Poradniki Eksperta

Jak przewieźć rower samochodem, aby było jeszcze miejsce na bagaż całej rodziny? Oczywiście najlepiej użyć do tego specjalnie przeznaczonego bagażnika. Należy wybrać tylko jego odpowiedni typ i właściwie go zamontować. Jaki więc jego rodzaj wybrać i jak przeprowadzić montaż bagażnika rowerowego na aucie, aby bezpiecznie dotrzeć z nim do celu?

Rodzaje bagażników rowerowych


To, jakiego bagażnika użyjemy, w dużej mierze zależy od naszego samochodu. Ogólnie, bagażniki możemy podzielić na trzy rodzaje: dachowe, mocowane do haka i mocowane do klapy bagażnika. Każdy z nich ma swoje wady i zalety, ale to w głównej mierze samochód decyduje, jakiego bagażnika użyjemy. Bagażnik dachowy na pewno wymaga siły, aby wrzucić rower na dach. Ciężej będą tu miały na pewno osoby o niższym wzroście i słabsze fizycznie, a dodatkowym utrudnieniem może być modny w ostatnim czasie samochód typu SUV, który jest znacznie wyższy. Najłatwiejszym w obsłudze bagażnikiem jest bagażnik na hak. Jest nisko umieszczony, więc każdy ma do niego łatwy dostęp i nie trzeba używać dużo siły, aby zamontować na nim rower. Jednak jest to dobre rozwiązanie, pod warunkiem, że nasz samochód posiada hak.

Bagażniki rowerowe w naszej ofercie:

Montaż bagażnika rowerowego dachowego

Aby zamontować bagażnik, musimy najpierw zamontować poprzeczne belki, które stanowią bazę do montażu bagażnika rowerowego, ale nie tylko jego. W przyszłości można je wykorzystać montując do nich box dachowy lub odpowiednie mocowania do przewozu nart, deski snowboardowej lub surfingowej, a nawet kajaka. Montaż belek jest z kolei uzależniony od naszego samochodu - czy to samochód typu kombi wyposażony w relingi (ich tez mamy co najmniej dwa rodzaje), czy odpowiednie dla danego typu auta otwory montażowe. Samochody różnią się wielkością, więc belki muszą być odpowiedniej długości. Najlepiej zakładać je zgodnie z załączoną instrukcją, aby były poustawiane w odpowiedniej odległości, co zagwarantuje najlepszą stabilność.


Wybierając dachowy bagażnik rowerowy, należy wybrać najlepszy według nas system mocowania roweru. Bagażnik może bowiem trzymać rower za przedni widelec, ramę lub koło. Pierwszy system wskazany jest przy przewożeniu rowerów z karbonową ramą, wrażliwą na ściskanie. Niestety wcześniej trzeba zdjąć jeszcze koło i schować je w bagażniku lub również zamontować na specjalnej przystawce na bagażniku.


Dopiero teraz możemy zacząć montować bagażnik rowerowy. Chociaż same bagażniki różnią się sposobem mocowania roweru, to system montażu jest w większości przypadków podobny. W belkach znajdują się szyny, w które należy wsunąć uchwyt na rower, a następnie zablokować go, zaciskając specjalne dźwignie przy każdej z belek. Część bagażników posiada zabezpieczanie antykradzieżowe, więc na koniec przekręcamy kluczyk. Uchroni to przed kradzieżą rower, ale też sam bagażnik. Kluczykiem mogą być zabezpieczone oddzielnie belki, jak i sam bagażnik. Wraz z bagażnikiem dostajemy uszczelki, które należy dociąć do odpowiedniej długości i wsunąć w szyny, w niewykorzystane miejsca. Likwidują one szum wiatru z bagażnika, a tym samym podnoszą komfort podróży.

Montaż bagażnika rowerowego na hak

Montaż bagażnika rowerowego na hak wydaje się prosty, ale aby nie popełnić jakiegoś błędu podczas montażu, który podczas jazdy uszkodzi samochód lub rower, warto zajrzeć do instrukcji i zastosować się do wskazówek producenta. Montowanie zaczynamy od nałożenia bagażnika na hak i zaciśnięcia dźwigni, co spowoduje zablokowanie i unieruchomienie bagażnika. Następnie podłączamy wtyczkę do gniazda elektrycznego, dzięki czemu światła zamontowane na naszym bagażniku zaczną funkcjonować. Tu też, w zależności od wersji, mamy różne zabezpieczenia antykradzieżowe. Jeżeli nasz bagażnik jest w nie wyposażony, należy pamiętać, aby przekręcić kluczyk w celu uruchomienia takiej blokady. Wymagany jest jeszcze montaż trzeciej tablicy rejestracyjnej, ponieważ bagażnik z założonymi rowerami zasłania tę zamontowaną do samochodu. Kolejny krok to montaż uchwytów rowerowych, a ostatni, to przypięcie do nich rowerów.

Montaż bagażnika rowerowego na klapę

Ostatnim rodzajem bagażnika rowerowego jest ten, który montujemy na tylnej klapie bagażnika. Montaż najlepiej przeprowadzić z instrukcją, ponieważ jest on mocowany bezpośrednio do elementu karoserii, który jest polakierowany.


Nieprawidłowe założenie może skutkować porysowaniem lub uszkodzeniem powłoki lakierniczej, a tym samym niepotrzebnie generować koszty. Zanim przyłożymy bagażnik do klapy samochodu, sprawdźmy, czy wszystkie elementy stykające się z karoserią są zabezpieczone elementami gumowymi, które nie uszkodzą klapy. 


Następnie stabilizujemy bagażnik paskami bądź linkami. W zależności od wersji bagażnika linki prowadzimy do krawędzi znajdującej się od góry między dachem a klapą, po bokach między klapą, błotnikiem lub reflektorami, od dołu między klapą a błotnikiem lub zderzakiem pojazdu. Elementy dość mocno naprężamy i blokujemy tak, aby bagażnik trzymał się stabilnie i nie poruszał podczas jazdy. Pozostaje tylko rozłożyć ramiona, do których przymocujemy ramę oraz szyny, na których oprzemy i przymocujemy koła. Teraz możemy zacząć pakować rower. Podczas montażu zwróćmy uwagę na to, czy bagażnik nie zasłania świateł i rejestracji pojazdu.


Łatwość użytkowania, ale i sam montaż bagażnika rowerowego, jak widzimy, w dużej mierze zależy od typu bagażnika. Każdy rodzaj ma swoje wady i zalety. I to my musimy podjąć decyzję, w jaki sposób chcemy montować nasz rower i w jakim stopniu spełniać wymogi prawne.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756