Poradniki Eksperta

Ranking kasków rowerowych [TOP10]

 2023-09-05 

Zakup kasku rowerowego wydaje się prostym zadaniem, tymczasem okazuje się, że wcale takim nie jest. Oglądając kaski w sklepie – czy to stacjonarnym, czy internetowym – najpierw zwracamy uwagę na ich wygląd. Jednak nie zawsze wybrany w taki sposób przez nas kask pasowałby na naszą głowę. Każdy ma inny kształt głowy i inaczej kask będzie na niej leżał. Najważniejsze jest, żebyśmy pamiętali o tym, dlaczego go kupujemy. Głównym zadaniem kasku nie jest to, żeby przysporzyć nam urody, ale żeby dobrze nas chronić. Nosimy go dla ochrony naszego zdrowia, a nawet życia, a nie po to, aby lepiej prezentować się na rowerze. Kask więc nie tylko powinien mieć odpowiednie zabezpieczenia, ale przede wszystkim powinien być do naszej głowy dobrze dopasowany – tak, aby nie spadł w momencie uderzenia. Ranking kasków rowerowych pozwoli nam wybrać zarówno odpowiedni model do stylu naszej jazdy jak i podpowie, który będzie pasował do nas najlepiej.

1

MIEJSCE

10.0 / 10

2

MIEJSCE

10.0 / 10

3

MIEJSCE

10.0 / 10

4

MIEJSCE

9.5 / 10

5

MIEJSCE

9.5 / 10

6

MIEJSCE

9.5 / 10

7

MIEJSCE

9.0 / 10

8

MIEJSCE

9.0 / 10

9

MIEJSCE

9.0 / 10

10

MIEJSCE

8.5 / 10

Jaki rodzaj kasku rowerowego wybrać?

Kask kaskowi nierówny – nie tylko pod względem użytych zabezpieczeń, ale też dopasowania do stylu jazdy. Rodzajów kasków mamy co najmniej tyle, ile głównych typów rowerów np. rowery miejskie, rowery crossowe czy rowery trekkingowe. Mamy wiec kaski do jazdy miejskiej, szosowej czy górskiej. Oczywiście rowery szosowe dzielą się w dużym uproszczeniu na te szybkie i bardzo szybkie, tak samo jak rowery górskie – na te do jazdy w lekkim terenie i bardzo trudnym. W zależności od wielkości, szybkości, jak i rodzaju trudności terenu, mamy odpowiednie kaski, które różnią się głównie wagą, jak i stopniem zastosowanej ochrony. I tu nie chodzi o jakość zastosowanych technologii, a rodzaj zabudowania kasku.


Kaski rowerowe służą jednemu celowi – ochronie głowy kolarza podczas wypadku. Jednakże w zależności od terenu, po którym się jeździ, w razie upadku rowerzyście grożą inne rodzaje obrażeń, dlatego różne ich rodzaje są dostosowywane kształtem i stopniem zabudowania do warunków, w jakich ich używamy.

Typy kasków rowerowych

Kask na rower szosowy powinien być lekki, przewiewny, a dodatkowo – jak najbardziej aerodynamiczny. Kolarze szosowi rzadko zjeżdżają z asfaltu, więc kaski dla nich powinny chronić podczas ewentualnych uderzeń w płaskie powierzchnie. Powinny łączyć właściwości dość trudne do pogodzenia – powinny być odpowiednio odporne na uderzenia przy jednoczesnym zachowaniu lekkości i zapewnieniu odpowiedniej aerodynamiki. Te dwie ostatnie właściwości są najważniejsze dla kolarzy szosowych stawiających na lekkość i małe opory powietrza, które zapewniają im lekką i szybką jazdę.


Jeszcze ważniejsze stają się te kryteria w przypadku kasków przeznaczonych do jazdy na czas lub triathlonu. Tu najważniejsza jest aerodynamika, dlatego ich kształt przypomina kroplę wody. Otwory wentylacyjne są umiejscowione tak, aby nie zakłócały przepływu powietrza. W ich przypadku niski opór powietrza jest najważniejszą cechą, ważniejszą nawet od wagi, która w przypadku jazdy po płaskim terenie ma mniejsze znaczenie. Oczywiście zapewniają jeszcze komfort w postaci odpowiedniej wentylacji, ale on liczy się przede wszystkim podczas jazd na długich dystansach.


