Poradniki Eksperta

Wszystkich rowerzystów obowiązuje kodeks rowerowy. Zawarte są w nim wytyczne odnośnie sposobu poruszania się po drogach, ale również informacje, w co powinien być wyposażony każdy rower. Prawidłowe przygotowanie jednośladu do jazdy oraz umiejętne poruszanie się zgodnie z przepisami to nie tylko wymyślony przez ustawodawcę nakaz. To przede wszystkim nasze bezpieczeństwo. Dlatego niezwykle istotne jest, aby zadbać o obowiązkowe wyposażenie roweru.

Jakie oświetlenie do roweru wybrać?

Czy rower musi mieć włączone światła w dzień? Lampki w rowerze wymagane są bowiem tylko po zmroku, więc do tego czasu nie musimy mieć ich zamontowanych do roweru, a za ich brak nie grozi nam mandat.

 

Jeżeli przyjrzymy się nowym, sprzedawanym w sklepach rowerom, zauważymy, że większość z nich nie posiada dzwonka i oświetlenia. W akcesoria te wyposażone są zazwyczaj tylko rowery miejskie i trekkingowe. Nie znajdziemy ich w rowerach sportowych – zarówno szosowych, jak i górskich. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby dla własnego bezpieczeństwa, wyposażyć swój pojazd w oświetlenie. Aktualnie nie wiąże się to z montażem wielkich lamp i plątaniną kabli poprowadzonych do ciężkiego dynama. Mamy bardzo duży wybór oświetlenia LED, zarówno w postaci małych nierzucających się w oczy lampek, jak i porządnego profesjonalnego oświetlenia nastawionego na bezpieczną jazdę nawet w zupełnych ciemnościach.

 

Małe, nierzucające się w oczy oświetlenie, zamontujemy szybko i łatwo do kierownicy i wspornika siodła za pomocą gumek lub specjalnych obejm. Zasilane są bateriami lub akumulatorami. W przypadku drugiego rozwiązania warto wybrać te wyposażone w gniazdko USB, dzięki czemu praktycznie zawsze możemy je doładować ładowarką do telefonów, którą posiada prawie każdy z nas. Podczas korzystania ze sprzętu na baterie przeważnie jeździmy na nich praktycznie do całkowitego ich wyczerpania. Nie zdajemy sobie czasem nawet sprawy, że światło może przygasnąć na tyle, że nie będziemy dobrze widoczni dla samochodów. Dobrze widoczne oświetlenie, to nasze bezpieczeństwo.

Lampki rowerowe w naszej ofercie:

Przednie oświetlenie roweru

W przepisach o ruchu drogowym wskazane jest przynajmniej jedno światło przednie jako obowiązkowe. Może mieć barwę białą lub żółtą i świecić światłem ciągłym, lub migającym. Wymogi nie określają jednak mocy lampki, ani odległości, z jakiej powinno być widziane światło. Wskazane w przepisach oświetlenie ma zapewnić odpowiednią widoczność rowerzysty po zmroku. Niestety, nie zawsze jest to wystarczające dla zachowania bezpieczeństwa. 


Światło migające wydaje się bardziej rzucającym w oczy, niż świecące na stałe, ale sprawdzi się tylko podczas jazdy w mieście dobrze oświetlonym latarniami. Gdy zjedziemy w słabiej oświetloną uliczkę, może nam nie zapewnić wystarczającej jasności pozwalającej na bezpieczne ominięcie dziury lub przeszkody znajdującej się na niej. Może to doprowadzić do uszkodzenia roweru, a nawet wywrotki. Oświetlenie migające powinniśmy stosować, gdy nie zapadł całkowity mrok - jako światła awaryjne, pozwalające dojechać do celu.

Tylne oświetlenie roweru

Obowiązkowe wyposażenie roweru zawiera także aż dwa rodzaje światła z tyłu jednośladu. Jedno – to czerwone światło odblaskowe, które powinno być na stałe przymocowane do roweru, a drugie – to światło świecące ciągle lub migające w kolorze czerwonym (obowiązkowe po zapadnięciu zmroku).


Czerwony odblask z tyłu roweru przyjmujący kształt inny niż trójkąt, jest jedynym światłem, które powinno być zamontowane na stałe. Musi być widoczne z odległości co najmniej 150 metrów. Tylne oświetlenie jest dla bezpieczeństwa rowerzystów bardzo ważne, gdyż nie jesteśmy w stanie kontrolować na bieżąco tego, co dzieje się na drodze za nami. Gdy z przodu zauważymy przeszkodę lub jakieś zagrożenie, możemy wcześniej zareagować i bezpiecznie ją ominąć. Dlatego tak ważne jest odpowiednie oświetlenie, dobrze widzialne dla jadących za nami kierowców, które powiadomi ich o naszej obecności na drodze jak najwcześniej.


