Rower trekkingowy przez wielu jest uważany za rower uniwersalny, przez co często jest wybierany przez rekreacyjnych kolarzy. Z racji pełnego wyposażenia rzeczywiście idealnie nadaje się dla osób ceniących komfort podróży i bezpieczeństwo. W tym przypadku bezpieczeństwo jest zapewnione przez kompletne wyposażenie roweru w akcesoria. Rowery trekkingowe standardowo wyposażane są w błotniki chroniące w czasie deszczu, osłonę łańcucha umożliwiającą dojechanie czystym do pracy, oświetlenie, dzięki któremu możemy po zmroku wrócić bezpiecznie do domu oraz bagażnik, na który zabierzemy niezbędne rzeczy lub zakupy. To wszystko świadczy o dużej uniwersalności roweru, przez co jest tak chętnie wybierany. Na co zwrócić uwagę i jaki rower trekkingowy kupić?
„Trekkingi” w zdecydowanej większości spotkamy zbudowane na ramach aluminiowych. Aluminium zapewnia sztywną, wytrzymałą konstrukcję, co jest ważne w rowerze na długie dystanse, który często porusza się z dodatkowym obciążeniem wyprawowym, zazwyczaj w postaci sakw. Oczywiście spotkać też możemy modele zbudowane na ciężkich, stalowych ramach, ale też lekkich -karbonowych lub tytanowych. Rowery trekkingowe często dzielą też ramę z rowerami crossowymi. Te drugie przeznaczone są do szybszej jazdy w lekkim terenie, więc pozbawione są zbędnych w tym przypadku błotników, bagażników czy oświetlenia. Różnią się też geometrią, co uzyskuje się dzięki zastosowaniu przeważnie innych długości kierownicy i mostka, dzięki czemu sylwetka jest położona i tym samym bardziej opływowa.
Dobry rower trekkingowy porusza się na dużych 28-calowych kołach, które łatwo pokonują niewielkie przeszkody i lepiej się toczą. Oczywiście najlepiej, gdy obręcze wykonane są ze stopów aluminium, co analogicznie, jak w przypadku ramy, zapewnia im sztywność i lekkość. W tego typu rowerach również bardzo ważnym elementem są opony. Mają nie tylko lekko się toczyć, ale też znieść większe obciążenie spowodowane dużą wagą bagaży, gdy wybierzemy się na kilkudniową wyprawę. Opony rowerów trekkingowych przeważnie są gładkie na środku, z lekko zarysowanym bieżnikiem do odprowadzania wody podczas deszczowej pogody. Boki posiadają przeważne agresywniejszy bieżnik, który sprawdzi się podczas jazdy po bezdrożach. Charakterystyczne w przypadku rowerów trekkingowych jest częste stosowanie wkładek antyprzebiciowych, które co prawda podnoszą ich wagę, ale zapewniają długą spokojną jazdę bez „kapcia”.
Rowery trekkingowe w naszej ofercie:
Jaki rower trekkingowy wybrać – taki, który zapewni najlepszy komfort podróży. Ponieważ to rowery przeznaczone do długich wypraw, muszą oferować rowerzyście warunki, w których pokona je z jak najmniejszym zmęczeniem. Dlatego ważna jest pozycja nieobciążająca kręgosłupa. Siodełko jest mniej więcej na podobnej wysokości co kierownica, więc pozycja jest tylko lekko pochylona, co ma wpływ na lepszą aerodynamikę. Nie jest to aż tak opływowa sylwetka, jak w rowerach sportowych, ale podczas długotrwałej wyprawy na pewno lżej nam będzie pedałować i uda nam się dalej przejechać bez większego zmęczenia.
Należy jednak pamiętać, że tu najbardziej liczy się komfort, więc przez dłuższy czas z dużą prędkością tym rowerem nie pojedziemy. To jednoślad do stabilnej i spokojnej jazdy. Na mniejszą prędkość pojazdu wpływ będzie miała też jego waga, która jest większa z uwagi na wyposażenie w praktycznie wszystkie możliwe akcesoria.
Na komfort jazdy mają też wpływ inne zastosowane w tym rowerze rozwiązania. To żelowe miękkie siodło, osadzone na amortyzowanej sztycy czy amortyzowany widelec. Amortyzator poprawia komfort, ale ma wpływ również na przyczepność, gdy zjedziemy poza utwardzone drogi. Jego skok zawiera się w przedziale od 50 do 80 mm, ale to zupełnie wystarczająca wartość do pokonywania leśnych czy polnych dróg. Lepsze modele mają możliwość blokowania skoku, co sprawdza się podczas jazdy po utwardzonych drogach. Minimalizuje efekt bujania rowerem podczas pedałowania i lepiej przekazuje energię na koła.
Osprzęt w rowerze trekkingowym
Stosowanemu w rowerach trekkingowych osprzęcie najbliżej jest do tego z rowerów górskich. Z racji przeznaczenia roweru do jazdy również w lekkim terenie tego typu napęd sprawdza się wyśmienicie. Oczywiście różni się on od tego typowo górskiego, ponieważ jest bardziej dostoswany do długich wojaży z większym ciężarem. Znany z budowy komponentów rowerowych Shimano stworzył nawet kilka grup osprzętu dedykowanych do rowerów trekkingowych. Posiadają one przede wszystkim inny zakres przełożeń, nastawiony na szybszą jazdę po równiejszych drogach niż jazdę w terenie. Dlatego z przodu przeważnie korba jest trzyrzędowa z największym blatem posiadającym 48 zębów. Kaseta z tyłu posiada od 7 do 9, a nawet 10 rzędów trybów, co w połączeniu z przednią trzyrzędową korbą daje dużą liczbę biegów i zakres przełożeń. Możemy mieć kombinację od 21 do nawet 30 biegów. Posiadanie większej liczby biegów pozwala lepiej dobrać najbardziej odpowiedni z nich do aktualnej prędkości, obciążenia czy terenu, po którym się poruszamy.
Stosowane w tych jednośladach hamulce to również coraz częściej zaczerpnięte z rowerów górskich hamulce tarczowe. Za ich stosowaniem przemawia skuteczność hamowania w każdych warunkach i z dużym obciążeniem. Na te właśnie hamulce nie ma wpływu zła pogoda ani trudny teren, dlatego tak dobrze sprawdzają się w tego typu rowerze.
Jaki rower trekkingowy będzie najlepszy? Rower trekkingowy to, jak wspomniane było wcześniej, pojazd uniwersalny, a przez to „do wszystkiego” – czyli musi być dobrze wyposażony w akcesoria upraszczające jazdę. Co prawda nie poszalejemy nim w ciężkim terenie, ani szybko nie pojedziemy, ale za to na bagażniku z doczepionymi sakwami przewieziemy niezbędne podczas wyprawy rzeczy lub po prostu zakupy. Po zmroku, dzięki wyposażeniu w dynamo i oświetlenie, będziemy mogli bezpiecznie kontynuować jazdę lub po prostu wrócić do domu. Wpływ na taką ocenę ma właśnie jego wyposażenie. Rowerem tym możemy jeździć latem, a także zimą, w dobrą pogodę i deszczową. Błotniki, które są standardowym wyposażeniem, ochronią nas przed ochlapaniem.