statku w ramach akcji Zakup karty akcji
specjalnej, to oprócz dobrania nowej karty statku
i umieszczenia na niej dostępnego w zasobach
znacznika towaru może on wymienić 1 znacznik
towaru na jednym z pozostałych posiadanych
statków.
Gra kończy się natychmiast w momencie dobrania ostatniej karty z zakrytego stosu kart towarów.
Wygrywa gracz, który dzięki swoim kupieckim umiejętnościom zgromadził najwięcej pieniędzy.
W przypadku remisu gracze współdzielą tytuł najlepszej kupieckiej rodziny.
Karty akcji specjalnych nie mają żadnej dodatkowej wartości na koniec gry.
INSTRUKCJA
Ach! Niech żyje XVI wiek! Co za cudowny czas na bycie kupcem w tętniącym
życiem mieście portowym! Stań na czele jednej z czterech kupieckich rodzin,
poczuj wiatr w żaglach i obierz kurs na zwycięstwo.
Obserwuj działania pozostałych graczy i staraj się przewidzieć zapotrzebowanie
na poszczególne dobra. Twoim zadaniem jest załadowanie na swoje statki
odpowiednich towarów i sprzedanie ich w czasie największego na nie popytu.
Drewno, przyprawy, a może porcelana? Czego sprzeda się najwięcej
w zamorskich krajach? Za co uzyskasz najlepszą cenę, a na czym w wyniku
działania pozostałych graczy niestety stracisz? Kupuj, sprzedawaj, spekuluj
i rozwijaj swoją flotę, aby jak najbardziej wzbogacić się i zostawić
konkurencję daleko w tyle.
2
Wymiana znacznika towaru – gracz może dokonać wymiany znacznika towaru na jednym
ze swoich statków na inny, dostępny w zasobach ogólnych. W akcji tej gracz może wymienić
towar tylko na jednym ze swoich statków, chyba że posiada kartę doków (patrz niżej).
Zakup karty akcji specjalnej – gracz może zakupić dostępną kartę akcji specjalnej
z zasobów ogólnych i umieścić ją przed sobą. Cena zakupu jest określona na poszczególnych
kartach. Gracz może posiadać więcej niż jedną kartę akcji specjalnej danego rodzaju –
wczas ich efekty się kumulują. Działanie kart akcji specjalnej jest opisane w dalszej części
instrukcji.
Przykład: Właściciel 2 kart kontraktów otrzyma dodatkowo 4 miedziane monety (2 × 2)
za każdym razem, gdy będzie sprzedawał swoje towary.
Przykład: Na targowisko zostały zagrane 2 karty ryb, co spowodowało, że znalazły się tam już
3 takie karty (jedna wyłożona została wcześniej). Kdy gracz, który posiada niebieskie znaczniki
towarów na swoich statkach, natychmiast otrzymuje 3 miedziane monety za każdy taki znacznik.
Zagranie kart towarów na targowisko i rozpoczęcie handlu – gracz może zagrać dowolną
liczbę kart towarów jednego rodzaju z ręki na targowisko (przykrywając znajdujące się tam
karty) i tym samym wykreować popyt na określone towary.
Wszyscy gracze, którzy posiadają na swoich statkach znaczniki towarów w kolorze właśnie
wyłożonej przez gracza karty (wyłożonych kart), otrzymują pieniądze. Im więcej kart
danego towaru znajduje się na targowisku, tym większy przychód. Za każdy posiadany
na statkach znacznik towaru, który aktualnie jest sprzedawany, gracze zdobywają tyle
miedzianych monet, ile kart tego towaru znajduje się na targowisku.
Karta biura gracz może nabyć
za monety o łącznej wartości 8.
Dzięki tej karcie na koniec fazy II
gracz może pobrać 1 kartę ze
stosu kart towarów, niezależnie od
wykonanej przez siebie w tej fazie
akcji.
