Nie wiesz, jak ustawić obroty w kosiarce spalinowej? To wcale nie jest takie trudne. Dzięki temu poradnikowi dowiesz się, na czym polega jej działanie oraz po czym poznać, że pracuje w sposób niepożądany. To ważne, ponieważ regulator obrotów kosiarki ma kluczowe znaczenie dla efektywnego funkcjonowania sprzętu.
Odpowiednie ustawienie obrotów w kosiarce spalinowej jest najważniejsze dla wydajności cięcia, zużycia paliwa oraz ogólnej kondycji silnika. Niewłaściwy dobór może natomiast prowadzić do jego przegrzewania się, słabego koszenia, czy nadmiernego obciążenia. Jak ustawić obroty w kosiarce spalinowej, by uniknąć tego rodzaju kłopotów? Aby się o tym przekonać, warto dowiedzieć się więcej na temat zasad działania tego urządzenia.
W typowym modelu spalinowym stosuje się czterosuwowy silnik benzynowy. Dwusuwowy – rzadziej, choć w nowszych modelach coraz częściej pojawiają się rozwiązania ograniczające konieczność manualnej regulacji ssania lub gazu. Niezależnie od tego, czy masz do czynienia z klasycznym gaźnikiem i dźwignią, czy też z systemem automatycznego sterowania, jednostka spalinowa powinna utrzymywać zakres pracy zalecany przez producenta. Standardem bywa około 2 800–3 000 obrotów na minutę na biegu roboczym. Konkretne wartości mogą się różnić w zależności od konstrukcji i mocy silnika. Utrzymywanie właściwego pułapu obrotów pozwala uzyskać wystarczającą siłę obrotową noża, co przekłada się na równe i skuteczne koszenie, a jednocześnie zapobiega nadmiernemu zużyciu podzespołów.
Podstawą, przed podjęciem działania, jest zrozumienie, za co odpowiada regulator obrotów kosiarki. Zwykle będziesz miał do czynienia z podzespołami mechanicznymi wykorzystującymi siłę odśrodkową. Wewnątrz silnika, na wale korbowym, ulokowany jest układ z wahadełkami, które podczas pracy rozszerzają się lub zwężają w zależności od aktualnej prędkości obrotowej. Ten ruch ciężarków przenoszony jest na dźwignię połączoną z przepustnicą gaźnika. Kiedy silnik zbyt mocno przyspiesza, regulator odśrodkowy zmniejsza dopływ paliwa. Gdy jednak obroty zaczynają spadać, ten sam element otwiera przepustnicę szerzej, zapewniając wyższe zasilanie paliwem. W ten sposób motor próbuje utrzymać w miarę stały poziom pracy niezależnie od obciążenia w danym momencie.
Oprócz tego często możemy mieć do czynienia ze sprężyną o określonym naprężeniu, której zadaniem jest wywieranie nacisku na dźwignię gazu i ustalanie docelowego zakresu obrotów. Jeśli jest ona zbyt silnie naciągnięta, jednostka napędowa będzie próbowała osiągnąć większe obroty. Gdy osłabisz napięcie, ustawisz je na niższym poziomie.
Nowoczesne kosiarki coraz częściej ograniczają możliwość manualnej regulacji. Do ustawienia zostaje tylko mechanizm przesuwania dźwigni prędkości. W modelach o podstawowej konstrukcji producent ustawia obroty na fabrycznie ustalonym poziomie, uznając to za wartość optymalną. Jeśli jednak posiadasz starszy egzemplarz lub bardziej zaawansowane urządzenie wyposażone w regulowany gaźnik, istnieje możliwość ręcznej modyfikacji obrotów. Proces ten bywa stosunkowo prosty. Wymaga jednak zachowania środków ostrożności i zrozumienia, jak działa układ paliwowy.
Zobacz także: Ranking kosiarek spalinowych [TOP10]
Zastanawiając się, jak ustawić regulator obrotów w kosiarce, uprzednio należy zdiagnozować, czy faktycznie odbiegają one od normy. Jeśli podczas pracy sprzętu słyszysz, że silnik wchodzi na bardzo wysoki pułap, nadmiernie się grzeje albo emituje nietypowe dźwięki, może to świadczyć o konieczności interwencji. Równie alarmujące jest niestabilne zachowanie się jednostki, tak zwane falowanie obrotów. W takim przypadku motor na przemian przyspiesza i zwalnia, co wskazuje na problemy z gaźnikiem lub nieszczelności w układzie paliwowym.
Symptomem, na który warto zwrócić uwagę, jest zauważalnie gorsza jakość koszenia. Podczas niego nóż kosiarki może tracić prędkość obrotową na gęstej trawie a silnik zgasnąć przy większym obciążeniu. Zawsze jednak warto sprawdzić podstawowe kwestie takie jak czystość filtra powietrza, drożność układu paliwowego i stan świecy zapłonowej. Wszelkie zaniedbania w ich zakresie mogą imitować objawy nieprawidłowej regulacji obrotów.
Jeżeli masz pewność, że obroty faktycznie wymagają korekty, musisz zlokalizować odpowiednie śruby regulacyjne na gaźniku i w układzie dźwigni. W zależności od modelu kosiarki możesz znaleźć na przykład śrubę odpowiadającą za kąt otwarcia przepustnicy biegu jałowego oraz śrubę do ustawiania składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Występuje też śruba ogranicznika maksymalnych obrotów, chociaż w wielu współczesnych silnikach Briggs & Stratton czy Honda takie funkcje są fabrycznie określone i niezalecane do samodzielnej modyfikacji. Dla bezpieczeństwa przed ingerencją warto zaznaczyć położenie każdej śrubki, na przykład licząc liczbę obrotów do momentu lekkiego dotarcia w jedną stronę, by w razie potrzeby móc wrócić do poprzednich ustawień.
W większości modeli spalinowych kluczową rolę odgrywa sprężyna, która łączy dźwignię gazu z uchwytem w obudowie silnika. To właśnie ona decyduje o tym, jak mocno regulator obrotów kosiarki ciągnie przepustnicę do pozycji otwartej. Jeśli sprężyna zostanie przymocowana do otworu położonego wyżej, zwykle zwiększy się napięcie i tym samym silnik będzie pracował na większych obrotach. Obniżenie punktu zaczepienia lub użycie sprężynki o mniejszej sile skutkuje zaś zredukowaniem obrotów. Czasami wystarczy dosłownie przesunięcie haczyka na inny otwór w niewielkiej, perforowanej blasze. Zdarza się jednak, że pewne modele są wyposażone w śrubę z łbem, którą można kręcić w lewo lub w prawo, regulując stopniowo naciąg sprężyny. Jak ustawić obroty w kosiarce spalinowej, mając to na uwadze? Tych zmian należy dokonywać z wyczuciem, najlepiej przy wyłączonej kosiarce, a dopiero potem uruchomić silnik i sprawdzić rezultaty.
Należy jednak pamiętać, że zbyt gwałtowne podniesienie obrotów może stwarzać ryzyko uszkodzenia silnika. Z drugiej strony nadmierne obniżenie doprowadzi do spadku mocy i zgaśnięcia kosiarki w czasie jazdy po wyższej trawie.