Zdaniem eksperta

Jakie znamy techniki fotografii?

Data dodania: 18-07-2023

Od czasu wynalezienia fotografii, jaką znamy dziś, wiele się zmieniło. Wbrew pozorom, to nie jest ta sama fotografia – wykonywana tą samą techniką – co w pierwszej połowie XIX wieku. Choć zasady są te same – wciąż chodzi o malowanie światłem. Kreatywność fotografów, w parze z niesłychanym rozwojem technologii, pozwolił w ciągu ponad 180 lat rozwinąć co najmniej kilkadziesiąt technik fotografii. Część z nich przeminęła, nie wytrzymała próby czasu, część – jak techniki specjalne – ambitni fotografowie stosują do dziś. Powszechny rozwój fotografii cyfrowej, poszerzył możliwości kreatywnego poszukiwania coraz to nowszej techniki fotografii. Nauka nowych technik fotograficznych, może otworzyć nowe możliwości, zapewnić nieskończony potencjał inspiracji, a nawet pomóc wyrwać się z twórczej rutyny.

Techniki fotografii w ujęciu historycznym

  • Dagerotypia to technika fotografii, w wyniku której na metalowej płytce, otrzymywany jest unikatowy (bez możliwości jego powielenia) obraz, zwany dagerotypem. Był to pierwszy w historii praktyczny proces fotograficzny, a rok 1839 symbolicznie uważany jest za początek praktycznej fotografii. Dagerotypia dominowała do lat 50. XIX, kiedy to wyparły ją inne techniki.
  • Kalotypia, znana również jako talbotypia fotograficzna technika negatywowa. Papier pokryty światłoczułymi halogenkami srebra, zostaje naświetlony w aparacie, a następnie wywoływany, dzięki czemu obraz utajony staje się widoczny.
  • Ambrotypia, to jedna z najstarszych pozytywowych technik fotograficznych, pozwalająca uzyskać jeden unikatowy obraz. Opiera się na technice mokrej płyty kolodionowej.
  • Cyjanotypia – technika fotografii wykorzystująca światłoczułość soli żelaza, charakteryzująca się monochromatycznym obrazem w kolorze niebieskim, tworzonym przez błękit pruski.
  • Izohelia to pozytywowa technika tonorozdzielcza, polegająca na przetworzeniu obrazu, polegającym na utworzeniu w nim kilku dowolnie wybranych odcieni, wyraźnie oddzielonych od siebie jasnością, odpowiadającym punktom o tej samej gęstości optycznej w obrazie nieprzetworzonym.
  • Odbitka albuminowa – pozytywowy obraz fotograficzny, otrzymywany na papierze pokrytym warstwą albuminy i uczulonym w roztworze azotanu srebra.
  • Odbitka kolodionowa – pozytyw fotograficzny na papierze, pokrytym warstwą barytową i warstwą kolodionu zawierającą chlorek srebra. Obraz uzyskiwało się poprzez stykowe naświetlanie papieru przez negatyw, aż do pełnego pojawienia się fotografii.
  • Odbitka na papierze solnym – pozytyw fotograficzny wykonany jest na papierze nasączonym roztworem soli kuchennej, a następnie uczulonym azotanem srebra. Odbitki wykonywane są stykowo z negatywów papierowych i szklanych, a naświetlanie odbywa się pod wpływem światła słonecznego.
  • Odbitka żelatynowo-srebrowa – to pozytyw fotograficzny na papierze pokrytym warstwą barytową i warstwą żelatyny zawierającą sole srebra: bromek srebra, chlorek srebra lub mieszaninę obydwu. Obraz był uzyskiwany poprzez stykowe naświetlanie papieru przez negatyw, aż do pełnego pojawienia się obrazu.
  • Pannotypia to technika fotografii, polegająca na wykonaniu na szklanej płycie negatywu metodą mokrego kolodionu. Po jej naświetleniu, warstwę kolodionową przenoszono na nawoskowaną, ciemną tkaninę, w wyniku czego obraz widziany był jako pozytyw.
  • Bromolej – technika fotografii opierająca się na zjawisku „garbowania”, czyli utraty rozpuszczalności i zdolności pęcznienia pod wpływem wody, żelatyny uczulonej chromianem potasu w obecności naświetlonych i wywołanych soli srebra, tworzących obraz w klasycznej, czarno-białej technice fotograficznej.
  • Przetłok bromolejowy – technika tworzenia artystycznych obrazów fotograficznych, rozwinięcie bromoleju, zaliczana do technik chromianowych pośrednich.
  • Technika bromo-żelatynowa – negatywowa technika fotograficzna, w której szklana płyta pokrywana była żelatyną, będącą nośnikiem dla substancji światłoczułej.
  • Guma – technika opierająca się na zmniejszeniu rozpuszczalności gumy arabskiej, uczulonej dwuchromianem amonu lub potasu pod wpływem światła. Arkusz papieru odporny na wodę, często z wyraźną, ziarnistą fakturą pokrywa się zawiesiną kryjącego pigmentu w roztworze gumy arabskiej z dodatkiem dwuchromianu amonu lub potasu i ewentualnie amoniaku.
  • Rayografia – technika wykonywania obrazów na materiale światłoczułym, bez użycia aparatu fotograficznego. Polega ona na układaniu przedmiotów bezpośrednio na materiale światłoczułym w taki sposób, aby rzucały na niego cień. Po wywołaniu, uzyskiwane są monochromatyczne obrazy, najczęściej o abstrakcyjnych formach.

