Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Co to jest streamowanie? Czy każdy może zostać streamerem?

 2022-09-06 

Jeszcze kilka lat temu tworzenie wideo wymagało dużej wiedzy oraz specjalistycznego sprzętu. Dziś jest łatwe, jak nigdy dotąd i bez przeszkód możesz np. streamować przy pomocy telefonu, kamerki internetowej czy laptopa dla widzów na całym świecie. Jeśli więc zawsze chciałeś zaprezentować się szerszemu gronu, to wystarczy tak naprawdę chwila. Z naszego poradnika dowiesz się, co to jest streamowanie, i jak możesz zacząć swoją przygodę z wideo w Internecie.

Kto może streamować?


Jeśli zastanawiasz, co to jest streamowanie i kto może zacząć się nim zajmować, to odpowiedź jest prosta. To nic innego, jak transmisja wideo w Internecie, najczęściej prowadzona na żywo. Streamować może praktycznie każdy, kto ma do zaprezentowania coś ciekawego i przyciągnie uwagę widzów. Jednym z popularnych trendów są kanały typu „commentary”, w których znani streamerzy oglądają jakieś treści, śledzą bieżące wydarzenia i dzielą się swoją opinią na ich temat. Formą streama są także transmisje live prowadzone przez media społecznościowe, np. Instagrama czy Facebooka, na których fani mogą zadawać pytania osobom, które obserwują.


Bardzo popularnymi streamerami są również gracze i to właśnie z gamingiem jest chyba najbardziej kojarzona ta branża. Wielu widzów ogląda let’s playe z grami, które ich interesują, niczym ulubione seriale. Powody są różne. Część z nich nie ma np. komputerów, które sprostałyby wymaganiom technicznym gry, a inni po prostu cenią umiejętności ulubionego streamera oraz jego charyzmę.

Mikrofony do streamowania w naszej ofercie:

Co streamować?

Skoro już wiesz, co to jest streamowanie, to teraz kluczem jest dostarczenie odpowiedniej treści, która przyciągnie widzów. Jeśli chcesz skupić się na grach komputerowych, to masz kilka możliwości. Przede wszystkim są to popularne gry on-line jak np. Counter Strike, Call of Duty: Warzone czy League of Legends. Jeśli grasz na wysokim poziomie, możesz pochwalić się przed swoimi widzami umiejętnościami. Ludzie zawsze chętnie oglądają dobrych graczy, chociażby po to, aby np. podpatrzyć różne taktyki, które później sami wykorzystają. Gdy dorobisz się grona wiernych odbiorców, będą Ci chętnie kibicować np. w turniejach.


Jeśli nie pociąga Cię rywalizacja e-sportowa, dobrym pomysłem może być streamowanie nowości. Widzowie chętnie oglądają takie transmisje, aby łatwiej im było podjąć decyzję, czy kupić daną grę. Dużą popularnością cieszą się także tytuły z otwartym światem jak np. Minecraft, GTA V czy Rust, w których możesz wykazać się kreatywnością. Oczywiście niezależnie od tego, co będziesz streamował, ważne jest także to, abyś ciekawie opowiadał o grach.

Gdzie streamować?

Musisz nie tylko wiedzieć, co to jest streamowanie, ale również gdzie możesz zaprezentować swoje filmy. Najpopularniejszą platformą gamingową świata jest Twitch. Znajdziesz na nim wielu twórców, więc konkurencja jest spora. To oznacza jednak duże grono odbiorców, którzy mogą zawitać na Twoim kanale. Jeśli uważasz, że w takich warunkach może być Ci trudno się przebić, to możesz wybrać inną platformę, jak Facebook czy YouTube. Pamiętaj, że Twoje treści nie muszą być koniecznie kierowane do polskojęzycznych widzów. Jeśli dobrze radzisz sobie z językiem angielskim, możesz zawalczyć o fanów na arenie międzynarodowej. To znacznie zwiększa grono potencjalnych odbiorców.

streamowanie

Czego potrzebujesz do stremowania?

Gdy już wybierzesz odpowiednią platformę, to niezbędne będzie oprogramowanie do streamingu. Może to być popularny program OBS lub jego ulepszona wersja Streamlabs OBS, który jest darmowy. Płatne alternatywy to np. Gameshow czy XSplit. Sprawdź wersje próbne różnych aplikacji, aby wybrać tę najwygodniejszą. Jeśli grasz na konsoli, to wybrane platformy, jak Twitch, YouTube mają dedykowane aplikacje, przy pomocy których łatwo skonfigurujesz streaming.


Oczywiście do komunikacji z widzami niezbędne będą przynajmniej słuchawki z mikrofonem oraz kamerka internetowa. Z czasem, w miarę rozwoju kanału, możesz zainwestować w dodatkowy mikrofon, który zapewni lepszą jakość dźwięku oraz oświetlenie studyjne. Pamiętaj jednak, żeby nie kupować całego wyposażenia od razu. Warstwa techniczna nagrań jest ważna, ale oprócz niej liczą się pomysły. Jeśli Twoje treści będą interesujące, to niewielkie niedostatki nie będą przeszkadzać fanom. Później, dzięki donacjom społeczności, możesz dokupić dodatkowy sprzęt.

Jak zdobyć popularność?

Najprostsza odpowiedź to oczywiście: poprzez produkcję interesującego wideo. Takie stwierdzenie to jednak zwykły truizm. Z pewnością na początek dobrym wyborem będzie znalezienie swojej niszy. Możesz streamować ulubione tytuły, w których jesteś dobrym graczem. W zdobyciu popularności pomoże także udział w rozmaitych wyzwaniach, tzw. challenge’ach, które polegają na graniu w określony sposób, np. przejściu gry bez żadnej śmierci bohatera. Gdy już zgromadzisz pierwszych widzów, to z pewnością w dalszym rozwoju społeczności zgromadzonej wokół kanału pomoże interakcja z fanami. Warto odpowiadać na ich pytania, do komunikacji wykorzystywać media społecznościowe czy brać pod uwagę ich zdanie przy tworzeniu nowych materiałów.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756