Zdaniem eksperta
W artykule znajdziesz
Rower od zawsze cieszył się ogromną popularnością, ale w ostatnich kilkunastu latach możemy zauważyć wyraźne skok zainteresowania. Niezależnie czy używacie go w warunkach miejskich, czy w ekstremalnych wyprawach, trzeba pamiętać, że rower posiada elementy, które z czasem mogą ulec zużyciu. Jednym z nich jest tarcza. Jak dobrać tarczę do korby w rowerze, aby cieszyć się w pełni sprawnym jednośladem?
Przyczyn zużycia korby w rowerze może być naprawdę wiele. Jest to element ruchomy, który dodatkowo wystawiony jest na działanie dodatkowych czynników, które mogą z czasem sprawić, że przestanie spełniać swoje zadanie. Najczęstszą przyczyną, jest uszkodzenie mechaniczne, które może dotyczyć zużycia zębatek. Sporo osób decyduje się na wymianę tarczy zanim jeszcze pojawią się pierwsze problemy. Najczęściej stoi za tym chęć zmiany tarcz na zupełnie nowy model lub nawet zainstalowanie większej ich ilości w rowerze. Niezależnie od tego, jaka jest przyczyna, trzeba wiedzieć, jak dobrać tarczę do korby, aby uniknąć niechcianych niespodzianek w trakcie montażu. Ważne jest to, że nie trzeba w tym celu udać się do serwisu, ponieważ wymiana tarczy zajmuje nie tak dużo czasu i z tym zadaniem zdecydowanie powinniście sobie poradzić we własnym zakresie.
Pierwszą rzeczą, o której należy pamiętać przy wyborze tarczy, jest znalezienie modelu pasującego do korby. Nie powinniście mieć z tym żadnego problemu, jeśli zdecydujecie się na tarcze dedykowane. Wtedy wystarczy odszukać odpowiedni model stworzony przez producenta korby w sklepie i możecie być pewni, że elementy te będą ze sobą kompatybilne. Sprawa komplikuje się trochę w momencie, gdy macie w planach dobranie tarczy, która nie znajduje się w ofercie producenta. Mówimy tutaj o tarczach niestandardowych, jak np. narrow-wide. Przerabianie tarczy pod względem tego ile chcecie, aby posiadały rzędów, również wymagać będzie nieco wytrwałości w poszukiwaniach odpowiednich modeli, najczęściej od niezależnych producentów, ale jest to jak najbardziej wykonalne na własną rękę. Jak dobrać tarczę do korby zarówno tę dedykowaną, jak i pochodzącą z innych źródeł?
Wielkość tarczy będzie się różnić w zależności od ramy Waszego roweru. Nawet jeśli tarcza będzie pasować do korby, może być problem z jej zamocowaniem, ponieważ nie pozwoli na to rama. Producent jednośladu powinien zawrzeć informację o tym, jakie wymiary tarczy są odpowiednie dla tej konkretnej ramy. Będzie to bardzo przydatna informacja, nawet jeśli planujecie instalację sprzętu od niezależnego producenta. W specyfikacji powinny znaleźć się także informacje dotyczące rodzaju mocowania tarczy i zastosowanych do tego śrub.
Jest to istotne, ponieważ różni producenci stosują różne rodzaje mocowań i śrub, przez co nawet jeśli tarcza będzie pasować do korby i ramy, możecie mieć problem z jej poprawnym zainstalowaniem. Jak dobrać tarczę do korby, gdy w specyfikacji zabraknie takich informacji?
Jedynym sposobem pozostanie określenie BCD (Bolt Circle Diameter), czyli średnicy okręgu poprowadzonego przez wszystkie otwory na śruby.
Potrzebny wynik otrzymamy, mierząc odległość od jednej śruby do drugiej. Sposób ten zadziała w przypadku tarcz z symetrycznymi i asymetrycznymi śrubami. Pozostała kwestia materiału, z którego wykonana jest tarcza. Najpopularniejszym rozwiązaniem są tarcze aluminiowe, ale wiele osób decyduje się na stalowe, które są cięższe, ale bardziej wytrzymałe.
Liczba zębów na tarczy ma ogromne znaczenie oraz bezpośrednio wpływa na przełożenie. Zasada jest tutaj prosta i więcej zębów oznacza twardsze przełożenie, co wpływa na prędkość. Mniejsza ich ilość wpłynie natomiast na lżejsze przełożenie. Ma to związek z kadencją, którą najlepiej określić za pomocą kalkulatora prędkości, ale przyjęło się, że kadencja powinna optymalnie wynosić ok. 80 obrotów na minutę i dla takiej wartości najlepiej szukać tarczy z odpowiednią ilością zębów. Nie zapominajcie o dobraniu odpowiedniego łańcucha, co przełoży się na lepszą pracę tarczy na korbie.