Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Czat
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Menu
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Menu
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
plus.
Oszczędzaj na zakupach
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Czat
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Menu
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Schowek
Koszyk
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
plus.
Oszczędzaj na zakupach
Strona główna
›
Instrukcje obsługi
›
Instrukcje LACERTA
›
Instrukcja Gra planszowa LACERTA Azul 107324
Znaleziono w kategoriach:
Gry planszowe
(2)
Wróć
Instrukcja obsługi Gra planszowa LACERTA Azul 107324
Wróć
Pobierz
Drukuj
Udostępnij
Wyświetl w osobnym oknie
Po
podliczeniu
wszystkich
punktów
zdobyty
ch
w
tej
fazie
układania mozaik,
spra
wdź czy
na tw
ojej podłodze
znajdują się
rozbit
e
płytki.
Za
k
ażdą
płytkę,
leżącą
na
podłodze,
odejmij
od
wcześniej
wyliczon
y
ch
punktów
liczbę
wskazaną
bezpośrednio
nad polem podłogi, na którym leży dana płytka.
Przesuń
ter
az
swój
znacznik
na
torze
punktacji
o
właściw
ą
liczbę
pól
w
przód
lub
w
tył
(znacznik
jednak
nigdy
nie
cofa
się
poniżej 0)
.
Po
podliczeniu
punktów
,
zbierz
wszystkie
płytki
ze
swojej
podłogi
i
odłóż
je
do
pokrywki
pudełka.
Uwaga:
jeśli
na
polu
swojej
podłogi posiadasz płytkę
gracza r
ozpoczynającego, policz
za
nią
punkty
tak,
jakby
była
zwykłą
płytką.
Nie
odkładaj
jej
jednak do pudełka, tylk
o połóż przed sobą.
C. Przygot
o
wanie do k
olejnej rund
y
Jeśli
nik
omu
nie
udało
się
ułożyć
poziomego
rządka
5
płytek
na
swojej
ścianie
(zobacz
rozdział
Koniec
gry
)
,
przygotujcie
grę
do
kolejnej
rundy
.
Uzupełnijcie
wszystkie
warsztaty
dostawców
,
kładąc na nich
po 4
żeton
y z
woreczk
a
(tak jak
na początku gry)
.
Jeśli
w
woreczk
u
zabraknie
płytek,
w
sypcie
do
niego
zawart
ość
pokrywki
pudełka
i
kontynuujcie
uzupełnianie.
Następnie
rozpocznijcie k
olejną rundę gry
.
W
rzadkim
przypadk
u,
jeśli
ponownie
wy
czerpiecie
zasob
y
płytek,
a
w
pudełku
nie
ma
żadnej
lub
jest
niewystarczająca
liczba
płytek,
rozpocznijcie
nową
rundę
pomimo
tego,
nie
wszystkie w
arsztaty są uzupełnione.
STOPKA
Projekt gry:
Michael Kiesling
Produk
cja:
Sophie Grav
el
Rozw
ój:
Viktor K
obilke &
Philippe Schmit
Kiero
wnik artysty
czn
y:
Philippe Guérin
Ilustracje:
Chris Quilliams
Projekt gr
aficzn
y:
Philippe Guérin,
Karla Ron &
Marie-Ev
e Jol
y
Komunikacja:
Mike Y
oung
W
spółpraca zagraniczna:
Andrea Ahlers &
Katja Wienicke
Ed
y
cja:
Sophie Gra
v
el,
Viktor Kobilk
e
Marketing:
Martin Bouchard
Tłumaczenie:
Przemysła
w Korzeniew
ski
Realizacja:
STOPKA
Maciek traci łącznie 8 punkt
ów
, ponieważ pierwszych 5 pól jeg
o
podłogi jest zaj
ęt
ych (płytka gracz
a rozpoczynając
ego też się liczy).
Punktacja
Każdą
płytkę
przenoszoną
z
linii
wzorów
na
ścianę
(w tym
samym rzędzie)
musisz
zawsze
położyć na
polu
w
jej kolorze,
za co natychmiast otrzymujesz punkty zwy
cięstwa:
•
Jeśli
położona
płytka
nie
przylega
do
inny
ch
płytek
(w
pionie lub poziomie)
,
zdobyw
asz 1
punkt.
•
Jeśli
jednak położona
płytka
przylega
do
jakiejkol
wiek innej,
postępuj w poniżej opisan
y sposób:
Najpierw
spraw
dź,
czy
płytka
przylega
w
poziomie
do
co
najmniej
1
innej
płytki.
Jeśli
tak,
policz
ile
płytek
w
tej
grupie
przylega
do
siebie
poziomo
(włączając
właśnie
położoną
płytkę)
.
Zdobyw
asz dokładnie
tyle
punktów
.
Następnie
spra
wdź,
czy
płytka
przylega
w
pionie
do
co
najmniej
1
innej
płytki.
Jeśli
tak,
policz
ile
płytek
w
tej
grupie
przylega
do
siebie
pionowo
(włączając
właśnie
położoną
płytkę)
.
Zdobyw
asz dokładnie
tyle
punktów
.
Za położenie
tej czerwonej
pł
ytki
otrzymasz
1 punkt.
W tym przykładzie za położenie
żółtej pł
ytki otrzymasz nie tylko
4 punkty za grupę poziomo
połączony
ch pł
ytek, ale ró
wnież
3 punkty za grupę pionowo
połączony
ch pł
ytek.
W tym przykładzie za położenie
żółtej pł
ytki otrzymasz
3 punkty
, ponieważ utworzony
rządek składa się z trzec
h
przylegającyc
h do siebie pł
ytek
(włączając w to no
wo położoną
żółtą pł
ytkę).
5
6
Inn
y w
ariant gry
Jeśli
chcecie
spróbow
ać
trochę
innej
wersji
gry
,
użyjcie
tej
strony
planszy
,
na
któr
ej
ściana
jest
szara.
Zasady
są
takie
same
jak
w
zwykłej
grze,
poza
tym,
że
pod
cza
s
przenoszenia
płytki
z
linii
wzo
ru
na
ści
anę
,
możesz
położyć
ją
na
dowoln
ym
polu
rzędu
odpowiadającego
danej
linii.
Obowiązuje
też
zasada,
że
w
każdej
pionow
ej
kolumnie
na
swojej
ścianie
nie
możesz
po
wtó
rzy
ć
płytki
tego
samego
koloru.
Pamiętaj
też,
że
również
w poziomym rzędzie nie możesz powtórzy
ć płytki tego samego
koloru
(zgodnie z
zasadami podstawo
wymi)
.
Przypadek
szczególny:
w
fazie
układania
mozaik
może
się
zdarzyć, że nie będziesz mógł przenieść
na ścianę skrajnej pra
wej
płytki
z
któr
ejś
linii
wzorów
,
ponieważ
nie
ma
miejsca,
gdzie
(zgodnie z zasadami)
można
by
ją
położyć.
W
takim
przypadku
musisz natychmiast przenieść
wszy
stkie
płytki z
tej linii
wzorów
na podłogę
(z
obacz rozdział
P
odłoga
)
.
Ins
truk
cja
W tym przykładzie za położenie
niebieskiej płytki otrzymasz
3 punkty
, ponieważ w tej grupie
połączone są ze sobą w pionie
łącznie trzy pł
ytki.
M
O
V
E
© 2018 Plan B Games Inc.
Żaden fragment tego pr
oduktu nie może być
powielany bez uzy
skania pozwolenia.
