Znaleziono w kategoriach:
Gra towarzyska ALBI Terra Futura 26932

Instrukcja obsługi Gra towarzyska ALBI Terra Futura 26932

Wróć
1
W grze Terra Futura rozwijasz swoje terytorium i tworzysz
samowystarczalną gospodarkę. Istnieje wiele dróg do zwycięstwa - ale
ostrożnie: nie wszystkie z nich są dobre dla środowiska.
Autor: Petr Vojtěch
Grafi ki: Jindřich Pavlásek
Tłumaczenie: Magdalena Włodarczyk
Opracowanie: Time Slug Studio
Wydawca: ALBI Česká republika, a. s.
Ta gra została wyprodukowana przy
wsparciu fi nansowym Unii Europejskiej.
Za jej zawartość wyłączną odpowie-
dzialność ponosi Na mysli, z.ú. i nie-
koniecznie odzwierciedla ona poglądy
Unii Europejskiej.
Karty poziomu I (23×)
Karty punktacji (16×)Arkusze punktacji (60×)
Żółte kostki (25×) Żetony zasobów
(20×)
Czerwone kostki
(25×)
Żetony konstrukcji
(20×)
Zielone kostki (25×) Żetony zapasów
(20×)
Kostki
zanieczyszczeń (25x)
Żetony pieniędzy
(30×)
Karty początkowe (5×) Karty poziomu II (24×)
Karty pomocy (5×)
5
5
Żetony zasobów
Żółte kostki (25×)
Zielone kostki (25×)
Czerwone kostki
Kostki
Zielone kostki (25×)
Żetony zapasów
Żetony pieniędzy
Zawartość gry
2
Budujesz teryotrium z leżących przed tobą kart. Każdą nową kartę dokładasz w taki sposób, aby zacho-
wać układ 3x3 karty – nigdy nie wolno przekroczyć tej liczby. Karta początkowa nie musi znajdować się
w środku.
Za każdym razem gdy dokładasz kartę, aktywujesz efekt całej kolumny oraz całego rzędu, do których ją
dokładasz. Samą kartę aktywujesz tylko raz. Ostatnia z dołożonych przez Ciebie kart aktywuje łącznie efekt
pięciu. Aktywacja karty oznacza rozpatrzenie jej efektu.
Jeśli położysz kostkę zanieczyszczenia na karcie bez obszaru zanieczyszczenia (lub gdy jest on już
zajęty), musisz umieścić ją na środku karty. Od tej chwili karta jest nieaktywna; jej efektów nie
można rozpatrywać w trakcie aktywacji, nie można też pobierać z niej zasobów. (Zasoby przepadają
też na potrzeby końcowej punktacji.)
W grze dostępnych jest 7 rodzajów zasobów:
- dowolny surowiec
- zanieczyszczenie (nie jest surowcem)
- 3 rodzaje surowców
- 3 rodzaje produktów
- pieniądze
Swoje zasoby przechowujesz bezpośrenio na
tych kartach, które je produkują. Płacąc za
efekty zabierasz z kart swoje zasoby.
Podstawowe zasady
Terytorium: 3 × 3 karty
Zasoby
Aktywacja kolumny i rzędu
Zanieczyszczenie
Jeżeli otrzymujesz czarną kostkę, która reprezentuje zanieczyszczenie, musisz umieścić ją na jednej ze
swoich kart. Niektóre z nich potrafi ą wchłonąć zanieczyszczenie – mają specjalne oznaczenie w górnym
rogu. Jeśli umieścisz kostkę zanieczyszczenia na tym polu, nie będzie miała ona wpływu na dalsze działa-
nie tej karty. (Nadal stracisz 1 PZ za tę kartę na koniec gry, patrz: Podliczanie punktów.)Obszar zanieczyszczenia
< Nieaktywna karta 3
Każdy z graczy otrzymuje kartę początkową, którą umieszcza na
stole przed sobą. Pod koniec gry każdy będzie dysponował 9 kartami,
ułożonymi w 3 rzędy i 3 kolumny. Na tym etapie nie trzeba przypisywać
karcie miejsca – dokładanie kolejnych kart samoczynnie to określi.
Karty początkowe należy rozdać losowo. Gracz, który wylosował kartę
z symbolem rozpoczyna grę.
Przygotowanie kart: potasuj karty w taliach poziomu I I II . Odkryj po 4 z każdej
z nich i umieść obok, tworząc dwa rzędy kart. W każdej rundzie będziesz dokładać
do nich kolejne karty. Pamiętaj żeby zostawić trochę wolnego miejsca na stosy
kart odrzuconych.
Pudełko z zasobami należy
umieścić w zasięgu wszystkich
graczy. Każdy z nich otrzymuje
również kartę pomocy.
Każdy gracz otrzymuje dwie losowe
karty punktacji. Są one tajne. Tych kart
gracze będą używać w trakcie punktacji
końcowej żeby zdobyć dodatkowe punkty.
Przygotowanie gry
1.
3. 4.
2.
4
Rozgrywka
Możesz zdecydować się odrzucić ostatnią kartę z 1 rzędu. Odrzuć kartę najdalszą od talii na stos kart
odrzuconych 1, przesuń pozostałe karty w prawo 2, odkryj nową kartę 3.
Jeśli talia „I“ albo „II“ wyczerpie się, należy przetasować
odpowiedni stos kart odrzuconych i utworzyć ją na nowo.
Przykład: Dodajesz wybraną kartę i aktywujesz wszystkie w rzę-
dzie 2 i kolumnie 3. Zaczynasz od kart produkujących surowce
aby zdobyć zasoby potrzebne do aktywacji efektu fabryki na
środku. Płacisz wymagane 2 i zdobywasz 1 . Teraz musisz
aktywować kartę początkową – decydujesz się otrzymać pienią-
dze, które możesz wykorzystać później.
Wybierz dowolną odkrytą kartę, lub zakrytą kartę z wierzchu talii „I“
lub „II“ 4.
Przesuń karty w rzędzie (z którego zabierasz kartę) w prawo 5,
uzupełnij rząd 6.
Umieść wybraną kartę na swoim terytorium (z zachowaniem zasa-
dy 3 × 3 karty) 7.
Aktywuj kolumnę oraz rząd do których zostala dołożona nowa
karta. Czyli: rozpatrz efekty wszystkich kart które się w nich
znajdują 8. Karta dodawana w tej turze jest aktywowana tylko
raz. Kolejność rozpatrywania nie ma znaczenia. Umieść zdobyte
zasoby na kartach, które je zapewniają. Umieść znaczniki zanie-
czyszczenia na dowolnych kartach (tylko aktywnych).
Nie musisz aktywować karty jeśli nie chcesz. Niektóre karty
oferują dwie opcje aktywacji (rozdzielone linią) – w tym
przypadku zawsze wybierasz tylko jedną!
Na tym kończy się twoja tura.
Gracze będą wykonywać swoje tury kolejno, zgodnie z ruchem wskazówek zegara. W ramach tury:
X
1.
2.
3.
4.
5.
12
5
364
8
8
8
8
7
5

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756