Zdaniem eksperta
W ostatnich latach, latanie dronem staje się coraz bardziej popularne i szeroko dostępne, a drony to urządzenia, które mogą wznieść się w powietrze i, najczęściej, fotografować lub filmować. Termin „dron” pierwotnie oznaczał tylko systemy samolotów wojskowych i tylko jego część latającą. Tymczasem dron, to „bezzałogowy statek powietrzny” (lub UAS ang. „Unnamed Aircraft System”), który składa się z samego BSP i sprzętu do zdalnego nim sterowania. Dronami określa się również cywilne obiekty latające, takie jak multicoptery czy quadrocoptery, które np. wykonują nagrania filmowe, czy fotografują.
Od 1 stycznia 2024 roku obowiązują nowe przepisy dotyczące latania dronami, które zostały opisane przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Według nowych przepisów, tylko drony posiadające klasyfikację C będą mogły legalnie latać w tzw. kategorii otwartej. System klas obejmie zarówno loty komercyjne, jak i rekreacyjne.
Warto przypomnieć, że do 31 grudnia 2023 roku trwał okres przejściowy, w którym nie było wymagane posiadanie drona z nadaną klasą do operowania w kategorii otwartej. Jednak według nowych przepisów, wszystkie loty w tej kategorii będą wymagały dronów z identyfikacją klasową C.
Kategoria otwarta: Ta kategoria, skierowana do większości użytkowników rekreacyjnych i komercyjnych o niskim ryzyku, została podzielona na trzy podkategorie: A1, A2 i A3, z odpowiednimi wymogami.
Klasy dronów: Klasyfikacja C0-C4 obejmuje drony o masie do 25 kg, przeznaczone do różnych zastosowań. Drony z klasą C0 do C4 są już dostępne na rynku, a ich posiadanie będzie konieczne do lotów w kategorii otwartej od początku 2024 roku.
Zasady lotów od 1 stycznia 2024 roku:
Od 1 stycznia 2024 roku, wszystkie drony muszą być wyposażone w system identyfikacji zdalnej. Firmy, takie jak Dronetag Beacon, już oferują moduły umożliwiające bezpośrednią identyfikację zdalną.
Operatorzy i piloci będą musieli dostosować się do nowych standardów, upewniając się, że ich drony spełniają wymagane normy. Rozwój technologii identyfikacji zdalnej podkreśla również potrzebę bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z dronów w przyszłości.
Wiele osób przyzwyczaiło się do obecności dronów nad naszymi głowami. Mimo że znamy definicję drona, przepisy dotyczące ich użytkowania zmieniły się znacznie w ostatnich latach, co utrudnia amatorom i profesjonalistom wykonywanie nawet niewielkich lotów. W większości krajów Unii Europejskiej drony były traktowane jako inwazyjne urządzenia, które mogą powodować problemy dla prywatnych osób, samolotów, helikopterów i nawet bezpieczeństwa państwa. W rezultacie przepisy regulujące korzystanie z tych Bezzałogowych Statków Powietrznych stały się rygorystyczne i różniły się w zależności od państwa, w którym zamierza się ich używać.
Jeśli chcesz latać dronem, musisz przestrzegać pewnych zasad. Od stycznia 2021 roku zasady latania dronem zostały ujednolicone w całej Unii Europejskiej (Rozporządzenie Wykonawcze Komisji EU 2019/947). Obowiązują więc także w Polsce.
Zgodnie z tym rozporządzeniem, drony dzielą się na trzy kategorie operacyjne:
Operacje dronami w kategorii szczególnej B i certyfikowanej C, wymagają certyfikacji bezzałogowych statków powietrznych (BSP) na podstawie rozporządzenia UE 2019/945. W niektórych przypadkach, na podstawie oceny ryzyka, może być również wymagana certyfikacja operatora oraz uzyskanie licencji przez pilota bezzałogowego statku powietrznego.
W ramach kategorii „otwartej”, istnieją trzy inne podkategorie, które mają dodatkowe ograniczenia, a Ci, którzy chcą pilotować drony, muszą się z tymi ograniczeniami zapoznać. Dron może być eksploatowany w klasie „otwartej” gdy:
Dodatkowo trzeba brać pod uwagę ogólnie obowiązujące ograniczenia w lotach dronów:
Kategoria „otwarta” jest kategorią o niskim ryzyku, co oznacza, że nie trzeba składać oświadczeń lub uzyskiwać pozwoleń od Urzędu Lotnictwa Cywilnego. W kategorii „otwartej” A, obowiązują jednak dodatkowe trzy podkategorie:
Pilot przed każdą operacją musi zrobić check-in w aplikacji określonej przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej – obecnie jest to aplikacja DroneRadar.
