Poradniki Eksperta

Wymiana kasety w rowerze - jak prawidłowo wymienić kasetę w rowerze?

Większość napraw w rowerze każdy może wykonać sam. Jedną z nich jest wymiana elementów napędu, która nie jest skomplikowaną czynnością, pod warunkiem, że ma się do tego specjalne narzędzia. Jedną z takich części, której nie wymienimy przy użyciu standardowych domowych narzędzi jest kaseta i wolnobieg. Choć są to elementy wyglądem bardzo podobne do siebie, to już sposobem działania i mocowania znacznie się od siebie różnią i do ich demontażu potrzebne są różne narzędzia. Na czym zatem polega samodzielna wymiana kasety w rowerze?


Wymiana kasety w rowerze

Co to jest kaseta i wolnobieg?


Kaseta to zestaw zębatek nakładanych na bębenek, w którym jest mechanizm zapadkowy zwany wolnobiegiem. Wolnobieg to z kolei zestaw zębatek zintegrowanych z mechanizmem zapadkowym, przykręcany w całości do koła. Z racji odmiennej budowy kaseta i wolnobieg nie są ze sobą kompatybilne, a do ich odkręcenia potrzebne są różne, chociaż podobne narzędzia. Posiadanie takich narzędzi ma sens szczególnie u osób, które pokonują wiele kilometrów lub intensywnie jeżdżą w terenie i ich napęd ulega szybszemu zużyciu. Mogą one na bieżąco kontrolować stan napędu i w odpowiednim czasie wymieniać czy to sam łańcuch, czy również kasetę. Im więcej będziemy jeździć na rowerze, tym łatwiej rozpoznamy, kiedy nasz napęd będzie wymagał wymiany. Łatwiej nam będzie ustalić, jak rozciągnięty jest łańcuch, czy i jak zużyte są zęby w kasecie lub wolnobiegu Wówczas wymiana kasety w rowerze będzie dla nas rutynową czynnością. Większość rowerzystów ma jeden bieg, na którym najlepiej mu się jeździ. Ma to niestety wpływ na nierówne zużycie kasety. Jeśli będziemy mieli odpowiedne narzędzia i wiedzieli, jak zdjąć kasetę, możemy wówczas wymienić jej jedną zębatkę lub i więcej, jeżeli będzie taka potrzeba. Zaoszczędzi nam to kosztów wymiany całej kasety.


Rowery w naszej ofercie:


Wymiana kasety w rowerze


Kasetę powinniśmy wymieniać razem z łańcuchem. Może ona „przeżyć” zmianę kilku łańcuchów, ale nie odwrotnie. Kolejnym plusem kasety jest możliwość wymiany pojedynczych zębatek - w zależności od modelu. Przeważnie są to te najmniejsze tryby. Pozostałe są często ze sobą znitowane i stanowią jeden element. Wymiana 2, 3 zębatek, które są najczęściej używane ma sens, gdy zużytych jest więcej. Większe korzyści, również ekonomiczne, przyniesie wymiana całej kasety, szczególnie wtedy, gdy zakładamy nowy łańcuch. Pracę napędu na nowych elementach doceni każdy rowerzysta. A zatem jak wymienić kasetę w rowerze? Potrzebne nam do tego będą dwa klucze. Pierwszy to wielowypust – specjalny klucz do odkręcenia pierścienia mocującego kasetę, a drugi – bacik, czyli krótki fragment łańcucha, który posłuży do blokowania kasety podczas jej odkręcania. Pierwszy z kluczy przyda się też do odkręcania tarcz hamulcowych, jeżeli montowane są w systemie centerlock. Pracę rozpoczynamy od zdjęcia koła i wykręcenia szybkozamykacza. Bacikiem blokujemy kasetę, najlepiej na którejś z większych zębatek, ale nie ostatniej. Pomiędzy zębatkami bacik lepiej się trzyma, a ewentualne jego ześlizgnięcie nie spowoduje uszkodzenia szprych. Następnie wkładamy klucz z wielowpustem do pierścienia mocującego kasetę i zaczynamy odkręcanie kasety rowerowej, czyli kręcimy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Gdy już odkręcimy pierścień, poszczególne tryby powinny łatwo zsunąć się z bębenka. Najlepiej odkładać je w kolejności, szczególnie, gdy robimy to pierwszy raz.


Z założeniem z powrotem nie powinno być problemu, niezależnie od tego, czy kaseta będzie wymieniona, czy zdjęta jest do czyszczenia. Z powrotem nakładamy zębatki od największej do najmniejszej. Największe będą przeważnie połączone nitami, te mniejsze będą oddzielne, a między nie w zależności od modelu, będzie trzeba włożyć podkładki dystansowe. O ile z kolejnością sobie poradzimy bez problemu, to zwróćmy uwagę na stronę zębatki. Jeżeli nie wchodzi, być może powinniśmy ją obrócić o 180 stopni. Ma bowiem znaczenie kierunek, w którym się kręcą oraz pozycja względem poprzedniej zębatki. Problemu z poprawnym włożeniem mimo wszystko nie powinno być, z uwagi na wielowpust na bębenku, który nie pozwoli ich źle założyć, a co najwyżej będzie od nas wymagał trochę „pogłówkowania”.


W systemie Shimano jest na bębenku jeden gruby „ząbek” wielowpustu, według którego najłatwiej będzie wkładać poszczególne tryby. Wymiana kasety rowerowej zakończona - pozostaje nam już tylko z dużą siłą (zalecane 40 Nm), kluczem, dokręcić pierścień mocujący i założyć z powrotem koło do roweru. Bacik podczas zakładania kasety nie jest potrzebny.


Wymiana wolnobiegu w rowerze


Jak już było napisane, pomimo podobnej budowy, wymiana wolnobiegu (z racji budowy jak i potrzebnych innych części) przebiega inaczej niż wymiana kasety w rowerze. Wolnobieg jest podczas jazdy cały czas dokręcany do piasty koła, więc do jego odkręcenia potrzebować będziemy dużo siły. Do odkręcenia wolnobiegu wymagany jest jeden klucz, bacik nie będzie tu przydatny. Chociaż klucz podobny jest do tego, jaki używany jest przy wymianie kasety, to ma inną średnicę i podobny, ale inny kształt wielowpustu. 


Niektórzy próbują zastosować ten sam klucz do odkręcenia wolnobiegu i im się to udaje. Klucz, z racji potrzeby dużej siły do odkręcenia, powinien mieć długie ramię. Jeżeli będziemy mieli problem z odkręceniem wolnobiegu siłą własnych rąk, możemy klucz umieścić w imadle, nałożyć na niego koło i spróbować odkręcić. Dzięki zastosowaniu dużej dźwigni wielowypust łatwiej powinien dać się odkręcić. Nakręcenie nowego nie powinno być problemem. Tutaj, tak jak w przypadku kasety, nie musimy w odpowiedniej kolejności układać zębatek. Wystarczy po prostu zgodnie z ruchem wskazówek zegara nakręcić wielowpust na piastę koła, pilnując jedynie, aby równo się nakręcał. Dokręcamy kluczem. Nie musimy dokręcać mocno, gdyż zrobi to sam podczas jazdy. Po włożeniu koła do roweru podczas pierwszej jazdy na pewno 

poczujemy, jak podczas pedałowania pierwsze ruchy dokręcają wolnobieg.


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756