19 rue de la Coopérati
ve
Rigaud, QC
J0P 1P0, Kanada
info@nextmo
vegames.com
www
.nextmov
egames.com
Prosim
y o zachowanie powyższych inf
ormacji.
Koniec gry
Gra
kończy
się
tuż
po
zakończeniu
fazy
układania
mozaik,
w
której
co
najmniej
jeden
z
w
as
ułożył
co
najmniej
jeden
poziom
y
rządek 5 płytek na swojej ścianie.
Po
zakończeniu
gry
,
każd
y
dolicza
do
swoich
wyników
dodatkow
e punkty
, za osiągnięcie poniższych celów:
•
zdob
ywasz
2
punkty
za
każdy
ukończon
y
poziomy
rządek,
składający
się
z
5
płytek.
•
zdob
ywasz
7
punktów
za
każdą
uk
ończoną
kolumnę,
składającą
się
z 5 płytek.
•
zdob
ywasz
10
punktów
za
każd
y
kolor
, w
którym
posiadasz
na
swojej
ścianie wszystkie 5 płyt
ek.
Grę
wygryw
a
ten
z
w
as,
kto
zdobył
łącznie
najwięcej
punktów
.
Remis
rozstrzygan
y
jest
na
korzy
ść
tego,
kto
ukończył
więcej
poziomy
ch
rządków
na
swojej
ścianie.
Jeśli
nadal
jest
remis, r
emisujący wygryw
ają.
© 2018 Wy
da
wnictwo Lacerta
ul. Czarnieckiego 15
skr
. poczt. 57003
53-638 Wr
ocław
, Polska
facebook.com/LacertaPL
www
.LACER
T
A.pl
kontakt@lacerta.pl
Śr
odek
pola
gry
Nie
k
ompletna
F
Nie
k
ompletna
W
ype
łn
ion
a
Przygotowanie gry
1.
Daj
każdemu
graczowi
jedną
planszę
(A)
,
któr
ą
ten
kładzie
przed
sobą
na
stole,
tak
ab
y
widoczna
była
strona
z
kolor
ow
ą
ścianą.
(W
rozdziale
Inny wariant gry
opisujemy
zasady
gr
y
z
użyciem
szar
ej strony)
. W
szyscy musicie grać, używ
ając tej samej str
ony
.
2.
Każdy
kładzie
1
znacznik
punktacji
(B)
na
polu
"
0"
toru
punktacji na swojej planszy
.
3.
Ułóż
żetony
warsztatów
dostaw
ców
(C)
w
okrąg,
wokół
środk
a pola gry:
•
w grze 2-osobowej, ułóż 5 warsztat
ów
,
•
w grze 3-osobowej, ułóż 7 warsztat
ów
,
•
w grze 4-osobowej, ułóż 9 warsztat
ów
.
4.
100 płytek
(po 20 k
ażdego k
oloru)
(D)
włóż
do wor
eczka
(E)
.
5.
Daj płytkę gracza rozpoczynającego
(F)
temu,
kto ostatnio
był
w
Portug
alii.
Wy
ciągnij
z
wor
eczka
losowo
i
ułóż
na
każd
ym żetonie warsztatu dosta
wcy po 4 płytki Azulejos.
Niewyk
orzystane
plansze,
znaczniki
punktacji
i
warsztaty
dostaw
ców odłóż
do pudełka.
Cel gry
Z
wy
cięży
t
en,
kt
o
zdobędzi
e
najwięcej
punkt
ó
w
w
tr
ak
cie
gry
.
Gr
a
k
ończy
się
po
zak
ończen
iu
rund
y
,
w
kt
ór
ej
co
najmn
iej
jeden
gr
acz
uk
ończył
poziom
y
rząd
5
płyt
ek
na
s
w
ojej
ścianie.
Przebieg gry
Gr
a
trw
a
kilk
a
rund,
a
k
ażda
z
nich
składa
się
z
trzech
f
az:
A.
of
erta
dosta
w
có
w
,
B.
układanie
mozaik,
C.
przy
got
o
w
anie
do
k
olejnej
rund
y
A.
Oferta
dosta
w
c
ó
w
Gr
acz
r
ozpoczynający
kładzie
płytk
ę
gr
acza
r
ozpoczynającego
w
obszarze
śr
odk
a
pola
gry
i
wy
k
onuje
s
w
oją
pierw
szą
tur
ę.
Nast
ępnie,
k
olejni
gr
acze
wy
k
onują
s
w
oje
tury
w
k
olejności
zgodnej
z
ruchem
w
sk
azó
w
ek
zeg
ar
a.
W
s
w
ojej
turze
musisz
wy
br
ać
płytki
i
zabr
ać
je
do
siebie.
Możesz
t
o
zr
obić
na
jeden
z
d
w
óch
sposobó
w:
a)
W
eź
w
szy
stkie
płytki
jednego
k
oloru
z
do
w
olnego
jednego
w
arsztatu
dosta
w
cy
,
a
pozostałe
płytki
z
t
ego
w
arsztatu
przenieś
na
śr
odek
pola
gry
.
ALBO
b)
W
eź
w
szy
stkie
płytki
jednego
k
oloru
ze
śr
odk
a
pola
gry
.
Jeśli
jest
eś
pierw
szym
gr
aczem,
kt
óry
w
t
ej
rundzie
zabier
a
płytki
ze
śr
odk
a
pola
gry
,
musisz
r
ó
wnież
wziąć
płytk
ę
gr
acza
r
ozpoczynającego
i
położy
ć
ją
na
skr
ajn
ym
lewym
pustym
polu
podłogi
na
s
w
ojej
planszy
.
Nie
możesz
zabr
ać
jed
ynie
płytki
gr
acza
r
ozpoczynającego.
•
W
e
w
szy
stkich
k
olejn
y
ch
rundach
obo
wiązuje
dod
atk
o
w
a
zasada,
kt
ór
ej
musicie
przestrzeg
ać:
nie
w
olno
kłaść
płyt
ek
danego
k
oloru
w
linii
wzor
ó
w
,
jeśli
w
odpo
wiadającym
rzędzie
na
ścianie
znajduje
się
już
płytk
a
t
ego
k
oloru.
P
odłog
a
Każdą
zabr
aną
płytk
ę,
kt
ór
ej
nie
chcesz
albo
nie
możes
z
położy
ć
na
linii
wzor
ó
w
(w
g
z
asad)
,
musisz
położy
ć
na
pustym
polu
podłogi
,
uzupe
łniając
ją
od
le
w
ej
do
pr
a
w
ej
str
on
y
.
P
om
y
śl
sobie,
że
t
e
płytki
odpadły
ze
ścian
y
podczas
układania
i
r
ozbiły
się.
Płytki
z
podłogi
przynoszą
ujemne
punkty
w
f
azie
układania
mozaik.
Jeśli
w
szy
stkie
pola
tw
ojej
podłogi
są
zajęt
e,
odłóż
ch
wilo
w
o
pozostałe
r
ozbit
e
płytki
do
pokryw
ki
pude
łka
.
W
y
k
onujcie
k
olejno
s
w
oje
tu
ry
w
t
ej
f
azie
do
momentu,
kied
y
nie
będzie
już
żadn
y
ch
płyt
ek
na
śr
odk
u
pola
gry
ORAZ
w
żadn
ym
z
w
arsztat
ó
w
dosta
w
có
w
.
Nast
ępnie
przejdźcie
do
f
azy
układania
moz
aik.