Ach! Niech żyje XVI wiek! Co za cudowny czas na bycie kupcem w tętniącym
Karta doków gracz może
nabyć za monety o łącznej
wartości 12. Dzięki dokom gracz
może dodatkowo wymienić jeden
znacznik towaru na swoich
statkach niezależnie od akcji, którą
wybr w fazie I. Oznacza to, że
w ramach akcji Wymiana
znacznika towaru może wymienić 2 znaczniki
towarów na posiadanych statkach albo
w ramach akcji Zakup karty akcji specjalnej nabyć
kartę i dodatkowo wymienić 1 znacznik na
jednym z posiadanych statków. Karta umożliwia
skorzystanie z akcji specjalnej natychmiast po jej
zakupie.
Przykład: Jeżeli gracz posiada już kartę doków
i w fazie I swojej tury zdecyduje się na zakup karty
statku w ramach akcji Zakup karty akcji
specjalnej, to oprócz dobrania nowej karty statku
i umieszczenia na niej dostępnego w zasobach
znacznika towaru może on wymienić 1 znacznik
towaru na jednym z pozostałych posiadanych
statków.
Gra kończy się natychmiast w momencie dobrania ostatniej karty z zakrytego stosu kart towarów.
Wygrywa gracz, który dzięki swoim kupieckim umiejętnościom zgromadził najwięcej pieniędzy.
W przypadku remisu gracze współdzielą tytuł najlepszej kupieckiej rodziny.
Karty akcji specjalnych nie mają żadnej dodatkowej wartości na koniec gry.
3
Zawartość:
60 kart towarów (po 10 kart każdego towaru: zboża, drewna, porcelany, ryb, przypraw i tkanin)
20 kart akcji specjalnej (14 kart statków, 2 karty kontraktów, 2 karty doków, 2 karty biura)
4 karty pomocy
30 znaczników towarów (po 5 z każdego koloru odpowiadającego kartom towarów: zboże (żółte),
drewno (brązowe), porcelana (białe), ryby (niebieskie), przyprawy (czerwone) i tkaniny (zielone))
55 monet (złote o wartości 10, srebrne o wartości 5 i miedziane o wartości 1)
Przygotowanie do rozgrywki
Potasujcie wszystkie karty towarów, a następnie umieśćcie 6 odkrytych kart na środku stołu, tworząc
targowisko będzie ono odzwierciedlać aktualne zapotrzebowanie na towary. Pozostałe karty
towarów ułóżcie obok w zakrytym stosie.
Utwórzcie wspólny zasób z monet, znaczników towarów i odkrytych kart akcji specjalnych w czterech
oddzielnych stosach, podzielonych według kategorii (statki, kontrakty, doki, biuro).
Każdy z graczy pobiera 3 karty towarów z zakrytego stosu i trzyma je w ręce w ukryciu przed innymi
graczami. Każdy gracz dobiera też dwie karty statku z puli kart akcji specjalnych i kładzie je przed sobą.
Jesteście już prawie gotowi, by opuścić port!
Wymiana znacznika towaru – gracz może dokonać wymiany znacznika towaru na jednym
ze swoich statków na inny, dostępny w zasobach ogólnych. W akcji tej gracz może wymienić
towar tylko na jednym ze swoich statków, chyba że posiada kartę doków (patrz niżej).
Zakup karty akcji specjalnej – gracz może zakupić dostępną kartę akcji specjalnej
z zasobów ogólnych i umieścić ją przed sobą. Cena zakupu jest określona na poszczególnych
kartach. Gracz może posiadać więcej niż jedną kartę akcji specjalnej danego rodzaju –
wczas ich efekty się kumulują. Działanie kart akcji specjalnej jest opisane w dalszej części
instrukcji.
Przykład: Właściciel 2 kart kontraktów otrzyma dodatkowo 4 miedziane monety (2 × 2)
za każdym razem, gdy będzie sprzedawał swoje towary.
Przykład: Na targowisko zostały zagrane 2 karty ryb, co spowodowało, że znalazły się tam już
3 takie karty (jedna wyłożona została wcześniej). Kdy gracz, który posiada niebieskie znaczniki
towarów na swoich statkach, natychmiast otrzymuje 3 miedziane monety za każdy taki znacznik.
Zagranie kart towarów na targowisko i rozpoczęcie handlu – gracz może zagrać dowolną
liczbę kart towarów jednego rodzaju z ręki na targowisko (przykrywając znajdujące się tam
karty) i tym samym wykreować popyt na określone towary.
