Poradniki Eksperta

Wymiana suportu w rowerze - jak to zrobić?


Nic tak nie denerwuje rowerzysty, jak piski dochodzące z jego roweru. Często nie jest łatwo je namierzyć. Musimy sprawdzać po kolei, kiedy i w jakich sytuacjach do nas docierają, i eliminować kolejno części, z których mogą pochodzić. Gdy słyszymy je podczas pedałowania, a szczególnie podczas naciskania na pedały, z dużym prawdopodobieństwem możemy stwierdzić, że prawdopodobnie dochodzą z suportu. Często bywa, że dochodzą z jednej strony, np. z prawej, od umiejscowienia korby. Taka sytuacja rzeczywiście może się zdarzyć wtedy, gdy z uwagi na największe obciążenie po stronie korby, łożyska „zakończyły swój żywot”. Aby upewnić się, że to na pewno korba, złapmy z jednej i drugiej strony za ramię tego elementu i mocno poruszajmy na boki. Jeżeli wyczujemy luz, będziemy mieli pewność, że czeka nas wymiana suportu w rowerze. Zanim przystąpimy do działania, musimy ustalić jaki typ suportu posiadamy, kupić odpowiedni na wymianę oraz wyposażyć się w odpowiednie narzędzia. W starszych modelach suportów potrzebny będzie dodatkowo ściągacz do korb.



Wymiana suportu w rowerze

Rodzaje suportów rowerowych


Obecnie najpopularniejsze modele to suporty z zewnętrznymi łożyskami – są jednocześnie najłatwiejsze w wymianie. Podczas poszukiwań nowego suportu musimy znać takie parametry jak szerokość mufy, szerokość gwintu oraz średnica tulei, przez którą przechodzi oś. W przypadku starszych konstrukcji wkładów suportowych, posiadających najczęściej osie z mocowaniem korby na kwadrat lub octalink, podczas poszukiwań nowego wkładu pod uwagę musimy wziąć długość osi, średnicę, szerokość mufy oraz typ zastosowanego gwintu. Najczęściej spotykane są suporty z gwintem brytyjskim oraz z mufą w jednej z dwóch szerokości: 68 lub 73 mm.


Parametry dotyczące rozmiarów suportu powinniśmy znaleźć wśród oznaczeń umieszczonych na tym elemencie, niestety dotrzemy do nich dopiero po jego demontażu. Innym rozwiązaniem jest samodzielne zmierzenie długości osi, średnicy oraz szerokości mufy, najlepiej suwmiarką. Dla osób lubiących modernizować swoje rowery dobrą wiadomością będzie na pewno fakt, że starsze suporty z mocowaniem korby na kwadrat lub octalink, można zamienić na nowe, z zewnętrznymi łożyskami. Niestety będzie to możliwe jedynie łącznie z wymianą korby. O ile miejsce umieszczenia łożysk są kompatybilne, to w przypadku osi korby zastosowano różne rozwiązania. W starszym – suport występuje od razu z osią, do której montujemy ramiona korby, natomiast nowsze rozwiązanie to oś połączona na stałe z jednym ramieniem korby, którą wsuwamy między łożyska suportu.

Rowery górskie w naszej ofercie:

Narzędzia do suportów rowerowych


Wymiany suportów, zarówno tych nowego typu, jak i starego, nie wykonamy bez odpowiednich narzędzi. W przypadku suportów wewnętrznych, starszego typu, potrzebne nam będą narzędzia takie jak klucz imbusowy (ampul) w rozmiarze 14 – do odkręcenia ramion korby, ściągacz do zdjęcia ramienia korby z osi suportu oraz klucz do suportów, który umożliwi nam montaż i demontaż misek suportu. Ten ostatni to wielowypustowy klucz, spotykany najczęściej jako klucz nasadowy. W przypadku nowszych suportów z zewnętrznym mocowaniem łożysk, będziemy potrzebowali specjalnego klucza do ich demontażu oraz klucza imbusowego w rozmiarze 5 do ściągnięcia lewego ramienia. Przy tym rozwiązaniu niepotrzebny jest ściągacz do korby, która zintegrowana jest z osią. Istnieje kilka rodzajów kluczy do odkręcania łożysk, w zależności od tego, jakiego producenta wkład posiadamy – i od tego przede wszystkim uzależniony jest wybór klucza.


Wymiana suportu na kwadrat w rowerze


Mamy nowy suport i zgromadzone narzędzia, przystępujemy więc do wymiany. Zatem jak wymienić suport w rowerze? W przypadku suportów na kwadrat lub octalink demontaż rozpoczynamy od wykręcenia kluczem imbusowym śrub mocujących ramiona korby. Kolejny etap to ściągnięcie ramion korby z osi suportu – i tu zastosujemy ściągacz do korb. To narzędzie składające się z nagwintowanej tulei, którą wkręcamy w ramię korby, oraz umieszczonej w środku niej śruby, której dokręcanie powoduje zsunięcie korby z osi. Obie operacje wykonujemy z obu storn suportu. W przypadku osi z zakończeniem octalink, na śrubę wkręcającą ściągacza powinniśmy nałożyć specjalną nakładkę zwiększającą jej średnicę. Kolejnym krokiem będzie wykręcenie misek suportu za pomocą dedykowanego klucza.


