Jakie są różnice między aparatami kompaktowymi, bezlusterkowcami i cyfrowymi lustrzankami wie każdy, kto kiedykolwiek kupował aparat. Niezależnie od tego, czy chodzi o filmowanie, czy fotografowanie, zakup dobrego aparatu może być skomplikowanym zadaniem, biorąc pod uwagę nieskończone możliwości wyboru.
Zanim zaczniesz wybierać model, musisz zadać sobie pytanie: czy chcę zostać profesjonalnym fotografem, czy po prostu chcę nakręcić kilka fajnych filmików z wakacji dla rodziny? Odpowiedź determinuje wybór odpowiedniego aparatu.
Kamery różnią się głównie jednym punktem: wielkością matrycy. Czujnik jest częścią aparatu, która przechwytuje wpadające światło i tworzy z niego obraz. Wysokiej jakości aparat kompaktowy ma czasem więcej sensu niż lustrzanka cyfrowa ze słabym obiektywem. Bezlusterkowe aparaty systemowe nie mają lustra. Ponieważ zdjęcie nie odbija się od lustra, trafia bezpośrednio do czujnika. Jest ono jednak zakrywane do momentu wyzwolenia migawki, więc trzeba stworzyć cyfrową kopię obrazu, aby użytkownik mógł zobaczyć przez wizjer to, co chce sfotografować. Ponieważ nie ma lustra, takie aparaty oszczędzają dużo miejsca i są zazwyczaj bardziej kompaktowe niż klasyczna lustrzanka cyfrowa.
Dla miłośników fotografii i profesjonalistów lustrzanka do filmowania jest idealnym rozwiązaniem. Nieco większy (chociaż cięższy) korpus aparatu jest zazwyczaj idealny do przykręcania dodatkowego wyposażenia i dzięki temu ma więcej opcji: od szerokiej gamy obiektywów po zewnętrzne baterie, mikrofony i wiele więcej – wszystko ma swoje miejsce. Lustrzanki mają na ogół największy czujnik. To sprawia, że są najlepszym wyborem dla profesjonalnych fotografów, ponieważ im większy czujnik, tym lepsze światło jest uchwycone. Pozwala to na robienie zdjęć i filmów w wysokiej rozdzielczości nawet w ciemnym otoczeniu.
Lustrzanki w naszej ofercie:
Wybór najlepszego aparatu do filmowania zależy głównie od dostępnego budżetu, ale także od przeznaczenia kamery. W przypadku bardziej profesjonalnych filmów warto wybrać zakup lustrzanki cyfrowej, ponieważ można w niej wymieniać obiektywy. Dlatego ważny jest wybór odpowiedniego, dobrego obiektywu. Ponieważ jakość obrazu i wideo właśnie od niego będzie w dużej mierze zależeć. Na przykład nie powinieneś inwestować w teleobiektyw do nagrywania filmów, chyba że chcesz nakręcić film dokumentalny o zwierzętach. Długie obiektywy mogą być nieporęczne i utrudniać filmowanie. Dobry wybór to obiektyw zmiennoogniskowy. Na przykład obiektyw o klasycznej ogniskowej 35-70 mm jest idealny, ponieważ pozwala na ujęcia totalne, średnio-bliskie i do pewnego stopnia zbliżenia. Musisz tylko zwrócić uwagę, by nigdy nie zmieniać ogniskowej podczas filmowania. Dlatego też do filmowania nadają się również obiektywy stałoogniskowe. Jakość takich obiektywów jest bardzo wysoka i pozwalają skupić się bardziej na ustawieniu niż na zoomowaniu.
Stałe ogniskowe są też zwykle bardzo jasne, a przysłona otwierająca się do f/1,8 lub f/2 może być bardzo pomocna.
Aby nakręcić dobry film, konieczne jest oczywiście kilka wymagań technicznych, czasem decydujących. Wielu uwielbia światłoczułość niektórych modeli Sony, puryści lubią filmowy wygląd Canona. Zawsze będzie kwestią preferencji i budżetu, która lustrzanka cyfrowa jest najlepsza do filmowania. Jedno jest pewne dla wielu: aparat powinien mieć dobrą matrycę, aby robić dobre zdjęcia nawet w słabszym świetle. Dobra matryca pozwala uniknąć konieczności ustawiania bardzo wysokiej wartości ISO, a tym samym zapobiega powstawaniu szumów na obrazie. Ponadto lustrzanka do filmowania nie powinna być zbyt ciężka.
Jednak najważniejsze: powinieneś rozumieć podstawy technologii aparatu i wiedzieć, jakich ustawień użyć, aby zrobić dobry film lustrzanką cyfrową, ponieważ podczas filmowania aparat zachowuje się inaczej niż w czasie robienie zdjęć – nawet jeśli najważniejsze podstawy dotyczące przysłony, czasu naświetlania i ISO stosuje się również do filmowania.
