W fotografii kolor i światło idą w parze. Kolor światła na zdjęciach dostarcza widzom wskazówek na temat obrazu. Kolory to długości fal światła, które ludzkie oko odbiera i przetwarza z odbitego źródła. Kiedy widzimy kolor, widzimy odbite światło określonej części widma. Kolor jest produktem refleksji. Jest tworzony przez przezroczysty ośrodek lub pochłaniany i odbijany od powierzchni.
Aby zrozumieć – jak łączyć kolory na zdjęciu – trzeba wiedzieć, skąd pochodzą kolory i jak są postrzegane. Rozumieć, jak światło może kształtować i zmieniać kolor.
Podczas badania białego światła odbijającego się od pryzmatów Sir Isaac Newton już w roku 1666 zauważył, że światło odbija spektrum kolorów. Zmapował te kolory do pierwszego koła kolorów. 12 podstawowych kolorów nazywa się „odcieniami”. Poprzez te odcienie Newton widział, jak tęcza kolorów łączy harmonijny związek i podzielił je na trzy części: kolory podstawowe, drugorzędne i trzeciorzędne.
Kolory podstawowe
Czerwony, żółty i niebieski to trzy podstawowe kolory. To jedyne kolory, których nie można uzyskać przez dodanie lub zmieszanie ze sobą innych kolorów – są to kolory „czyste”. Wszystkie inne odcienie powstają przez połączenie tych podstawowych kolorów. Kolory podstawowe służą do przyciągnięcia wzroku widza. Bez cieniowania i barwienia te kolory są bardzo jasne i żywe dla ludzkiego oka.
Zielony, pomarańczowy i fioletowy to trzy kolory drugorzędne. Kolory te są tworzone przez połączenie dokładnie połowy dwóch kolorów podstawowych w celu utworzenia nowego, drugorzędnego koloru:
Każdy kolor drugorzędny znajduje się naprzeciwko koloru podstawowego na kole. Ten związek – przeciwieństwo na kole – nazywa się „komplementarnym”. Ludzkie oczy zauważają kontrast między dopełniającymi się kolorami bardziej niż inne kombinacje.
Aparaty w naszej ofercie:
Znane również jako kolory pośrednie, są tworzone przez mieszanie kombinacji 25/75 lub 75/25 kolorów podstawowych i drugorzędnych. Czasami ich nazwy pochodzą od dwóch kolorów, które je stworzyły. Czasami nazywa się je własnym imieniem. Istnieje sześć kolorów trzeciorzędnych:
Zrozumienie, jak działają kolory, jest ważne dla uzyskania odpowiednich kolorów i odcieni dla Twojego obrazu. Różne kolory mają tendencję do wywoływania różnych emocji, a występujące na zdjęciu mogą wpływać na nasze myśli o obrazie, nawet jeśli jest to podświadome. Od odważnych, jasnych kolorów zachodów słońca lub kolorowych kwiatów, po intensywną zieleń pól skontrastowanych z głębokim błękitem nieba, kolor może stworzyć lub zepsuć obraz. Właściwe użycie koloru na zdjęciu może nadać Twoim zdjęciom wyjątkową i interesującą dynamikę, której nie da się osiągnąć w żaden inny sposób.
To odcienie, które sąsiadują ze sobą na kole barw – jak zielony i żółty. Włączenie tych kolorów do kompozycji może skutkować uzyskaniem przyjemnego wizualnie obrazu.
Odważne i mocne kolory dają mocne, przyciągające wzrok obrazy. Są również łatwe do zauważenia. Aby w pełni wykorzystać kontrastujące kolory, po prostu spójrz na koło kolorów. Dwa kolory po przeciwnych stronach spektrum tworzą najpotężniejsze kombinacje. Na przykład czerwień i zieleń lub pomarańcz i fiolet mogą tworzyć mocne, kontrastujące kolory. Im silniejsza kombinacja, tym bardziej dramatyczny będzie Twój obraz.
Kwadratowy schemat kolorów to połączenie dwóch kontrastujących lub uzupełniających się kombinacji kolorów na kole kolorów. To grupowanie można również nazwać schematem podwójnej komplementarności i w naturze często można je znaleźć.
Jeśli chodzi o to, jak łączyć kolory na zdjęciu, musisz pamiętać, że kolor może wywołać reakcję emocjonalną. Niektóre kolory mogą sprawić, że widz będzie miał pewne odczucia na temat Twojego obrazu. Barwy, które są w ciepłym spektrum – takie jak czerwony, pomarańczowy i żółty – mogą przekazać poczucie energii, podczas gdy chłodniejsze odcienie zwykle wywołują poczucie spokoju. W fotografii harmonia kolorów łączy kolory, tworząc atrakcyjne, efektowne zdjęcie. Te „harmonie” to ustalone kombinacje oparte na ich pozycji na kole kolorów, aby stworzyć satysfakcjonującą równowagę kolorów, które są przyjemne dla oka.
Oczywiście istnieje wiele innych kombinacji kolorystycznych, które dobrze ze sobą współgrają, a najważniejsze nie jest zapamiętywanie nazw różnych kombinacji kolorystycznych, ale wyrobienie w sobie wyczucia tego, co dobrze ze sobą współgra.