Zdaniem eksperta

Rower crossowy a trekkingowy – jaki wybrać?

Sabina Tasz
Autor: Sabina Tasz
Data dodania: 28-02-2025

Rower crossowy a trekkingowy, który wybrać? Jaki są różnice? To dwa typy rowerów, mają inne przeznaczenie i specyfikację. Wybór powinien być zależny od potrzeb, stylu jazdy i rodzaju przemierzanych tras. Zapraszamy do lektury!

Różnice w budowie rowerów trekkingowych i crossowych

Rower trekkingowy przystosowany jest do dłuższych podróży, głównie po asfalcie, chociaż polne i szutrowe drogi też możemy na nim pokonywać. W tym typie sprzętów większy nacisk postawiony został na komfort i funkcjonalność. Natomiast rower crossowy jest bardziej nastawiony na dynamiczną sportową jazdę po zróżnicowanym terenie. Potrafi sprawnie się poruszać zarówno po drogach utwardzonych, jak i tych polnych. 


Rower crossowy a trekkingowy – co mają wspólnego, a co je różni? Chociaż w dużym stopniu różnią się wyposażeniem, to konstrukcje mają do siebie dość podobne. Wielu producentów, mających w swoim portfolio oba typy rowerów, buduje je na tej samej ramie. Znajdą się oczywiście i tacy, którzy mają w swojej ofercie wyłącznie rowery trekkingowe i pod nie konstruowana jest rama, jak i tacy, którzy produkują wyłącznie rowery crossowe.


Choć mogą być zbudowane na tej samej ramie, ich charakter i przeznaczenie różnią się dzięki zastosowaniu odmiennych komponentów i akcesoriów. W rowerach crossowych amortyzator ma większy skok, zazwyczaj wynoszący około 80 mm, co poprawia komfort jazdy w trudniejszym terenie. W rowerach trekkingowych jest mniejszy, zwykle w zakresie 50–70 mm, co sprzyja lepszej efektywności na utwardzonych nawierzchniach.


Istotne różnice widać także w oponach – w crossowych są one bardziej agresywne, z głębszym bieżnikiem, co zapewnia lepszą przyczepność w terenie. Natomiast w trekkingowych mają zazwyczaj gładki lub lekko zarysowany bieżnik pośrodku, co zmniejsza opory toczenia i ułatwia jazdę po asfaltowych drogach.

Rowery trekkingowe w naszej ofercie:

Rower crossowy i jego cechy

Rama

Rower crossowy to konstrukcja łącząca cechy roweru górskiego i szosowego, a raczej roweru gravel. Zdarza się czasami usłyszeć, że to gravel z prostą kierownicą. Jego budowa jest dostosowana do wszechstronnej jazdy zarówno po drogach asfaltowych, jak i w lekkim terenie. Rama zbudowana jest najczęściej z aluminium. Rzadko, ale można też spotkać ramę crossową wykonaną z karbonu. Geometria – smukła, sportowa, zapewniająca lekko pochyloną pozycję, która sprzyja dynamice i efektywnej jeździe.


Dla zachowania tej sylwetki oraz dobrej kontroli sterowności stosuje się dłuższe mostki kierownicy o bardziej płaskim kącie nachylenia i prostą lub lekko giętą kierownicę. Zastosowanie takich elementów wymusza większe pochylenie ciała i uzyskanie bardziej aerodynamicznej sylwetki oraz zapewnia dobrą kontrolę nad jednośladem w różnych warunkach drogowych. Siodełko jest sportowe, mniej wyściełane, dostosowane do dynamicznej jazdy. Sztyca zazwyczaj sztywna wykonana z aluminium lub karbonu.


Osprzęt

Często wykorzystują napęd znany z rowerów górskich, jednak z większymi tarczami korby, co ułatwia szybką jazdę w lekkim terenie. Coraz częściej stosuje się układ 1x11 lub 2x11, jednocześnie producenci rezygnują z przedniej przerzutki. Choć starsze modele mają napęd 3x9 lub 3x10. Zwolennicy nowszych rozwiązań cenią prostotę i wydajność w terenie, natomiast starsze układy lepiej sprawdzają się na utwardzonych drogach.


W crossach najlepiej sprawdzają się hamulce tarczowe, zwłaszcza hydrauliczne, które zapewniają skuteczne hamowanie w każdych warunkach.


Amortyzacja

W rowerach crossowych nie może zabraknąć również amortyzatora. O skoku 80 mm zwiększa komfort i trakcję na nierównym terenie. Występują zarówno proste modele sprężynowe, jak i bardziej zaawansowane powietrzno-olejowe z możliwością blokady i regulacji.


Koła

Rowery crossowe poruszają się na dużych 28-calowych kołach, takich samych zresztą jak rowery trekkingowe. Stosuje się w nich jednak opony z lekkim bieżnikiem, które sprawdzą się również w łatwym terenie. Z racji bardziej sportowego charakteru tego roweru, często zakładane są lżejsze opony zwijane z oplotem kevlarowym, a także opony bezdętkowe.