Wszyscy gracze, którzy posiadają na swoich statkach znaczniki towarów w kolorze właśnie
wyłożonej przez gracza karty (wyłożonych kart), otrzymują pieniądze. Im więcej kart
danego towaru znajduje się na targowisku, tym większy przychód. Za każdy posiadany
na statkach znacznik towaru, który aktualnie jest sprzedawany, gracze zdobywają tyle
miedzianych monet, ile kart tego towaru znajduje się na targowisku.
Karta biura gracz może nab
za monety o łącznej wartości 8.
Dzięki tej karcie na koniec fazy II
gracz może pobrać 1 kartę ze
stosu kart towarów, niezależnie od
wykonanej przez siebie w tej fazie
akcji.
+
=
8
=
Karta biura gracz może nabyć za
monety o łącznej wartości 8. Dzięki
tej karcie na koniec fazy II gracz może pobrać
1 kartę ze stosu kart towarów, niezależnie
od wykonanej przez siebie w tej fazie akcji.
=
10
=
Karta statku gracz może nabyć za
monety o łącznej wartości 10. Statek
powiększa flotę gracza, zwiększając jego
możliwości handlowe. Niezwłocznie po
zakupie tej karty gracz pobiera jeden
z dostępnych w zasobach ogólnych
znaczników towarów i umieszcza go na
nowym statku.
=
11
=
+
Karta kontraktu gracz może ją nabyć za
monety o łącznej wartości 11. Dzięki
kontraktowi za każdym razem, gdy gracz
otrzymuje monety za sprzedaż towarów,
dobiera 2 dodatkowe miedziane monety,
niezależnie od wielkości osiągniętego
przychodu.
=
12
=
+
Karta doków gracz może nabyć za
monety o łącznej wartości 12. Dzięki dokom
gracz może dodatkowo wymienić jeden
znacznik towaru na swoich statkach
niezależnie od akcji, którą wybrał w fazie I.
Oznacza to, że w ramach akcji Wymiana
znacznika towaru może wymienić
2 znaczniki towarów na posiadanych
statkach albo w ramach akcji Zakup karty
akcji specjalnej nabyć kartę i dodatkowo
wymienić 1 znacznik na jednym
z posiadanych statków. Karta umożliwia
skorzystanie z akcji specjalnej natychmiast
po jej zakupie.
=
10
=
11
+
10
=
=
12
=
+
=
11
=
+
=
8
=
= 10 = 1= 5
Karta doków gracz może
nabyć za monety o łącznej
wartości 12. Dzięki dokom gracz
może dodatkowo wymienić jeden
znacznik towaru na swoich
statkach niezależnie od akcji, którą
wybr w fazie I. Oznacza to, że
w ramach akcji Wymiana
znacznika towaru może wymienić 2 znaczniki
towarów na posiadanych statkach albo
w ramach akcji Zakup karty akcji specjalnej nabyć
kartę i dodatkowo wymienić 1 znacznik na
jednym z posiadanych statków. Karta umożliwia
skorzystanie z akcji specjalnej natychmiast po jej
zakupie.
Przykład: Jeżeli gracz posiada już kartę doków
i w fazie I swojej tury zdecyduje się na zakup karty
statku w ramach akcji Zakup karty akcji
specjalnej, to oprócz dobrania nowej karty statku
i umieszczenia na niej dostępnego w zasobach
znacznika towaru może on wymienić 1 znacznik
towaru na jednym z pozostałych posiadanych
statków.
Gra kończy się natychmiast w momencie dobrania ostatniej karty z zakrytego stosu kart towarów.
Wygrywa gracz, który dzięki swoim kupieckim umiejętnościom zgromadził najwięcej pieniędzy.
W przypadku remisu gracze współdzielą tytuł najlepszej kupieckiej rodziny.
Karty akcji specjalnych nie mają żadnej dodatkowej wartości na koniec gry.
4
=
10
=
=
12
=
+
+
=
8
=
=
11
=
+
=
10
=
=
10
=
10
=
10
=
=
10
=
=
10
=
=
10
=
=
10
=
10
=
10
=
=
10
=
10
Załadunek
Gracz, który ostatnio przebywał na łodzi, zostaje pierwszym graczem. Poczynając od niego, a następnie
idąc zgodnie z ruchem wskazówek zegara, każdy z graczy pobiera jeden wybrany przez siebie znacznik
towaru i umieszcza go na jednym ze swoich statków. Następnie gracze robią tak samo z drugim statkiem.
