Zdaniem eksperta

Jak wygląda Barbie? Jak zmieniała się w ciągu lat?

 2022-10-21 

Wiele osób zastanawia się, jak wygląda Barbie. Spieszymy z odpowiedzią, że przez 58 lat sama lalka niewiele się zmieniła z wyglądu, udoskonalone zostały jednak jej stopy, jak i materiał, z jakiego jest zrobiona, ale przez długie lata pozostawała w typie Bild Lilli.

Jak wyglądała pierwsza lalka Barbie?


Lalka Barbie początkowo niewiele się różniła wyglądem od swojego pierwowzoru. Ruth Hamdler, żona współzałożyciela amerykańskiej firmy Mattel odkryła ją w Szwajcarii, będąc tam z dziećmi na wakacjach i wcale się nie przejęła ani jej podejrzaną profesją, ani kobiecymi atrybutami. Mało tego ona odkryła lukę na rynku wśród amerykańskich lalek – nie było tam lalek-kobiet – więc postanowiła ją „uzupełnić” za pomocą Barbie (imię po córce Ruth, Barbarze). Tak też powstała ta kultowa lalka, dla której ubranka wymyślała projektantka mody. Lilli i Barbie różniły się z początku tylko detalami, a były to m.in. stopy, gdyż Barbie nie chodziła wtedy w szpilkach. Nie była też tak mocno umalowana, jak Lilli. Ostatecznie na rynek trafiły w 1959 roku dwie wersje: brunetka oraz blondynka uczesane w kucyk (koński ogon). Pierwsza lalka Barbie ubrana była w strój kąpielowy w czarno-białe paski i ogłoszono ją nastoletnią modelką, a strój dla niej zaprojektowała projektantka mody Charlotte Johnson. I dziś, po latach, można powiedzieć, jak wyglądała pierwsza lalka Barbie. W 1964 roku produkcja lalki Lilli została zupełnie zatrzymana. Powstało za to szereg Barbie, które odpowiadały tzw. potrzebom chwili.

Lalki Barbie w naszej ofercie:

Jak zmieniała się lalka?


Barbie nadal ma wciętą talię, jest szczupła i dość wysoka. Według projektantów i twórców ma 18-24 lata (to zależnie od potrzeb). Tak więc może być nastolatką jak i kobietą niemal dorosłą, która podejmuje swoją pierwszą pracę. Pod tym względem nic się nie przez tyle lat nie zmieniło. Także i to, że każda nowa kolekcja ubranek dla Barbie firmy Mattel odzwierciedla panujące w danym momencie światowe trendy mody, więc zawsze jest idealnie ubrana. A przez lata ubierało ją aż ponad 70 projektantów mody. Ma ona też własny ulubiony kolor, a jest nim różowy i nazywa się Barbie Pink.



Ciekawostką dla wielu osób będzie i to, że dopiero w 2000 roku, lalka z wieloma atrybutami kobiecości „dostała” pępek. Jednak Barbie nie zawsze wyglądała jak amerykańska dziewczyna, bo miała aż 40 różnych narodowości – co doskonale odpowiada na pytanie jak wygląda Barbie. Dziewczynki z innych stron świata chciały się bawić lalkami takimi jak i one – o innym odcieniu skóry, innym ubraniu, czy też innych oczach. Dziewczę z kitką nie do wszystkich przemawiało, a w końcu chodziło też o prestiż firmy i o jej zyski. 


Być może dzięki temu w 2015 roku powstała seria Barbie Fashionistas, która dotarła także do Polski. Lalki z tej linii produkowane są w ośmiu odcieniach skóry, mają przeszło 20 różnych kolorów włosów i drugie tyle fryzur. Wyposażone są także w 14 różnych kształtów twarzy i 18 tęczówek, które można wybrać. Lalki mają w końcu giętkie nogi w kostkach więc mogą nosić płaskie obuwie, co odpowiada bardziej młodej dziewczynie.

Jakie wymiary ma lalka Barbie?


Bardzo trudno jest odpowiedzieć na to pytanie, gdyż znany jest głównie jej wzrost 175 cm, jest zatem wysoka i drobna. Co do reszty, to zarzucano twórcom lalki, że taka kobieta w prawdziwym życiu w ogóle nie istnieje, jej stopy mają bowiem wielkość stóp dziecka, a wcięcie w talii? Wiele dziewcząt, a nawet pań starało się dorównać Barbie, więc znowu zarzucano twórcom lalki, że takimi wymiarami przyczyniają się do promowania anoreksji. 