Prz
eme
k
bierz
e
2
ż
ół
t
e
pł
yt
ki
z
w
ars
zt
atu
dost
aw
c
y
i
z
ast
anawia
się,
w
k
t
ór
ej
linii
wz
or
ó
w
j
e
poło
ży
ć.
Nie
mo
ż
e
ic
h
poło
ży
ć
w
drugiej
ani
w
trz
eciej
linii,
poniew
aż
w
odpo
wiadaj
ąc
y
c
h
im
rz
ędac
h
na
ścianie
są
już
ż
ół
t
e
pł
yt
ki.
Nie
mo
ż
e
ic
h
poło
ży
ć
r
ó
wnie
ż
w
czw
art
ej
linii,
poniew
aż
znaj
duj
e
się
w
niej
już
1
nie
bie
sk
a
pł
yt
k
a,
a
pł
yt
ki
w
j
ednej
linii
z
aws
z
e
mus
z
ą
b
y
ć
t
eg
o
sameg
o
k
oloru.
Mo
ż
liw
e
opcj
e
są
więc
trzy:
•
poło
ży
ć
j
edną
w
pier
ws
z
ej
linii,
a
drug
ą
odło
ży
ć
na
podłog
ę(A),
•
poło
ży
ć
obie
pł
yt
ki
w
piąt
ej
linii
wz
or
ó
w
(B),
•
odło
ży
ć
obie
pł
yt
ki
na
podłog
ę
(C).
A)
Drug
a
linia
wz
or
ó
w
na
plans
zy
Gosi
j
e
st
w
ypeł
niona
2
cz
er
w
on
ymi
pł
yt
k
ami.
Gosia
prz
enosi
w
ięc
skr
ajną
pr
aw
ą
pł
yt
k
ę
z
t
ej
linii
na
cz
er
w
one
pol
e
ścian
y
,
w
t
ym
sam
ym
rz
ędzie
(z
dob
yw
aj
ąc
nat
y
c
hmiast
1
punk
t
,
patrz
r
o
z
dział
Punk
t
acj
a
).
T
rz
ecia
linia
nie
j
e
st
j
e
s
z
cz
e
wypeł
niona,
w
ięc
Gosia
ignoruj
e
j
ą.
Nast
ępnie
prz
enosi
skr
ajną
pr
aw
ą
pł
yt
k
ę
z
czw
art
ej
linii
na
nie
bie
skie
pole
na
ścianie
(z
dob
yw
aj
ąc
k
olejn
y
1
punk
t).
Ignoruj
e
t
e
ż
piąt
ą
linię,
poniew
aż
j
e
st
nie
k
ompletna.
B)
K
ończ
ąc
wy
k
on
yw
anie
ak
cji
w
t
ej
f
azie,
prz
enosi
ws
zyst
kie
pł
yt
ki
z
drugiej
i
czw
art
ej
linii
w
z
or
ó
w
do
pokr
yw
ki
pudełk
a.
Pł
yt
ki
le
ż
ąc
e
w
trz
eciej
i
piąt
ej
linii
wz
or
ó
w
po
z
ost
aj
ą
na
plans
zy
.
4
1.
W
s
w
ojej
turze
Gosia
zabier
a
2
czarne
płytki
z
jednego
z
w
arsztat
ó
w
,
a
pozostałe
d
wie
przenosi
na
śr
odek
pola
gry
.
2.
Maciek
zabier
a
żółtą
płytk
ę
z
innego
w
ar
sztatu,
a
pozo
stałe
3
czerw
one
przenosi
na
śr
odek
pola
gry
.
3.
Martyna
z
k
olei
bier
ze
t
e
3
czerw
one
płytki
z
e
śr
odk
a
pola
gry
.
Jest
pier
w
szą
osobą
zabier
ającą
płytki
ze
śr
odk
a,
bierze
więc
t
eż
płytk
ę
gr
acza
r
ozpoczynającego
i
kładzie
ją
na
skr
ajn
ym
lewym
pustym
polu
s
w
ojej
podłogi.
Przykładowa
pierw
s
z
a
tura
B
C
E
W
ype
łn
ion
a
A
A
zulejos
-
oryginalnie
był
y
to
biało-niebie
skie
pł
ytki
cer
amiczne,
sprowadzone
d
o
Europy
przez
Maurów
.
Sławę
i
popularność
w
Portug
alii
zdob
ył
y
po
w
izycie
króla
Manuela
I
w
południowej
Hiszpanii.
K
ról
zafascynował
się
o
szałamiaj
ącym pięknem maur
etańskich
dekoracji
pałacu w
Alhambrze
i pod
ic
h
wrażeniem
zlecił
nat
ychmiast
przyozdobienie
swojeg
o
pałacu
w
Portugalii
p
odobnymi płytkami.
W
grze
Azul
wcielisz
się w
art
ystę
układającego
przepiękne
mozaiki
z
Azulejos
n
a ścianach pałacu królewskieg
o w Évorze.
GRA MICHAELA KIESLINGA
Nast
ępnie,
ułóż
zabr
ane
płytki
w
jedn
ej
z
5
linii
wzor
ó
w
na
s
w
ojej
planszy
(
p
i
e
r
w
s
z
a
l
i
n
i
a
m
a
1
pole,
na
k
t
ór
ym
mo
ż
e
s
z
trzymać
1
pł
yt
k
ę,
a
piąt
a
linia
ma
ic
h
5)
.
•
Układaj
płytki
na
pusty
ch
polach
wy
br
anej
linii
pojed
ynczo,
od
pr
a
w
ej
do
le
w
ej
str
on
y
.
•
Jeśli
w
danej
linii
wzoru
są
już
płytki,
możesz
do
niej
dokładać
ty
lk
o
płytki
t
ego
samego
k
oloru.
•
Kied
y
zape
łnisz
płytk
ami
w
szy
stkie
pust
e
pola
linii
wzoru,
linia
jest
wype
łniona.
Jeśli
zabr
ałeś
więcej
płyt
ek,
niż
możesz
położy
ć
na
pusty
ch
polach
wy
br
anej
linii,
odłóż
nadmiar
o
w
e
płytki
na
podłogę
(z
obacz
r
o
z
dział
P
odłog
a
)
.
T
w
oim
c
e
lem
w
t
ej
f
azie
po
winno
b
y
ć
wypeł
nienie
j
ak
naj
wię
ks
z
ej
licz
b
y
linii
wz
or
ó
w
.
W
k
olejnej
f
azie
(układanie
mo
z
aik)
będzie
s
z
prz
enosić
pł
yt
ki
z
wypeł
nion
y
c
h
linii
do
odpo
wiadaj
ąc
y
c
h
im
linii
na
ścianie,
z
a
c
o
z
dobędzie
s
z
punk
t
y
zwy
cię
st
w
a.
B.
Układanie
mozaik
W
t
ej
f
azie
w
sz
y
scy
możecie
wy
k
on
yw
ać
ak
cje
r
ó
wnocześnie,
poniew
aż
będziecie
przenos
ić
płytki
z
wype
łnion
y
ch
linii
na
ścianę.
A)
Spr
a
w
dź
s
w
oje
linie
wzor
ó
w
od
górnej
do
dolnej
.
Przenieś
skr
ajną
pr
a
w
ą
płytk
ę
z
k
ażde
j
wype
łnionej
linii
na
pole
ścian
y
t
ego
samego
k
oloru,
w
rzędz
ie
odpo
wiadającym
danej
linii.
