Zdaniem eksperta
Las może być wszędzie – zdarza się nawet w mieście – a dzięki temu, że jest na wyciągniecie ręki, może być odskocznią od rzeczywistości, a jednocześnie kopalnią fotograficznych tematów. I nie trzeba jeździć po całym świecie szukając odpowiedniego miejsca w egzotycznym lesie – wszystko jest tuż obok. Jak fotografować las?
Choć prosta scena leśna może być piękna w odpowiednim świetle, często zdarza się, że kompozycja wymaga specjalnego elementu, który przyciągnie uwagę. Może to być prawie wszystko, o ile jest to detal, który jakoś się wyróżnia. Choćby pojedyncze drzewo, które jest szczególnie sękate lub po prostu przekrzywione; może to być mały staw lub strumień, kilka kwiatów, liści, a nawet promienie słoneczne padające z niskiego kąta zachodzącego słońca. Szukanie elementów, na których można się skupić, ułatwia wyszukiwanie kompozycji i często stwierdzamy, że scena zyskuje na małym dodatkowym „tym czymś”.
Podobnie jak w przypadku każdego miejsca do robienia zdjęć, ważne jest, aby spędzić czas w miejscu, które chcesz uchwycić. W ten sam sposób, w jaki fotograf przyrody studiuje i obserwuje obiekt przed włączeniem aparatu, powinieneś poświęcić trochę czasu, aby po prostu znaleźć się w wybranym lesie. Spójrz na kształty i kolory. Zwróć uwagę, jak każdy obszar reaguje i zmienia się w różnych porach dnia i przy różnych typach pogody.
Uważnie zastanów się nad wyborem obiektywu. Ogniskowa to znacznie więcej niż kąt widzenia. Różne ogniskowe zmieniają kompresję sceny, a tym samym relacje między bliskimi i dalekimi obiektami. W przypadku kompozycji w lesie ten związek może mieć znaczenie.
Typową szkołą myślenia jest fotografowanie krajobrazów za pomocą obiektywu szerokokątnego. W przypadku fotografii leśnej warto zapakować do torby teleobiektyw. Taki obiektyw przyda się w przypadku zdjęć leśnych – uzyskujesz znacznie silniejszą kompresję i kadrujesz bardziej konkretną scenę. Teleobiektywy powodują mniej zniekształceń, co oznacza, że pnie drzew będą proste, a nie wygięte na krawędziach zdjęcia. Długi obiektyw doskonale nadaje się do zarządzania głębią ostrości z wyostrzonymi elementami pierwszego planu i zmiękczeniem elementów tła.
Z kolei obiektyw szerokokątny jest idealny do uchwycenia większej ilości scenerii na zdjęciach leśnych. Obiektywy szerokokątne pozwalają kompozycjom zademonstrować szerokość lasu, jego „rozłożystość” w przestrzeni. Są szczególnie przydatne, gdy masz schludne rzędy wysokich sosen maszerujących w oddali.
Stojąc pod najlepszym kątem, podkreślasz ogrom lasu i gęstość drzew stojących wysoko i cicho. W fotografii leśnej obiektywy szerokokątne doskonale nadają się również do zbliżenia się do mniejszego obiektu na pierwszym planie.
Wyobraź sobie cętkowany muchomor stojący na łóżku z sosnowych igieł. Obiektyw szerokokątny zarejestruje go, a ściółka lasu znika w tle.
Dlatego, między innymi, w lesie przyda się także obiektyw makro. Lasy zmuszają nas do spojrzenia w jego gąszcz. Na parterze dzieje się również wiele interesujących rzeczy, których nie można przegapić. Dzięki obiektywowi makro uchwycisz naprawdę wyjątkowe obrazy życia roślin, zwierząt i owadów. Lasy to mikrokosmos życia – tak wiele dzieje się tuż pod naszymi stopami. Spakowanie obiektywu makro, gdy wybierasz się na zdjęcia leśne, przypomni Ci o poszukaniu tego, co dzieje się pod nogami.
Las to wiele planów – tylko od wyobraźni fotografa zależy jak pokaże głębię lasu. Drzewa na pierwszym planie, zagajnik na drugim i prześwitująca przecinka leśna na trzecim. Aby interesująco sfotografować las z całą jego głębią można użyć automatycznego ustawiania ostrości, jednak należy tego używać ostrożnie. Przede wszystkim proces ostrzenia nie zawsze jest doskonały i może sprawić, że na zdjęciu ostre będą nie te elementy, które być powinny. Uważa się, że ostry pierwszy plan i główne elementy w zupełności wystarczą, a kompozycje rzeczywiście mogą skorzystać na bardzo lekkim rozmyciu odległych elementów. Tę głębię można regulować szerokością przysłony. Szeroka przysłona zapewnia płytką głębię ostrości z bliskimi obiektami ostrymi, a reszta jest rozmyta. Wąska przysłona zapewnia obrazy, na których wszystko jest ostre.
W fotografii leśnej użyj szerokiej przysłony, aby uchwycić obiekty na pierwszym planie z dużą ostrością. Elementy tła będą się stopniowo rozmywać i stawać mniej wyraźne. Weź pod uwagę, że nie każdy element Twojej kompozycji musi być w centrum uwagi. Płytka głębia ostrości z wyostrzonym tylko jednym elementem pierwszego planu zapewni głębię obrazu i doda wartości estetycznej. Możesz użyć tego do podkreślenia konkretnego elementu swojej sceny i skierowania uwagi widza.
Złota godzina to pora dnia, w której niebo przybiera złoty odcień. To idealny czas na fotografowanie w każdym stylu. W lasach niski kąt światła słonecznego rzuca złotą poświatę na pnie drzew i poszycie lasu. Powoduje to również długie cienie tworzące wyraźny kontrast. Wyjście na sesję fotograficzną w środku dnia często skutkuje zdjęciami z ostrymi, jasnymi obszarami. Jednak w lesie baldachim drzew blokuje słońce i tworzy interesujące, pstrokate światło całej sceny.