Oprócz odblasku powinniśmy również posiadać dobre tylne światło. Im wcześniej zobaczy nas kierowca samochodu jadącego za nami, tym więcej czasu będzie miał na przeprowadzenie bezpiecznego manewru wymijającego nas, a w ostateczności zahamowanie. Tu też możemy zainwestować w światło ładowane poprzez złącze USB, co powinno zapewnić, że zawsze będzie ono gotowe do jazdy i będzie świeciło z możliwie największą mocą. Dla naszego bezpieczeństwa możemy też zakupić światło, które będzie posiadało funkcję światła stopu. To rozwiązanie przyda się nie tylko w nocy, ale i w dzień.

Kierunkowskazy w rowerze

Ciekawym pomysłem mogą też wydawać się kierunkowskazy do roweru. Czy "migacze" w takim jednośladzie są dozwolone? Mimo braku jednoznacznych przepisów dotyczących legalności kierunkowskazów w rowerze rowerzysta ma obowiązek sygnalizować swoje zamiary, w tym zmianę kierunku jazdy. Obecnie zamiar ten komunikuje się za pomocą wyciągniętej ręki


Korzystanie z kierunkowskazów w rowerze może przynieść korzyści w postaci zwiększenia bezpieczeństwa zarówno dla rowerzysty, jak i dla innych uczestników ruchu drogowego. Powinny być jednak bardzo dobrze widoczne w każdych warunkach i wskazywać jednoznacznie kierunek skrętu, co w tak wąskim pojeździe jak rower, może być trudne do osiągnięcia.

Jeden sprawny hamulec

Choć wydaje się oczywiste, że każdy pojazd musi być wyposażony w działający hamulec i że jest to obowiązkowe wyposażenie roweru, to niestety nie zawsze tak jest. Nie działa on czasami na tyle dobrze, aby bezpiecznie zatrzymać rower. Powinien sprawić, że droga hamowania będzie krótka, a nagłe wciśnięcie go nie spowoduje wywrotki.


W przepisach jest mowa o jednym sprawnym hamulcu, chociaż obecnie praktycznie wszystkie sprzedawane rowery są standardowo wyposażone w przedni i tylny hamulec. W rowerach bez przerzutek będzie to hamulec w tylnej piaście zwany Torpedo, a z przodu stosowany jest najczęściej rodzaj szczękowy. W rowerach z przerzutkami montowane są hamulce szczękowe, V-brake, tarczowe mechaniczne lub hydrauliczne. Te ostatnie cechują się najskuteczniejszym, niezawodnym hamowaniem. Hamują one niezawodnie, niezależnie od panujących warunków pogodowych, jak i drogowych. Rodzaj hamulców nie jest jednak najistotniejszy, jeśli na co dzień nie zjeżdżamy z dużą prędkością z górki w trudnym terenie. Do jazdy po mieście wystarczą sprawne hamulce szczękowe lub V-brake.


Nawet najlepszy hydrauliczny hamulec tarczowy, gdy będzie miał zapowietrzony układ, a jego klocki hamulcowe będą wytarte i zatłuszczone, nie zatrzyma tak szybko roweru, jak stare, poczciwe, ale sprawne hamulce Torpedo. Dlatego obowiązkowe wyposażenie roweru zawsze musi zawierać chociaż jeden sprawny hamulec

Dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy

Sygnał dźwiękowy wydawany przez dzwonek, trąbkę lub elektroniczne gadżety ostrzegawcze, to również obowiązkowe elementy roweru. Wybierając tego typu sprzęt do swojego jednośladu, należy sprawdzić, czy jest on dobrze słyszalny, a dźwięk z niego wydobywa się łatwo, bez większego użycia siły. Należy zdecydować się na taki, którego sygnał nie posiada przeraźliwego dźwięku. Dzwonek ma za zadanie wydawać sygnał ostrzegający o zbliżającym się niebezpieczeństwie, a nie wystraszyć kogokolwiek.


Gdy napotkamy na naszej drodze osobę, która na przykład rozmawiając przez telefon, wejdzie niechcący przed koła naszego roweru, stwarzając niebezpieczną sytuację, nasz sygnał powinien być dla niej wyraźnie słyszalny i po prostu ostrzec ją przed zagrożeniem. Wystraszona osoba, uciekając, może wpaść pod przejeżdżający w pobliżu samochód. Klasyczny dzwonek w tym przypadku będzie najbardziej odpowiedni, ponieważ chyba każdy zna jego dźwięk. Inna osoba od razu skojarzy go z rowerem i domyśli się, jakiego niebezpieczeństwa ma się spodziewać. 

 

Jak więc widzimy, podstawowe wyposażenie roweru oraz umiejętne poruszanie się zgodnie z przepisami, to nie tylko wymyślony przez ustawodawcę nakaz. To przede wszystkim nasze bezpieczeństwo. Obowiązkowe wyposażenie roweru ma nie tylko ustrzec nas przed mandatem, ale przede wszystkim nas chronić.

Kaski rowerowe w naszej ofercie:

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 943 750,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756