Akcesoria

Aluminiowe ramy rowerów crossowych mają otwory montażowe do instalacji błotników i bagażnika, co zwiększa ich funkcjonalność. Standardowo rowery te są jednak pozbawione dodatkowego wyposażenia, aby mogły zachować swoją niewielką wagę.

Dla kogo rower crossowy?

Rower crossowy powinny wybrać osoby, które wolą jazdę po polach lub lasach niż po utwardzonych drogach między samochodami. Jednocześnie trasy te nie mogą być bardzo trudne, np. piaszczyste podjazdy, wymagające większych przełożeń i bardziej terenowych opon. To rower dla fanów jazdy terenowej, ale nie w górach. To lżejsza wersja modelu górskiego lub inaczej – rower górski dla ludzi mieszkających na nizinach. Rowery crossowe to sprzęty sportowe, więc aby zwinniej i dynamiczniej się poruszały, pozbawione są zbędnych ciężarów w postaci wyposażenia w akcesoria, które spotkamy w trekkingu. Jest to jednocześnie rower, który łatwo przerobić zarówno na rower miejski, jak i trekkingowy. Daje dużo możliwości personalizacji i dopasowania do swoich potrzeb.

Rower trekkingowy i jego cechy

Nadal zastanawiasz się, czym różni się rower crossowy a trekkingowy? Zobacz teraz cechy tego drugiego:


Rama

Rower trekkingowy – co to znaczy? To typ roweru turystycznego przystosowany do długich wycieczek rowerowych. Mamy tu zastosowany krótszy mostek kierownicy z kątem nachylenia umożliwiającym uzyskanie dość wyprostowanej, bardziej komfortowej sylwetki. Często możemy spotkać w tych rowerach mostki o regulowanym kącie nachylenia. Kierownice są przeważnie lekko gięte, skierowane w stronę rowerzysty. Wszystkie te ustawienia mają na celu uzyskanie jak najwygodniejszej sylwetki. Ramy rowerów trekkingowych zbudowane są przeważnie z aluminium, a czasami spotkać można również stalowe.


Z racji bardziej wyprostowanej pozycji ciała, stosowane siodełka są również szersze i wygodniejsze. W celu uzyskania lepszego komfortu posiadają wkładki żelowe. Dla uzyskania jeszcze większej wygody podczas jazdy po wybojach, stosuje się również sztyce z amortyzatorem.


W rowerach trekkingowych nie może zabraknąć amortyzatora przedniego koła. Jego skok jest niewielki, przeważnie zawiera się w zakresie od 50 do 70 mm, ponieważ rower tego typu porusza się głównie po drogach utwardzonych, na których nie spotkamy dużych nierówności.


Osprzęt

zazwyczaj wyposażone są w 3-rzędową korbę i kasetę z 7–10 zębatkami. Dedykowane grupy osprzętu Shimano zapewniają płynną jazdę, a największa tarcza korby (48 zębów) pozwala na szybkie poruszanie się po utwardzonych drogach.


Większość modeli ma hamulce tarczowe, które sprawdzają się w różnych warunkach pogodowych, zwłaszcza podczas jazdy z obciążeniem. W tańszych i starszych rowerach nadal można spotkać hamulce V-brake.


Koła

Trekkingi poruszają się na 28-calowych kołach z oponami typu semislick – gładkimi pośrodku i bardziej agresywnymi po bokach, co zapewnia dobrą przyczepność zarówno na asfalcie, jak i lekkim terenie.


Akcesoria

Rower trekkingowy - co to znaczy? To, co najbardziej wyróżnia ten model, to pełne wyposażenie w akcesoria takie jak błotniki, bagażnik i oświetlenie. W rowerach tych mamy też możliwość zamontowania dodatkowego bagażnika z przodu oraz takich elementów jak lusterka, stopka czy dodatkowe oświetlenie, które przydadzą się w podróży.

Dla kogo rower trekkingowy?

Rowery trekkingowe przeznaczone są przede wszystkim do długich podróży, ale sprawdzą się również w mieście jako codzienny pojazd. Dzięki wyposażeniu w akcesoria takie jak błotniki, bagażnik i oświetlenie, rowery tego typu będą idealne na dojazdy do pracy i szkoły. Przez akcesoria, które posiadają, są dość ciężkie, ale dzięki nim można jeździć w każdych warunkach: dzięki błotnikom – podczas deszczu, dzięki oświetleniu – możemy wracać po zmroku do domu, a bagażnik pozwoli przewozić ekwipunek. Charakteryzują się tym, że przyjęta na nich pozycja to dość prosta sylwetka. Tak też są konstruowane – aby długotrwała podróż była zarazem jak najmniej męcząca dla kręgosłupa i jednocześnie, w miarę możliwości, stawiała jak najmniejszy opór powietrza.

Rowery crossowe w naszej ofercie:

Wróć

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756