Kask MTB z kolei musi zapewnić bezpieczeństwo głowie z każdej strony, ponieważ podczas jazdy po bezdrożach nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jak i gdzie upadniemy. Poza tym zagrożeniem jest nie tylko nierówna droga, ale także gałęzie drzew czy ostre skały, wśród których poprowadzone są trasy. Dlatego właśnie kaski MTB są bardziej zabudowane w stosunku do szosowych. Zachodzą po bokach bardziej na uszy, natomiast z tyłu schodzą bardzo nisko osłaniając potylicę. Charakterystycznym elementem kasków MTB jest również daszek chroniący przed słońcem.


Tak jak w przypadku specjalnie dedykowanych kasków do jazdy na czas w przypadku rowerów szosowych, w przypadku pojazdów MTB mamy kaski enduro oraz typu full face. W ich przypadku większe zabudowanie nie ma na celu zwiększenia parametrów aerodynamicznych, a lepszą ochronę głowy. Pierwszy z nich ma bardzo mocno obudowaną ochronę tylnej części głowy, co ma zapewnić lepszą ochronę podczas szybszej jazdy po nieprzewidywalnych ścieżkach górskich. Z kolei kaski typu full face posiadają osłonę na szczękę, bardzo upodabniając je do kasków motocyklowych. Wykorzystywane są w sportach zjazdowych. Dodatkowo przystosowane są do używania gogli.


Kask typu orzeszek, chociaż wygląda najprościej, to cechuje go największa wytrzymałość. Niezbędne jest to podczas wykonywania ewolucji na rowerach typu dirt i BMX. Ponieważ poruszają się one po twardym podłożu, takim jak asfalt lub beton, a także często jeżdżą po specjalnie przygotowanych rampach, muszą chronić głowę rowerzysty przed uderzeniami w naprawdę twarde powierzchnie. Dlatego też w ich przypadku konstrukcja typu orzeszek sprawdza się najlepiej – dobrze przejmuje, a następnie rozprasza, siłę uderzenia. Kaski te pozbawione są wentylacji, dzięki czemu ich konstrukcja nie ma punktów, które mogłyby je osłabić.


Dla najmniej wymagającego użytkownika przeznaczone są kaski miejskie. Nie mamy tu dużych prędkości, ale spotkania z twardymi przedmiotami niestety również nam grożą. Czyhają też na nas „twarde” samochody. Kaski do jazdy miejskiej przypominają kaski do MTB. Powinny zapewnić dobrą wentylację, posiadają często daszek i są dość lekkie. Najpierw więc określmy, jaki rodzaj kasku będzie dla nas odpowiedni, a dopiero później szukajmy konkretnego modelu, w czym pomoże nam ranking kasków rowerowych.

Jak dopasować kask do głowy?

Aby kask dobrze nas chronił, musi być do nas odpowiednio dopasowany. W razie upadku nie ochroni nas przed okaleczeniem zbyt mały kask, założony na koniuszek głowy, jak i kask zbyt duży, który na tej głowie będzie latał, a w chwili zderzenia z niej spadnie. Kaski – jak w przypadku ubrań – posiadają oznaczenia literowe, które pomogą nam wybrać optymalny rozmiar. Najmniejszy rozmiar to XS, największy XXL. Odpowiadają one obwodowi głowy od 48 do 62 cm. Każdy producent kasków, tak jak i ubrań, ma swój zakres, przypisany do rozmiaru. U jednej osoby rozmiar XL może być odpowiednikiem zakresu obwodu głowy od 58 do 62 cm, u innego będzie to 57 do 60 cm.


Dlatego też, aby wybrać najlepiej pasujący do nas kask, konieczne jest przymierzenie co najmniej kilu rozmiarów kasków. Należy też nie sugerować się marką kasku, a tym jak leży on na naszej głowie. Odpowiedni dobór kasku to nie tylko bezpieczeństwo, ale też komfort jazdy. Dobrze dobrany kask to taki, w którym spędzimy kilka godzin jazdy i zapomnimy, że mamy go na głowie.


Odpowiedni dobór kasku jest najważniejszy, ale wpływ na ochronę mają też technologie użyte do ich budowy. Wśród tych najpopularniejszych jest technologia „in-mold”, która odpowiada za połączenie skorupy zewnętrznej i części wewnętrznej kasku. Technologia ta zapewnia większą wytrzymałość przy zachowaniu lekkości kasku i odpowiada za połączenie części wewnętrznej, na ogół polistyrenowej, z twardszą, zewnętrzną skorupą.

W ostatnim czasie popularny jest system MIPS, który ma za zadanie rozproszyć siłę uderzenia w razie wypadku. Pod skorupą zewnętrzną znajdziemy wkładkę, której elementy przesuną się, jeżeli w coś uderzymy. To, jakie szczegółowo technologie zostały użyte do budowy kasków, również podpowie nam ranking kasków rowerowych.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756