Aparaty w naszej ofecie:

Współczesne techniki fotografii

  • Fotografia czarno-biała oddaje głębokie emocje lub dramat. To coś więcej niż tylko czarno-biały filtr w Photoshopie. Efektywna fotografia czarno-biała, zaczyna się od kompozycji, która wykorzystuje cienie, oświetlenie i interesujące obiekty do tworzenia mocnych zdjęć.
  • Monochromatyczna fotografia kolorowa, rejestruje obrazy w jednym odcieniu lub kolorze. Podobnie jak fotografia czarno-biała, fotografia monochromatyczna ma potężny sposób na przekazanie wiadomości, bez dużej ilości szczegółów.
  • Fotografia artystyczna dymu może być trudną, ale niezwykle satysfakcjonującą techniką. Ślady dymu tworzą tajemnicze i urzekające obrazy, które są intrygujące, fascynujące i zabawne do uchwycenia.
  • Fotografia z długim czasem naświetlania może być wykorzystana do uzyskania wielu ciekawych rezultatów, ale jest szczególnie popularna w przypadku krajobrazów. Dłuższa ekspozycja skutecznie rozmywa ruch, czego efektem jest jedwabiście gładka woda lub miękkie, uciekające chmury.
  • Malowanie światłem – jej możliwości twórcze są nieskończone i mogą stworzyć oszałamiająco piękną sztukę. Podstawą malowania światłem, jest technika długiej ekspozycji, która wykorzystuje źródła światła w kadrze lub poza nim, do tworzenia wzorów na zdjęciu lub oświetlania obiektu w określonych miejscach.
  • Fotografia panoramiczna może powstać za pomocą techniki, znanej jako „zszywanie panoramy”. Ta technika polega na użyciu statywu i wykonaniu serii zdjęć obok siebie, a następnie połączeniu ich ze sobą.
  • Wymuszona perspektywa to zabawna, wizualna gra na percepcji głębi. Podczas komponowania obrazu z wymuszoną perspektywą upewnij się, że główny obiekt jest większy lub mniejszy, niż wszystko inne. Wiąże się to z eksperymentowaniem z interesującymi kątami i pozycjami obiektów.
  • Fotografia makro jest wyjątkowa. Robienie zdjęć mikroskopijnych obiektów, z uchwyceniem najdrobniejszych szczegółów niewidocznych dla ludzkiego oka, jest ekscytujące. Najlepszym sposobem na wyróżnienie fotografii makro, jest znalezienie interesujących i szczegółowych obiektów. Możesz wykonać makrofotografię za pomocą niemal każdego aparatu i dowolnego obiektywu, chociaż jakość uzyskiwanych zdjęć, będzie się różnić w zależności od używanego sprzętu.
  • Rozmycie w ruchu, to sztuka uchwycenia poruszającego się obiektu. Technika ta jest często stosowana w fotografii sportowej, ale może być również wykorzystywana do tworzenia ciekawych obrazów, z lekkimi lub szybko poruszającymi się obiektami. Aby skutecznie uchwycić rozmycie ruchu, zwolnij czas otwarcia migawki i trzymaj aparat nieruchomo, gdy obiekt się porusza. Można także „panoramować” aparatem, przesuwając go w taki sposób, by podążać za obiektem przed zwolnieniem migawki. Dzięki temu, obiekt będzie wyostrzony, a tło będzie rozmyte.
