Zdaniem eksperta
Chmury na niebie zawsze są piękne. Niezależnie, czy są to delikatne i lekkie chmury Cirrus, czy też gęste i zadymione Cumulusy, albo czy burzowe Cumulonimbusy, pochmurny dzień to często idealny moment na wyciągnięcie aparatu. Jak fotografować chmury, aby uzyskać doskonały efekt? Jednym z najtrudniejszych elementów uzyskania świetnego zdjęcia chmur jest fakt, że często chmury emitują duże zróżnicowanie światła. Przy głębokiej, ciemnej szarości chmury burzowej może się okazać, że krawędzie są jasnobiałe, zwłaszcza, jeśli słońce jest za chmurą, co może utrudnić pomiar światła.
Pierwszą rzeczą, której będziesz potrzebować, jest stopniowany filtr o neutralnej gęstości. Pomoże to dobrze wyeksponować chmury bez przesadzania z podświetleniami, a także w sytuacjach z jasnym niebem i ciemniejszym tłem.
Jeśli fotografujesz chmury podczas zachodu słońca, dobrym rozwiązaniem jest wysokiej jakości filtr o neutralnej gęstości z odwróconym stopniowaniem. Filtry te zostały stworzone specjalnie do fotografowania o wschodzie i zachodzie słońca, kiedy najjaśniejsza część nieba znajduje się tuż nad horyzontem. Aby tak było, filtry te mają najciemniejsze zabarwienie pośrodku, by zmniejszyć jasność tego obszaru. Następnie odcień rozjaśnia się, powyżej i poniżej linii środkowej.
Jeśli naprawdę chcesz wydobyć drobne szczegóły w chmurach, możesz również rozważyć założenie filtra polaryzacyjnego. Pomoże to z kontrastem w chmurach i na niebie, jeśli jest widoczny. Polaryzatory zwiększają kontrast na niebie, sprawiając, że atmosfera staje się głębsza, a chmury jaśnieją bielą.
Zastanów się nad filtrem nieba, aby zniwelować niebieskawe zabarwienie, które często zdarza się również podczas fotografowania chmur.
Podczas fotografowania chmur, kluczowym ustawieniem aparatu, które musisz opanować, jest czas otwarcia migawki. Na bardzo podstawowym poziomie, jeśli chcesz zachować kształt chmur tak, jak je widzisz, musisz użyć krótkiego czasu otwarcia migawki, aby zatrzymać ich ruch. Jeśli wolisz senny, rozmazany wygląd chmur, musisz wydłużyć czas otwarcia migawki. Określenie ustawień aparatu w celu rozmycia ruchu chmur jest nieco bardziej skomplikowane, ponieważ będziesz musiał wydłużyć czas otwarcia migawki, a do tego w większości przypadków potrzebny będzie filtr o neutralnej gęstości.
Jeśli chmury poruszają się szybko, to długa ekspozycja może nieznacznie rozmyć ich ruch, tworząc w ten sposób ruch w kompozycji. Aby to zrobić, musisz wypróbować długi czas otwarcia migawki wynoszący co najmniej 10 sekund, więc potrzebujesz statywu. Aby zapobiec prześwietleniu zdjęcia, użyj ISO 100 i poeksperymentuj z różnymi małymi przysłonami, takimi jak f/22. Jeśli musisz użyć jeszcze dłuższych czasów otwarcia migawki, filtry ND pomogą jeszcze bardziej zredukować ilość światła.
Interesującym rozwiązaniem fotografowania chmur jest utworzenie filmu poklatkowego z płynącymi obłokami. Koncepcja filmu poklatkowego polega zasadniczo na przyspieszeniu natury, obrazowaniu nieba w odstępach, a następnie łączeniu ich z prędkością 30 kl./s w celu uzyskania dramatycznie wyglądającego filmu. Rób identyczne zdjęcia formacji chmur co 15 sekund przez godzinę, a będziesz mieć 240 ujęć, co przy 30 kl./s wystarczy, aby stworzyć ośmiosekundowy film. Timelapse może być bardzo skutecznym sposobem na uchwycenie najbardziej dynamicznej natury.
Przede wszystkim musisz pamiętać o zasadzie trójpodziału, dlatego prawdopodobnie będziesz chciał z góry określić, czym będzie główny cel Twojego obrazu. Chmury mogą albo zdominować obraz, albo uwydatnić tło. Zdecyduj, co chcesz zrobić.
Jeśli chcesz, aby głównym punktem zdjęcia było niebo, spróbuj skomponować je tak, aby zajmowało górne dwie trzecie kadru. Spowoduje to, że kompozycja mocno skupi się na chmurach. Nadciągająca burza, duży, powtarzający się wzór chmur – jest coś ciekawego w samych chmurach. Jeśli chcesz, aby chmury uwydatniały istniejący krajobraz jako tło, wtedy niebo z chmurami będzie stanowiło tylko jedną trzecią, górną część ujęcia. To stawia na pierwszym miejscu krajobraz, a na drugim chmury.