Poradniki Eksperta

Rodzaje korb rowerowych

Rolą mechanizmu korbowego jest przeniesienie napędu za pomocą łańcucha na tylne koło. Znajduje się on w praktycznie każdym modelu dostępnym na rynku. W naszym poradniku przyjrzymy się, jakie rodzaje korb rowerowych są stosowane i czym się różnią w zależności od przeznaczenia jednośladu.


Rodzaje korb rowerowych


Znaczenie mechanizmu korbowego w rowerze


Dlaczego korba rowerowa jest tak ważna? Otóż jej funkcja to zamiana siły mięśni Twoich nóg w energię, która będzie napędzała rower. Dlatego mechanizm powinien działać płynnie, aby była ona wykorzystywana efektywnie. Oczywiście każdy pojazd jest wyposażony w korbę rowerową, a o jej wymianie powinieneś myśleć wtedy, gdy część ta uległa naturalnemu zużyciu lub jeśli chcesz dokonać modyfikacji w swoim rowerze, aby był lepiej dostoswany do Twojego stylu jazdy. Zwracając uwagę na takie parametry jak liczba zębatek, ich wielkość czy długość ramion, możesz skonfigurować swój pojazd tak, aby był idealnie dopasowany. Z czego składają się korby rowerowe? Rodzaje mogą być różne lecz praktycznie zawsze występują trzy podstawowe elementy – oś suportu, jedna lub kilka zębatek oraz ramiona, do których montujesz pedały.


Rowery w naszej ofercie:



Typy mocowań mechanizmów korbowych w rowerze


Omawiając rodzaje korb rowerowych, powinniśmy zwrócić uwagę na typ mocowania. Występują cztery główne i każdy z nich różni się przede wszystkim trwałością. Od klasy i rodzaju roweru zależy, który z nich został zastosowany. Mocowanie na klin jest najstarsze spośród omawianych i dziś w większości jest zastępowane przez inne standardy. Ze względu na mniejsze przebiegi i obciążenia stosuje się je jeszcze w niektórych rowerach miejskich. Najpowszechniej stosowanym systemem w rowerach segmentu podstawowego jest kwadrat. To typ sztywnego oraz trwałego połączenia, które sprawdzi się w codziennym użytkowaniu. Konstrukcja ta jest stosunkowo tania i niezawodna, co przekłada się na dużą uniwersalność. Kolejnym z rodzajów jest tzw. wielowypust. Jego zalety to duża wytrzymałość, sztywność oraz efektywne przekazywanie energii podczas pracy. Różni producenci opracowali jednak wiele systemów, które nie są ze sobą kompatybilne.


Najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest system ze zintegrowaną osią. Stosuje się go w wyższej klasy rowerach, przede wszystkim przeznaczonych do jazdy sportowej, ponieważ póki co jest to jedno z droższych rozwiązań. Jego największe zalety to bardzo dobra sztywność oraz efektywny sposób przekazywania mocy. Wymagający użytkownicy doceniają również prostotę serwisowania mechanizmu oraz łatwość w czyszczeniu. Atutem jest także niewielka masa. Dla osób, którym bardzo zależy na osiągach i biciu kolejnych rekordów, niemal każdy gram ma znaczenie.


Jak wybrać mechanizm korbowy?


Dowiedzieliśmy się jakie są rodzaje korb rowerowych pod względem systemów montażu, teraz spójrzmy na to, na co jeszcze zwracać uwagę przy wyborze roweru. Wszystko zależy tak naprawdę od klasy sprzętu. W podstawowych jednośladach MTB, crossowych, trekkingowych czy miejskich zazwyczaj montowany jest mechanizm trzyrzędowy, czyli z trzema zębatkami. Z jakiego powodu? Przede wszystkim jest to uniwersalność. Dysponujesz dużym zakresem przełożeń, a więc z łatwością dopasujesz je do panujących warunków czy swojej wydolności. Rowery z tego segmentu przeznaczone są bowiem nie do bicia rekordów prędkości, a po prostu sprawnego podróżowania. Proste rowery miejskie przeznaczone do rekreacyjnej jazdy bardzo często są również wyposażone w mało zaawansowane mechanizmy jednorzędowe. Cechują się one dobrą trwałością i nieskomplikowaną budową.


Jakie rodzaje korb rowerowych są stosowane w rowerach szosowych? Przede wszystkim są to modele dwurzędowe oraz rzadziej jednorzędowe. Zaletą mechanizmu dwurzędowego jest większa uniwersalność w doborze przełożeń. Opcja nawet 22 biegów sprawia, że bez problemu znajdziemy odpowiednie ustawienie podczas treningu kolarskiego. Z kolei w przypadku korb jednorzędowych docenić należy prostą budowę i niewielką masę. Osoby, które wiedzą czego oczekują od roweru często decydują się na takie rozwiązanie. Ze względu na swoją wytrzymałość mechanizm jednorzędowy jest też popularny w szosowo-terenowych gravelach.


Rowery MTB dla bardziej wymagających użytkowników zazwyczaj wyposażone są w mechanizmy dwurzędowe lub jednorzędowe. Wraz z odpowiednio dobranymi rozmiarami zębatek zapewniają one bardzo dobre właściwości do jazdy w terenie.


Jaki mechanizm korbowy wybrać?


Wiesz już jakie są rodzaje korb rowerowych i jak działa cały mechanizm. Z pewnością masz więc też świadomość, że nie ma rozwiązania uniwersalnego. Inne wymagania musi spełniać korba do roweru szosowego czy gravela, a inne ta przeznaczona do jazdy MTB. W praktyce wybór będzie w dużej mierze zależał od Twojego doświadczenia. Większości osób na początku wystarczą rozwiązania dostarczone z ich rowerem, jednak w miarę nabierania wprawy, od pojazdu zaczynamy wymagać więcej, a to pozwoli na lepsze dopasowanie go do swoich wymagań. Oczywiście także kupując nowy rower, możesz zdecydować się na jeden z najwyższej klasy modeli dostępnych w Media Expert, wyposażony w osprzęt bardzo dobrej jakości.


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756