Od 1 stycznia 2021 roku, od kiedy weszło w życie nowe rozporządzenie UE dotyczące dronów, wszyscy piloci dronów muszą przejść odpowiednie szkolenie i być zarejestrowani. Dotyczy to działania wszystkich dronów, w tym modeli poniżej 250 g. Rozporządzenie UE w sprawie dronów oficjalnie wprowadza minimalny wiek operatora – 16 lat dla wszystkich dronów. Tylko w wyjątkowych warunkach (np. w obecności uprawnionego pilota) latanie dronem możliwe jest w młodszym wieku. Zgodnie z nowymi przepisami, maksymalna dozwolona wysokość dla dronów to 120 metrów nad ziemią.
Operatorzy dronów w kategorii „otwartej” rejestrują się na stronie ulc.gov.pl:
Jako przeszkolony operator drona, musisz zarejestrować się w kraju zamieszkania (w przypadku osób fizycznych) lub głównym miejscu prowadzenia działalności (w przypadku osób prawnych). Unikalny identyfikator rejestracyjny operatora drona, który otrzymasz od Urzędu Lotnictwa Cywilnego, może być używany na dronach we wszystkich państwach członkowskich EASA (Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego). Zgodnie z nowym europejskim rozporządzeniem dotyczącym dronów, wszystkie uprawnienia do latania dronem wydane przez którekolwiek z państw członkowskich EASA będą uznawane we wszystkich pozostałych państwach członkowskich EASA.
Jeśli zabierasz drona do innego państwa członkowskiego EASA, wystarczy, że Twój identyfikator rejestracyjny operatora, uzyskany w Twoim kraju zamieszkania lub miejscu prowadzenia działalności, jest wyraźnie widoczny na dronie. Jednak identyfikatory operatorów dronów i certyfikaty pilota wydane przez krajowe władze lotnicze w państwach członkowskich EASA, nie są automatycznie uznawane w państwach nienależących do EASA.
Zobacz także: Gdzie można latać dronem?
Nie jest to trudne zadanie, ale trzeba spełnić kilka podstawowych warunków. Aby zarejestrować się w systemie ULC trzeba mieć ukończone 16 lat. Kandydat na pilota drona rejestruje się w systemie, jeżeli jego miejsce zamieszkania to Polska lub jest to jego główne miejsce prowadzenia działalności. Trzeba pamiętać, że operator drona nie może być zarejestrowany w więcej niż jednym państwie członkowskim EASA.
Każda osoba, która chce uzyskać uprawnienia do pilotowania dronem o masie 250 g lub więcej, przed lotem musi przejść szkolenie online oraz zaliczyć test online potwierdzający zdobycie wymaganej wiedzy. Kurs i testy są bezpłatne i dostępne w systemie ULC. Kwalifikacje pilota są ważne przez 5 lat.
Egzamin online składa się z 40 pytań wielokrotnego wyboru, a warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie 75 procent poprawnych odpowiedzi.
Kompetencje dla kategorii otwartej to:
Jeśli z kolei chodzi o kompetencje dla kategorii szczególnej, to piloci, którzy chcą latać w kategorii szczególnej, muszą przejść szkolenie oraz zdać egzamin przeprowadzony przez podmiot wyznaczony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.
W kategorii otwartej, gdy masa drona nie przekracza 250 g, latanie nie wymaga uzyskania uprzedniego zezwolenia na lot. Należy pamiętać, że dotyczy to jedynie lotów bez kamery. Wszystkie loty dronów z kamerą muszą zostać zgłoszone w aplikacji DroneTower, która jest dostępna na urządzeniach z systemami Android i iOS. Mimo wszystko każdy potencjalny pilot drona, powinien zapoznać się z zasadami i obowiązującymi przepisami (które mogą ulegać zmianom) związanymi z użytkowaniem bezzałogowych statków powietrznych. Wraz z wprowadzeniem nowelizacji ustawy, pilot drona, który nie posiada licencji, może zostać ukarany mandatem, nawet do 15 tysięcy złotych. Dlatego zalecane jest wykonanie chociaż podstawowego szkolenia na kategorię otwartą. Pomoże to uniknąć wielu nieprzyjemnych konsekwencji.