Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Jakie zapięcie do roweru? Sprawdź, jaka blokada sprawdzi się najlepiej?

 2022-09-06 

Rower, podobnie jak wszystkie inne pojazdy, ma wielu amatorów, niestety także w postaci złodziei. Czyhają w wielu miejscach i wbrew pozorom nie tylko tych odludnych, ale także w każdym dużym mieście. Stare powiedzenie, że najciemniej jest pod latarnią, sprawdza się niestety aż za dobrze i wiele osób straciło swój rower w miejscach, gdzie występuje duży ruch lub podczas szybkiego wejścia do sklepu. Jak zabezpieczyć się przed takimi nieprzyjemnościami, jakie zapięcie do roweru da nam poczucie bezpieczeństwa?

Jakie zapięcie do roweru? Sprawdź, jaka blokada sprawdzi się najlepiej?


Każdy prawdziwy rowerzysta ma swój ulubiony, a nawet ukochany rower. Dla sportowców będzie to zawodowa, droga maszyna do wyścigów, a dla podróżników – rower trekkingowy, wyposażony w niezbędne do długich podróży bagażniki, bidony, oświetlenie i lusterka. Jeszcze inni będą roweru używać zarobkowo, na przykład rozwożąc pizzę i będzie on źródłem ich zarobku, a jeszcze inni – będą po prostu przywiązani do swojego dobrze służącego od lat jednośladu. Nie musi on być wcale drogi, jednak dla jego właściciela, może stanowić pamiątkę przypominającą o cennych dla niego wyprawach, przygodach, czy wydarzeniach. Nieważne, jakiej wartości jest rower, jego strata może przynieść właścicielowi wiele problemów. Aby uniknąć nieprzyjemności związanych z kradzieżą roweru, należy go przed nią dobrze zabezpieczyć. Nieważne, jakiej wartości jest nasz rower, czy będzie to droga maszyna czy tani budżetowy rower, złodziej może być zainteresowany każdym jego typem. Tani łatwo sprzedać, a na drogim można więcej zarobić. Jak więc zabezpieczyć rower przed kradzieżą? Jakie zapięcie do roweru najlepiej wywiąże się z ochrony przed amatorami cudzej własności?

Zapięcia rowerowe w naszej ofercie:

Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą?

Aby nasz rower nie nęcił złodzieja, najlepiej nie stwarzać sytuacji, z której złodziej chętnie skorzysta. Nie zostawiajmy niezabezpieczonego roweru na widoku, a jeżeli już musimy to zrobić, zostawmy go dobrze zabezpieczonego w dość ruchliwym miejscu, gdzie przechodzi sporo osób. Oczywiście, tak jak mamy wiele typów i różnych klas rowerów, tak samo jest i w przypadku zabezpieczeń rowerowych. Są tanie zabezpieczenia, które praktycznie nie zapobiegną kradzieży roweru. Złodzieje przeważnie są przygotowani do kradzieży i posiadają różnego rodzaju przecinaki i piły, które tną większość zabezpieczeń. Rower zabezpieczony budżetową linką, uchroni jedynie przed nieprzygotowanym złodziejem. Ten przygotowany przetnie najtańsze zabezpieczanie kombinerkami ukrytymi w kieszeni. Jakość zabezpieczenia i materiał, z jakiego jest wykonany, ma duże znaczenie. Niestety, wraz z jego wytrzymałością, rośnie też cena. Dobre zabezpieczanie kosztuje powyżej 200 zł, a też nie zawsze daje 100 procent pewności, że rower nie odjedzie bez nas. Jedyną nadzieją przy droższych zabezpieczeniach jest trud oraz czas, jaki musi pokonać złodziej, aby je przeciąć. Im mocniejsze zabezpieczenie, tym dłużej trwa jego sforsowanie, co skutecznie może odstraszyć złodzieja. Jakie zapięcie do roweru będzie najbardziej odpowiednie w przypadku naszego jednośladu?

