Zdaniem eksperta
Sztuka abstrakcyjna, nie jest łatwa. Wymaga pewnego zaangażowania, by zrozumieć to, co oglądający widzi. Tym bardziej dotyczy to ludzi, którzy dzieła abstrakcyjne tworzą. Według historyków i teoretyków sztuki, definicję sztuki abstrakcyjnej, a zatem także fotografii, można streścić w jednym zdaniu: abstrakcja (łac. abstractio, oderwanie). To taka realizacja dzieła, w której jest ono pozbawione wszelkich cech ilustracyjności, a artysta nie stara się naśladować natury. W rzeczywistości jest to bardziej skomplikowany proces, a odpowiedź na pytanie, co przedstawia abstrakcja, jest równie trudna, jak na każde pytanie o sens dzieła: w warstwie wizualnej przedstawia to, co widać jako linie, plamy i punkty, które można opisać, zmierzyć i sfotografować – a w warstwie znaczeniowej, może mieścić się wszystko. Wielu fotografów, krytyków, historyków sztuki i innych, pisało lub mówiło o fotografii abstrakcyjnej, nie próbując sformalizować jej konkretnego znaczenia. Nie ma powszechnie używanej definicji terminu „fotografia abstrakcyjna”. Książki i artykuły na ten temat, obejmują wszystko, od obrazu przedmiotu, takiego jak fotografie łuszczącej się farby, po całkowicie nieprzedstawiające obrazy, tworzone bez aparatu fotograficznego lub filmu.
Fotografia abstrakcyjna – zasady
Zasady? Jakie zasady? Cóż, nie ma żadnych zasad. Fotografia abstrakcyjna jest dokładnie tym, co robi widz i może zawierać wiele różnych interpretacji, poglądów i opinii. Fotografia abstrakcyjna, podobnie jak sztuka abstrakcyjna, oferuje wiele różnych sposobów patrzenia na temat. Od pierwszej na świecie fotografii w XIX wieku, fotografowie eksperymentowali, aparatem – rzekomo używanym do uchwycenia rzeczywistości – można manipulować, aby dać inny obraz otaczającego nas świata. Zasad nie ma, ale istnieje wiele cech, które składają się na fotografię abstrakcyjną. Najczęściej abstrakcja ma miejsce wtedy, gdy fotograf skupia się na fragmencie naturalnej sceny, izolując go od kontekstu. Skupiając się na kolorze, fakturze, linii, kształcie, geometrii, symetrii lub odbiciu sceny, fotograf ten wypacza nasze postrzeganie świata rzeczywistego i znanych obiektów. Tworzy tym samym abstrakcyjny (oderwany od rzeczywistości) obraz świata. Widz nie od razu rozpoznaje obiekt, ale kieruje się wrażeniem, jakie obraz na nim wywiera.
Ewolucja fotografii abstrakcyjnej, była napędzana przede wszystkim pionierskimi poszukiwaniami poszczególnych artystów. Niektórzy wykorzystywali tradycyjne metody do fotografowania rzeczywistych scen i obiektów w sposób, który podkreślał ich abstrakcyjne cechy, podczas gdy inni, wykonywali abstrakcyjne „fotogramy” odbitki stykowe, tworzone bez aparatu fotograficznego. Abstrakcja jest ważnym trendem we współczesnej fotografii, ponieważ artyści wciąż przekraczają granice tego medium. Fotografowie zwrócili się również w stronę technologii cyfrowej, tworząc abstrakcyjne dzieła sztuki, które opierają się na wcześniejszych osiągnięciach fotografii abstrakcyjnej.
Fotografia abstrakcyjna – spróbuj sam
Najpierw wybierz obiekt, cokolwiek, co uznasz za interesujące wizualnie lub intrygujące. Możesz sprawić, że każdy przyziemny obiekt będzie wyglądał ekscytująco, ponieważ nie fotografujesz żadnego obiektu. Skup uwagę na określonym odcinku lub fakturze. Użyj swojej wyobraźni, aby wymyślić nowe, ekscytujące wizualizacje i kreacje.
Trzy główne punkty, które obejmuje fotografia abstrakcyjna, to forma, kolor i faktura.
Obiektyw makro jest idealny do wybierania szczegółów z bliska podczas skupiania się na fakturze, jednak masz również możliwość powiększania i przycinania obrazu podczas późniejszej edycji. Skoncentruj swoją uwagę na odważnych, mocnych kształtach, takich jak proste krawędzie i skośne narożniki, a więc wszystkim tym, co jest geometryczne. Alternatywnie możesz zawsze wybrać różne kształty organiczne, takie jak kwiaty, liście lub kamyki. Linie i kształty mogą naprawdę dodać głębi i wyrazistości Twojemu obrazowi, a tekstura emocji. Eksperymentuj z nimi; znajdź tekstury kontrastujące, układaj je warstwami i zobacz, jakie ciekawe kreacje możesz stworzyć. Tekstury można uatrakcyjnić, uzupełniając je odpowiednim oświetleniem. Na przykład fotografowanie miękkich, kobiecych tekstur można uzupełnić miękkim, jasnym światłem. Pracuj z cieniami i światłami – pomagają wprowadzić ruch i pozwalają oczom widza poruszać się po obrazie.
Użyj oświetlenia do tworzenia cieni, które przysporzy dodatkowy element do zdjęcia i może uwydatnić formę, krzywe lub linie. To tylko niewielka garstka pomysłów, jak w ogóle rozpocząć przygodę z tą dziedziną fotografii. Fotografia abstrakcyjna, to wciąż ziemia nieodkryta. Od wrażliwości i wyobraźni fotografa zależy, czy znajdzie zainteresowanie u widzów.