Inne zarzuty dotyczyły nadmiernej idealizacji kobiecego ciała. Kiedy zaś pojawiła się czarnoskóra lalka Barbie Oreo, ubrana w kolory ciasteczek znanych też u nas pod tą samą nazwą (projekt wspólny twórców lalki oraz producenta ciastek) zarzucono Mattel – ukryty rasizm i chodziło o to, że nazwy Oreo nie można kierować w USA do człowieka, gdyż jest to obraźliwe dla ciemnoskórych. 


Na rynku amerykańskim zaczęły zatem pojawiać się lalki promujące tolerancję, np. Barbie na wózku inwalidzkim, tyle że trzeba było tę lalkę wycofać, gdyż wózek nie mieścił się drzwiach domku dla Barbie. Pojawiły się też lalki w hidżabie (dla Azjatek), a nawet w ciąży. Dla podreperowania wizerunku w 2015 roku Mattel wypuścił serię opartą o wizerunki kobiet zmieniających oblicze świata, a jako wzory do naśladowania dla dziewczynek wybierano kobiety z różnych krajów, które w jakimś sensie zmieniały świat. I tak np. w 2018 była to polska podróżniczka Martyna Wojciechowska, a w 2021 Anita Włodarczyk – znana lekkoatletka. 


Do firmy Mattel dotarł też protest związany z promowaniem modelek, jako kobiety-wieszaka. Niestety, tak o modelkach mówią niektórzy projektanci, bo ich zadaniem jest wyłącznie pokaz modnej w danym sezonie odzieży. Z tym wizerunkiem walczy modelka plus size Ashley Graham, a głównie o to, żeby powstało równouprawnienie, gdy chodzi o prezentacje kobiet o pełnych kształtach. Piszemy o niej, gdyż stała się wizerunkiem Barbie plus size i doczekała się nawet swojej lalki, a zrobiono ją dokładnie na podstawie wymiarów Ashley. Choć wymiary tej modelki, w porównaniu z innymi są w rozmiarze XL, to jednak są one niezwykle proporcjonalne.


Oto jak wygląda Barbie w XXI wieku, tak można by powiedzieć, gdyby ten wizerunek odpowiadał wszystkim. Niestety, osoby z nadmiarem kilogramów na pewno nie znajdą swojego odpowiednika w tej grupie zabawek.

Wszystko się zmienia


Trudno powiedzieć, że przez blisko 60 lat z okładem lalka pozostała wciąż taka sama. Już to, że robiona jest jako panna o różnych kolorach skóry, oczu czy włosów, świadczy o świadomym spojrzeniu jej twórców na zapotrzebowanie społeczne. Także jej rodzina oraz przyjaciółki czy chłopak Ken robione są w tym samym duchu, co i ona. Oczywiście do produkcji używa się wciąż nowocześniejszych materiałów, udoskonala się także równe części ciała lalek, Ken nie jest tylko zabawką, której można obracać głowę w lewo lub prawo, a ręce ma nieruchome. Teraz ma on muskularne ciało, a nawet zarost i modne włosy. 


Barbie to dziś instytucja, zrewolucjonizowała cały przemysł zabawkarski, bo przecież nie tylko o lalki chodzi. Powstają domki, auta, zwierzęta (Barbie miała ich przez te wszystkie lata około 50 sztuk), a nawet zastawa stołowa. Barbie lubi się też modnie ubierać, wielu nazwało ją wręcz ikoną pop kultury, jej stroje są naprawdę zgodne z najnowszymi trendami, do tej pory zużyto na nie ponad 90 tys. rodzajów tkanin, a to przecież nie koniec. Firma Mattel, producent Barbie od 1958 roku, stara się nadążać za wszelkimi zmianami, jakie następują także wśród dzieci i młodzieży, ponieważ kultowa Barbie pozostanie z nami na dłużej, bo nikt tak naprawdę nie chce ani otyłych, ani tym bardziej zdeformowanych lalek. Nawet ta na wózku była bardzo efektowna. Dziewczynki nadal chcą taką właśnie lalkę – ładną i modnie ubraną. 


Krytycy zapominają chyba, że chodzi tylko o lalkę, to tak, jakby twórcy Smerfów namawiali, by zmienić swój kolor skóry na niebieski itp. Okazuje się jednak, że skoro Barbie stała się lalką kultową, jak żadna inna lalka, musi zatem dostosowywać się do pewnych zasad. Producenci sprzedają wiele egzemplarzy Barbie, średnio co minutę po kilkanaście sztuk (na całym świecie), a to niestety zobowiązuje.

Wróć

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756