Po tej akcji każdy z graczy powinien posiadać przed sobą dwa statki każdy załadowany jednym
towarem. Towary mogą być takie same lub różne.
Uwaga! Każdy statek może pomieścić tylko jeden znacznik towaru.
Wymiana znacznika towaru – gracz może dokonać wymiany znacznika towaru na jednym
ze swoich statków na inny, dostępny w zasobach ogólnych. W akcji tej gracz może wymienić
towar tylko na jednym ze swoich statków, chyba że posiada kartę doków (patrz niżej).
Zakup karty akcji specjalnej – gracz może zakupić dostępną kartę akcji specjalnej
z zasobów ogólnych i umieścić ją przed sobą. Cena zakupu jest określona na poszczególnych
kartach. Gracz może posiadać więcej niż jedną kartę akcji specjalnej danego rodzaju –
wczas ich efekty się kumulują. Działanie kart akcji specjalnej jest opisane w dalszej części
instrukcji.
Przykład: Właściciel 2 kart kontraktów otrzyma dodatkowo 4 miedziane monety (2 × 2)
za każdym razem, gdy będzie sprzedawał swoje towary.
Przykład: Na targowisko zostały zagrane 2 karty ryb, co spowodowało, że znalazły się tam już
3 takie karty (jedna wyłożona została wcześniej). Kdy gracz, który posiada niebieskie znaczniki
towarów na swoich statkach, natychmiast otrzymuje 3 miedziane monety za każdy taki znacznik.
Zagranie kart towarów na targowisko i rozpoczęcie handlu – gracz może zagrać dowolną
liczbę kart towarów jednego rodzaju z ręki na targowisko (przykrywając znajdujące się tam
karty) i tym samym wykreować popyt na określone towary.
Wszyscy gracze, którzy posiadają na swoich statkach znaczniki towarów w kolorze właśnie
wyłożonej przez gracza karty (wyłożonych kart), otrzymują pieniądze. Im więcej kart
danego towaru znajduje się na targowisku, tym większy przychód. Za każdy posiadany
na statkach znacznik towaru, który aktualnie jest sprzedawany, gracze zdobywają tyle
miedzianych monet, ile kart tego towaru znajduje się na targowisku.
Karta biura gracz może nabyć
za monety o łącznej wartości 8.
Dzięki tej karcie na koniec fazy II
gracz może pobrać 1 kartę ze
stosu kart towarów, niezależnie od
wykonanej przez siebie w tej fazie
akcji.
Karta doków gracz może
nabyć za monety o łącznej
wartości 12. Dzięki dokom gracz
może dodatkowo wymienić jeden
znacznik towaru na swoich
statkach niezależnie od akcji, którą
wybr w fazie I. Oznacza to, że
w ramach akcji Wymiana
znacznika towaru może wymienić 2 znaczniki
towarów na posiadanych statkach albo
w ramach akcji Zakup karty akcji specjalnej nabyć
kartę i dodatkowo wymienić 1 znacznik na
jednym z posiadanych statków. Karta umożliwia
skorzystanie z akcji specjalnej natychmiast po jej
zakupie.
Przykład: Jeżeli gracz posiada już kartę doków
i w fazie I swojej tury zdecyduje się na zakup karty
statku w ramach akcji Zakup karty akcji
specjalnej, to oprócz dobrania nowej karty statku
i umieszczenia na niej dostępnego w zasobach
znacznika towaru może on wymienić 1 znacznik
towaru na jednym z pozostałych posiadanych
statków.
Gra kończy się natychmiast w momencie dobrania ostatniej karty z zakrytego stosu kart towarów.
Wygrywa gracz, który dzięki swoim kupieckim umiejętnościom zgromadził najwięcej pieniędzy.
W przypadku remisu gracze współdzielą tytuł najlepszej kupieckiej rodziny.
Karty akcji specjalnych nie mają żadnej dodatkowej wartości na koniec gry.
