Zdaniem eksperta
Drukarka jest jednym z najpotrzebniejszych urządzeń biurowych, ale stała się także bardzo częstym wyposażeniem domowym. Tam, gdzie drukowanie odbywa się bardzo często i z drukarki korzysta wielu użytkowników, sprawdzają się urządzenia bezprzewodowe. Zaletą takiej drukarki jest brak konieczności podłączania jej do sprzętów, na których znajduje się drukowana treść. Komunikacja takiej drukarki odbywa się w trybie online. Zdarza się jednak, że sprzęt zostaje odłączony od sieci. Drukarka w trybie offline uniemożliwia drukowanie, co w pracy biurowej jest bardzo uciążliwe – szczególnie kiedy mamy do wydrukowania coś pilnego. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele. Jak rozwiązać ten problem? Oto najpopularniejsze przyczyny, które sprawiają, że drukarka jest w trybie offline.
Tryb offline w drukarce oznacza, że urządzenie nie ma łączności z innymi sprzętami – a ściślej mówiąc, nie mogą one nawiązać z drukarką połączenia – i nie można z drukarki korzystać jeśli nie istnieje możliwość podłączenia jej przewodowo. Choć jest to problem dość uciążliwy, to jednak jego rozwiązanie zazwyczaj nie jest trudne. Najczęściej sprowadza się do wykonania kilku kliknięć na panelu drukarki lub w komputerze. Niekiedy przyczyną uruchomienia trybu offline są problemy z łączem internetowym.
Aby rozwiązać problem, zawsze należy dokładnie ustalić, co jest powodem trudności. Często sama drukarka poinformuje nas o tym odpowiednim komunikatem. Warto dodać, że sami producenci dokładnie informują zarówno o przyczynach uruchomienia trybu offline, jak i o metodach rozwiązania problemu w urządzeniach swojej produkcji. Dokładne wskazówki znaleźć można w instrukcji obsługi lub uzyskać je w supporcie danej firmy. Jeśli jednak nie wiemy, co dokładnie doprowadziło do przejścia sprzętu w tryb offline, wówczas musimy kolejno sprawdzać różne możliwe rozwiązania.
Drukarka w trybie offline znaleźć się może z różnych powodów. Tym, od czego warto zacząć w takiej sytuacji, jest próba ręcznego wyłączenia trybu i zmiany na online.
W panelu sterowania na komputerze należy odnaleźć opcję „Urządzenia i drukarki”, a następnie wybrać podłączoną drukarkę, która będzie oznaczona jako domyślny sprzęt. Należy rozwinąć kolejną listę w pozycji „Zobacz, co jest drukowane” i usunąć całą jej zawartość, odznaczając opcje trybu offline. Ta prosta czynność zwykle sprawia, że drukarka zaczyna działać prawidłowo.
Innym drobny problemem, jest zmiana domyślnego sterownika drukarki. Może do tego dojść podczas aktualizacji oprogramowania w urządzeniu. Działania w tym przypadku również są proste: w panelu sterowania należy odnaleźć „Urządzenia i drukarki”, a po wyświetleniu się listy, kliknąć odpowiednią drukarkę prawym przyciskiem myszy i wybrać ją jako urządzenie domyślne.
Tryb offline często jest informacją o tym, że urządzenia nie mogą nawiązać połączenia z drukarką. Niekiedy dzieje się tak, jeśli drukarka wymaga zainstalowania na komputerze odpowiedniego oprogramowania. Istotne jest również to, by oprogramowanie owe było aktualne. Często zdarza się, że producent wymaga zainstalowania oprogramowania w najnowszej wersji, co skutkuje właśnie przejściem drukarki w tryb offline. Wtedy zazwyczaj wystarczy pobranie lub aktualizacja wymaganych programów.
Jednym z częstszych powodów pozostawania drukarki w trybie offline, są problemy z łączem internetowym. Nawet odpowiednio skonfigurowany sprzęt, może mieć problem z podłączeniem do Wi-Fi. Ponadto, należy zwrócić uwagę na to, czy drukarka oraz inne urządzenia korzystają z tej samej sieci. Jeśli nie, nie będą ze sobą kompatybilne. W takiej sytuacji można albo ponownie podłączyć drukarkę do sieci, upewniając się, że będzie to ta sama sieć, z której korzysta PC czy laptop, lub też zrestartować drukarkę. Można to zrobić przez odłączenie jej z gniazdka elektrycznego – po uprzednim całkowitym wyłączeniu. Często właśnie ten nieskomplikowany zabieg, przywraca połączenie. Można także po prostu zrestartować router przez odłączenie go od zasilania lub użycie odpowiedniego przycisku. Po zresetowaniu routera należy zaczekać, by urządzenie mogło się uruchomić. Należy też dać czas drukarce na odnalezienie urządzenia. W tym czasie, uruchamiamy także sprzęt lub sprzęty, z których będziemy drukować. Jeśli po tym zabiegu nadal drukarka jest w trybie offline, oznacza to, że przyczyny musimy szukać gdzie indziej.
Przyczyną braku połączenia drukarki z siecią, może być również zmiana hasła czy nazwy sieci. Wtedy drukarkę należy ponownie podłączyć, wykorzystując właściwe dane. Niekiedy sprzęt wyposażony jest w specjalny kreator, który ułatwia nawiązanie połączenia. W innych przypadkach wystarczy po prostu wpisanie poprawnej nazwy sieci i bieżącego hasła.
Drukarka w trybie offline może pozostawać także w przypadku blokady usługi bufora drukowania. Wówczas drukarka nie reaguje i to może świadczyć o tym, że się zawiesiła – co dla tego typu urządzeń od czasu do czasu jest normalne. W panelu administracyjnym należy odnaleźć bufor wydruku i klikając go prawym przyciskiem myszy, rozwinąć kolejną listę, a z niej wybrać funkcję ponownego uruchomienia. Jednocześnie wszystkie pliki, które czekają do wydruku, należy anulować, co spowoduje oczyszczenie bufora i ułatwi poprawne uruchomienie.
Jak widać, bardzo często zdarzyć się może, że drukarka przechodzi w tryb offline, ale rozwiązania tego problemu nie są skomplikowane i wymagają prostych reakcji. Niekiedy jednak podejmowane działania naprawcze nie przynoszą skutku i wciąż na drukarce nie da się drukować. W tej sytuacji, można jeszcze spróbować ponownie zainstalować oprogramowanie drukarki, ponieważ to podczas wcześniejszej instalacji wystąpić mogły błędy, które obecnie uniemożliwiają poprawne funkcjonowanie drukarki.
Jeśli i te działania nie przynoszą skutku, konieczne może się okazać skorzystanie z pomocy serwisu, zajmującego się naprawą drukarek lub oddanie sprzętu na gwarancję, jeśli ta wciąż jest ważna.
Obsługa klienta
Informacje
Zakupy
Moje konto
Pomoc
Zadzwoń do nas
Tel. 756 756 756
Pon - Pt
08:00 - 20:00
Sob
10:00 - 18:00
Niedz
10:00 - 18:00
Fax 22 122 31 11
Інфолінія:
пн-пт: 8:00 - 20:00
Infoline:
Mon-Fri: 8:00 - 20:00
Znajdź swój sklep
Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756