Zdaniem eksperta
Microsoft od dłuższego czasu eksperymentuje z koncepcją przenośnej konsoli Xbox, która może zmienić sposób, w jaki gracze na całym świecie korzystają z ulubionych tytułów. Pomimo spadków sprzedaży sprzętu, firma z Redmond nadal wierzy w siłę własnych urządzeń, a przyszłość przenośnego Xboxa wydaje się coraz bardziej realna. Z wywiadu z Philem Spencerem dla Bloomberga dowiadujemy się, że Microsoft prowadzi intensywne analizy, aby stworzyć sprzęt odpowiadający współczesnym potrzebom graczy mobilnych.
Odkąd na rynku pojawił się Nintendo Switch, firmy z branży gamingowej zaczęły dostrzegać ogromny potencjał w urządzeniach przenośnych. Switch zdołał zaoferować doświadczenie zbliżone do konsol stacjonarnych, udowadniając, że wydajne gry nie muszą być zarezerwowane wyłącznie dla wielkich ekranów telewizorów. Przykłady takich urządzeń jak ASUS ROG Ally czy Lenovo Legion Go, wyposażonych w mocne procesory (np. Z1 Extreme), pokazały, że mobilne granie może dostarczać wrażeń na poziomie PlayStation 4 czy Xbox One.
Microsoft wciąż pozostaje czołowym graczem na rynku konsol stacjonarnych, lecz z roku na rok rośnie zapotrzebowanie na mobilne rozwiązania gamingowe. Xbox oraz PlayStation nie mogły zignorować trendu – Xbox powoli przygotowuje się do wejścia na ten rynek.
W rozmowie z Bloombergiem, szef Xboxa, Phil Spencer, ujawnił, że firma prowadzi analizy rynku i prototypuje różne rozwiązania związane z handheldem. Choć przyznał, że finalny produkt jest jeszcze odległy, ma to być długoterminowy projekt, który może zmienić układ sił na rynku mobilnych urządzeń do grania. Spencer zaznaczył, że celem Microsoftu jest stworzenie innowacyjnego urządzenia, opartego na analizie tego, co obecnie oferuje konkurencja.
"Chcę, aby nasz zespół stworzył coś naprawdę innowacyjnego – ale zanim przejdziemy do realizacji, musimy nauczyć się jak najwięcej z obecnych rozwiązań na rynku," mówi Spencer. To podejście dowodzi, że Xbox nie planuje rzucić się na ten segment z przypadkowym produktem, lecz ma ambicję stworzyć coś wyjątkowego.
Rynek konsol zmienia się dynamicznie, a zachowania użytkowników wskazują na rosnące zapotrzebowanie na rozwiązania bardziej elastyczne. Podczas gdy nowa generacja Xbox Series X i S przyniosła znaczne zmiany technologiczne, sprzedaż konsol Microsoftu w ostatnich kwartałach wykazuje trend spadkowy. Gracze coraz częściej wybierają pozostanie przy starszych generacjach konsol, szczególnie gdy najnowsze gry, jak Fortnite czy Call of Duty: Black Ops 6, są wciąż dostępne na starszych urządzeniach. Microsoft dostrzega w tym tzw. "smartfonizację" rynku konsol, gdzie gracze preferują nowe treści nad konieczność częstej wymiany sprzętu.
Handheld Xbox mógłby rozwiązać ten problem, oferując graczom dostęp do pełnej gamy tytułów bez potrzeby wymiany dużego sprzętu. Choć urządzenie przenośne Xbox to projekt na kilka lat, jego potencjalny wpływ na rynek mógłby być rewolucyjny.
Phil Spencer w swojej wypowiedzi podkreślił, że przenośne urządzenie Xbox, jeśli dojdzie do jego realizacji, będzie oparte na najwyższych standardach jakości. Firma chce wprowadzić do świata handheldów sprzęt dorównujący doświadczeniom z konsol stacjonarnych, jak Xbox Series X i Series S. Microsoft skupia się na analizie, testach i dopracowywaniu swojego rozwiązania, co pozwoli zrealizować projekt o wysokiej funkcjonalności i mocy.
Spencer zwraca uwagę, że wiele kluczowych komponentów, które składają się na doskonałe doświadczenie gamingowe, jest już dostępnych na rynku. Takie urządzenia jak Nintendo Switch, ASUS ROG Ally czy Lenovo Legion Go stanowią solidny punkt odniesienia dla twórców z Microsoftu. Firma zamierza jednak wyróżnić się na tle konkurencji, wprowadzając własne rozwiązania, które mają przyciągnąć nowych użytkowników.
Microsoft musi mierzyć się z globalną konkurencją, gdzie PlayStation posiada silną pozycję jako "domyślna konsola". W odpowiedzi na tę sytuację, Microsoft rozważa dostępność swoich gier na innych platformach oraz opracowanie strategii, która może obejmować urządzenia przenośne. W tym kontekście przenośny Xbox to nie tylko nowy produkt, ale także nowy sposób dotarcia do graczy na całym świecie.
Wielkim wyzwaniem pozostają bariery na rynku mobilnym. Próba wejścia Microsoftu na rynek mobilnych gier napotyka na trudności ze strony Apple i Google, które skutecznie blokują rozwój alternatywnych sklepów z grami. Handheld Xbox mógłby stać się dla Microsoftu szansą na częściowe uniezależnienie się od tych gigantów technologicznych, przyciągając nowych graczy i wspierając rozwój platformy Xbox.
Phil Spencer otwarcie przyznał, że finalizacja projektu przenośnego Xboxa jest jeszcze odległa, lecz zainteresowanie Microsoftu tym rynkiem rośnie. W obliczu spadających sprzedaży konsol oraz wzrostu popularności rozwiązań mobilnych, przenośne urządzenie Xbox może stać się odpowiedzią na potrzeby współczesnych graczy, którzy oczekują wysokiej jakości rozrywki w dowolnym miejscu.
Microsoft ma przed sobą lata analiz, testów i pracy nad koncepcją handhelda. Potencjalny sukces takiego urządzenia może przyczynić się do redefinicji rynku konsol i zwiększenia konkurencji na rynku przenośnych urządzeń do grania. Spencer podkreśla, że firma skupia się na długoterminowych celach – i z każdym krokiem zbliża się do stworzenia sprzętu, który może zrewolucjonizować rozrywkę na rynku gier mobilnych.