Zdaniem eksperta
W pierwszej kolejności trzeba wiedzieć, co oznacza akronim ProRes. Dla zwykłego użytkownika nie będzie to miało większego znaczenia. Jednak ci, którzy tworzą klipy wideo, a potem muszą je opracować i zmontować, ProRes staje się ważnym elementem ich pracy. Apple opracowało ten kodek (zbitka wyrazowa od koder-dekoder), czyli program zdolny do przekształcania strumienia danych lub sygnału, już w roku 2007. Apple ProRes to format kompresji stratnej wideo opracowany do użytku w postprodukcji i obsługujący rozdzielczość wideo do 8K. Firma Apple udostępniła ProRes w pakiecie z innymi kodekami pro do pobrania dla użytkowników z zainstalowanymi programami Final Cut Pro, Motion lub Compressor dla systemu macOS X z QuickTime 7.6 i nowszymi. Instalacja Final Cut Pro spowoduje zainstalowanie kodeków ProRes do kodowania plików w systemie macOS. Program QuickTime Player także może być używany do przechwytywania wideo ProRes z dowolnej, zgodnej i podłączonej kamery przy użyciu ustawienia jakości „Maksymalna” podczas tworzenia nagrania filmowego.
Rodzina kodeków ProRes to idealny wybór do realizacji materiałów filmowych przy użyciu profesjonalnego sprzętu. Rozmiary plików są znacznie większe niż przy H.264, ale dzieje się tak dlatego, że otrzymujemy znacznie bogatszą paletę barw, obsługę najwyższych bitrate'ów (przy pomocy ProRes 4444 XQ można uzyskać do 12 bitów na kanał), a każda klatka wideo jest kompresowana oddzielnie. Zależnie od potrzeb dostępne są różne wersje ProRes, oferujące różne poziomy kompresji. ProRes 4444 XQ ma największą szybkość transmisji danych (około 500 Mb/s), ale jest też ProRes 422 HQ (220 Mb/s), ProRes 422 (147 Mb/s), ProRes 422 LT (102 Mb/s) i ProRes 422 Proxy (45 Mb/s).
ProRes w iPhone 13 Pro
Do czasu premiery iPhone 13 Pro urządzenia mobilne Apple mogły przechwytywać wideo tylko w HEVC (H.265) lub AVC (H.264). Kodeki te są idealne ze względu na stosunkowo niewielkie rozmiary plików wynikowych. Jednak są mocno skompresowane, co odbywa się kosztem wydajności, jakości wideo i elastyczności w postprodukcji. Zarówno HEVC, jak i AVC doskonale nadają się do codziennego użytku, ale do edycji filmów i korekcji kolorów za pomocą oprogramowania do edycji nieliniowej, takiego jak Final Cut Pro, te kodeki nie zawsze spełniają swe zadanie. Kodek Apple ProRes kompresuje film do mniejszego rozmiaru bez zbytniego pogarszania jakości obrazu.
We wrześniu 2021 roku firma Apple zaprezentowała iPhone 13 Pro, czyli pierwszy smartfon, którym będzie można filmować w wideo ProRes, w rozdzielczości 4K i 30 kl./s z Dolby Vision HDR w modelach z co najmniej 256 GB pamięci. W przypadku modeli iPhone 13 Pro ze 128 GB pamięci ProRes jest dostępny tylko w rozdzielczości 1080p z prędkością do 30 klatek na sekundę, czyli 4-krotnie niższej szczegółowości. Wideo ProRes jest przyspieszane sprzętowo przez sześciordzeniowy procesor A15 Bionic. ProRes to wyjątkowo wymagający format. Dokładna wielkość pliku uzależniona jest od stopnia kompresji, ale minuta filmu w 4K i 30 kl./s zajmuje przynajmniej 1,5 GB.
Wysoka wierność odwzorowania kolorów i niski współczynnik kompresji oznaczają, że wideo rejestrowane i montowane w ProRes na poczekaniu jest od razu gotowe do emisji. Można teraz zrealizować projekt w ProRes w całości na iPhonie albo łatwo przenieść wideo ProRes z iPhone do Final Cut Pro na Macu.
Kto będzie korzystał z Apple ProRes?
Każdy, kto edytuje wideo w jednym ze standardowych pakietów branżowych, takich jak Final Cut Pro, Premiere Pro lub DaVinci Resolve, prawdopodobnie przynajmniej będzie rozważał użycie ProRes. To wygodny, wysokiej jakości format do pracy nad projektem wideo. ProRes może być powszechny wśród osób, które cały czas tworzą filmy, ale dla kogoś, kto ma telefon i chce tworzyć zabawne, dobrze wyprodukowane filmy w mediach społecznościowych. Twórcy treści mogą przesłać plik ProRes bezpośrednio do YouTube, chociaż i tak jest on przetwarzany do formatu H.264 po przejściu przez kompresor platformy.
Warto podkreślić, że nowe iPhone 13 Pro (6,1 cala) i iPhone 3 Pro Max (6,7 cala) mają po 3 obiektywy na tylnej części obudowy – portretowy telefoto, szeroki oraz ultraszeroki, a także jeden aparat z przodu. Wyposażono je w ekrany OLED Super Retina XDR, a wyświetlacze mają adaptacyjne odświeżanie Pro Motion do 120 Hz.
Gdy pojawiły się pierwsze iPhone z serii 13, Apple nie udostępnił jeszcze natywnej obsługi nagrywania w aplikacji Aparat w kodeku ProRes na iPhone 13 Pro i Pro Max. Pojawiła się natomiast aplikacja FiLMiC Pro w wersji 6.17, która umożliwia nagrywanie w ProRes. Wersja iOS 15.1 beta 3 obsługuje już natywne przechwytywanie wideo ProRes w iPhone 13 Pro i 13 Pro Max. Aby włączyć ProRes, należy przejść do Ustawienia → Aparat → Formaty i włączyć przełącznik Apple ProRes. Włączenie tego przełącznika spowoduje wyświetlenie zaktualizowanych elementów sterujących kamerą dla Apple ProRes w domyślnej aplikacji Aparat. Pamiętać należy, że nagrania ProRes zajmują dużo miejsca – minuta 10-bitowego HDR ProRes to około 1,7 GB dla HD i 6 GB dla 4K.