Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Rodzaje obiektywów fotograficznych – jakiego obiektywu potrzebujesz?

Data dodania: 31-07-2023

Każdy aparat fotograficzny wyposażony jest w obiektyw – wyjątkiem od tej reguły są jedynie aparaty otworkowe, których raczej się teraz nie używa. Aparaty kompaktowe posiadają wbudowane obiektywy o stałej lub zmiennej ogniskowej, czyli tak zwane zoomy. W lustrzankach tradycyjnych i cyfrowych, czy bezlusterkowcach, obiektywy możemy wymieniać prawie dowolnie. Od jakości obiektywu, wprost zależy jakość zdjęć – ostrość, kontrast i jasność. To znaczące kryteria doboru obiektywu. Tematyka zdjęć także może determinować wybór właściwego modelu. Nasz poradnik podpowie, co to obiektyw fotograficzny. Jaki wybrać, będziecie musieli zdecydować już sami, w zależności od Waszych potrzeb. Oczywiście, każdym obiektywem da się zrobić każde zdjęcie, jednak w fotografii ulicznej, czy też reportażu, najlepiej sprawdzi się obiektyw o stałej ogniskowej z maksymalną liczbą przysłon. Jako towarzysz spacerów, sprawdzi się zoom 18-200, 18-140 mm, jednak gdy w planach jest fotografowanie zawodów sportowych, albo polowanie na grubego zwierza, pomyśleć raczej należy o teleobiektywie.

Budowa obiektywu od podstaw

Zanim odpowiemy sobie na pytanie, jakie są typy obiektywów fotograficznych, trzeba poznać – choćby w zarysie – ich budowę. W dużym skrócie, obiektyw to układ optyczny, którego zadaniem jest rzutowanie odwróconego obrazu na matówkę, matrycę światłoczułą lub film w aparacie fotograficznym. Obiektywy najczęściej składają się z kilkunastu, do ponad dwudziestu elementów optycznych (soczewek), które dodatkowo podzielone są na grupy. Dawniej, w użyciu były również prostsze układy, składające się z mniejszej liczby soczewek lub wręcz z pojedynczego elementu optycznego, jednak obecnie ich znaczenie jest marginalne.

Obiektywy w naszej ofercie:

Rodzaje obiektywów – obiektywy stałoogniskowe i szerokokątne

Obiektywy stałoogniskowe to te, których właściwa ogniskowa jest w nich niezmienna. Regulacji podlega jedynie ogniskowa przedmiotowa, konieczna do ustawiania ostrości. Najczęściej, jest to obiektyw o ogniskowej 50 mm, zwany popularnie obiektywem standardowym dla aparatu małoobrazkowego. Obiektywy stałoogniskowe nie są tak uniwersalne jak zoomy, lecz ze względu na prostszą konstrukcję i optymalizację optyki, dla danej i konkretnej ogniskowej, oferują obrazy znacznie lepszej jakości i ostrości. Mają większe możliwości zbierania światła (są jaśniejsze, co oznacza mniejsze wartości maksymalnego otworu - f/), przez co lepiej nadają się do fotografowania w kiepskich warunkach oświetleniowych. Innym przykładem obiektywu stałoogniskowego, jest „szkło”, o ogniskowej 85 mm wykorzystywane przede wszystkim w fotografii portretowej, jasne lub bardzo jasne (mile widziana maksymalna wartość przysłony f/1,4 lub nawet więcej). Obiektywami takimi można fotografować ludzi zarówno z bliska, jak i z pewnej odległości, uzyskując bardzo naturalną plastykę i geometrię obrazu, bez zniekształceń oraz bardzo zbliżoną do tego, co widzi człowiek patrzący na drugiego człowieka bez pośrednictwa jakiegokolwiek instrumentu optycznego.


Obiektywy szerokokątne posiadają ogniskową poniżej standardu wyznaczonego dla małego obrazka. W ich przypadku, odległość ogniskowa jest znacząco mniejsza, od przekątnej elementu światłoczułego, a kąt widzenia większy od charakteryzującego ludzki wzrok. Przykładami są SAMYANG AF 35 mm f/1,8 Sony FE, czy SAMYANG 12 mm f/2.0 NCS CS E również do Sony E. Szczególnym przypadkiem obiektywu z grupy stałoogniskowych i szerokokątnych, jest tzw. „rybie oko”, czyli obiektyw o bardzo krótkiej ogniskowej i nieskorygowanej dystorsji. Najbardziej popularnym jest ten, o ogniskowej 35 mm z kątem widzenia 63 stopni, itp. Teleobiektywy stałoogniskowe, można powiedzieć, że są praktycznie bez wad. Ogniskowa 300 mm lub 400 mm o jasnej przysłonie f/2,8, to wręcz idealny obiektyw do uchwycenia sportowych zmagań lub dzikiej przyrody z odpowiedniej odległości.

