Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Jaki bagażnik rowerowy na hak wybrać?

Data dodania: 01-05-2023

Bagażniki rowerowe to świetna opcja dla osób, które lubią zarówno rekreacyjne przejażdżki rowerowe, jak i bardziej zaawansowane jazdy wyczynowe. Wyróżnia się dwa podstawowe typy bagażników rowerowych na hak i na dach. Sprawdź, którą z tych opcji wybrać i jaki bagażnik rowerowy na hak lub dach kupić.

Rodzaje bagażników rowerowych 

Wśród bagażników rowerowych warto wymienić główne rodzaje. Ich najważniejsze cechy zostaną opisane szerzej w tym artykule:

  • bagażnik rowerowy na dach z mocowaniem za koła,
  • bagażnik rowerowy na dach z mocowaniem za ramę (ze zdjętym kołem),
  • bagażnik na rowery na hak – platforma,
  • bagażnik na tylną klapę samochodu.

Jaki bagażnik rowerowy wybrać? Wbrew pozorom nie jest tak, że jedno z tych rozwiązań zdecydowanie góruje nad innymi. Każde ma swoje plusy. Wiele zależy od rodzaju samochodu czy rowerów, które mają zostać zamocowane na bagażniku rowerowym.


Wiele akcesoriów rowerowych można dokupić za stosunkowo niską cenę. Do zakupu bagażnika na rowery warto podejść jednak z rozsądkiem, a cena nie powinna być głównym kryterium wyboru. Wady i brak solidności bagażnika z tanich materiałów mogą skończyć się dużymi problemami. Przede wszystkim – konstrukcja może się urwać podczas jazdy po autostradzie czy wybojach. 


Samo obserwowanie w lusterkach chwiejącej się konstrukcji i jazda, tak by na pewno nic się nie urwało, to bezsensowny stres. Oczywiście przy okazji urwania się części czy całości takiego bagażnika nierzadko urwie się zderzak czy wybije szyba. Bardzo częste jest też zarysowanie czy wygięcie rowerów. Obecnie dla popularnych modeli można znaleźć filmy w internecie, które pokazują krok po kroku, jak zamontować taki bagażnik. 

Bagażniki rowerowe w naszej ofercie:

Bagażnik na hak czy dach - jaki wybrać?

Największy plus bagażnika na hak to jednocześnie największa wada tego montowanego na dachu. Bagażnika dachowego raczej nie zamontuje drobna osoba. Potrzeba do tego wprawy i krzepy. Dlatego dla wielu bagażnik na hak to jedyna szansa na przewiezienie rowerów. Platforma na rowery do pojazdu jest dość stabilna i montuje się ją w wyjątkowo prosty sposób. Jednocześnie może tam stać nawet kilka rowerów, które łatwo da się tam włożyć – w przeciwieństwie do bagażnika dachowego, gdzie każde umieszczenie na nim roweru to wyzwanie. Jeśli otwieranie bagażnika jest ważne, można wybrać platformę, którą się odgina.


To rozwiązanie ma jednak również swoje wady:

  • niedoświadczonemu kierowcy trudniej będzie manewrować pojazdem; może zapomnieć o dodatkowym metrze platformy za autem podczas wymijania czy parkowania.
  • konstrukcja i rowery będą mogą nieco ograniczać widok w lusterku oraz tylnej szybie.
  • tylko dla aut z hakiem.

Mowa tu o bagażniku na hak, ale rowery można też przytwierdzić z tyłu do klapy bagażnika. To jednak rozwiązanie raczej do miasta z równymi drogami. Na nierównej drodze samochód zostanie porysowany taką metalową konstrukcją. Warto o tym pamiętać, kiedy zastanawiamy się jaki bagażnik rowerowy na hak wybrać.


Bagażnik rowerowy na klapę dokupuje się do konkretnego rodzaju, a najlepiej modelu samochodu. Pasuje głównie do SUV-ów. Jeśli można go dokupić u dealera razem z autem, to może się przydać. W przeciwnym razie raczej długo trzeba będzie szukać w internecie odpowiedniego modelu, a wysyłka to dodatkowe koszty. Do bagażnika na hak można dokupić również torbę na bagażnik, która ułatwia przechowywanie go w garażu. Zamawiając przez internet, lepiej upewnić się, że chodzi o pokrowiec na mocowanie, a nie kufer do roweru - często mają takie same nazwy. Torbę na bagażnik zakłada się na bagażnik doczepiony do samochodu, podczas gdy bagażnik na sztycę lub koło od roweru.