Za
k
ażd
ym
r
azem,
kied
y
przenosisz
płytk
ę,
zdob
yw
asz
punkty
zwy
cięstw
a
(z
obacz
r
o
z
dział
Punk
t
acj
a
)
.
B)
Odłóż
ch
wilo
w
o
do
pokryw
ki
pude
łka
w
szy
stkie
płytki
z
linii
wzor
ó
w
,
w
kt
óry
ch
br
ak
uje
skr
ajnej
pr
a
w
ej
płytki
.
Kied
y
przepr
o
w
adzicie
po
wyższe
czynności,
w
szy
stkie
płytki
leżące
w
ciąż
na
liniach
wzor
ó
w
w
aszy
ch
plansz
pozostają
tam
do
nast
ępnej
rund
y
.
Ściana
Linie wzoró
w
T
or punktacji
P
odłoga
Układaj
pł
yt
ki
od
pr
aw
ej
do
lew
ej.
B
C
A
D
3
2
Śr
odek
pola
gry
Nie
k
ompletna
F
Nie
k
ompletna
W
ype
łn
ion
a
Przygotowanie gry
1.
Daj
każdemu
graczowi
jedną
planszę
(A)
,
któr
ą
ten
kładzie
przed
sobą
na
stole,
tak
ab
y
widoczna
była
strona
z
kolor
ow
ą
ścianą.
(W
rozdziale
Inny wariant gry
opisujemy
zasady
gr
y
z
użyciem
szar
ej strony)
. W
szyscy musicie grać, używ
ając tej samej str
ony
.
2.
Każdy
kładzie
1
znacznik
punktacji
(B)
na
polu
"
0"
toru
punktacji na swojej planszy
.
3.
Ułóż
żetony
warsztatów
dostaw
ców
(C)
w
okrąg,
wokół
środk
a pola gry:
•
w grze 2-osobowej, ułóż 5 warsztat
ów
,
•
w grze 3-osobowej, ułóż 7 warsztat
ów
,
•
w grze 4-osobowej, ułóż 9 warsztat
ów
.
4.
100 płytek
(po 20 k
ażdego k
oloru)
(D)
włóż
do wor
eczka
(E)
.
5.
Daj płytkę gracza rozpoczynającego
(F)
temu,
kto ostatnio
był
w
Portug
alii.
Wy
ciągnij
z
wor
eczka
losowo
i
ułóż
na
każd
ym żetonie warsztatu dosta
wcy po 4 płytki Azulejos.
Niewyk
orzystane
plansze,
znaczniki
punktacji
i
warsztaty
dostaw
ców odłóż
do pudełka.
Cel gry
Z
wycięży
ten,
kto
zdobędzie
najwięcej
punktów
w
trak
cie
gry
.
Gra k
ończy się po zak
ończeniu rundy
, w któr
ej co najmniej jeden
gracz uk
ończył poziomy rząd 5 płyt
ek na swojej ścianie.
Przebieg gry
Gra trw
a kilka rund, a każda z nich składa się z trzech f
az:
A.
oferta dosta
wców
,
B.
układanie mozaik,
C.
przygot
owanie do k
olejnej rundy
A. Oferta dosta
w
có
w
Gracz
rozpoczynający
kładzie
płytkę
gracza
r
ozpoczynającego
w
obszarze
środka
pola
gry
i
wyk
onuje
s
woją
pierwszą
turę.
Następnie,
kolejni
gracze
wyk
onują
swoje
tury
w
kolejności
zgodnej z ruchem wskazów
ek zegar
a.
W
sw
ojej
turze
musisz
wybrać
płytki i
zabrać
je
do
siebie.
Możesz
to zr
obić na jeden z dwóch sposobó
w:
a)
W
eź
wszy
stkie
płytki
jednego
koloru
z
dow
olnego
jednego
warsztatu
dostaw
cy
,
a
pozostałe
płytki
z
tego
warsztatu
przenieś na środek pola gry
.
ALBO
b)
W
eź
wszystkie
płytki
jednego
koloru
ze
środka
pola
gry
.
Jeśli
jesteś
pierwszym
graczem,
który
w
tej
rundzie
zabiera
płytki ze środka pola gry
, musisz również wziąć płytk
ę gracza
rozpoczynającego
i
położyć
ją
na
skrajn
ym
lewym
pustym
polu
podłogi
na
swojej
planszy
.
Nie
możesz
zabrać
jedynie
płytki gracza r
ozpoczynającego.
•
W
e
w
szy
stkich
k
olejn
y
ch
rundach
obo
wiązuje
dod
atk
o
w
a
zasada,
kt
ór
ej
musicie
przestrzeg
ać:
nie
w
olno
kłaść
płyt
ek
danego
k
oloru
w
linii
wzor
ó
w
,
jeśli
w
odpo
wiadającym
rzędzie
na
ścianie
znajduje
się
już
płytk
a
t
ego
k
oloru.
P
odłog
a
Każdą
zabr
aną
płytk
ę,
kt
ór
ej
nie
chcesz
albo
nie
możes
z
położy
ć
na
linii
wzor
ó
w
(w
g
z
asad)
,
musisz
położy
ć
na
pustym
polu
podłogi
,
uzupe
łniając
ją
od
le
w
ej
do
pr
a
w
ej
str
on
y
.
P
om
y
śl
sobie,
że
t
e
płytki
odpadły
ze
ścian
y
podczas
układania
i
r
ozbiły
się.
Płytki
z
podłogi
przynoszą
ujemne
punkty
w
f
azie
układania
mozaik.
Jeśli
w
szy
stkie
pola
tw
ojej
podłogi
są
zajęt
e,
odłóż
ch
wilo
w
o
pozostałe
r
ozbit
e
płytki
do
pokryw
ki
pude
łka
.
W
y
k
onujcie
k
olejno
s
w
oje
tu
ry
w
t
ej
f
azie
do
momentu,
kied
y
nie
będzie
już
żadn
y
ch
płyt
ek
na
śr
odk
u
pola
gry
ORAZ
w
żadn
ym
z
w
arsztat
ó
w
dosta
w
có
w
.
Nast
ępnie
przejdźcie
do
f
azy
układania
moz
aik.
Prz
eme
k
bierz
e
2
ż
ół
t
e
pł
yt
ki
z
w
ars
zt
atu
dost
aw
c
y
i
z
ast
anawia
się,
w
k
t
ór
ej
linii
wz
or
ó
w
j
e
poło
ży
ć.
Nie
mo
ż
e
ic
h
poło
ży
ć
w
drugiej
ani
w
trz
eciej
linii,
poniew
aż
w
odpo
wiadaj
ąc
y
c
h
im
rz
ędac
h
na
ścianie
są
już
ż
ół
t
e
pł
yt
ki.
Nie
mo
ż
e
ic
h
poło
ży
ć
r
ó
wnie
ż
w
czw
art
ej
linii,
poniew
aż
znaj
duj
e
się
w
niej
już
1
nie
bie
sk
a
pł
yt
k
a,
a
pł
yt
ki
w
j
ednej
linii
z
aws
z
e
mus
z
ą
b
y
ć
t
eg
o
sameg
o
k
oloru.
Mo
ż
liw
e
opcj
e
są
więc
trzy:
•
poło
ży
ć
j
edną
w
pier
ws
z
ej
linii,
a
drug
ą
odło
ży
ć
na
podłog
ę(A),
•
poło
ży
ć
obie
pł
yt
ki
w
piąt
ej
linii
wz
or
ó
w
(B),
•
odło
ży
ć
obie
pł
yt
ki
na
podłog
ę
(C).
