Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Jakie tarcze hamulcowe do roweru wybrać?

 2023-07-18 

Tarcze hamulcowe różnią się od pozostałych rodzajów sposobem montażu. W przeciwieństwie do hamulców szczękowych czy szosowych tarcze hamulcowe są mocowane do piasty. W przypadku pozostałych rodzajów stosuje się zacisk na obręczy koła. Hamulce tarczowe można montować jedynie w przypadku modeli posiadających odpowiednią piastę. Niewątpliwą zaletą tarczy hamulcowych jest wyższa odporność na trudne warunki atmosferyczne. Hamulce tarczowe nie zmniejszają wydajności hamowania podczas deszczowej aury i nie wymagają czasochłonnej konserwacji. Zyskują one coraz większą popularność i możliwe, że całkowicie wyprą z rynku hamulce szczękowe. Sprawdź, jakie tarcze hamulcowe do roweru wybrać.

Jakie tarcze hamulcowe do roweru wyróżniamy?

Wyróżnia się dwa rodzaje tarczy hamulcowych do roweru: mechaniczne i hydrauliczne.

Tarcze hamulcowe mechaniczne

Tarcze hamulcowe mechaniczne najczęściej są stosowane w tańszych modelach rowerów. Zasada działania mechanicznych hamulców tarczowych jest podobna do szczękowych: klocki uruchamiane są za pomocą stalowej linki. Stosowanie hamulców tarczowych mechanicznych ma sporo zalet: znacznie niższa cena w porównaniu z hydraulicznymi, mniej skomplikowane serwisowanie oraz duża wytrzymałość. Jednak większość profesjonalistów wybiera modele hydrauliczne, które nad mechanicznymi mają sporą przewagę. W porównaniu z hydraulicznymi tarczami hamulcowymi, mechaniczne są cięższe i charakteryzują się niższą siłą hamowania.

Tarcze hamulcowe hydrauliczne

Tarcze hamulcowe hydrauliczne najczęściej stosuje się w rowerach górskich ze średniej lub wyższej półki cenowej. Hydrauliczne tarcze hamulcowe coraz chętniej wykorzystują również producenci rowerów szosowych. W przewodach tarczy hamulcowych hydraulicznych znajduje się płyn hamulcowy. Do ich największych zalet należy duża siła hamowania oraz zwiększenie kontroli nad pojazdem. Większość rowerzystów decyduje się na tego rodzaju hamulce ze względu na wysoką skuteczność hamowania w zróżnicowanych warunkach pogodowych i terenowych. Sporą wadą hydraulicznych hamulców tarczowych jest wysoka cena, a także serwis wymagający odpowiedniej wiedzy i narzędzi.

Z czego składa się tarcza hamulcowa?

Tarcze hamulcowe zbudowane są z: 


  • zacisku - oznaczonych PM (Post Mount) lub IS (International Standard), gdzie w pierwszym przypadku oznacza zacisk bezpośrednio przykręcany do ramy widelca, w drugim montuje się tarcze za pomocą adaptera, obecnie bardziej popularny jest zacisk PM,
  • dźwigni hamulca - różniącej się budową w zależności od typu roweru,
  • klocków hamulcowych w tarczach hamulcowych wykorzystuje się trzy rodzaje klocków: metaliczne, półmetaliczne i żywiczne, które różnią się od siebie poziomem hałasu oraz zużyciem tarczy. Rekomendowanym rozwiązaniem jest wybór klocków Shimano, które cieszą się dobrymi opiniami konsumentów.

Tarcze hamulcowe do roweru - jakie wybrać?

Hamulce tarczowe hydrauliczne zyskują coraz większą popularność i systematycznie wypierają z rynku mechaniczne tarcze hamulcowe. Nie zawsze jednak wiemy, jakie tarcze hamulcowe do roweru kupić. Przy ich wyborze warto zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników: 


  • rodzaj mocowania - PM lub IS, czyli mocowanie bezpośrednio lub za pomocą adaptera, bardziej popularne jest PM, czyli przykręcanie tarczy bezpośrednio do ramy widelca,
  • typ mocowania tarcz - mogą być przykręcane na 6 śrub (6-bolt) lub przy pomocy tzw. Centerlocka- systemu mocowania opatentowany przez producenta tarczy hamulcowych Shimano,
  • rodzaj klocków hamulcowych - metaliczne klocki zapewniają dużą siłę hamowania przy jednoczesnym mocnym zużywaniu tarcz, z kolei klocki żywiczne mniej zużywają tarcze, ale mają mniejszą siłę hamowania, większość rowerzystów decyduje się na półmetaliczne klocki hamulcowe, które są pośrednim rozwiązaniem.

Jaki rozmiar tarczy wybrać?

Wśród rowerzystów, a zwłaszcza amatorów ekstremalnej jazdy w trudnych warunkach terenowych, panuje przekonanie, że im większa tarcza, tym większa siła hamowania. Okazuje się, że nie jest bezzasadne: większa tarcza hamulcowa rowerowa ma wyższą odporność i znacznie lepiej sprawdza się w trudnych warunkach terenowych i atmosferycznych, a także może wpłynąć na skrócenie drogi hamowania. Przyjmuje się zasadę, że im trudniejszy teren, tym większą średnicę tarczy należy wybrać. Warto jednak wiedzieć, że ta zasada dotyczy jedynie doświadczonych cyklistów, ponieważ duże tarcze mają sporą masę, dlatego istotna jest umiejętność właściwego użytkowania. Duża średnica tarczy hamulcowej to również ryzyko ich skrzywienia, dlatego tak istotna jest wiedza i doświadczenie rowerzysty.  Przyjmuje się, że średnica tarczy zależy od typu roweru. 


  • Tarcze o średnicy 140 mm - są najrzadziej stosowanymi, choć nie brakuje zwolenników tego rozmiaru, ze względu na niską wagę tarczy, rozmiar 140 mm można spotkać w tylnych kołach rowerów zawodników cross country lub kobiet o drobnej budowie ciała. 
  • Tarcze o średnicy 160 mm - najczęściej wybierany rozmiar tarczy przez początkujących rowerzystów, charakteryzują się lekkością oraz sztywnością.
  • Tarcze o średnicy 160 mm w tylnym kole i 180 mm z przodu - połączenie wykorzystywane najczęściej przez bardziej wymagających rowerzystów lub osób o wyższej masie ciała.
  • Tarcze o średnicy 180 mm -  najczęściej stosowane w rowerach typu enduro, podczas bardziej wymagających warunków terenowych i ekstremalnych wrażeń, ich zaletą jest stosunkowo niska waga w porównaniu z pozostałymi parametrami. 
  • Tarcze o średnicy  203 mm z przodu i 180 mm z tyłu -  takie rozwiązanie stosuje się w najbardziej zaawansowanych modelach enduro, freeride, downhill przez najbardziej doświadczonych rowerzystów, zdarza się również stosowanie średnicy 203 mm w obu kołach.

Tarcze hamulcowe są coraz częściej wybierane zarówno przez początkujących amatorów kolarstwa, jak i doświadczonych rowerzystów. Warto zatem wiedzieć, jakie tarcze hamulcowe do roweru wybrać.  Skuteczność oraz skrócona droga hamowania są istotnymi czynnikami wpływającymi na decyzję o zakupie. Odpowiednio dobrane hamulce tarczowe zwiększają bezpieczeństwo oraz komfort podczas rowerowych wypadów. Bogaty wybór tarczy hamulcowych i innych części do roweru można znaleźć na stronie mediaexpert.pl

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756