Kupując rower elektryczny możesz spotkać się w specyfikacji z informacją o deklarowanej trwałości akumulatora. Faktycznie, jest to element, który zużywa się i m.in. od sposobu użytkowania zależy jego trwałość. Z pewnością zależy Ci na jak najefektywniejszej eksploatacji pojazdu, dlatego koniecznie zapoznaj się z naszym poradnikiem, z którego dowiesz się, jak dbać o baterię w rowerze elektrycznym.
Obecnie w rowerach elektrycznych stosuje się akumulatory litowo-jonowe, których napięcie zasilające wynosi zazwyczaj 24, 36 lub 48 V. Są one powszechnie wykorzystywane również w innych urządzeniach elektronicznych np. telefonach, laptopach czy słuchawkach bezprzewodowych. W przeciwieństwie do starszych technologii, jak np. akumulatory Ni-Cd czy Ni-Mh, są one pozbawione wielu wad. Przede wszystkim oferują możliwość skumulowania większej ilości energii niż starsze typy ogniw. To przekłada się na większą moc przy mniejszych rozmiarach. Oprócz tego nie występuje w nich efekt pamięci, czy leniwiej baterii, mogą więc być doładowywane w każdej chwili, bez obaw o utratę wydajności. Nie wymagają również formowania, wręcz przeciwnie proces ten może być dla nich szkodliwy. W praktyce akumulatory litowo-jonowe są praktycznie bezobsługowe, ponieważ zastosowane układy elektroniczne chronią je przed głębokim rozładowaniem czy przeładowaniem.
Baterie do roweru elektrycznego w naszej ofercie:
Żeby wiedzieć jak dbać o baterię w rowerze elektrycznym powinieneś poznać czynniki, które jej szkodzą, a następnie ich unikać. Przede wszystkim są to zbyt niskie lub zbyt wysokie temperatury, fizyczne uszkodzenia oraz głębokie rozładowanie. Warto więc wiedzieć, w jaki sposób zapewnić optymalne warunki pracy dla baterii. Nie jest to trudne i sprowadza się po prostu do wyrobienia w sobie kilku nawyków.
Czynnikiem, który w największym stopniu wpływa na trwałość baterii jest temperatura. Najlepszą efektywność uzyskują one podczas pracy w temperaturze od 10 do 25 stopni Celsjusza. Nie oznacza to jednak, że nie możesz jeździć rowerem elektrycznym zimą, jest to możliwe, musisz jednak liczyć się ze zmniejszonym zasięgiem. Podczas pracy utrzymywana jest optymalna temperatura akumulatora, jednak pamiętaj o odpowiednim przechowywaniu. Nie narażaj nieużytkowanego roweru na działanie ujemnych temperatur. W pomieszczeniu, w którym garażujesz swój pojazd powinna panować temperatura przynajmniej 5 stopni powyżej 0. Jeśli nie ma takiej możliwości, to odłącz baterię i zabierz ją do mieszkania. Jak dbać o baterię w rowerze elektrycznym, gdy nie jest użytkowany przez dłuższy czas? Możesz rozładować baterię do ok. 60 proc. oraz odłączyć ją i przechowywać w suchym, chłodnym miejscu, np. w domu w temperaturze pokojowej. Bateria może być również naładowana w pełni, ale w żadnym wypadku nie przechowuj jej przez dłuższy czas zupełnie rozładowanej. Grozi to trwałym uszkodzeniem. Pamiętaj, że zalecenia co do przechowywania akumulatora mogą się różnić w zależności od producenta, dlatego koniecznie zapoznaj się z instrukcją obsługi.
Zastanawiając się jak dbać o baterię w rowerze elektrycznym zwróć również uwagę na zbyt wysokie temperatury. One także nie wpływają korzystnie na kondycję akumulatora. W trakcie pracy czy ładowania bateria nagrzewa się i jest to naturalne zjawisko. Nie należy jednak doprowadzić do jej przegrzania. Oznacza to, że w sezonie letnim nie powinieneś zostawiać roweru w nasłonecznionych miejscach, np. balkonie czy np. w zamkniętym samochodzie. Dotyczy to w szczególności ładowania baterii. Wzrost temperatury może doprowadzić od uszkodzenia akumulatora, a nawet jego zapłonu lub wybuchu. Przechowując rower zawsze staraj się wybierać zacienione miejsce, bez dodatkowych źródeł ciepła.
Akumulator w rowerze elektrycznym jest oczywiście narażony na uszkodzenia fizyczne. Dotyczy to szczególnie rowerów typu MTB, które są przecież przeznaczone do jazdy w terenie. Każdy producent, umieszcza ogniwa we wzmocnionych obudowach, co ma zapewnić im niewrażliwość na upadki. Oczywiście nie oznacza to, że są niezniszczalne. Zatem jak dbać o baterię w rowerze elektrycznym, aby nie uszkodzić jej fizycznie? Truizmem byłoby stwierdzenie, że należy unikać wywrotek czy uderzeń, te będą się zawsze zdarzać. Przede wszystkim po każdej takiej sytuacji po prostu sprawdzaj stan baterii. Wystarczy zerknąć, czy jej obudowa nie ma fizycznych uszkodzeń, np. pęknięć, a z wnętrza nie wydobywa się żadna substancja. W przypadku, gdy fizyczne uszkodzenia wystąpią, najlepiej wymień baterię na nową. Użytkowanie uszkodzonej grozi np. jej zapłonem.
Ostatnim z czynników, przed którymi należy chronić akumulatory litowo-jonowe jest głębokie rozładowanie. Przestrzegają przed tym zastosowane układy elektroniczne, jednak i tak należy pamiętać o właściwej eksploatacji. Po rozładowaniu akumulatora, nie przechowuj pojazdu w takim stanie. Najlepiej od razu po powrocie z przejażdżki podłączyć go do ładowania. Długi czas rozładowania akumulatora może doprowadzić do spadku napięcia, a co za tym idzie sytuacji, w której ogniwo zostaje uszkodzone. Zazwyczaj jednym rozwiązaniem pozostaje wtedy wymiana baterii na nową.
Gdy zastanawiamy się jak dbać o baterię w rowerze elektrycznym często myślimy o właściwym ładowaniu. W praktyce jednak zasilanie roweru elektrycznego nie różni się zbytnio od naszych smartfonów czy laptopów. Zawsze zapoznaj się z instrukcją obsługi, która podaje zalecenia dotyczące ładowania. W większości przypadków stosowane są układy zabezpieczające akumulator przed przeciążeniem. Oczywiście bezwzględnie unikaj takich sytuacji jak ładowanie baterii w pełnym świetle słonecznym. Możesz ją w ten sposób uszkodzić. Warto również zapoznać się z naszym poradnikiem, pt. „Jak ładować baterię w rowerze elektrycznym?”. Znajdziesz w nim kilka przydatnych rad, dzięki którym będziesz wiedział jak dbać o baterię w rowerze elektrycznym.