5
Rozgrywka
Tura każdego z graczy składa się z dwóch faz. W czasie każdej z nich gracz może wykonać tylko jedną
z dostępnych w nich akcji. Rozpoczyna pierwszy gracz, następnie swoje tury rozgrywają pozostali
gracze, zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
1. Wymiana znacznika towaru
lub
2. Zakup karty akcji specjalnej
lub
3. Spasowanie – rezygnacja z akcji
i przejście od razu do fazy II
Faza I – Planowanie
1. Zagranie kart towarów na
targowisko i rozpoczęcie handlu
lub
2. Pobranie 2 kart towarów
ze stosu
Faza II – Handel
Opis poszczególnych akcji
Faza I
Wymiana znacznika towaru – gracz może dokonać wymiany znacznika towaru na jednym
ze swoich statków na inny, dostępny w zasobach ogólnych. W akcji tej gracz może wymienić
towar tylko na jednym ze swoich statków, chyba że posiada kartę doków (patrz niżej).
Zakup karty akcji specjalnej – gracz może zakupić dostępną kartę akcji specjalnej
z zasobów ogólnych i umieścić ją przed sobą. Cena zakupu jest określona na poszczególnych
kartach. Gracz może posiadać więcej niż jedną kartę akcji specjalnej danego rodzaju –
wczas ich efekty się kumulują. Działanie kart akcji specjalnej jest opisane w dalszej części
instrukcji.
Przykład: Właściciel 2 kart kontraktów otrzyma dodatkowo 4 miedziane monety (2 × 2)
za każdym razem, gdy będzie sprzedawał swoje towary.
Przykład: Na targowisko zostały zagrane 2 karty ryb, co spowodowało, że znalazły się tam już
3 takie karty (jedna wyłożona została wcześniej). Kdy gracz, który posiada niebieskie znaczniki
towarów na swoich statkach, natychmiast otrzymuje 3 miedziane monety za kdy taki znacznik.
Zagranie kart towarów na targowisko i rozpoczęcie handlu gracz może zagrać dowolną
liczbę kart towarów jednego rodzaju z ręki na targowisko (przykrywając znajdujące się tam
karty) i tym samym wykreować popyt na określone towary.
Wszyscy gracze, którzy posiadają na swoich statkach znaczniki towarów w kolorze właśnie
wyłożonej przez gracza karty (wyłożonych kart), otrzymują pieniądze. Im więcej kart
danego towaru znajduje się na targowisku, tym większy przychód. Za kdy posiadany
na statkach znacznik towaru, który aktualnie jest sprzedawany, gracze zdobywają tyle
miedzianych monet, ile kart tego towaru znajduje się na targowisku.
Karta biura gracz może nabyć
za monety o łącznej wartości 8.
Dzięki tej karcie na koniec fazy II
gracz może pobrać 1 kartę ze
stosu kart towarów, niezależnie od
wykonanej przez siebie w tej fazie
akcji.
Karta doków gracz może
nabyć za monety o łącznej
wartości 12. Dzięki dokom gracz
może dodatkowo wymienić jeden
znacznik towaru na swoich
statkach niezależnie od akcji, którą
wybr w fazie I. Oznacza to, że
w ramach akcji Wymiana
znacznika towaru może wymienić 2 znaczniki
towarów na posiadanych statkach albo
w ramach akcji Zakup karty akcji specjalnej nabyć
kartę i dodatkowo wymienić 1 znacznik na
jednym z posiadanych statków. Karta umożliwia
skorzystanie z akcji specjalnej natychmiast po jej
zakupie.
Przykład: Jeżeli gracz posiada już kartę doków
i w fazie I swojej tury zdecyduje się na zakup karty
statku w ramach akcji Zakup karty akcji
specjalnej, to oprócz dobrania nowej karty statku
i umieszczenia na niej dostępnego w zasobach
znacznika towaru może on wymienić 1 znacznik
towaru na jednym z pozostałych posiadanych
statków.
Gra kończy się natychmiast w momencie dobrania ostatniej karty z zakrytego stosu kart towarów.
Wygrywa gracz, który dzięki swoim kupieckim umiejętnościom zgromadził najwięcej pieniędzy.
W przypadku remisu gracze współdzielą tytuł najlepszej kupieckiej rodziny.
Karty akcji specjalnych nie mają żadnej dodatkowej wartości na koniec gry.

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756