A)
Drug
a
linia
wz
or
ó
w
na
plans
zy
Gosi
j
e
st
w
ypeł
niona
2
cz
er
w
on
ymi
pł
yt
k
ami.
Gosia
prz
enosi
w
ięc
skr
ajną
pr
aw
ą
pł
yt
k
ę
z
t
ej
linii
na
cz
er
w
one
pol
e
ścian
y
,
w
t
ym
sam
ym
rz
ędzie
(z
dob
yw
aj
ąc
nat
y
c
hmiast
1
punk
t
,
patrz
r
o
z
dział
Punk
t
acj
a
).
T
rz
ecia
linia
nie
j
e
st
j
e
s
z
cz
e
wypeł
niona,
w
ięc
Gosia
ignoruj
e
j
ą.
Nast
ępnie
prz
enosi
skr
ajną
pr
aw
ą
pł
yt
k
ę
z
czw
art
ej
linii
na
nie
bie
skie
pole
na
ścianie
(z
dob
yw
aj
ąc
k
olejn
y
1
punk
t).
Ignoruj
e
t
e
ż
piąt
ą
linię,
poniew
aż
j
e
st
nie
k
ompletna.
B)
K
ończ
ąc
wy
k
on
yw
anie
ak
cji
w
t
ej
f
azie,
prz
enosi
ws
zyst
kie
pł
yt
ki
z
drugiej
i
czw
art
ej
linii
w
z
or
ó
w
do
pokr
yw
ki
pudełk
a.
Pł
yt
ki
le
ż
ąc
e
w
trz
eciej
i
piąt
ej
linii
wz
or
ó
w
po
z
ost
aj
ą
na
plans
zy
.
4
1.
W
swojej
turze
Gosia
zabiera
2
czarne
płytki
z
jednego
z
warsztatów
,
a
pozostałe
d
wie
przenosi
na środek pola gry
.
2.
Maciek
zabiera
żółtą
płytkę z
innego
warsztatu,
a
pozostałe
3
czerwone
przenosi
na
środek
pola
gry
.
3.
Martyna z
kolei
bierze te
3
czerwone
płytki
ze
środka
pola
gry
.
Jest
pierwszą
osobą
zabier
ającą
płytki
ze
środka,
bierze
więc
też
płytkę
gr
acza
rozpoczynającego
i
kładzie
ją
na
skrajn
ym
lewym
pustym polu
swojej
podłogi.
Przykładowa pierw
s
z
a tura
B
C
E
W
ype
łn
ion
a
A
Azulejos
-
oryginalnie
był
y
to
biało-niebie
skie
pł
ytki
cer
amiczne,
sprowadzone
do
Europy
przez
Maurów
.
Sławę
i
popularność
w
Portug
alii
zdob
ył
y
po
wizycie
króla
Manuela
I
w
południowej
Hiszpanii.
K
ról
zafascynował
się
oszałamiaj
ącym pięknem maur
etańskich
dekoracji
pałacu w
Alhambrze
i pod
ich
wrażeniem
zlecił
nat
ychmiast
przyozdobienie
swojeg
o
pałacu
w
Portugalii
podobnymi płytkami.
W
grze
Azul
wcielisz
się w
art
ystę
układającego
przepiękne
mozaiki
z
Azulejos
na ścianach pałacu królewskieg
o w Évorze.
GRA MICHAELA KIESLINGA
Następnie,
ułóż
zabrane
płytki
w
jednej
z
5
linii
wzorów
na
swojej
planszy
(pie
r
wsza
lin
ia
ma
1
pole,
na
kt
ór
ym
możesz
trzymać
1
pł
ytkę,
a
piąta linia
ma
ich 5)
.
•
Układaj
płytki
na
pusty
ch
polach
wybr
anej
linii
pojedynczo,
od
pr
a
w
ej
do lew
ej
stron
y
.
•
Jeśli
w
danej
linii
wzoru
s
ą
już
płytki,
możesz
do
ni
ej
dokładać
tylk
o płytki
tego samego
koloru.
•
Kied
y
zape
łnisz
płytkami
wszystkie
puste
pola
linii
wzoru,
linia
jest
wypełniona.
Jeśli
zabrałeś
więcej
płytek,
niż
możesz
położyć
na
pusty
ch
polach
wybr
anej
linii,
odłóż
nadmiarow
e
płytki na podłogę
(zobacz ro
zdział
Podłoga
)
.
Twoim c
elem w tej
fazie powinno być wypełnienie jak największej
liczby
linii
wzoró
w
.
W
kolejnej
fazie
(układanie
moz
aik)
będziesz
przenosić
pł
ytki
z
wypełniony
ch
linii
do odpowiadających
im
linii
na ścianie, za co z
dobędziesz punkty zwycięstwa.
B.
Układanie
mozaik
W
t
ej
f
azie
w
sz
y
scy
możecie
wy
k
on
yw
ać
ak
cje
r
ó
wnocześnie,
poniew
aż
będziecie
przenos
ić
płytki
z
wype
łnion
y
ch
linii
na
ścianę.
A)
Spr
a
w
dź
s
w
oje
linie
wzor
ó
w
od
górnej
do
dolnej
.
Przenieś
skr
ajną
pr
a
w
ą
płytk
ę
z
k
ażde
j
wype
łnionej
linii
na
pole
ścian
y
t
ego
samego
k
oloru,
w
rzędz
ie
odpo
wiadającym
danej
linii.
Za
k
ażd
ym
r
azem,
kied
y
przenosisz
płytk
ę,
zdob
yw
asz
punkty
zwy
cięstw
a
(z
obacz
r
o
z
dział
Punk
t
acj
a
)
.
B)
Odłóż
ch
wilo
w
o
do
pokryw
ki
pude
łka
w
szy
stkie
płytki
z
linii
wzor
ó
w
,
w
kt
óry
ch
br
ak
uje
skr
ajnej
pr
a
w
ej
płytki
.
Kied
y
przepr
o
w
adzicie
po
wyższe
czynności,
w
szy
stkie
płytki
leżące
w
ciąż
na
liniach
wzor
ó
w
w
aszy
ch
plansz
pozostają
tam
do
nast
ępnej
rund
y
.
Ściana
Linie wzoró
w
T
or punktacji
P
odłoga
Układaj pł
ytki od prawej do lewej.
B
C
A
D
3
2
Śr
odek
pola
gry
Nie
k
o
mpletna
F
Nie
kompletna
Wypełniona
Przygotowanie gry
1.
Daj
każdemu
graczowi
jedną
planszę
(A)
,
któr
ą
ten
kładzie
przed
sobą
na
stole,
tak
ab
y
widoczna
była
strona
z
kolor
ow
ą
ścianą.
(W
rozdziale
Inny wariant gry
opisujemy
zasady
gr
y
z
użyciem
szar
ej strony)
. W
szyscy musicie grać, używ
ając tej samej str
ony
.
2.
Każdy
kładzie
1
znacznik
punktacji
(B)
na
polu
"
0"
toru
punktacji na swojej planszy
.
3.
Ułóż
żetony
warsztatów
dostaw
ców
(C)
w
okrąg,
wokół
środk
a pola gry:
•
w grze 2-osobowej, ułóż 5 warsztat
ów
,
•
w grze 3-osobowej, ułóż 7 warsztat
ów
,
•
w grze 4-osobowej, ułóż 9 warsztat
ów
.