Rodzaje zapięć rowerowych

Najczęściej spotykanym zapięciem jest stalowa linka. Jest to podstawowy typ zabezpieczenia roweru przed kradzieżą, które jednak nie stanowi większej trudności w pokonaniu dla złodzieja. Nie powinno być ono stosowane jako główne zabezpieczenie, ale ewentualnie jako dodatkowe, zniechęcające jedynie złodzieja przez to, że dwie czy trzy kolejne linki przecina się wolniej, niż tylko jedną.

Kolejny rodzaj to linka zbrojona. Stanowi lepsze zabezpieczenie niż zapięcie linkowe, dzięki specjalnemu splotowi. Jest ona znacznie trudniejsza do przecięcia, szczególnie podstawowymi rodzajami szczypiec.

Bardzo dobrym zabezpieczeniem roweru jest łańcuch. Charakteryzuje się dużą odpornością na sforsowanie, za sprawą odpowiednio grubych ogniw.

Za bardzo dobre zapięcie, uznawany jest również U-lock. To zapięcie w kształcie litery U, wykonane ze stalowych, hartowanych, rzadziej tytanowych prętów. 

Kolejny rodzaj to zapięcie składane. Jest to rodzaj zabezpieczenia, które „wypełnia lukę” pomiędzy U-lockami, a łańcuchami. Wykonane jest z solidnej, hartowanej stali, która jest w stanie zagwarantować bardzo wysoki stopień ochrony. Jego konstrukcja, składana z metalowych paneli, połączonych ruchomymi nitami, pozwala dobrze zabezpieczyć rower, jak i po złożeniu – łatwo przetransportować go rowerem.

Ostatnie zapięcia, ze względu na wytrzymałe na cięcie materiały, będą na pewno kłopotliwym wyzwaniem dla złodziei rowerów. Powinniśmy jednak zwrócić uwagę na mechanizm zamykający oraz to, jak i z czego jest on zbudowany. Powinien on być zabezpieczony odpowiednim, trudnym do sforsowania zamkiem na klucz lub szyfr. Sam mechanizm nie może być wykonany z miękkiego materiału, ponieważ łatwiejsze może się okazać przecięcie zapięcia w miejscu zamka niż linki, czy łańcucha.

Wady i zalety zapięć rowerowych

Niestety, te wytrzymałe zapięcia mają też swoje wady. Główna to ich waga, ale też sposób przewozu. Dobre zapięcie waży ponad kilogram, więc odczujemy je, gdy będziemy chcieli je przewieźć w plecaku, czy torbie. Łańcuch zakręcony wokół roweru nie dość, że poobija ramę, to będzie hałasował podczas jazdy. 


Oczywiście istnieją sposoby i na to. Pierwszy z nich to specjalne mocowania do transportu zabezpieczeń, gdy nie są używane. Mocowane są przeważnie w miejscach, w których zazwyczaj mocujemy koszyk bidonu. Te lepiej wykonane są dodatkowo owinięte miękkimi materiałami, które nie niszczą lakieru na ramie, a także niwelują hałas podczas jazdy.

Jakie zapięcie do roweru wybrać?

Jaka blokada do roweru będzie najlepsza? Dużo zależy od zasobności naszego portfela i tego, jak dużą wartość stanowi dla nas nasz rower. Warto zainwestować w zapięcia wykonane z mocnej hartowanej stali, które będą w stanie oprzeć się słabo przygotowanym złodziejom, a tym z odpowiednimi narzędziami, ich sforsowanie zajmie bardzo dużo czasu. Warto też pomyśleć o tym, gdzie stawiamy rower oraz czy nie warto założyć dodatkowych zabezpieczeń, nawet takich prostych jak blokada koła, czy tarczy hamulcowej, a nawet sięgnąć po hałaśliwe alarmy, które mogą skutecznie odstraszyć złodzieja.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756