Zdaniem eksperta
Opona to część roweru, odpowiedzialna za jego odpowiedni kontakt z nawierzchnią. Od jej stanu zależy przyczepność, ryzyko „złapania gumy”, a także komfort jazdy. Kiedy wymienić opony w rowerze, aby umożliwiał on nam uzyskiwanie jak najlepszych osiągów, a jazda na nim była bezpieczna?
Kiedy przeprowadzamy serwis rowerowy i sprawdzamy między innymi łańcuch, stan klocków hamulcowych czy smarowanie łożysk w piastach, nie zapomnijmy o przyjrzeniu się również oponom. Sprawdźmy, czy na powierzchni opon nie ma żadnych uszkodzeń, takich jak pęknięcia, wybrzuszenia, czy odkształcenia. Przyjrzyjmy się też samemu bieżnikowi - czy nie ma oznak zbyt dużego zużycia i czy zużywa się równomiernie. Rutynowa kontrola ogumienia zwiększy nasze bezpieczeństwo, a także żywotność naszej opony.
Co prawda opona nie jest częścią, którą możemy naprawić, jak inne elementy osprzętu, jednak możemy w porę zareagować, gdy zobaczymy uszkodzenia mające wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Po nierównym zużyciu bieżnika możemy też stwierdzić, że jest zbyt małe ciśnienie w kołach, a w skrajnych przypadkach nierówne jednostronne zużycie może świadczyć o złym montażu opony lub koła.
Zbyt małe ciśnienie, to nie tylko większe opory toczenia i trudniejsza jazda. To również nadmierne lub nierównomierne zużycie opony. Gdy ciśnienie w oponach jest dużo za niskie, również hamowanie i wchodzenie w zakręty staje się niebezpieczne. Niskie ciśnienie w oponach może co prawda nieznacznie podnieść komfort jazdy, szczególnie gdy poruszamy się po nierównej drodze, ale wiąże się to także z ryzykiem uszkodzenia obręczy. Nie należy za to w ogóle jeździć na oponie przebitej, w której brakuje zupełnie powietrza. Przejechanie nawet 100 metrów może zupełnie zniszczyć oponę, a nawet całe koło.
Ponieważ opona przednia i tylna nie zużywają się równomiernie, możemy pomyśleć o ich zamianie co około 1 000 km. Opona tylna jest oponą napędową. Przeważnie też częściej hamujemy tylnym kołem, a i nasza masa zdecydowanie bardziej obciąża tylne koło – co ma zdecydowany wpływ na szybsze zużycie jej bieżnika. Zamiana opon koła przedniego z tylnym zapewni równomierne zużycie, a także starzenie się opony. Gdybyśmy wymieniali tylko tylną oponę gdy się zużyje, ta przednia prawdopodobnie posłużyłaby nawet trzy razy dłużej. Pamiętajmy, że stara opona kruszeje i oferuje gorszą przyczepność, co może objawić się szczególnie podczas wykonywania skrętów.
Należy zwrócić też uwagę na sposób zakładania opony. Niektóre z nich są kierunkowe, co ma wpływ nie tylko na lekkość jazdy i efektywność hamowania czy wchodzenia w zakręty, ale również na zużycie. Opona kierunkowa założona odwrotnie do kierunku jazdy, będzie stawiała większe opory toczenia podczas drogi, ale też szybciej będzie się zużywała. Opony kierunkowe po bokach mają strzałki wskazujące kierunek, w którym mają się kręcić i należy je zakładać zgodnie z nimi.
Nasz styl jazdy także ma wpływ na zużycie opon. Jeżeli często ostro hamujemy, na pewno będą się one ścierać szybciej. Również codzienna jazda, podczas której pokonujemy różnego rodzaju poprzeczne przeszkody w postaci torów, krawężników czy dziur, ma wpływ na żywotność naszych gum. Częste uderzenia w tego typu przeszkody, z czasem powodują powstanie zniekształceń na oponie, gdyż uszkodzeniu ulega osnowa. Może się zdarzyć, że na tego typu przeszkodzie wyrwiemy nawet kawałek opony. Oba te uszkodzenia kwalifikują oponę do wymiany.
Kiedy wymienić opony w rowerze?
To, jak szybko zużywa się opona w rowerze, zależy od wielu czynników. Wpływ na jej żywotność ma między innymi styl jazdy, ciśnienie i poprawność założenia. To jak szybko zużywa się opona, zależy też od tego, jak często jeździmy, sposób przechowywania roweru, ale też waga użytkownika. Guma nie lubi słońca, pod wpływem którego traci swoje elastyczne właściwości i parcieje. O ile jazda w słoneczne dni to przyjemność, niewskazane jest przechowywanie roweru w miejscu wystawionym na słońce. Również waga zawodnika ma duży wpływ na szybkość zużycia opony – ma to szczególne znaczenie w przypadku opon wykonanych z miękkich mieszanek, charakteryzujących się dużą przyczepnością. Zawodnikowi ważącemu 60 kg, taka opona posłuży o wiele dłużej, niż takiemu, który waży 80 i więcej kilogramów.
W rowerze, który jest sporadycznie wykorzystywany, opona wytrzyma 6-7, a nawet 10 sezonów. Aktywnie jeżdżącym opona może starczyć na jeden sezon. Wiele zależy też od rodzaju opony. Te turystyczne, z założenia nastawione są na pokonywanie długich dystansów, więc są wykonywane z twardych, wytrzymałych mieszanek gum. Z kolei ogumienie sportowe, nastawione jest na dobrą przyczepność, więc wykonane jest z miękkich, niestety szybko zużywających się mieszanek.
Jakiego typu uszkodzenia by nie wstąpiły, ma to wpływ na pogorszenie komfortu jazdy oraz nasze bezpieczeństwo. Dlatego też w przypadku ich wystąpienia, absolutnie nie powinniśmy zwlekać z wymianą opony.
Obsługa klienta
Informacje
Zakupy
Moje konto
Pomoc
Zadzwoń do nas
Tel. 756 756 756
Pon - Pt
08:00 - 20:00
Sob
10:00 - 18:00
Niedz
10:00 - 18:00
Fax 22 122 31 11
Інфолінія:
пн-пт: 8:00 - 20:00
Infoline:
Mon-Fri: 8:00 - 20:00
Znajdź swój sklep
Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756