4.
100 płytek
(po 20 k
ażdego k
oloru)
(D)
włóż
do wor
eczka
(E)
.
5.
Daj płytkę gracza rozpoczynającego
(F)
temu,
kto ostatnio
był
w
Portug
alii.
Wy
ciągnij
z
wor
eczka
losowo
i
ułóż
na
każd
ym żetonie warsztatu dosta
wcy po 4 płytki Azulejos.
Niewyk
orzystane
plansze,
znaczniki
punktacji
i
warsztaty
dostaw
ców odłóż
do pudełka.
Cel gry
Z
wycięży
ten,
kto
zdobędzie
najwięcej
punktów
w
trak
cie
gry
.
Gra k
ończy się po zak
ończeniu rundy
, w któr
ej co najmniej jeden
gracz uk
ończył poziomy rząd 5 płyt
ek na swojej ścianie.
Przebieg gry
Gra trw
a kilka rund, a każda z nich składa się z trzech f
az:
A.
oferta dosta
wców
,
B.
układanie mozaik,
C.
przygot
owanie do k
olejnej rundy
A. Oferta dosta
w
có
w
Gracz
rozpoczynający
kładzie
płytkę
gracza
r
ozpoczynającego
w
obszarze
środka
pola
gry
i
wyk
onuje
s
woją
pierwszą
turę.
Następnie,
kolejni
gracze
wyk
onują
swoje
tury
w
kolejności
zgodnej z ruchem wskazów
ek zegar
a.
W
sw
ojej
turze
musisz
wybrać
płytki i
zabrać
je
do
siebie.
Możesz
to zr
obić na jeden z dwóch sposobó
w:
a)
W
eź
wszy
stkie
płytki
jednego
koloru
z
dow
olnego
jednego
warsztatu
dostaw
cy
,
a
pozostałe
płytki
z
tego
warsztatu
przenieś na środek pola gry
.
ALBO
b)
W
eź
wszystkie
płytki
jednego
koloru
ze
środka
pola
gry
.
Jeśli
jesteś
pierwszym
graczem,
który
w
tej
rundzie
zabiera
płytki ze środka pola gry
, musisz również wziąć płytk
ę gracza
rozpoczynającego
i
położyć
ją
na
skrajn
ym
lewym
pustym
polu
podłogi
na
swojej
planszy
.
Nie
możesz
zabrać
jedynie
płytki gracza r
ozpoczynającego.
•
W
e
wszystkich
kolejny
ch
rundach
obowiązuje
dodatkow
a
zasada,
której
musicie
przestrzegać:
nie
wolno
kłaść
płytek
danego koloru w linii wzor
ów
, jeśli w odpowiadającym rzędzie
na ścianie znajduje się już płytka tego k
oloru.
P
odłoga
Każdą zabr
aną płytk
ę, któr
ej
nie chcesz
albo nie
możesz położy
ć
na
linii
wzorów
(wg zasad)
,
musisz
położyć
na
pustym
polu
podłogi
,
uzupełniając
ją
od
lew
ej
do
pra
w
ej
stron
y
.
P
omyśl
sobie,
że te
płytki
odpadły
ze
ściany podczas
układania
i
rozbiły
się. Płytki z podłogi
przynoszą ujemne punkty
w fazie układania
mozaik.
Jeśli
wszystkie
pola
twojej
podłogi
są
zajęte,
odłóż
chwilow
o pozostałe rozbite płytki
do pokryw
ki pudełka
.
W
yk
onujcie k
olejno
swoje
tury
w t
ej f
azie
do momentu,
kied
y nie
będzie
już
żadny
ch
płytek
na
środk
u
pola
gry
ORAZ
w
żadnym
z warsztat
ów dostawcó
w
.
Następnie
przejdźcie do
fazy
układania mozaik.
Przemek bierze 2 ż
ółte pł
ytki z warsztatu dostawcy i zast
anawia się,
w której linii wz
orów je poło
żyć. Nie może ich poło
żyć w drugiej ani
w trzeciej linii, ponieważ w odpowiadaj
ących im rzędach na ścianie są
już żółte pł
ytki. Nie może ic
h położyć równie
ż w czwartej linii, ponieważ
znajduje się w niej już 1 niebie
ska pł
ytka, a płytki w jednej linii zawsz
e
muszą by
ć tego samego koloru.
Możliwe opcj
e są więc trzy:
•
położyć jedną w pierwszej linii, a drug
ą odłożyć na podłogę(A),
•
położyć obie płytki w piątej linii wzorów (B),
•
odłożyć obie płytki na podłogę (C).
A) Druga
linia wzorów
na planszy Gosi
jest wypełniona
2
cz
er
wonymi
pł
ytkami. Gosia
przenosi więc skr
ajną prawą
pł
ytkę
z tej linii
na czerwone pole ścian
y
, w tym sam
ym rzędzie
(zdobywaj
ąc natychmiast 1 punk
t
, patrz r
ozdział
Punkt
acja
).
T
rzecia linia nie
jest je
szcze wypełniona, więc
Gosia ignoruje j
ą.
Następnie przenosi
skrajną pr
awą pł
ytkę
z czwartej
linii na
niebieskie pole
na ścianie (zdob
ywając k
olejny 1
punkt).
Ignoruje te
ż piątą linię,
ponieważ jest
niekompletna.
B) K
ończąc wyk
onywanie
akcji
w tej
fazie,
przenosi wszyst
kie
pł
ytki z
drugiej
i czwartej
linii wz
orów
do pokrywki
pudełka.
Pł
ytki le
żące
w trzeciej
i
piątej linii
wzorów
pozost
ają na
planszy
.
4
1.
W
swojej
turze
Gosia
zabiera
2
czarne
płytki
z
jednego
z
warsztatów
,
a
pozostałe
d
wie
przenosi
na środek pola gry
.
2.
Maciek
zabiera
żółtą
płytkę z
innego
warsztatu,
a
pozostałe
3
czerwone
przenosi
na
środek
pola
gry
.
3.
Martyna z
kolei
bierze te
3
czerwone
płytki
ze
środka
pola
gry
.
Jest
pierwszą
osobą
zabier
ającą
płytki
ze
środka,
bierze
więc
też
płytkę
gr
acza
rozpoczynającego
i
kładzie
ją
na
skrajn
ym
lewym
pustym polu
swojej
podłogi.
Przykładowa pierw
s
z
a tura
B
C
E
Wypełniona
A
Azulejos
-
oryginalnie
był
y
to
biało-niebie
skie
pł
ytki
cer
amiczne,
sprowadzone
do
Europy
przez
Maurów
.
Sławę
i
popularność
w
Portug
alii
zdob
ył
y
po
wizycie
króla
Manuela
I
w
południowej
Hiszpanii.
K
ról
zafascynował
się
oszałamiaj
ącym pięknem maur
etańskich
dekoracji
pałacu w
Alhambrze
i pod
ich
wrażeniem
zlecił
nat
ychmiast
przyozdobienie
swojeg
o
pałacu
w
Portugalii
podobnymi płytkami.
W
grze
Azul
wcielisz
się w
art
ystę
układającego
przepiękne
mozaiki
z
Azulejos
na ścianach pałacu królewskieg
o w Évorze.