Bagażnik na dach - wady i zalety

Rowerowy bagażnik dachowy to dla jednych wolność przemieszczania się z rowerem, dla innych koszmar obarczony siniakami i zarysowaniami na ramie roweru. Posiadając kiepski bagażnik dachowy, za montaż rowerów trzeba się zabrać nawet na kilka godzin przed wycieczką. Dlatego tu nie można pozostawić wyboru przypadkowi. Lepiej szukać bagażników wśród tych ze średniej i wysokiej półki. Na te aspekty trzeba zwracać uwagę:

  • mocowanie – w jednych modelach to zaciski czy szczypce, które zamkną się same. W innych trzeba używać śrubokrętu, by je otworzyć i zamknąć, a to może trwać kilkadziesiąt minut;
  • wysokość - mało kto podczas zakupu zdaje sobie sprawę z tego, że po zamocowaniu rowerów w bagażniku na dachu auto nie wjedzie już do wielu garaży czy tuneli. Jeśli samochód jest wysoki, terenowy, to wspięcie się na 2,5 mwysokości, aby zamocować rower miejski, może być dla wielu niewykonalne; 
  • materiał – rama z aluminium jest o wiele lżejsza od stalowej, więc łatwiej będzie ją zamontować.

Zaletą jest to, że rowery nie wystają poza obrys auta i nie zasłaniają widoku. To też praktyczne na dużych wycieczkach, gdy każdy centymetr w samochodzie jest zajęty bagażami, a rowery znajdują swoje miejsce na dachu.

Waga roweru a bagażnik dachowy

Dodatkowym czynnikiem jest waga roweru. Niektórzy posiadają lekkie rowery ważące nawet 9 kg. Inni mają solidne „górale”, które z dodatkowymi akcesoriami ważą 15 kg. Samo włożenie roweru na dach jest nieporęczne. Jeśli dodatkowo jest ciężki, to nawet sprawnej osobie będzie zajmowało to dużo czasu i w końcu może się zniechęcić do bagażnika. 

A więc: 1-2 rowery damskie czy młodzieżowe da się stosunkowo łatwo umieścić na dachu samochodu. Kilka górali? Być może lepiej umieścić je na platformie z tyłu, zamiast tracić godziny za każdym razem przed wyjazdem na wycieczkę.

Bagażniki dachowe na rower z zatrzaskami lub motylkami

Zależnie od budżetu można wybrać różne dachowe bagażniki rowerowe. Najtańsze będą uchwyty z motylkami czy pokrętłami, które trzymają pojazdy za ramę. Ich koszt to nawet kilkadziesiąt złotych, więc są idealne jako szybkie wyjście awaryjne. Niestety bardzo trudno się je montuje. Warto też przed zakupem sprawdzić, czy będą pasowały do grubszej ramy i opony roweru. W droższych modelach zastosowane są różnorodne ułatwienia i zabezpieczenia. Dzięki nim np. uchwyt zatrzaskuje się na ramie roweru bez konieczności przykręcania śrub. Dla kogoś, kto wyjeżdża z rowerami często, to jedyne wyjście, jeśli nie chce spędzać za każdym razem godziny na mocowaniu rowerów na dachu. Przy droższych, lżejszych rowerach wymagana jest jednak duża ostrożność, by nie zarysować ramy.

Bagażnik rowerowy na dach z uchwytem za widelec

W tym przypadku po zdjęciu przedniego koła ramę roweru mocuje się bezpośrednio do umieszczonych na dachu uchwytów. W efekcie rower nie wystaje aż tak bardzo nad samochód i jest stabilniejszy. Z drugiej strony trudno wyobrazić sobie demontaż kół w rowerach całej rodziny przed każdym weekendowym wypadem, następnie mocowanie ich w ramie i usuwanie znów przy powrocie... 

Z takimi kołami też trzeba coś zrobić, więc to rozwiązanie raczej dla posiadaczy dużych (i pustych) bagażników. Mimo wszystko to właśnie takie rozwiązanie stosują profesjonalni kolarze. Dzięki niemu mają pewność, co do bezpieczeństwa roweru. Ktoś, kto nigdy nie demontował samodzielnie koła, raczej nie poradzi sobie jednak z takim mechanizmem bagażnika dachowego.

Jak zamontować bagażnik rowerowy?

Kiedy wiemy już jaki bagażnik rowerowy na hak lub dach wybrać, warto dowiedzieć się więcej na temat montażu. Z mocowaniem bagażnika na hak poradzi sobie prawie każdy. W razie wątpliwości można podjechać do zaufanego warsztatu rowerowego. Przy małym doświadczeniu może to być optymalny sposób, by niewielkim kosztem mieć go na pewno prawidłowo przytwierdzonym do samochodu i nie poświęcić na to kilku godzin. 

Lepiej kupować nowe bagażniki lub przynajmniej te dobrych marek z tego względu, że wówczas łatwo o instrukcję montażu. Niespotykany bagażnik rowerowy z drugiej ręki łatwo można zamontować źle, bo na instrukcję obsługi zwykle nie ma co liczyć. Efekty da się zauważyć po kilku kilometrach jazdy – gdy rowery z dachu spadną do rzeki lub na sąsiedni pas jezdni. Oczywiście przed montażem roweru warto upewnić się, że są zdemontowane takie elementy, jak sakwy na rower czy kufer rowerowy na sztyce. Szczególnie dotyczy to bagażników rowerowych na hak. 

Bagażniki rowerowe w naszej ofercie:

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756