Rodzaje obiektywów – obiektywy zmiennoogniskowe czyli zoomy

Obiektywy zwane „kitowymi” to te, które najczęściej dostarczane są przez producenta w komplecie z korpusem. Od dawna przyjęło się, że są to obiektywy zmiennoogniskowe, czyli zoomy o zakresie ogniskowej 18-55 mm. Niemal każdy producent ma w swojej ofercie taki właśnie obiektyw. Na przykład Nikkor AF-P 18-55 VR do aparatów firmy Nikon, czy Canon 18-55 mm f/3,5-5,6


Często używane są tak zwane „spacerniaki” – zoomy o zakresie ogniskowej 18-14 mm – Nikkor AF-S DX 18-140 mm ED VR, 18-200 mm TAMRON 18-200 mm f/3,5-6,3 DI II VC Canon, a nawet 18-400 mm TAMRON 18-400 mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD Nikon. Obiektywy te są lekkie, mają dość szeroki zakres zooma, ale zdarza się, że fotografując nimi, musimy pójść na kompromis w kwestii jasności i rozdzielczości.


Niezwykle interesującym narzędziem do fotografii przyrodniczej i sportowej, jest obiektyw zmiennoogniskowy - TAMRON SP 150-600mm F/5-6.3 Di VC USD G2 Nikon. Obiektyw ten ma też mocowanie do aparatów SONY. VC (stabilizacja obrazu) zapewnia mu ostre i nieporuszone obrazy. Dzięki temu, obiektyw można stosować przy zdjęciach z ręki lub przy słabym świetle. USD (napęd ultradźwiękowy) pozwala na wykonywanie ostrych zdjęć, szybko poruszających się i odległych przedmiotów.

Opracowana przez firmę Tamron technologia powłok eBAND, działa w sposób zmniejszający efekty flary i zjawy, dzięki czemu zdjęcia są czyste i żywe. W konstrukcji optycznej tego obiektywu, znajduje się element dużej mocy XLD (Extra Low Dispersion), produkowany ze specjalnych materiałów szklanych, oferujący niski indeks rozproszenia kolorów. Dzięki systemowi ogniskowania wewnętrznego (IF), długość wyciągnięcia obiektywu nie zmienia się podczas ustawiania ostrości, a granica ustawień bliskości, znacznie skraca się w całym obszarze ogniskowania. Obiektyw posiada też mechanizm blokady zoomu (ZL), który go chroni przed niechcianym wysuwaniem tubusu obiektywu.

Rodzaje obiektywów – obiektywy specjalne

Osobny rozdział, to obiektywy specjalistyczne, na przykład Insta360 ONE X2 w kamerze sferycznej. To nowy rodzaj sprzętu fotograficznego, coraz częściej używanego w fotografii sportowej, a obiektyw w nim zainstalowany, jest integralną częścią kamery. Dzięki ultra płynnej stabilizacji obrazu FlowState, ONE X2 zapewni płynność nagrań na najwyższym poziomie, nawet słabo oświetlonym obiektom. To doskonałe rozwiązanie dla vlogerów i twórców, podobnie zresztą, jak tryb AquaVision, wykorzystujący sztuczną inteligencję do korygowania kolorów pod powierzchnią wody. Kamera ma wbudowaną możliwość nagrywania wideo w rozdzielczości 5.7 K, wykonywania zdjęć sferycznych w rozdzielczości 18 Mpx (6080 x 3040) w formacie RAW, funkcję nagrywania jednym obiektywem – Wide Angle (Steady Cam Mode), nawet w rozdzielczości 2560x1440/50fps. Zaawansowane funkcje foto/wideo, działają w oparciu o sztuczną inteligencję.


Kamera sportowa Insta360 One R Twin Edition, to pierwsza na świecie modułowa kamera, która pozwoli Ci uzyskać zupełnie różne ujęcia, bez konieczności posiadania kilku urządzeń. W zestawie znajdziesz kamerę nagrywającą w rozdzielczości 4K oraz kamerę sferyczną 360 stopni. Kamera została wyposażona w stabilizację FlowState, która zapewni niezwykłą jakość nagrań. Obiektyw tej kamery o jasności f/2,0 i f/2,8 pozwala zapisać zdjęcia w rozdzielczości 18 Mpx (6080x3040).

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756