GRA MICHAELA KIESLINGA
Następnie,
ułóż
zabrane
płytki
w
jednej
z
5
linii
wzorów
na
swojej
planszy
(pie
r
wsza
lin
ia
ma
1
pole,
na
kt
ór
ym
możesz
trzymać
1
pł
ytkę,
a
piąta linia
ma
ich 5)
.
•
Układaj
płytki
na
pusty
ch
polach
wybr
anej
linii
pojedynczo,
od
pra
w
ej
do lew
ej
stron
y
.
•
Jeśli
w
danej
linii
wzoru
są
już
płytki,
możesz
do
niej
dokładać
tylk
o płytki
tego samego
koloru.
•
Kied
y
zape
łnisz
płytkami
wszystkie
puste
pola
linii
wzoru,
linia
jest
wypełniona.
Jeśli
zabrałeś
więcej
płytek,
niż
możesz
położyć
na
pusty
ch
polach
wybr
anej
linii,
odłóż
nadmiarow
e
płytki na podłogę
(zobacz ro
zdział
Podłoga
)
.
Twoim c
elem w tej
fazie powinno być wypełnienie jak największej
liczby
linii
wzoró
w
.
W
kolejnej
fazie
(układanie
moz
aik)
będziesz
przenosić
pł
ytki
z
wypełniony
ch
linii
do odpowiadających
im
linii
na ścianie, za co z
dobędziesz punkty zwycięstwa.
B. Układanie mozaik
W
tej
fazie
wszyscy
możecie wy
kon
ywać
akcje
równocześnie,
ponieważ będziecie
przenosić
płytki z
wypełnion
ych linii
na
ścianę.
A)
Spra
wdź
swoje
linie
wzorów
od
górnej
do
dolnej
.
Przenieś
skrajną
pr
a
wą
płytkę
z
każdej
wypełnionej
linii
na
pole
ściany
tego
samego
koloru,
w
rzędzie
odpowiadającym
danej
linii.
Za
każdym
razem,
kiedy
przenosisz
płytkę,
zdobyw
asz
punkty zwycięstw
a
(zobacz ro
zdział
Punktacja
)
.
B)
Odłóż
chwilowo
do
pokrywki
pudełka
wszystkie płytki
z
linii
wzorów
,
w
który
ch
brakuje
skrajnej
pra
wej
płytki
.
Kiedy
przeprowadzicie
powyższe
czynności,
wszystkie
płytki
leżące
wciąż
na
liniach
wzoró
w
waszy
ch
plansz
pozostają tam do następnej rund
y
.
Ściana
Linie wzoró
w
T
or punktacji
P
odłoga
Układaj pł
ytki od prawej do lewej.
B
C
A
D
3
2
Po
podliczeniu
wszystkich
punktów
zdobyty
ch
w
tej
fazie
układania mozaik,
spra
wdź czy
na tw
ojej podłodze
znajdują się
rozbit
e
płytki.
Za
każdą
płytk
ę,
leżącą
na
podłodze,
odejmij
od
wcześniej
wyliczony
ch
punktów
liczbę
wskazaną
bezpośrednio
nad polem podłogi, na którym leży dana płytka.
Przesuń
ter
az
swój
znacznik
na
torze
punktacji
o
właściw
ą
liczbę
pól
w
przód
lub
w
tył
(znacznik
jednak
nigdy
nie
cofa
się
poniżej 0)
.
Po
podliczeniu
punktów
,
zbierz
wszystkie
płytki
ze
swojej
podłogi
i
odłóż
je
do
pokrywki
pudełka.
Uwaga:
jeśli
na
polu
swojej
podłogi posiadasz płytkę
gracza r
ozpoczynającego, policz
za
nią
punkty
tak,
jakby
była
zwykłą
płytką.
Nie
odkładaj
jej
jednak do pudełka, tylk
o połóż przed sobą.
C. Przygot
o
wanie do k
olejnej rund
y
Jeśli
nikomu
nie
udało
się
ułożyć
poziomego
rządka
5
płytek
na
swojej
ścianie
(zobacz
rozdział
Koniec
gry
)
,
przygotujcie
grę
do
kolejnej
rundy
.
Uzupełnijcie
wszystkie
warsztaty
dostawców
,
kładąc na nich
po 4
żeton
y z
woreczk
a
(tak jak
na początku gry)
.
Jeśli
w
woreczk
u
zabraknie
płytek,
w
sypcie
do
niego
zawart
ość
pokrywki
pudełka
i
kontynuujcie
uzupełnianie.
Następnie
rozpocznijcie k
olejną rundę gry
.
W
rzadkim
przypadku,
jeśli
ponownie
wyczerpiecie
zasoby
płytek,
a
w
pudełku
nie
ma
żadnej
lub
jest
niewystarczająca
liczba
płytek,
rozpocznijcie
nową
rundę
pomimo
tego,
nie
wszystkie w
arsztaty są uzupełnione.
STOPKA
Pr
ojekt
gry:
Michael
Kiesling
Pr
oduk
cja:
Sophie
Gr
a
v
el
R
ozw
ój:
Vikt
or
K
obilk
e
&
Philippe
Schmit
Kier
o
wnik
arty
sty
czn
y:
Philippe
Guérin
Ilustr
acje:
Chris
Quilliams
Pr
ojekt
gr
aficzn
y:
Philippe
Guérin,
Kar
la
R
on
&
Marie-E
v
e
Jol
y
K
omunikacja:
Mik
e
Y
oung
W
spółpr
aca
zagr
aniczna:
Andr
ea
Ahlers
&
Katja
Wienick
e
E
d
y
cja:
Sophie
Gr
a
v
el,
Vikt
or
K
obilk
e
Mar
k
eting:
Martin
Bouchar
d
Tłumaczenie:
Przem
y
sła
w
K
orzeniew
ski
R
ealizacja:
STOPKA
Maciek traci łącznie 8 punkt
ów
, ponieważ pierwszych 5 pól jeg
o
podłogi jest zaj
ęt
ych (płytka gracz
a rozpoczynając
ego też się liczy).
Punktacja
Każdą
płytkę
przenoszoną
z
linii
wzorów
na
ścianę
(w tym
samym rzędzie)
musisz
zawsze
położyć na
polu
w
jej kolorze,
za co natychmiast otrzymujesz punkty zwy
cięstwa:
•
Jeśli
położona
płytka
nie
przylega
do
inny
ch
płytek
(w
pionie lub poziomie)
,
zdobyw
asz 1
punkt.
•
Jeśli
jednak położona
płytka
przylega
do
jakiejkol
wiek innej,
postępuj w poniżej opisan
y sposób:
Najpierw
spraw
dź,
czy
płytka
przylega
w
poziomie
do
co
najmniej
1
innej
płytki.
Jeśli
tak,
policz
ile
płytek
w
tej
grupie
przylega
do
siebie
poziomo
(włączając
właśnie
położoną
płytkę)
.
Zdobyw
asz dokładnie
tyle
punktów
.
Następnie
spra
wdź,
czy
płytka
przylega
w
pionie
do
co
najmniej
1
innej
płytki.
Jeśli
tak,
policz
ile
płytek
w
tej
grupie
przylega
do
siebie
pionowo
(włączając
właśnie
położoną
płytkę)
.
Zdobyw
asz dokładnie
tyle
punktów
.
Za położenie
tej czerwonej
pł
ytki
otrzymasz
1 punkt.
W tym przykładzie za położenie
żółtej pł
ytki otrzymasz nie tylko
4 punkty za grupę poziomo
połączony
ch pł
ytek, ale ró
wnież
3 punkty za grupę pionowo
połączony
ch pł
ytek.