  • Fotografia nocna zaczyna się, gdy zachodzi Słońce. Do wysokiej jakości zdjęć nocnych, potrzebny jest bardzo długi czas otwarcia migawki oraz statyw lub solidna powierzchnia, aby ustabilizować aparat, na długie czasy naświetlania.
  • Fotografowanie z dużą szybkością jest najbardziej intrygujące, ponieważ zdjęcie zatrzymuje w czasie momenty, które są zbyt szybkie, aby można je było dostrzec gołym okiem. Trik do szybkiej fotografii to statyw, wąska przysłona, lampa błyskowa i dużo cierpliwości. W przypadku fotografii z dużą szybkością, czas ekspozycji może wynosić nawet nanosekundy. Przy tak krótkich czasach naświetlania, osiągniętych poprzez oświetlenie iskrami lub błyskami, można zarejestrować ostry obraz określonej fazy bardzo szybko przebiegających procesów.
  • Technika HDR (High Dynamic Range) odnosi się do zakresu poziomów ciemności i światła, które widzimy na zdjęciu. Odbywa się to poprzez robienie wielu ujęć tej samej sceny, przy różnych poziomach ekspozycji i łączeniu ich, w późniejszym przetwarzaniu końcowym.
  • Błękitna godzina – w fotografii to pora dnia, której początek ma miejsce kilkanaście, kilkadziesiąt minut po zachodzie Słońca – ewentualnie odwrotnie, przed wschodem Słońca. W czasie trwania błękitnej godziny, istnieje bardzo sprzyjające światło do fotografii nocnej – mało kontrastowe, z niewielką rozpiętością tonalną cieni i świateł – co pozwala na poprawne uchwycenie zdecydowanie większej ilości szczegółów.
  • Złota godzina – pora dnia po wschodzie oraz przed zachodem słońca, w której występuje szczególne oświetlenie. Słońce emituje wtedy charakterystyczne światło o złotym odcieniu (stąd nazwa). Złota godzina jest najlepszą porą do wykonywania zdjęć krajobrazowych, ze względu na specyficzny odcień oraz miękkie światło padające od strony nisko położonej tarczy słońca.
  • High key (ang. wysoka tonacja) – technika fotografii, polegająca na dobraniu odpowiednich tematów o przewadze nienasyconych, jasnych tonów. W tej technice, skala zaczernień pozytywu jest ograniczona do minimum – w zasadzie unika się czarnych płaszczyzn, starając się dobrać jak najwięcej jasnych plam.
  • Low key (ang. niska tonacja) – technika fotografii polegająca na dobraniu odpowiednich tematów o przewadze nasyconych, ciemnych tonów. W tej technice, skala zaczernień pozytywu ogranicza się do odcieni szarości I głębokiej czerni.


Czy to już wszystkie techniki fotografii, jakie znamy? Z całą pewnością nie. To tylko ich niewielka część, a każda z nich wymaga bardziej szczegółowych wyjaśnień. Jedną ze wspaniałych rzeczy, związanych z opanowaniem różnych wskazówek i technik fotograficznych, jest znalezienie nowych sposobów na włączenie ich do codziennych kompozycji. Korzystając z technik, o których wspomnieliśmy powyżej, możesz uwydatnić codzienne tematy i zamienić zwykłe okazje w kreatywne i artystyczne obrazy, które naprawdę się wyróżniają.

Aparaty w naszej ofecie:

Wróć

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756