Zdaniem eksperta
Rozwój oprogramowania graficznego, optymalizującego podzespoły komputera, jest nieprzerwany i bardzo dynamiczny. Każdy producent oferuje nieco inne rozwiązania, które nie zawsze mogą współpracować ze sobą tak, jakby życzył sobie tego użytkownik końcowy. Microsoft znalazł jednak na to rozwiązanie. Zapraszamy do lektury!
Wszystkie te trzy rozwiązania, mają tak naprawdę wspólny cel. NVIDIA DLSS jest technologią skalowania obrazu w grach, wykorzystującą sztuczną inteligencję. Dzięki temu, możliwe jest renderowanie w niższej rozdzielczości, a następnie dochodzi od tzw. upscalingu. To proces, który generuje obraz w lepszym standardzie jakości. Ma to wpływ na zwiększenie wydajności pracy karty graficznej, jednocześnie zapewniając satysfakcjonującą jakość grafiki. Rozwiązanie było zaimplementowane w kartach graficznych NVIDIA RTX od serii 3060.
Z kolei AMD FSR, to rozwiązanie konkurencji. Działa w analogiczny sposób i jest wykorzystywane na wielu platformach sprzętowych, także konsoli Sony PlayStation 5. Trzecia technologia, czyli Intel XeSS dostępna jest w dwóch wersjach – XMX i DP4a. Rozwiązanie umożliwia nawet dwukrotne zwiększenie wydajności przy zachowaniu obrazu zbliżonego do rzeczywistej rozdzielczości.
To, co różni wszystkie technologie, to szczegóły techniczne, a także kompatybilność między różnymi kartami graficznymi. Rozwiązaniem tego problemu ma być właśnie DirectSR.
DirectSR jest nową aplikacją optymalizacyjną, opracowaną przez Microsoft. Producent współpracował z producentami kart graficznych, aby zapewnić możliwie jak najwyższy poziom optymalizacji. Dzięki jego działaniu, możliwa jest między innymi integracja rozwiązania Super Resolution (w skrócie: SR). Technologia ta ma na celu podnoszenie rozdzielczości i jakości obrazu w grach komputerowych. Najpierw renderowany jest bowiem obraz w niższym standardzie, a następnie dochodzi od skalowania na wyższą rozdzielczość. To wszystko oczywiście z zachowaniem znakomitej jakości. Brzmi znajomo? To samo zadanie mają wszystkie trzy rozwiązania opisane powyżej.
Znaczącą różnicą jest jednak integracja wszystkich tych technologii w ramach jednego pakietu. Nie ma więc znaczenia to, jakiej karty graficznej używasz. Obecność DirectSR rozwiązuje problem kompatybilności. Nowe oprogramowanie ma być dostępne w ramach DirectX Agility SDK oraz na platformach Windows. DirectSR wpłynie na jakość obrazu i jednocześnie zapewni wysoką wydajność układów graficznych, które pracują pod dużym obciążeniem podczas rozgrywek w gry nowej generacji.
Trzeba przyznać, że Microsoft wykonał kawał dobrej roboty. Za chwilę przyjdzie czas, aby ocenić efekty współpracy ze wszystkimi producentami układów graficznych. Póki co, zapowiada się bardzo dobrze.