W tym przykładzie za położenie
żółtej pł
ytki otrzymasz
3 punkty
, ponieważ utworzony
rządek składa się z trzec
h
przylegającyc
h do siebie pł
ytek
(włączając w to no
wo położoną
żółtą pł
ytkę).
5
6
Inn
y
w
ariant
gry
Jeśli
chcecie
spr
óbo
w
ać
tr
ochę
innej
w
ersji
gry
,
użyjcie
t
ej
str
on
y
planszy
,
na
kt
ór
ej
ściana
jest
szar
a.
Zasad
y
są
takie
same
jak
w
zwy
kłej
grze,
poza
tym,
że
p
o
d
c
z
a
s
pr
zenoszenia
płytki
z
linii
w
z
o
r
u
n
a
ś
c
i
a
n
ę
,
możesz
położy
ć
ją
na
do
w
oln
ym
polu
rzędu
odpo
wiadającego
danej
linii.
Obo
wiązuje
t
eż
zasada,
że
w
każdej
piono
w
ej
k
olum
nie
na
s
w
ojej
ścianie
nie
możesz
p
o
w
t
ó
r
z
y
ć
płytki
t
ego
samego
k
oloru.
P
amiętaj
t
eż,
ż
e
r
ó
wnież
w
poziom
ym
rzędzie
nie
moż
esz
po
wt
órzy
ć
płytki
t
ego
samego
k
olor
u
(
z
g
odnie z
z
asadami podst
aw
o
wymi)
.
Przypadek
szczególn
y:
w
f
azie
układania
mozaik
może
się
zdarzy
ć,
że
nie
będziesz
mógł
przenieść
na
ścianę
skr
ajnej
pr
a
w
ej
płytki
z
kt
ór
ejś
linii
wzor
ó
w
,
poniew
aż
nie
ma
miejsca,
gdzie
(z
g
odnie z z
asadami)
można
b
y
ją
położ
y
ć.
W
takim
przypadk
u
musisz
naty
chmiast
prz
enieść
w
szy
stkie
płytki
z
t
ej
linii
wzor
ó
w
na
podłogę
(z
obacz
r
o
z
dział
P
odłog
a
)
.
Ins
tr
uk
cj
a
W tym przykładzie za położenie
niebieskiej płytki otrzymasz
3 punkty
, ponieważ w tej grupie
połączone są ze sobą w pionie
łącznie trzy pł
ytki.
M
O
V
E
©
2018
Plan
B
Games
In
c.
Żaden
fr
agment
t
ego
pr
oduktu
nie
może
b
y
ć
po
wielan
y
bez
uzy
sk
ania
pozw
olenia.
19
rue
de
la
C
oopér
ati
v
e
Rig
aud,
QC
J0P
1P0,
Kanada
in
fo@ne
xtmo
v
eg
ames.c
om
www
.n
e
xtmo
v
eg
ames.c
om
Pr
osim
y
o
zacho
w
anie
po
wyższy
ch
inf
ormacji.
Koniec gry
Gr
a
k
ończy
się
tuż
po
zak
ończeniu
f
azy
układania
mozaik,
w
kt
ór
ej
co
najmniej
jeden
z
w
as
ułożył
co
najmniej
jeden
poziom
y
rządek
5
płyt
ek
na
s
w
ojej
ścianie.
P
o
zak
ończeniu
gry
,
k
ażd
y
dolicza
do
s
w
oich
wynik
ó
w
dodatk
o
w
e
punkty
,
za
osiągnięcie
poniższy
ch
celó
w:
•
zdob
yw
asz
2
punkty
za
k
ażd
y
uk
ończon
y
poziom
y
rządek,
składający
się
z
5
płyt
ek.
•
zdob
yw
asz
7
punkt
ó
w
za
k
ażdą
uk
ończoną
k
olumnę,
składającą
się
z
5
płyt
ek.
•
zdob
yw
asz
10
punkt
ó
w
za
k
ażd
y
k
olor
,
w
kt
órym
posiadasz
na
s
w
ojej
ścianie
w
szy
stkie
5
płyt
ek.
Gr
ę
wy
gryw
a
t
en
z
w
as,
kt
o
zdob
ył
łącznie
najwięcej
punkt
ó
w
.
R
emis
r
ozstrzy
g
an
y
jest
na
k
orzy
ść
t
ego,
kt
o
uk
ończył
więcej
poziom
y
ch
rządk
ó
w
na
s
w
ojej
ścianie
.
Jeśli
nadal
jest
r
emis,
r
emisujący
wy
gryw
ają.
©
2018
W
y
da
wn
ictw
o
Lac
erta
ul.
C
zarnieckiego
15
skr
.
poczt
.
57003
53-638
W
r
ocła
w
,
P
olsk
a
fac
ebook.c
om/Lac
ertaPL
www
.LA
CER
T
A.pl
k
on
takt@lac
erta.pl
NOWOŚCI
Nintendo Switch 2
Philips OneUp
iPhone 16e
JBL Flip 7
JBL Charge 6
Etui iPhone 16e
PS5 Pro
Router Starlink
Mac mini
Call of Duty Black Ops 6
GAMING
RTX 5070
RTX 5090
RX 9070 XT
GeForce RTX 4080 Super
Tekken 8
Nintendo Switch OLED
PS5
Fotel gamingowy
Karta graficzna do gier
Procesor do gier
NA CZASIE
Karma dla psa
Karma dla kota
Obroża Foresto
MagSafe
Kolagen
Frytkownica beztłuszczowa
Ranking suszarek do prania
Piekarnik do zabudowy ranking
Termometr bezdotykowy ranking
Ranking zmywarek
PORADNIK MEDIA EXPERT
Odkurzacz pionowy ranking
Smartwatch damski ranking
Jaka parownica do ubrań najlepsza?
Ranking odkurzaczy
Ranking ekspresów do kawy
Ranking pralek
Ranking lodówek
Ranking telefonów
Najlepsze gry planszowe
Robot sprzątający ranking
POMYSŁ NA PREZENT
Pomysł na prezent
Prezent na komunię
Prezent na urodziny
Ranking smartwatchy
Słuchawki bezprzewodowe ranking
Prezent dla mężczyzny
Etui iPhone 16 Pro Max
Prezent na 40. urodziny
Prezent dla 7-latka
Prezent dla 5-latka
Pokaż więcej
Najnowsze poradniki
Kody do The Forest – przedmioty, mutanty, budowanie i wiele więcej
Jak dobrać smycz dla kota?
Zewnętrzna karta graficzna - sposób działania i zastosowanie
The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered – Powrót legendy w nowym wydaniu. Zaskakująca premiera gry!
Ranking hulajnóg elektrycznych dla dzieci [TOP10]
Inteligentna lodówka smart – jak odmieni Twoje życie?
Telewizor w sypialni - czym się kierować podczas wyboru?
Ranking słuchawek Bluetooth do rozmów [TOP10]
Kolagen od A do Z – wszystko, co musisz wiedzieć
Ranking kamer sportowych do 1000 zł [TOP10]
Ranking lodówek turystycznych [TOP10]
Ranking zmywarek do zabudowy 45 cm [TOP10]
The Elder Scrolls V: Skyrim – kody na umiejętności, przedmioty i wiele innych
Co oznaczają kolory obroży dla psa?
Mówisz „dziękuję” i „proszę” w rozmowie z ChatemGPT? To kosztuje miliony!