Podczas filmowania aparat w zasadzie składa kilka obrazów w ciągu jednej sekundy, a gdy te obrazy są następnie odtwarzane, naszym oczom jawi się jako ciągły film. Ile klatek na sekundę jest nagrywanych, można ustawić na prawie każdej kamerze – wybierając częstotliwość klatek. 24 klatki na sekundę (klatki na sekundę = fps) są nagrywane dla filmów kinowych, 25 klatek na sekundę, odtwarzane w PAL i 30 klatek na sekundę jest nagrywane w telewizji amerykańskiej i odtwarzane w formacie NTSC. Wszystko, co ma być później zmontowane w zwolnionym tempie, najlepiej kręcić z prędkością 50 lub 60 fps (wiele smartfonów filmuje nawet z prędkością 120, a nawet 240 fps).
Powinieneś wiedzieć, dlaczego to takie ważne. Powodem tych różnic, są różne częstotliwości napięcia przemiennego – USA i Japonia mają napięcie przemienne 60 Hz, Europa 50 Hz. Na przykład, jeśli filmujesz w USA w pokoju ze starymi neonowymi lampami z szybkością 24 fps, zobaczysz brzydkie, duże czarne paski, które przepływają przez obraz i powodują okropne migotanie. Różne częstotliwości napięcia AC nie są widoczne dla naszych oczu, ale są dla aparatu.
Większość aparatów DSLR, które także filmują, to budżet w granicach kilku tysięcy złotych. Do ceny korpusu powinieneś doliczyć wartość co najmniej jednego obiektywu i dodatkowego, niezbędnego sprzętu. Tu kluczowym akcesorium dodatkowym będzie porządny mikrofon. Ponieważ bez względu na to, jak wysoka jest rozdzielczość filmów, dźwięk nagrywany przez wewnętrzny mikrofon aparatu nadal nie jest wystarczający w przypadku większości projektów wideo. Zwróć też uwagę na jakość autofokusa w wybranym przez Ciebie aparacie. Chociaż często zdarza się, że filmowcy ręcznie ustawiają ostrość, posiadanie dobrego systemu autofokusa do wideo jest potężną częścią twojego arsenału i zapewnia dużą elastyczność pracy. Nagrywanie wideo z podglądem na żywo (przy użyciu ekranu LCD) ma wpływ na autofokus, więc warto sprawdzić, jaki rodzaj autofokusa z podglądem na żywo oferuje dana lustrzanka cyfrowa.
O ile nie wybierasz konkretnego modelu aparatu i nie wiesz, czego szukasz, użycie tego, co znajduje się w pudełku, sprawdzi się świetnie. Jeśli jednak kupujesz wybrany przez Ciebie korpus, będziesz musiał kupić odpowiedni obiektyw, co oczywiście powiększy Twoje wydatki.
Obecnie standardem jest 1080p, w innym przypadku nie warto aparatu kupować. Jeśli możesz kupić lustrzankę cyfrową, która zapewnia również do 30 klatek na sekundę, będziesz miał sprzęt na dłuższy czas. Jeśli jednak chcesz zrobić krok wyżej i mieć sprzęt nieco bardziej zaawansowany, możesz zacząć przyglądać się rodzajom kompresji, procesorom cyfrowym i ogólnej jakości, jaką zapewnia dany model. Ważna jest rozdzielczość, czyli liczba rejestrowanych pikseli. W dzisiejszych czasach 4K jest standardem, którego oczekują profesjonalni użytkownicy i klienci, więc musisz się upewnić, że masz lustrzankę cyfrową, która nagrywa wideo w tej rozdzielczości. Wiele z nich to robi, ale bądź ostrożny – niektóre aparaty będą nagrywać 4K z dużym przycięciem, które czyni go prawie bezużytecznym. Ponadto, jeśli kręcisz wideo w sposób bardziej amatorski lub tylko dla mediów społecznościowych, zdecydowanie nie potrzebujesz 4K, a Full HD będzie więcej niż wystarczające.
Przy wyborze lustrzanki do filmowania musisz wziąć pod uwagę, czy jest ona wyposażona w przegubowy ekran LCD, który dla użytkowników wideo jest niezbędny. Możliwość komponowania ujęć pod różnymi kątami, a nawet obracania ekranu, ma kluczowe znaczenie dla twórców treści wideo w pojedynkę, więc najlepiej będzie mieć lustrzankę cyfrową z ekranem, który można przesuwać. Oprócz solidnego oprogramowania do edycji wideo do sfinalizowania filmów popularne akcesoria obejmują obiektywy statywy, oświetlenie, paski, torby i wiele innych.
Ogólnie rzecz biorąc, szukając lustrzanki do filmowania, należy wziąć pod uwagę opcje rozdzielczości i liczby klatek na sekundę aparatu, niezależnie od tego, czy ma stabilizację w korpusie, a także wydajność autofokusa, preferencje ergonomiczne i osobisty gust.