Pamiętajmy, że w suportach najczęściej stosuje się gwint angielski. Po lewej stronie roweru mamy gwint lewostronny, a po prawej – prawostronny. Aby odkręcić miski kręcimy więc kluczem w kierunku jazdy rowerem. Gwint włoski spotykany jest rzadziej, przeważnie w rowerach szosowych – i tu z obu stron mamy gwint prawy. Po wykręceniu misek, bez problemu powinniśmy wysunąć wkład suportowy z mufy ramy. Demontaż korby w rowerze zakończony.


Przed umieszczeniem nowego suportu, porównajmy go ze starym, czy zgadzają się wszystkie jego wymiary oraz wspomniane kierunki gwintów. Mufę dokładnie wyczyśćmy, a następnie nasmarujmy gwinty smarem. Na suporcie powinny znaleźć się oznaczenia pomagające ustalić strony lewą i prawą. Najpierw wkręcamy miskę z jednej strony, wkładamy do mufy wkład suportu według oznaczeń i wkręcamy miskę z drugiej strony. Tym razem z obu stron wkręcamy je w stronę przeciwną do kierunku jazdy. Pozostaje nam przykręcenie ramion korby i wymiana zakończona.


Wymiana suportu z łożyskami zewnętrznymi


Wymiana suportu w rowerze z łożyskami zewnętrznymi wymaga innych narzędzi. Rozpoczynamy od poluzowania kluczem imbusowym śrub lewej korby. Następnie wykręcamy z niej specjalnym kluczem plastikową śrubę. Lewe ramię przed ściągnięciem zabezpieczone jest plastikową zapadką umieszczoną w nacięciu korby, które zaciskane jest wcześniej poluzowanymi śrubami. Jeżeli uda nam się ściągnąć lewe ramię, możemy przystąpić do wysunięcia prawego wraz z osią i zębatkami. Do zdjęcia powinny pozostać jedynie dwa zewnętrzne łożyska, do których wykręcenia potrzebujemy specjalnego klucza. Tu też obowiązuje nas przeważnie gwint brytyjski, więc odkręcamy w kierunku jazdy rowerem.


Wraz ze zdemontowanymi łożyskami ze środka mufy powinna wyjść plastikowa tuleja suportowa. Zakładanie nowego suportu to odwrotne działanie, poprzedzone wcześniejszym przeczyszczeniem gwintu oraz jego nasmarowaniem. Najpierw wkręcamy jedną miskę zgodnie z oznaczeniami po której stronie ma się znajdować, wprowadzamy do środka tuleję suportową i przykręcamy drugą miskę. Obie miski dokręcamy do oporu. Umieszczamy niewielką ilość smaru ułatwiającą wprowadzenie osi na wewnętrznych stornach misek. Przeprowadzamy oś przez środek łożysk i po drugiej stronie zakładamy lewe ramię korby. Na wielowpuście osi po lewej stronie jest specjalny, szerszy element wielowpustu, który wymusi ustawienie lewej korby dokładnie pod kątem 180 stopni w stosunku do prawej. Wkręcamy plastikową nakrętkę w oś po lewej stronie, tak, aby zniwelować na niej luz, a następnie dokręcamy śruby korby


Wymiana suportu z łożyskami zewnętrznymi typu Pressfit


Suporty z łożyskami zewnętrznymi występują również w wersji wciskanej. Jest to tak zwany system Pressfit. Demontaż i montaż korby wyglądają identycznie. Różnica polega na samych miskach, które nie posiadają gwintów, jak również nie posiada ich mufa w ramie. Do ich montażu i demontażu potrzebne jest kolejne specjalne narzędzie, które wypchnie stare miski z mufy, ale również wprowadzi idealnie prostopadle nowe miski w odpowiednie miejsce.


Wymiana korby w rowerze bez ściągacza i bez uszkodzenia samej korby raczej jest niemożliwa. Niektórzy decydują się na taki krok, gdy korba jest zużyta i będzie zastąpiona nową. Wiąże się to ze zbijaniem jej za pomocą tępego przecinaka i młotka z osi suportu. Należy uderzać delikatnie młotkiem, obracając korbę co 90 stopni. Pamiętajmy, że stosowanie takiej metody to ostateczność i może zakończyć się nie tylko uszkodzeniem korby, ale też samego roweru.


Jak widzimy, wymiana suportu w rowerze, jeśli posiadamy odpowiednie narzędzia, nie jest trudna. Każdy we własnym zakresie może taką naprawę przeprowadzić samodzielnie, bo ich konserwacji, z uwagi na trudny dostęp do łożysk, raczej się nie przeprowadza.


Rowery crossowe w naszej ofercie:

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756